ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:00

Ik ben vanaf mijn 18e bloeddonor geweest, ik heb AB-negatief, komt ook een stuk minder voor. 18 jaar geleden kwam ik zelf met spoed in het ziekenhuis terecht in Zeeland en daar was toen niet voldoende bloed voor mij aanwezig. 1 zakje in plaats van 3, de overige 2 moesten uit Dordrecht komen. Ik neem aan dat dit inmiddels verbeterd is. Door ziekte geef ik nu al een tijdje niet meer.
Na mijn dood mogen ze alles hebben, ook mijn hoornvliezen. Ik heb alleen behoorlijke slechte ogen, dus of men daar iets aan heeft?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:01

Atalja schreef:
Ik ben geen donor, maar wil het ook niet worden :o
Ik wil echter ook geen organen van iemand anders in mijn lijf :n

Ook niet als dat je leven zou redden?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:02

Ja ik wil donor worden en ga binnenkort het formulier opsturen :j
Alles wat ze nodig kunnen hebben mogen ze hebben.
Mijn vader werkt met nierpatienten en het is soms schokkend om te horen dat hele jonge mensen dood gaan omdat ze niet op tijd een nieuwe nier kunnen krijgen.
@Atalja, klinkt raar maar ik denk dat als jij zodanig ziek word je hier wel anders over denkt.. als je een gezin met kinderen hebt en die moet achterlaten omdat je geen orgaan van een ander wilt hebben. (al weet ik niet hoe je situatie nu is, ik respecteer je keuze wel hoor, ik snap het idee.. )

Sneeuw88

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:04

Ik ben sinds maart donor, met uitzondering van ogen en huid. Dat idee dat je het aan de buitenkant kan zien vind ik naar, maar de rest van de organen.. Tsja.. niet fijn, maar als iemands leven er mee gered is.. :)

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:05

Ik ben ook donor!

Als ik niet meer leef, gebruik ik die organen toch niet meer. Ik zou het dan egoïstisch vinden om mezelf ermee te laten begraven/cremeren, terwijl het iemand anders zijn/haar leven zou kunnen redden.

Ze mogen bij mij alles hebben.

Bloeddonor ben ik nog niet, ben hier wel mee bezig voor het aanmelden :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:12

Ik heb zojuist mij aangemeld via internet. Ik geef ook alles af.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:14

Ik woon in Belgie en ben dus automatisch donor. Van mij mogen ze ook alles hebben, als ik dood ben.
Maar m'n huid of dingen die je aan de buitenkant kan zien dat vind ik maar een raar idee.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:16

Ik ben vanaf mijn achttiende donor. Van mij mogen ze ook alles hebben.
Heb er na mijn dood toch niks meer aan, en ik help er andere mensen mee. :)

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:17

Ik ben al donor vanaf het moment dat ik kon schrijven. Ik vroeg me altijd af waar het rode kaartje in mijn vaders portemonnee voor was.(een jaartje of 33 geleden :D ) Paps antwoordde toen dat als hij dood ging hij andere mensen kon helpen door hart, longen e.d. af te staan. Met paps als grote voorbeeld, wilde ik dit ook. :o Dus toen ik kon schrijven heb ik zo'n kaartje ingevuld en mijn vader heeft het ondertekend. Toen het donorregister kwam heb ik dan ook ingevuld dat ze alles mogen gebruiken. Als ik er niet meer uitzie, doen ze de kist maar dicht. :j .
Ben degene die donor was en mijn lievelingsoom een long heeft gedoneerd dan ook eeuwig dankbaar. Helaas is mijn oom ca. 5 jaar na de transplantatie alsnog overleden, maar hij heeft nog wel zijn kleinzoon geboren zien worden en er nog 2,5 jaar van mogen genieten.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:18

Ik ben onder de achtien maar dan mogen je ouders beslissen toch? Ik zelf wil het wel graag, als je dan iemands leven ermee kan redden! En je bent toch dood dus dan kan er beter wat nuttigs met je organen gedoen worden toch :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:18

Ook mijn huid en hoornvliezen mogen ze best hebben (Ik heb wel Crohn wat dus je gewrichten en ogen (ontstekingen) aan kan tasten)
Met opbaren lig je toch met je ogen dicht, en ze doen er een prothese in :)
Van je huid nemen ze delen weg die je natuurlijk niet ziet bij het opbaren.
Huid is heel belangrijk voor mensen met brandwonden!
WendyP je mag nu al zelf beslissen!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:25

wendyP schreef:
Ik ben onder de achtien maar dan mogen je ouders beslissen toch? Ik zelf wil het wel graag, als je dan iemands leven ermee kan redden! En je bent toch dood dus dan kan er beter wat nuttigs met je organen gedoen worden toch :)

