Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:17

phormicola schreef:
M'n man komt uit Amerika en daar wordt tot 250 gemeten geloof ik, misschien verschilt dat ook nog?

In Amerika is alles groter he? :D

Anoniem

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:24

Phormicola, hoogbegaafdheid is ook iets waar je mee moet leren leven en je zult je vaak moeten aanpassen aan de mensen waar je mee te maken hebt. Vaak moet je wat simpeler doen omdat de mensen tegenover je niet zo handig zijn om alles gelijk te snappen. HB'ers onder elkaar hoeven dat niet te doen. Heel belerend doen is trouwens nooit goed, ook niet tegen mensen die niet even slim zijn, het geeft bijna altijd een onaangenaam gevoel aan de mensen tegen wie je het hebt en dat maakt een verder gesprek niet echt makkelijker. Wij begrijpen wel waar je het over hebt, daar hoef je niet bang voor te zijn en je hoeft er zeker niet onzeker over te worden. Probeer er iets relaxter in te staan en niet te snel te denken dat iets een aanval is of kritiek :).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:29

maar om daar even op aan te sluiten, wat mij stoorde was ten eerste het feit dat je mij verweet met een drogreden te komen, wat gewoon niet waar is, me vervolgens gaat uitleggen wat een drogreden is, en je mag er in dit topic gerust van uitgaan dat we dat wel weten, en dat ook nog eens deels in het Engels doet waar ik de noodzaak niig niet van inzie, waarna je vervolgens met IMO niet steekhoudende opmerkingen over Einstein komt, die ook erg neerbuigend overkomen. Kwestie van een aantal dingen bij elkaar dus. En we hebben allemaal wel meegemaakt wat jij net schetst, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Je opmerking over de US zou idd wel eens een hoop kunnen verklaren trouwens.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:33

Ik ben zelf hoogbegaafd maar merk er niet erg veel van. Ik doe nu ook vmbo-kgt maar ga volgend jaar naar Havo.
Ik kan wel keihard werken als ik eenmaal aan het werk ben. Maar ik ben absoluut geen nerd B-)

Een vriend van mij zei een keer 'Je kan wel zeggen dat je hoogbegaafd bent, maar je moet het er wel uit kunnen halen.'

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:48

Als het mag kom ik ook even het topic binnenvallen, want ik zit met een probleem wat voor veel mensen hier waarschijnlijk herkenbaar is.
Op het VWO ben ik gestrand, om alle hier al genoemde redenen. Met moeite (en speciaal onderwijs) heb ik uiteindelijk mijn Mavo gehaald en, jaja, zelfs nog een MBO diploma. Mijn dank voor dat diploma aan school voor het aanpassen van het systeem : 8-)

Maar nu. Ik ben laatst bij kenissen van ons in Boston geweest. Die man is ook HB, en wij hebben echt ons hart op kunnen halen. Zoals hij met mij kan praten, kan hij niet vaak (en ik dus ook niet). Al met al komt het erop neer dat hij me heeft aangeboden via de open universiteit nog een universitair diploma te halen (financieel gezien dus!). Een fantastisch aanbod, iets wat ik héél graag wil, maar.... ik durf niet meer. Het is zo vaak mis gegaan op school en met opleidingen, juist door het hoogbegaaft zijn, dat ik de kans erg groot inschat dat dit me niet gaat lukken. En niet omdat ik het niveau niet haal, maar omdat ik inderdaad niet kan plannen, dingen die ik moet maken vaak niet maak omdat ze te saai zijn (en ik dus ook niet geleerd heb ze desondanks toch gewoon te maken) en dat soort dingen.

