Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:47

yole schreef:
En nu ff terug met de neus in 290 pagina's taai duits leesvoer = 'leren' ;)

Sterkte. Is niet bepaald motiverend leesvoer dat werk waar jij in bezig bent. Taai, omslachtig en zóóó slow.
Het is echter wel een voor wat jij te paard wil onmisbaar stukje perspectief.

Oh, de berber reden overigens níet schrijlings: het is simpel een 'primitieve' manier van tekenen welke je bij rotskunst veel tegenkomt.
Er is door de romeinen vrij veel over de manier van rijden door de numidische (berber) cavallerie opgeschreven. Zelfs Ceasar vermeldt hen in zijn verslagen van zijn veldtocht in noord afrika.
Hoe het (gedomesticeerde) paard in nw-afrika gekomen is, is nog steeds een open vraag.

Het boek van de Schusdziarras waar Solinski naar verwijst is inderdaad hét boek mbt de anatomisch correcte zit.
De leerling welke nu in het gastenverblijf zit, heeft zich er helemaal ingegraven en heeft een 'aha'-erlebnis ;)

Hier is de eindeloze regen vannacht overgegaan in sneeuw. Alles is wit. Echt práchtig hoor, wit berglandschap. Hier voor de deur drie palmbomen in de sneeuw :wow:
Het leven ligt nu helemáál stil. Het was al weken onmogelijk om op het land te werken en nu is de weg ook erg slecht begaanbaar. Je hebt hier ook met een 4x4 rap kettingen nodig, want je hebt gewoon geen grip als je omhoog of omlaag gaat.
De temperatuur is niet laag en de grond nog niet koud dus de sneeuw zal in de loop van de morgen wel wegdooien op allen wegen. Iedereen past zich aan en wacht gewoon even.

Ik ga met de paarden gewoon doen wat ik in de planning heb. Voor vandaag staat een zitles in de campo op de rol en dat is alleen maar extra mooi nu. Het paard is de 4x4xfar en perfect aangepast aan lopen op bevroren-/besneeuwde ondergrond; dat is een belangrijke factor voor de evolutie van de hoef geweest.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:59

Net ook mijn nieuwe malibaud ontvangen! Met op de verpakte singelophanging en singel een stickertje met daarop geschreven: '1 sanglage de la selle'... Geweldig... wie weet geschreven door de meester zelf...

Het ziet er zo maagdelijk uit... de eerste krasjes gaan pijn doen... :D

Citaat:
Het boek van de Schusdziarras waar Solinski naar verwijst is inderdaad hét boek mbt de anatomisch correcte zit.

Ah! Das dan ook een vermelding waard in de bijwerking van. Het boerderijwerk ligt nu toch stil dus... :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:13

yole schreef:
Net ook mijn nieuwe malibaud ontvangen! Met op de verpakte singelophanging en singel een stickertje met daarop geschreven: '1 sanglage de la selle'... Geweldig... wie weet geschreven door de meester zelf...

Het ziet er zo maagdelijk uit... de eerste krasjes gaan pijn doen... :D

Citaat:

Ah! Das dan ook een vermelding waard in de bijwerking van. Het boerderijwerk ligt nu toch stil dus... :P

Proficiat!! Dat ging snel zeg.. jep zo mooi nieuw, kriebelt het nu niet om die gewoon in de woonkamer uit te stallen?
Ik heb vanavond ook tijd om eens te kijken naar de bijwerking van.

Nu maar wat hout in de brander gooien, en deze keer kijken welk juist.. ben ik vanmorgen vergeten, en ik kom niet boven 17,5 °.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:20

Bandida schreef:
Proficiat!! Dat ging snel zeg.. jep zo mooi nieuw, kriebelt het nu niet om die gewoon in de woonkamer uit te stallen?

Dat ging heel snel! Enneuh... Het staat in de woonkamer! Ik heb zelfs al een ritje op de bok gemaakt... :o

Het is idd verrekkes koud... echt bijtende kou ook...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:38

yole schreef:
Dat ging heel snel! Enneuh... Het staat in de woonkamer! Ik heb zelfs al een ritje op de bok gemaakt... :o

Het is idd verrekkes koud... echt bijtende kou ook...