Volgens mij mag je je zelf ook aanmelden vanaf je 12e? Weet het niet zeker hoor. Maar je ouders mogen het ook doen. :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:26

Is het in Belgie al wel dat je automatisch donor bent??
Zou het fantastisch vinden als dat hier ook ingevoerd zou worden!!!
Dat mensen geen donor zijn om wat voor 'n reden dan ook, prima, maar dat er zó veel mensen geen donor zijn omdat het er nog niet van is gekomen o.i.d., vind ik echt zo ontzettend zonde!!!
Als het dan automatisch zou zijn, kunnen de mensen die het niet willen het altijd kenbaar maken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:27

Kentaro schreef:
Is het in Belgie al wel dat je automatisch donor bent??
Zou het fantastisch vinden als dat hier ook ingevoerd zou worden!!!
Dat mensen geen donor zijn om wat voor 'n reden dan ook, prima, maar dat er zó veel mensen geen donor zijn omdat het er nog niet van is gekomen o.i.d., vind ik echt zo ontzettend zonde!!!
Als het dan automatisch zou zijn, kunnen de mensen die het niet willen het altijd kenbaar maken!

Volgens mij moeten je nabestaanden beslissen tenzij je expleciet aan hebt gegeven het wel of niet te willen maar ben ook wel benieuwd hoe dit nu precies zit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:30

Als dat zo is, vind ik het weer een stuk minder..... :P Stel dat je het er nooit over gehad hebt, dan moet je naaste zo'n zware beslissing nemen!?!
Ik dacht dat het juist zo was, dat je zonder zeg maar een tegen bericht, je je automatisch als donor beschikbaar stelde!?!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:42

Misschien interessant om te weten: slechts 1 op de 10.000 overlijdt onder de juiste omstandigheden om organen te kunnen doneren!! daarom is het heel belangrijk dat er zoveel mogelijk donoren komen!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:44

Ja inderdaad, de organen mogen niet zomaar genomen worden, er moet sowieso toestemming aan de nabestaanden gevraagd worden :)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:54

Ook ik ben donor :j

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:15

Ik ben ook donor!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:28

Ik ben ook donor. Volgensmij had ik ingevuld dat ze alles mogen hebben wat gebruikt kan worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:25

ik denk dt ik al in het begin van het topic al eens gereageert hebm, maar hier in portugal is iedereen automatisch donor tenzij je explexiet aangeeft dat niet te willen zijn. Ik vind dat een goede regeling. Er zijn hier dan ook geen echte tekorten aan donororganen en korte wachtlijsten (doordat je een perfecte match moet hebben komt het natuurlijk toch wel voor dat je even moet wachten tot de "juiste" komt).
Hier geven mensen weer niet hun hele lichaam aan de wetenschap om er in te laten snijden door studenten, omdat ze wel persee begraven willen. Dit is in nederand weer anders, daar willen veel te veel mensen zich wel aan de wetenschap geven om maar geen begravenis te hoeven regelen....

Mij mogen ze helemaal gebruiken, ik heb ook een papier bij me waarop staat dat ik mijn lichaam aan de wetenschap schenk. Er is hier een groot tekort van snijlijken.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:29

Ik ben ook donor :)
Van mij mogen ze alles gebruiken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:04

Lusitana, dat klinkt bijna perfect!! Snap alleen niet, ze hebben het maar over 1 europa en dan is het in het ene land zus geregeld en in het andere zo..................
Maar t.b.v. de wetenschap is voor mij dan weer helemaal niets........

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:40

Ja ik ben donor! Ben ik ook al jaren. Ze mogen bij mij alles gebruiken wanneer ik te kom overlijden. Toevallig van de week eens aan mijn ouders gevraagd en die zijn ook beide donor.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:47

Ik ben ook sinds mijn 18e donor. Ze mogen van mij alles hebben. Als ik iemand zijn leven daarmee kan redden, waarom niet... Merk er dan toch niks meer van :+. En daarna wordt je gecremeerd of begraven, dan blijft er toch niks van je over...