Wat zouden jullie hier mee doen? Graag zou ik er begeleiding bij krijgen, om nu alsnog te leren leren, maar waar? Al met al een groot dilemma voor mij.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:52

Heel herkenbaar Lalidan. Zo heb ik mijn universitaire studie dus ook nooit afgemaakt en daar best wel gefrustreerd over. Maar de drempel om hem ooit nog weer eens op te pakken is erg hoog. 1 keer falen kan gebeuren, maar twee keer, dat wordt wel heel erg he? En dan zeker voor iemand die "zogenaamd zo slim is"...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:01

Ok, dank jullie wel. Dit is een probleem waar ik vooral in het verleden mee te maken had, nu niet meer zo IRL, eigenlijk word ik op hele stugge boeren afgestuurd om paarden te kopen (ik werk voor twee maneges) omdat iedereen mij juist zo aardig en gemakkelijk in de omgang vindt. Nu nog met tekst en hoppakeetje!
Dat met Einstein heb ik in een of ander scientific magazine gelezen en was nooit neerbuigend bedoeld.
Sorry trouwens dat ik zo snel op Engels overspring. Dat komt omdat m'n man geen Nederlands praat en ik al vanaf m'n vierde veel liever Engels spreek.
Dat over de drogreden laat ik dan maar zitten. Ik ben daar zelf vooral veel mee bezig nu, zodat ik zuiverder en correcter kan nadenken, dit heb ik van huis uit totaal niet meegekregen namelijk.

Ik moet even overschakelen dat ik niet alles hoef uit te leggen, daar kunnen jullie vast wel inkomen :)

Heel erg bedankt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:15

Heel erg bekend Lalidan, ik begon op het VWO, toen naar de Havo, daar gezakt en nu maar deelcertificaten en een bewijs van overgang van 3 naar 4 Havo :( Ik doe ook nooit iets wat ik niet leuk vind om te doen, hoewel ik het makkelijk zou kunnen.

Ik ben bezig met een zelf-opvoedkundig schema, waarbij als ik iets heb gedaan wat ik niet leuk vond en het ook echt grondig heb gedaan, dat ik dan iets mag doen wat ik wel leuk vind. Maar echt alleen als ik de tijd heb genomen voor het vervelende ding dat ik moest doen. Zo ben ik mezelf aan het heropvoeden.
Het is erg zwaar en ik weet ook niet of ik het vol ga houden. Ik heb met mezelf afgesproken dat als ik het niet volhou, dat ik dan helemaal niks prettigs meer mag doen (goh, dat klinkt alsof het echt niet gaat werken, maar ach, ik probeer). We zien het wel, tot nu toe gaat het goed.

Ik heb vaak genoeg de schakelaars in m'n hoofd moeten omzetten. Zo van: nu een half jaar geen plezierige dingen, het wordt overleven en niet echt leven vanaf nu.
Het is geen pretje en het is zwaar, maar ik heb daarmee wel veel dingen afgekregen (euh, NA de middelbare school dan ;) )

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik mezelf nog even de tijd gunnen om wat dingen uit te proberen. Kun je vervelende dingen afkrijgen met een andere instelling? Met een andere gedachtengang?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:34

Ik kan ook niks wat ik niet leuk vind. En wat vind ik leuk? Dingen die me makkelijk af gaan. Dus ook weer een kip en het ei verhaal, vind ik het leuk omdat het me makkelijk afgaat of gaat het me makkelijk af en vind ik het daarom leuk (means dat ik gewoon lui ben...).

Ik werk in het Engels (schrijf financiele analyses), dus ben ook geneigd snel over te stappen. Heb ik ook al heel wat commentaar op gehad op Bokt, zoals dat ik niet kundig of vaardig genoeg zou zijn om me in het Nederlands uit te drukken. Nou, heus wel, ik vind in het Engels gewoon meer finesses in de woorkeus zitten.

Een (Engels?) woord als "duh": daar is toch ook gewoon geen lekker alternatief voor? Of schelden in het Engels... "oliebol" en "fiets" bekt toch gewoon even lekkerder?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:05

Ik schrijf zelf op het werk ook alleen in het Engels, en heb bovendien jarenlang alleen maar Engels gesproken, zowel thuis als op het werk, want dat was in een Engelstalig land met een Engelstalige partner, maar het is wel een kwestie van jezelf aanwennen (en zelfdiscipline) om thuis en hier op bokt gewoon Nederlands te schrijven. En dan heb ik het idd niet over "oliebol" :)) maar termen als minutes, meetings e.d. kunnen ook prima in het Nederlands.