:D Dat zou ik ook niet kunnen laten.
De sneeuw gaat hier niet lang meer op zich laten wachten, de lucht ziet gelig grijs.
Ik ga snel nog eens extra douchen, want als ik de temperatuur hier niet omhoog krijg heb ik straks ook geen warm water meer :P
Vanaf mijn bureau thuis zie ik de paarden aan een baal hooi in de weide staan, prachtig..ze zijn heel proper door het rollen in de sneeuw, en ze hebben hun vacht rechtop staan nu. Drie pluizebollen.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:52

Straks snel nog wat hamsteren voor die sneeuw deze richting uitkomt want het ziet ernaar uit dat we zelfs hier enkele dagen vast zullen zitten.

Idd, zicht op de kudde vanuit je woonkamer/bureau is onbetaalbaar!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:54

Ik krijg haast zin in sneeuw van jullie verhalen! Wij zijn nu in Tunis, La Marsa, het noorden maar ook hier is het een graad of 20. De eerste dag niet echt slow life, we zijn naar een neef van de familie geweest die renpaarden traint op Ksar Said. Hier geen races voor 2 jarigen gelukkig, en ook 3 jarigen racen zelden. Het begint eigenlijk pas met 4, 5 jaar.
Gisteren een mooie tocht gemaakt door Manouba, met een andere neef die ons wat senia's die te koop staan heeft laten zien. Wat is het prachtig daar... Bossen, heuvels, veel groen.. Zie mezelf hier wel wonen :D We zijn ook bij een kennis die een fokkerij heeft langsgegaan, die man heeft niet alleen AV's staan maar ook trakehners, kwpners en hannoveranen staan. Die zie je hier niet veel.. Berbers ben ik hier in het noorden ook maar weinig tegengekomen, worden blijkbaar weinig gewaardeerd, dat merkte ik wel aan reacties van mensen toen ik vertelde dat ik 2 berbers heb.

Yole; mabrouk met je zadel!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:02

nou, ik heb anders wel zin in een graad of 20... 8-)

Citaat:
Berbers ben ik hier in het noorden ook maar weinig tegengekomen, worden blijkbaar weinig gewaardeerd, dat merkte ik wel aan reacties van mensen toen ik vertelde dat ik 2 berbers heb.

Simpel oerdegelijk spul wordt zelden gewaardeerd wanneer men porsche, mercedes en bmw in de verwarmde garage heeft staan... ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:28

yole schreef:
nou, ik heb anders wel zin in een graad of 20... 8-)

Dat mag voor mij zelfs 30 zijn 8-)
Leuk verslag van je trip naar het noorden Lakshmi. Afgezien van wat flarden uit een tv-programma onlangs kan ik me eigenlijk geen voorstelling maken van 'groen en bebost' Djerba.

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:55

Yole, inderdaad, AVs zijn big business hier, echt een statussymbool. Berbers zijn 'maar werkpaarden'. Ze begrijpen er niets van dat berbers in Europa vaak duurder zijn dan de gemiddelde AV..

Bandida, haha klopt, Djerba is ook totaal niet groen. Zanderig en de bomen zijn enkel olijfbomen en dadelpalmen en wat cactussen. Het noorden van het land is dus wel mooi groen :) zal volgende week wat van de gemaakte foto's posten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:30

yole schreef:

Gefeliciteerd!

Zal echt nog wel gevoelige zitbeentjes geven, doch verder ga je daar een stáp vooruit door/mee nemen.
Benen als natte doek vanuit een wat achterover gekiept bekken laten afhangen en je hebt vanuit een onafhankelijke zit perfect contact.
De balans vinden, het ritme vinden komt door doén. Af en toe een vingerwijzing en voor je het weet rij je synchroon ipv met de bewegingen mee.
Dit zadel geeft je de mogelijkheid het te leren en als je het door hebt *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:37

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:51

ik wou al zeggen HC, waar is jóuw portie sneeuw, anders had ik wat opgestuurd }:)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:56

ik ben nu al supernieuwsgierig naar morgen :) het weerbericht raadde net aan dat iedereen die niet buiten moet beter thuis blijft morgen wegens verse sneeuwbuien... ik moet de paardjes drinken brengen ( enkel nog een ijsblokje van een kubieke meter op de weide); dat wordt leuk :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:08

ja ik móet er ook heen.... zie er nu al tegenop

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:30

kynshiri schreef:
ik ben nu al supernieuwsgierig naar morgen :) het weerbericht raadde net aan dat iedereen die niet buiten moet beter thuis blijft morgen wegens verse sneeuwbuien... ik moet de paardjes drinken brengen ( enkel nog een ijsblokje van een kubieke meter op de weide); dat wordt leuk :Y)

