Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:15

WhiteRose: Zo lang doen ze er nog geen onderzoek naar. Ze kunnen onder geen enkele voorwaarde weten wat het ding op lange termijn met je lichaam doet. Dat word nu dus getest. :)

De overheid heeft wel vaker "oeps foutje" gedacht en dan toch maar iets terug uit de handel gehaald, het kwaad was dan wel al geschied....

Hananas

Re: Nog meer meiden die gaan voor baarmoederhalskanker prikken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:17

Ik heb mn prikkies al gehad :) ze deden wel verdomd veel zeer!
Maarum ik hoop dat ze toch goed onderzocht werden..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:18

Phara, je voorbeeld "Softenon" is totaal niet vergelijkbaar en daarom ook geen argument... Om eerlijk te zijn vind ik dergelijke voorbeelden "stemmingsmakerij". :)

Er wordt en is wel degelijk onderzoek gedaan. Dit vaccin beschermt tegen een aantal varianten van het HPV die kanker kunnen veroorzaken. Tegen andere varianten van dit virus, of andere reden voor het ontstaan van BHK ben je niet beschermd. Dat het geen zekerheid biedt dat je beschermd bent tegen BHK is dus ook een zekerheid.

Edit: typo's...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:20

Waarom is dat niet vergelijkbaar WhiteRose?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:23

sorry mijn bericht heb ik dubbelgepost, maar ik krijg het 2e berichtje niet meer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:29

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:29

Heb je even? ;)

Laten we het bij de hoofdargumenten houden:
- Moment waarop dit plaatsvond. In die tijd waren regels van toepassing van medicatie heel anders, laat staan de regels over het testen van medicatie voor je toediende. Er was voor de toepassing van softenon bij zwangere vrouwen helemaal geen degelijk wetenschapppelijk onderzoek gedaan - dit was dus gewoon gokken. Zelfde verhaal als DES-kinderen, etc. De regels voor het registreren van medicijnen zijn sterk veranderd, juist door deze excessen.

- Toepassing. Softenon veroorzaakte problemen bij de ongeboren vrucht van Zwangere Vrouwen. Dat geldt voor heel veel middelen, en is helemaal geen vergelijk met deze situatie.

- Vorm van het middel. Dit is een vaccin, en een vaccin is iets totáál anders dan een medicijn, het geeft ook een andere reactie van het lichaam.

De reden waarom gekozen is voor dit vaccin en toediening op deze schaal, daar kun je over discussiëren. Ik vind het heel terecht als je voor jezelf daarin de afweging maakt dat dit je te vroeg komt, of je het het helemaal niet waard vind. Maar vergelijkingen met Softenon gaan me te ver ;)
Dan ken ik ook nog wel stukken waarin naar voren komt dat verzadigde of onverzadigde vetten helemaal niet uitmaken, boter met toevoegingen van statines slecht is en de verjaardagen uitzonderlijk slecht voor de levensverwachting zijn ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:35

WhiteRose schreef:
Heb je even? ;)

Laten we het bij de hoofdargumenten houden:
- Moment waarop dit plaatsvond. In die tijd waren regels van toepassing van medicatie heel anders, laat staan de regels over het testen van medicatie voor je toediende. Er was voor de toepassing van softenon bij zwangere vrouwen helemaal geen degelijk wetenschapppelijk onderzoek gedaan - dit was dus gewoon gokken. Zelfde verhaal als DES-kinderen, etc. De regels voor het registreren van medicijnen zijn sterk veranderd, juist door deze excessen.

- Toepassing. Softenon veroorzaakte problemen bij de ongeboren vrucht van Zwangere Vrouwen. Dat geldt voor heel veel middelen, en is helemaal geen vergelijk met deze situatie.

- Vorm van het middel. Dit is een vaccin, en een vaccin is iets totáál anders dan een medicijn, het geeft ook een andere reactie van het lichaam.

