Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:09

benangelique schreef:
batje, nu suggereer je dat fv erg veel troep bevat en ik voel me daardoor aangevallen. ik weet namelijk nog niet of ik fv of bv ga geven en voel me bij voorbaal al veroordeeld tot slechte moeder als ik voor fv kies door dit soort reacties....

Ook kv (flesvoeding) is met zorg samengesteld hoor, je hoeft jhe dus absoluut niet schuldig te voelen. Je moet alleen bv geven als je dat zelf graag wil. Ga er altijd van uit dat een voeding nooit verkocht mag worden als er "troep" in zit ;)

Ga dus op je gevoel af, je bent absoluut geen slechte moeder als je flesvoeding geeft. Ook de fles kan je met liefde geven toch?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:12

Cyntje schreef:
Werkt veel drinken dan ook echt?
Heb vandaag ook niet veel gedronken :n als ik druk ben vergeet ik dat geregeld... :+
Maar anders drink ik wel veel :j

Ja drinken helpt echt, BV bestaat namelijk ook uit vocht ;) , maar om je voeding weer goed op gang te krijgen is het belangrijk dat je weer meer aanlegd, net zoals in het begin zeg maar. Drinken is overigens ook heel belangrijk tijdens de BV omdat je kindje jou heel veel vocht ontneemt (geen alcohol he :+ )

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:15

Duke schreef:
Tip tegen tepelkloven is na het voeden een beetje bepanthem erover. Heel dun laagje. En eraf vegen bij de volgende voeding. Bepanthem is het enige wat mag omdat het niet schadelijk voor de baby is. Dit heb ik altijd gedaan (plus idd inwrijven met de laatste druppels melk. Heb nooit last van kloven gehad. Wel van beginnende, maar met de bepanthem ging het snel over.

O, en wat Cyntje zegt: goed aanleggen! Goed laten happen en zorgen dat de baby de hele tepelhof in de mond neemt en niet alleen de tepel!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens bepathen beval amandel olie en aangezien een kindje een noten allergie zou kunnen hebben raden lactatiedeskundige het vaak af. ;)

Een goede creme is puralan van weleda bijv., en inderdaad het druppeltje moedermelk. Laat je borsten ook eens luchten 1x daags , bijvoorbeeld tijdens het slapen

Angela

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:16

ik gebruikte een ook een creme op basis van lanoline (hopelijk goed geschreven), net als ook die van weleda is. Dat werkte echt heel veel beter als de bepathen :j

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:31

lanoline inderdaad kwam niet op de naam :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:51

Xantaatje schreef:
Duke schreef:
Tip tegen tepelkloven is na het voeden een beetje bepanthem erover. Heel dun laagje. En eraf vegen bij de volgende voeding. Bepanthem is het enige wat mag omdat het niet schadelijk voor de baby is. Dit heb ik altijd gedaan (plus idd inwrijven met de laatste druppels melk. Heb nooit last van kloven gehad. Wel van beginnende, maar met de bepanthem ging het snel over.

O, en wat Cyntje zegt: goed aanleggen! Goed laten happen en zorgen dat de baby de hele tepelhof in de mond neemt en niet alleen de tepel!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens bepathen beval amandel olie en aangezien een kindje een noten allergie zou kunnen hebben raden lactatiedeskundige het vaak af. ;)

Een goede creme is puralan van weleda bijv., en inderdaad het druppeltje moedermelk. Laat je borsten ook eens luchten 1x daags , bijvoorbeeld tijdens het slapen

Goh, dat wist ik niet! Ik heb zowel van twee kraamverpleegkundigen, als mijn tante deze tip gekregen. Maar goed, mijn kindjes hebben dus (bewezen) geen notenallergie. Maar weer wat geleerd!

Is dat overigens het enige argument om geen bepathen te gebruiken? Want dan zou dat bij mij dus niet gelden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:17

Een ander argument om geen bepathen te gebruiken is dat de lanoline veel beter werkt ;)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:59

benangelique schreef:
batje, nu suggereer je dat fv erg veel troep bevat en ik voel me daardoor aangevallen. ik weet namelijk nog niet of ik fv of bv ga geven en voel me bij voorbaal al veroordeeld tot slechte moeder als ik voor fv kies door dit soort reacties....

Sorry, dan heb je mijn bericht helemaal verkeerd opgevat.. Mijn zoontje heeft naast borst ook gewoon flesvoeding gekregen en krijgt nu ook wel eens peutermelk, dus ik wil absoluut niet suggereren dat je een slechte moeder bent als je flesvoeding geeft.

Ik reageerde ook op de afweging tussen koemelk en FV, niet tussen borstvoeding en FV. Ik heb heel erg in dubio gezeten of ik Daniel na een jaar koemelk of peutermelk zou geven, vandaar dat ik van beide de voor- en nadelen aangaf. Dat dat als een aanval op FV gevende moeders opgevat zou kunnen worden heb ik eigenlijk niet eens bij stilgestaan, helemaal omdat het dus niet eens meer om een zuigeling, maar om een peuter gaat. Bovendien moet iedereen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:36

Smurfjee schreef:
Hebben jullie allemaal ook een combispeen en speen voor op de fles?