Hier stroomt het bronwater nog, maar vorige jaar hadden we ook een week -10, en toe is de bron uiteindelijk toch dicht gevroren. De voorhamer staat in stand-by ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:55

ja als het watervat helemaal uitgevroren is maakt een voorhamer niet veel meer uit he :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:59

Arabesk schreef:
ik wou al zeggen HC, waar is jóuw portie sneeuw, anders had ik wat opgestuurd }:)

Graag, dan stuur ik wel zo´n wolkbreuk van 50 liter water per m2 in een uur }>

Net aan de Granada-kant van de waterscheiding van de bergen in ons uitzicht is vandaag een jonge vrouw in haar eigen huiskamer verdronken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:23

Huertecilla schreef:
Net aan de Granada-kant van de waterscheiding van de bergen in ons uitzicht is vandaag een jonge vrouw in haar eigen huiskamer verdronken.

:n
Citaat:
ja als het watervat helemaal uitgevroren is maakt een voorhamer niet veel meer uit he :')

Nee dan is het water dragen, niks aan te doen. Heb je een beetje een handig vat om dat mee te doen?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:39

kynshiri schreef:

Al eens geprobeerd van (eens er vers water in het vat is) een balletje in het vat te leggen? Het drijvend balletje houdt het wateroppervlak in beweging en voorkomt zo bevriezing. Je paarden moeten de bal wel in het vat laten liggen natuurlijk...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:42

Ik had vanmorgen ook een leuke trouwens.

Deze zat met bevroren regenwater en daarover sneeuw massief vastgevroren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKOFE3C4.jpg

Eerst 10 liter water over gegoten.
Even wachten.
Nog steeds niet.

Mazzel dat ik de blaas driekwart vol had, dus ik had ook warm water. Jep, werkte.
Gelijk de sleutel er weer uit en vanavond niet op slot gedaan. Heb ook de grendel alleen door het eerste oog geschoven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:43

yole schreef:
Je paarden moeten de bal wel in het vat laten liggen natuurlijk...

Nee, zúlke paarden heeft Bandida bepaald níet :D _O- *\o/*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:29

Huertecilla schreef:
yole schreef:
Je paarden moeten de bal wel in het vat laten liggen natuurlijk...

Nee, zúlke paarden heeft Bandida bepaald níet :D _O- *\o/*

Euh nee, dat gaat niet lang stand houden :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:22

Hier fokking koud (voor het zuidelijke randje van europa uiteraard); -6.

Aangezien de waterleidingen allemaal ongeïsoleerd aan de buitenkant van het huis lopen is dat :x

Het is echter práchtig wit door sneeuw en rijp.

Ook spékglad en helaas is er een onslimme afspraak gemaakt over iemand ophalen. Dat zou ik niet hoeven doen, maar dat is wel verstandiger nu dus helaas. Draai je nog voor een onslimme afspraak waar je het niet mee eens was op ook -:(-

Zo met een gieter heet water naar de paarden: de grendel zit in een blok ijs. De sneeuw is eerst ontdooid op het metaal en daarna weer bevroren.

Het gastenverblijf is kkkkkoud, want gaste wil 's nachts liever lekker fris geen kachel aan, dus heeft heel vrolijk de bloemen op de ramen staan :D
Zal best dat lekker fris maar ik ben er vanmorgen extra vroeg uitgegaan voor lekker warm een extra blok hout in de kachel.

Even wat anders: Voor wie voor zichzelf of partner een bijzonder cadeau wil; de 1967 raakt uitverkocht. De laatste exemplaren zijn al door de fabriek uitgeleverd.
Het ís al een 'cult'klokje en dat gaat als het op is niet minder worden. Op een horlogeforum hier in Spanje hebben de leden er gezamelijk meer dan 100 ingekocht bijvoorbeeld, maar noch op fora noch op ebay staat er ooit maar één gebruikt te koop.
Dus als je voor relatief weinig een erg goed en heel exclusief horloge wil...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:34

Huertecilla schreef:
Hier fokking koud (voor het zuidelijke randje van europa uiteraard); -6.

Haha, watjes, we hebben hier een paar weken achter de rug waarbij het overdag meestal onder de min tien was. Ongewoon stabiel helder winterweer, best aangenaam. Het hogedrukgebied dat hiervoor verantwoordelijk was stuurde trouwens alle lagedrukgebieden zuidelijk van IJsland naar het oosten, daar hebben jullie al dat water aan te danken (wijten).