@lalidan, voor mij zou de OU dus helemaal niets zijn, gewoon omdat ik moeite heb om zonder echte deadlines te werken. Ht is natuurlijk een super aanbod maar ik zou zeker gaan kijken naar een constructie waarin je voldoende begeleiding hebt in het leren leren.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:26

Ja, zoiets heb ik ook, bij mij moet het helaas ook gewoon schools/ met sociale controle. Zo ben ik ook makkelijk het VWO doorgerolt. Op de universiteit was het eerste wat ze zeiden: "het kan ons niet schelen of en wanneer je komt", dus ik, groot kind die ik ben: nou, als het jullie ook al niet kan schelen en ik kan kiezen tussen paardrijden of hier zitten, ga ik paardrijden...

Dus een volgende opleiding moet van mij/ voor mij eigenlijk weer klassikaal. Voor mijn werk moest ik cursussen doen en het stomme is, dan doe ik het ook gewoon, zal mij niet gebeuren dat ik tegen mijn werkgever moet zeggen dat ik iets niet gehaald heb...dat dan weer wel he? Sociale controle.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:29

Dat herken ik heel sterk van de universiteit, ik heb daar ook erg weinig colleges gevolgd :oo Ik heb het wel gehaald, maar niet echt omdat ik zo hard heb gewerkt :o

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:02

* zucht....*
Eigenlijk zeggen ook jullie hetzelfde wat mijn gevoel zegt. Zonder de controle van verplichte aanwezigheid of enige vorm van sociale controle (die er niet is, ik woon alleen), is het een erg moeilijk systeem voor mij..... en voltijd opleiding zijn geen optie meer, wegens gezondheidsproblemen.

Ik vind het zo frustrerend, ik wil zo graag iets met mijn leven doen, heb nu een opleiding waarin ik wegens mijn gezondheidsproblemen gewoonweg niet aan het werk kom.... De capaciteiten zijn er wel, en toch krijg ik het niet voor elkaar. ;(

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:22

Ilzas schreef:
En ben ook goed in "nutteloze weetjes".

En weet ook nog alles van concoursen van vroeger. Kan beter recapituleren wie er wanneer met welk paard startte dan die ruiters zelf.

ik zit even terug te lezen, en dit had ik dus kunnen zeggen :D En dan over 20 jaar geleden, met naam van het paard, klasse, achttal etc.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:28

Ik heb geintresseerd in jullie topic mee gelezen, waar hebben jullie een iq test laten doen als ik vragen mag?

Niet dat ik denk dat ik hoogbegaafd ben, maar zou het graag eens laten testen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:44

pff hoe het heet weet ik niet meer
maar was in amsterdam een een of ander instituut

even googelen kan je het vinden

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:37

Hmm weet je wat ik altijd zo raar vind, ik vind mezelf helemaal niet echt slim.
Ik was vroeger ook best normaal dacht ik. Ik snapte wel dingen erg snel, wel had ik maar 4 vriendjes op de basisschool, 3 daarvan hadden ook een klas overgeslagen.
Maar ik was dus niet zo'n kind dat dino's, stenen, klassieke muziek enz interessant vond...
Dat is toch vaak het beeld dat mensen hebben bij een HB-er denk ik? Ik bots nu vaak met docenten, ik sla stappen over die zij maken en de stappen die ik maar tijdens mijn denkproces slaan zij over geloof ik...
Frustrerend voor beiden, ik heb op school niet verteld dat ik Hb ben. Dat durf ik niet, want hoe kan ik dan een laag cijfer verklaren. Ik ben veel te bang dat ze te hoge verwachtingen krijgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:39

Ik voor het eerst op de basisschool, omdat ze een 'vermoeden' hadden. En later ook in Amsterdam, maar net als bovenstaande kan ik me echt niet meer herinneren waar. Stom eigenlijk, zou ik me toch moeten herinneren ;)

Ja nutteloze weetjes. Ik weet er alles van. Als ik in de tram zit zonder mp3 speler dan beginnen me hersens alles op te noemen en word ik helemaal gek! Heb er afentoe echt geen controle over.