De reden waarom gekozen is voor dit vaccin en toediening op deze schaal, daar kun je over discussiëren. Ik vind het heel terecht als je voor jezelf daarin de afweging maakt dat dit je te vroeg komt, of je het het helemaal niet waard vind. Maar vergelijkingen met Softenon gaan me te ver ;)
Dan ken ik ook nog wel stukken waarin naar voren komt dat verzadigde of onverzadigde vetten helemaal niet uitmaken, boter met toevoegingen van statines slecht is en de verjaardagen uitzonderlijk slecht voor de levensverwachting zijn ;)

Dat dacht ik al

Argument 1: softenon is inmiddels terug in de handel als, jaja, anti kanker middel ;)
http://www.kennislink.nl/web/show?id=81033

Het enige verschil met vaccins is dat ze in je spier gestoken worden en het dus sneller opgenomen word door het lichaam. Spieren zijn nl goed doorbloed dus word het middel sneller door het lichaam vervoerd. ;)

En die stukken over dat verzadigde of onverzadigde vetten niet uitmaken, wil ik ook gerust met je over discussiëren. ;) Heb vier jaar voeding gehad en kan je dus best wat argumenten geven waarom wel of niet ;) Verwissel transvetzuren niet met onverzadigde vetzuren ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-02-09 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:37

Hmm... mijn zusje is opgeroepen voor de prik en moet gaan van mijn moeder, ik mocht kiezen...
Wilde niet gaan vanwege de prik zelf, daar kan ik niet zo goed tegen :o Maar nu ik die verhalen zo lees...
Ga ik nog maar even met moeders praten of zusjelief ook thuis mag blijven.

Hoe kan het eigenlijk dat de overheid dit zo 'propageert' (kan even geen ander woord bedenken) en er dus niet voldoende onderzoek naar blijkt gedaan? :?

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:38

Ik heb ze al gehad vorig jaar :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:39

Dat vraag ik me nou ook af,, misschien denken ze alleen maar van dat ze iets hebben uitgevonden dat dat dan wel zou kunnen helpen, maar ach.. ik wacht gewoon af totdat ik me prik gehad heb.
Ikzietwel! ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:40

vicksytje schreef:

En hoe vond je het?? ;)

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:43

LoveHorses12 schreef:
vicksytje schreef:

En hoe vond je het?? ;)

Hoe bedoel je?
ben net even het topic aan het lezen :\

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:54

Mijn argumentatie ging niet over Softenon - maar over de toepassing en het onderzoek daarnaar... Dat is wezenlijk veranderd, en maakt zulke excessen zo goed als onwaarschijnlijk. Nog even los van de vorm van toepassing, de doelgroep en de bewijslast. Ik snap je opmerking ook niet goed, het is voor mij helemaal geen argument, niet voor of tegen mijn stelling. De softenonaffaire is niet vergelijkbaar met deze kwestie.

pharagirlke schreef:
Het enige verschil met vaccins is dat ze in je spier gestoken worden en het dus sneller opgenomen word door het lichaam. Spieren zijn nl goed doorbloed dus word het middel sneller door het lichaam vervoerd. ;)

Dit is een uitspraak die niet waar is, in geen enkel opzicht. Een vaccin is iets héél anders dan een medicijn - en niet vanwege de wijze van toediening of het doel daarvan. De werking, de reactie die het bij het lichaam oproept is niet vergelijkbaar - en dat is de essentie van de zaak hier. Juist het effect op het lichaam zou op lange termijn schadelijk moeten zijn, als ik je redenering logisch volg. Er is leuke literatuur over wat vaccins zijn en wat ze voor reactie veroorzaken. Ik zou bijna zeggen: lees je in, want de informatie die je hebt voldoet niet om een beargumenteerde mening te geven :)

Over vetzuren kunnen we een mooie boom opzetten... Het onderzoek waar dat idee oorspronkelijk mee bewezen is - is wetenschappelijk érg twijfelachtig. Vervolgonderzoek voldoen aan betere eisen en zijn daarmee betrouwbaarder, maar de aannames waren eigenlijk op grond van gissingen. En nee, dit gaat dus niet om transvetzuren - ik weet waar ik over praat ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:55

vicksytje schreef:
Hoe bedoel je?