Ik heb combispenen :j

Nu moet ik zeggen dat Chiara een Amerikaans speentje kreeg in het ziekenhuis welke een soortgelijke vorm had, maar dat was op dat moment ook de enige die ze accepteerd ( ramp dus als ik die kwijt zou raken :+ ) en toen zag ik die combispenen en die pakte ze ook beter :D

@Xantaatje: Drink sowieso zelden/nooit alcohol en nu al helemaal niet :D

En bepanthen... tja... ik gebruik het zelden. Maar vind het wel enorm fijn spul :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:37

Lisanne wil absoluut geen andere spenen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:39

Heb nu van de week de 6+ gekocht, 2 stuks.
En de rest kan dan weer moven :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:55

*gaat even googlen naar wat een combispeen is*

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:57

Angela schreef:
Een ander argument om geen bepathen te gebruiken is dat de lanoline veel beter werkt ;)

Ik vond bepanthem al heel goed werken. Maar lanoline werkt dus nog beter!

Combispeen? Voor op de fles? Of is dat een soort fopspeen? Hier i.i.g. helemaal dus geen spenen. Ook geen fopspeen. Pakt ze toch ook niet. Ik heb twee duimers thuis. ;)

Ik drink sinds een tijdje weer 's avonds een glaasje wijn. Mits ik net Britt gevoed heb. Als ik tegen een voeding aanzit, drink ik geen alcohol. Voor het leeuwendeel zit er dus minimaal 3 uur tussen m'n glaasje en een voeding. Een heel enkele keer komt Britt onverwachts tussendoor en dan is het gewoon jammer hoor. Vroeger dronken legio borstvoedende vrouwen alcohol zonder dat zij iets over de risico's wisten, denk ik dan maar. Ik heb trouwens ook een heel interessant artikel hierover gelezen. Nog liever wel BV geven met af en toe een glaasje alcohol dan FV geven. En niet om nu gelijk weer de discussie aan te wakkeren dat FV niet een goed alternatief zou zijn, maar zo is het onderzocht. Bron: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Up ... 2_IB_2.pdf

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:58

aha, is het een fopspeen die aan 2 kanten gelijk is?? Die heb ik ook voor Laelia op aanraden van mijn kinderarts (hier in duitsland heb je geen consultatiebureau en ga je voor alles naar de kinderarts). Ik heb het fopspeentje van avent (niet overal te verkrijgen, maar wel te vinden).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:59

De Difrax fopspenen zijn herkenbaar aan het mooie, vlindervormige schildje. De combi fopspeen zonder ring is voor baby's vanaf ca. 6 maanden. De combi fopspeen heeft een tepelvorm. Doordat de boven- en onderkant gelijk zijn, is verkeerd gebruik onmogelijk. De combi fopspeen stimuleert de ontwikkeling van de kaak- en tongspieren.

Helaas zie ik geen foto's van de spenen maar alleen van het design :?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:01

Sinds Laelia de nachten doorslaapt wil ik 's avonds na de laatste voeding ook nog wel eens wat drinken. En omdat ik bijna niet drink, ben ik na zo'n 4 tot 5 glazen echt helemaal teut :+ Een glas duurt 1 tot anderhalf uur om weer uit je lichaam te zijn, dus 's ochtends zou het weer goed moeten zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:02

Afbeelding
Dit is de aventspeen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:03

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:03

Ik drink nooit meer dan één glaasje. En je moet wel 2 tot 3 uur rekenen voor het uit je melk is.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:03

Idd, zeker 2 a 3 uur!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:05

Afbeelding
De avent speen (ook aan 2 kanten gelijk)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:06

van www.alcholinfo.nl

Vraag:
Hoelang duurt het voordat werkelijk ALLE sporen van alcohol uit je lichaam verdwenen zijn?
Antwoord:
Het lichaam heeft ca 1,5 uur nodig om de alcohol van een standaardglas af te breken. Verder is het een optelsom: voor 10 glazen heeft het lichaam zo'n 15 uur nodig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:12

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=258
Wilt u toch zo nu en dan een glaasje drinken?

Zorg er dan voor dat u per glas alcohol, minimaal drie uur wacht voor u uw baby voedt (na twee glazen dus zes uur). Dit geldt uiteraard ook voor het afkolven voor latere voedingen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:13

Ik heb altijd begrepen 2 a 3 uur per standaardglas. Staat ook in het artikel waarvan ik een link heb neergezet.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:14

Angela schreef:
van http://www.alcholinfo.nl

Vraag:
Hoelang duurt het voordat werkelijk ALLE sporen van alcohol uit je lichaam verdwenen zijn?
Antwoord:
Het lichaam heeft ca 1,5 uur nodig om de alcohol van een standaardglas af te breken. Verder is het een optelsom: voor 10 glazen heeft het lichaam zo'n 15 uur nodig.

Uit je bloed ja... in de melk blijft het wel iets langer zitten :+