Tot m'n 18de kon ik me elke dag van m'n leven herinneren, met alle details erbij. Dat maakte me erg moe. Gelukkig is het sinds die tijd aan het verwateren en kan ik me juist veel niet herinneren.
Ik heb m'n geheugen 's een keer getest, omdat heel veel mensen me niet geloofden als ik zei dat ik elk gesprek letterlijk kon onthouden. Dan zeiden ze dingen als: Nee, dat heb ik helemaal niet in die woorden zo gezegd, dat zou erg kwetsend zijn. Of: Echt niet! Waarom zou ik dat zeggen?
Ik kon me dan ook hun gezichtsuitdrukkingen, hun gebaren, intonatie etc herinneren. Waar het was, wie er bij waren, welk parfum ze ophadden, die ene nagel waarbij de nagellak een beetje was afgebutst.

Dus, 's een keer een maand lang een tape recorder thuis laten lopen en wat bleek? Ik kon me inderdaad alles herinneren. Ze waren zo verbaasd, ze hebben me daarna nooit meer tegen gesproken :Y)

Hebben jullie trouwens ook dat als je een boek leest dat je weet waar elke zin stond? Op welke bladzijde, welke plek op de bladzijde, waar de zin begon en eindigde?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:42

:j eidetisch geheugen werd dat hier eerder al genoemd.

Kippesoep, wat jij daar zegt, herken ik heel duidelijk en wsl velen hier.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:44

Alleen als ik de tekst interessant vond :P
Gesprekken kan ik ook erg goed onthouden. Irritant voor de mensen om me heen, als die willen vertellen over een gesprek dat ze hadden kan ik me nooit inhouden om "niet waar je zei dat niet zo, want je zei: ...." :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:45

dat heb ik inmiddels wel geleerd, door schade en schande. "Gelijk hebben is niet moeilijk, gelijk krijgen is de kunst" dat probeer ik mezelf altijd maar voor te houden :))

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:57

@ kippesoep Ik was ook geen intellectueel hoor, nog steeds niet trouwens, maar dat heeft niks met intelligentie te maken.

Ik had ook dat ik veel stappen oversloeg en gewoon meteen tot de kern kwam. Ik heb wel een mooi voorbeeld daarvan.

Bij proefwerken voor geschiedenis werd er altijd gezegd dat jij bij elke vraag een lang antwoord moest geven, omdat je dan meer kans had dat je geen dingen vergat en dus een beter cijfer kreeg. Kort antwoord = lager cijfer. En ik dacht bij mezelf altijd: He?! Hoe moet ik dan een lang antwoord geven? Ik kan het in 1 korte zin!
En inderdaad, nooit een laag cijfer gehaald, waar de andere leerlingen op een gegeven moment erg kwaad over werden. Maar dan zei de leraar: Nee, zij mag korte antwoorden geven, bij haar maakt het schijnbaar niet uit.
Bij Engels mocht ik altijd buiten een sigaretje roken en hoefde ik de SO's niet te maken en ook m'n huiswerk niet. Bij biologie hoefde ik nooit de lesstof samen te vatten. Dat soort dingen.

Ze hielden op de middelbare school erg veel rekening met me, ook gezien m'n thuissituatie, achteraf gezien was dat toch niet goed, want ze lieten me vooral m'n gang gaan. Wat natuurlijk resulteerde in spijbelen. Ik ben zelfs nog naar een tweede kans Havo gestuurd omdat ik in totaal 3 keer was blijven zitten. Ik kwam dus ook niet naar de proefwerken, als ik wel kwam haalde ik hoge cijfers. Ik merkte dat het vooral logisch nadenken was, niet zozeer leren.

En ja, ik vind mezelf ook niet bijster slim hoor, ben erg onzeker. Ook heb ik een vrij ongewone manier van dingen bekijken, mensen reageren daar niet goed op en dan denk ik ook weer dat ik dom ben. Kan soms echt helemaal moedeloos worden van mezelf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:01

Ik probeer geen eens meer m'n gelijk te krijgen. het levert helemaal niets op. Ik rpobeer gewoon meer te leren, ookal krijg ik ongelijk, ik kan altijd meer leren.