Nou die prikken

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:58

Ik ga denk niet :n

Ga over 1/2 jaar als er iets meer bekend is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:59

WhiteRose schreef:
Mijn argumentatie ging niet over Softenon - maar over de toepassing en het onderzoek daarnaar... Dat is wezenlijk veranderd, en maakt zulke excessen zo goed als onwaarschijnlijk. Nog even los van de vorm van toepassing, de doelgroep en de bewijslast. Ik snap je opmerking ook niet goed, het is voor mij helemaal geen argument, niet voor of tegen mijn stelling. De softenonaffaire is niet vergelijkbaar met deze kwestie.

pharagirlke schreef:

Dit is een uitspraak die niet waar is, in geen enkel opzicht. Een vaccin is iets héél anders dan een medicijn - en niet vanwege de wijze van toediening of het doel daarvan. De werking, de reactie die het bij het lichaam oproept is niet vergelijkbaar - en dat is de essentie van de zaak hier. Juist het effect op het lichaam zou op lange termijn schadelijk moeten zijn, als ik je redenering logisch volg. Er is leuke literatuur over wat vaccins zijn en wat ze voor reactie veroorzaken. Ik zou bijna zeggen: lees je in, want de informatie die je hebt voldoet niet om een beargumenteerde mening te geven :)

Over vetzuren kunnen we een mooie boom opzetten... Het onderzoek waar dat idee oorspronkelijk mee bewezen is - is wetenschappelijk érg twijfelachtig. Vervolgonderzoek voldoen aan betere eisen en zijn daarmee betrouwbaarder, maar de aannames waren eigenlijk op grond van gissingen. En nee, dit gaat dus niet om transvetzuren - ik weet waar ik over praat ;)

Je weet waarover je praat maar toch zie ik tussen al die woorden over vetzuren niet meer staan dan "ik betwijfel of het onderzoek toen goed verlopen is." ;)

Kennelijk heb je niet gelezen dat Softenon gewoon terug in de handel is? Ondanks de huidige onderzoekscriteria? ;)

Ik zal het vanavond eens aan mijn vriend (verpleger) vragen of hij me wil informeren over vaccinaties in de spier. Dan zal je morgen mijn beargumenteerde mening krijgen. Mag ik dan ook een onderbouwde mening van jouw als jij er wel zoveel van weet? Of ga je er omheen blijven praten zoals in dit bericht?

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:00

Vorig jaar al gehad..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:00

Paardje_13 schreef:
_Undercover schreef:
Een troost, ik heb ze ook niet :+

mmm misschien ben ik te oud :+ 29-06-94

Ik ben 19-06-1993 en heb m ook gewoon ontvangen :)!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:18

Lady_M schreef:
Hoe kan het eigenlijk dat de overheid dit zo 'propageert' (kan even geen ander woord bedenken) en er dus niet voldoende onderzoek naar blijkt gedaan? :?

Ik weet niet of je de aflevering van Zembla hebt bekeken? Vond dat het daar erg goed werd uitgelegd :j Het idee dat daar naar voren kwam (en waar ik me overigens erg goed in kan vinden :j) is het punt dat men helemaal euforisch is omdat ze voor het eerst een vaccin hebben ontdekt dat kanker mogelijk kan voorkomen..Dat is een heel nieuwe ontwikkeling waardoor men zich blind staart op de voordelen en staat te trappelen om het in te voeren..Echter wordt hierdoor even vergeten dat ook een mogelijk wondermiddel heel grondig getest moet worden..In ieder geval even grondig als alle andere medicijnen en vaccins..Dat is hier helaas dus niet gebeurd..
Tweede argument is helaas geld :\ De pharmaceutische industrie heeft ontzettend veel financiële belangen bij vaccins al deze en de snelle invoering ervan..

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:19

Softenon is in de handel als ander middel, voor een andere doelgroep, met andere toepassingsregels. Daar is zéér degelijk wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan. Dat is bij de Softenonkinderen niet gebeurd - en daarom is het misgegaan. Ik zou wel graag een case-beschrijving terugzien van een vrouw die sinds hernieuwde toepassing ook een softenonkind kreeg - dan pas is je argument valide, want dan wordt het op dezelfde wijze toegepast als toen... :)