Soms wel moeilijk hoor ;) Vind het nog steeds moeilijk om mensen niet te corrigeren over wat ze denken te hebben gezegd :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:04

Ik vind het juist een uitdaging om mijn gelijk te krijgen, maar wel op een prettige manier. Zeker op het werk is dat wel heel handig :D

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:04

Ja ik hou ook vaak mijn mond. Hoe zijn jullie op sociaal gebied?
Ik kan bijvoorbeeld heel goed met klanten/patienten ed omgaan. Ze op hun gemak stellen, informeren of zaken duidelijk uitleggen. Maakt niet uit hoe oud, jong en van welk geslacht ze zijn. Ik krijg er ook vaker complimentjes over en mensen vragen zelfs naar mij.

Maar in alledaagse situaties, bijvoorbeeld op school in de kantine kan ik me al minder goed redden. Ik wil dan wel met iemand praten maar weet niets te zeggen. En eigenlijk interesseert het me geen zak wat die ander te vertellen heeft :o Maar als ik niet met mensen praat krijg ik weer problemen bij groepen vormen om samen te werken. Dus ik voer krampachtige koetjes-kalfjes verhalen.
Ik heb ook een grote weerstand bij rollenspellen en sociale vaardigheidstrainingen. Dan gaan echt mijn hakken in het zand. Ik kán wel sociaal zijn, maar ik ben het niet... Of kan ik het eigenlijk toch ook niet?
Ik zou bijvoorbeeld ook graag naar een voorlichtingsavond gaan. Maar dan moet ik alleen met een docent... rampzalig, ik ga dus niet omdat ik niet weet wat ik tegen hem/haar zou moeten zeggen.
Ik kan wel weer probleemloos met een docent ofzo 1 op 1 praten wanneer het maar 'nut' heeft, bijvoorbeeld lesstof bespreken. Een verslag inzien, afspraken maken over het rooster enz enz.
Thuis heb ik er trouwens geen last van, dan houd ik mijn mond niet. Ook op (familie) feestjes of drukke bijeenkomsten met mensen waarbij ik me op mijn gemak voel, kom ik prima mee, mijn nichtjes en neven zijn wel ook goedgebekt en niet bepaald dom.
Ik heb 1 vriend waarmee ik probleemloos dagen kan doorbrengen zonder me ongemakkelijk te voelen. Maar ik spreek met mijn andere vrienden bewust niet individueel af, we zijn altijd met 3 of meer. Eigenlijk wel jammer... ik merk ook dat contacten steeds meer verwateren. Daardoor voel ik me soms eenzaam, terwijl ik best veel mensen ken.

samengevat: Een lang en waarschijnlijk warrig stuk tekst om te vertellen dat ik eigenlijk alleen maar gesprekken kan voeren die volgens mij nut hebben.
Maar dat ik met mensen waarbij ik me goed voel wel kan kakelen en roddelen.

Herkennen jullie dit? Waar praten jullie over? Moet ik wel nep-sociaal doen? ik kan toch niet niet-praten. Er wordt al vaak gedacht dat ik arrogant ben, toen ik jonger was vonden ze me verlegen.Ik noem het zelf liever gereserveerd...

Voelen jullie je ook bij maar weinig mensen op je gemak? Ik denk altijd dat mensen heel erg op mij letten (is natuurlijk niet zo, waarom zouden ze)
Ik heb mensen wel snel door, een soort intuitie. Ik prik snel door nep-doen heen, zonder dat ik precies weet waarom ik dat gevoel heb.

Nog een editje; ik denk echt altijd... mijn hersens gaan volgens mij nog eens over de kook. Ik denk honderd dingen tegelijk waardoor alles door elkaar gaat. Dat komt op andere mensen denk ik erg chaotisch over. Ik wilde dat ik een grote pauze of stop-knop had :)

Tnx for reading :)