Vaccinaties hoeven niet in spieren geplaatst te worden, dus dat verschil met medicatie is al fundamenteel onjuist.
Doel van (dit soort) vaccinaties is het opwekken van een immunologische reactie, waardoor het immuunsysteem in staat is de ziekteverwekker bij contacten daarna tijdig, sneller of volledig te verwijderen.
Dat vraagt om totaal andere reacties dan medicatie doorgaans vraagt. Er zijn diverse mogelijkheden met vaccineren, zoals bijvoorbeeld acellulair, via antilichamen en met of zonder toevoegingen. Vormen van toediening, zoals oraal, subcutaan of intramusculair verschillen en hebben, net als wel of geen adjunctiva, invloed op het verloop van de reactie van het lichaam. Verder zijn er diverse soorten van immuunreacties die het lichaam kan gebruiken om ergens tegen gewapend te raken, en een vaccin wordt gemaakt met het oog op een bepaalde reactie.
Medicatie heeft andere doelen - ongeacht watvoor medicatie. Als je al komt tot middelen die erop gericht zijn het immuunsysteem te activeren, en die zijn er bijzonder weinig kan ik je vertellen, komt dat neer op activeren achteraf. Vaccineren is het vooraf uitrusten van het het immuunsysteem tegen een specifieke indringer.

Voor wat betreft vetzuren, heb jij ooit van de X16-studie gehoord? Dat is waar de hele theorie over vetzuren mee begon, en die wetenschappelijk wonderbaarlijk slecht onderbouwd was.

Ik vind je opmerking over onderbouwing niet netjes in een open discussie. Ik geef valide argumenten, die je wellicht niet helemaal kunt plaatsen. Dat is iets anders dan ergens omheen praten. Vraag het vanavond na, ik ben benieuwd wat hij je verteld over het verschil tussen medicijnen en vaccinatie :)
Dit boek is interessant: http://books.google.co.uk/books?id=CQFRCEh_zb4C&hl=nl
En hier kun je bewezen info vinden over vaccinatie tegen HPV: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&term=vaccination%20hpv%20vaccine&log$=related_query

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:22

LoveHorses12 schreef:
vicksytje schreef:
Hoe bedoel je?

Nou die prikken

khad ze zelfs niet gevoeld ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:24

WhiteRose en Pharagirlke: En de vergelijking met Ritalin, is die relevant? :) Ik weet niet of jullie er een beetje in thuis zijn, maar het is een veel voorgeschreven middel bij ADHD en ook hierbij is zeer weinig bekend over de lange termijn effecten..Men vreest zelfs voor een "ritalin generatie" over een x aantal jaar..Pas dan kunnen we zien wat het gevolg van dit medicijn was..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:29

Ik las dat er in Brazilië sinds de herinvoering alvast weer nieuwe kinderen met missende ledematen geboren zijn.

Ik weet dat vaccinaties niet in de spieren geplaatst moeten worden maar feit is wel dat het HPV vaccin intra musculair word toegediend ;)

Neen, ik heb nooit over de X16 studie gehoord maar ik ben nu wel benieuwd wat je precies wil zeggen, want wederom praat je er om heen ;) Maak het een keer concreet.

Ik ga die site even lezen :)

edit: sites kennelijk, heb je die toevallig ook in het nederlands? Mijn engels is niet goed genoeg om op basis van engelse onderzoeken mijn mening te vormen. :)

Corelli ik weet dat mijn broer ritalin voorgeschreven heeft gekregen. Hij is wel vrij snel gestopt met dit middel omdat hij zich er helemaal suf en niet meer zichzelf door voelde. Mijn moeder heeft hem ook vrij gelaten in die keuze. Omdat hij het nu niet meer gebruikt ben ik niet echt "bekent" met het middel maar ik sta zeker wel open om er over te lezen :j Ik moet wel zeggen dat ik het vreemd vind dat zoveel kinderen tegenwoordig dergelijke medicijnen moeten nemen. Het lijkt wel alsof je steeds sneller de stempel "gedragsgestoord" opgedrukt krijgt.... Zijn we minder verdraagzaam/ongeduldiger geworden met kinderen of weten we simpelweg meer?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-02-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:31

Corelli: De Ritalinvergelijking is in zekere zin beter... Bij Ritalin gaat de vraagstelling idd om de lange termijn effecten, evenals bij dit vaccin, hoewel ik niet vind dat er géén onderzoek is gedaan. Of het genoeg of afdoende is, dat is een discussie waard :)

Voor wat betreft de vergelijking blijven echter 2 belangrijke argumenten bestaan: doelgroep en middel. Ritalin wordt toegepast bij (jonge) kinderen, dit vaccin bij vrouwen in de puberteit. En het middel - dat vind ik veel belangrijker. Ritalin is medicatie, dit een vaccin dat een specifieke reactie probeert te bewerkstelligen :)