Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:15

Bubsj schreef:
Ja, en? Het kind heeft niemand die voor hem langskomt dus doet het personeel maar die aandacht? Het is geen dier. Het is fijn dat jullie en anderen dat doen, maar het gaat erom dat de familie nergens te vinden is. En dat dat vaak genoeg voorkomt. Dus lang niet iedereen is uiteindelijk sterk genoeg om het aan te komen.

Blue eyes, ik noem het kindje heel bewust een 'ding' en wat ik daarbij zeg, zo onpersoonlijk mogelijk. Het is al zwaar genoeg zonder die wetenschap. En rond 15 weken voelen embrio's nog niets.

Alsof ze allemaal hetzelfde zijn, beetje kort door de bocht.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:15

Je hebt het over 15 weken, maar dat is geen leeftijd voor het afbreken van een zwangerschap.
Nogmaals, een vruchtwaterpunctie kan pas met 16/17 weken. Wachten op de uitslag, bedenkperiode (verplicht) en dan nog een opname regelen. Al met al ben je snel 20/21 weken voordat je zo'n zwangerschap echt afbreekt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:16

MISTRAL94 schreef:
LDRD schreef:
Beseffen jullie eigenlijk dat zo'n kindje op de normale manier ter wereld komt? Het is een gewone bevalling hoor. Vaak leeft het kindje als het ter wereld komt en sterft kort daarna. Het is niet zo dat je even onder narcose gaat en als je wakker wordt het er niet meer is.

Veel mensen denken er idd te makkelijk over, het is "maar" een leven wat je weg haalt.

Ik beweer niet dat het makkelijk is hoor. Lang geleden heeft een 15 jarig vriendinnetje van mij ook een abortus laten doen. Ze was, natuurlijk, totaal niet klaar voor een kind. Ze zag het dan ook met afgrijzen aan, had helemaal niets met het 'ding'. Toch heeft ze tranen met tuiten gehuild en weken lang lopen treuren. Haar 'kindje' begraven en dergelijk. Heel veel steun gevraagd en gekregen van familie.

Ik heb nog nooit gehoord van iemand die gewoon een abortus liet doen zonder enige vorm van emotie, toch staan die mensen vaak wel helemaal achter hun eigen keus. Je lichaam reageerd er gewoon heel heftig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:17

Bubsj schreef:
En rond 15 weken voelen embrio's nog niets.

Week 15
Je baby is nu ongeveer 11 cm en weegt ongeveer 90 gram.
Je baby groeit hard door. Met jouw gaat het waarschijnlijk ook allemaal wel goed. Af en toe kan je last hebben van rare eetbuien, augurken bijvoorbeeld, let wel op met wat je eet, want je hebt natuurlijk voldoende vitaminen en mineralen nodig, niet alleen voor je baby, maar ook voor jezelf om niks te kort te komen, want ook al lijkt het makkelijk, een zwangerschap vraagt toch wel wat van je lichaam. Daarom is het ook belangrijk voldoende rust te nemen. Misschien begin je al echt een buikje te krijgen, en je kleren zitten waarschijnlijk ook al een stuk strakker. Je taille verdwijnt ook, iets waar veel vrouwen problemen mee hebben. Je baby stopt al de energie in het groter en sterker worden. Het hoofdhaar word dikker. En je kindje heeft nu ook al wimpers. De drie botjes in het middenoor worden hard, en waarschijnlijk kan je kindje nu horen, hoewel het gehoorcentrum in de hersenen nog niet ontwikkeld is. De gezichtzenuwen beginnen ook te werken, en je kindje opent en sluit het mondje, fronst, wenkbrauwen worden opgetrokken. Je kindje kan dus gekke bekken trekken. Ook wordt er een begin gemaakt met de zuig en zoek reflexen. En ook kan de baby het hoofdje al heen en weer bewegen. Door het vruchtwater worden geluiden goed doorgegeven en je kindje zal geluiden horen van jouw maag die rommelt, jouw hart horen kloppen, en jouw stem.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:17

Tja ik blijf van mening als jij geen kinderen wilt zorg je ervoor dat je niet zwanger raakt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:19

Bubsj schreef:
Ja, en? Het kind heeft niemand die voor hem langskomt dus doet het personeel maar die aandacht? Het is geen dier. Het is fijn dat jullie en anderen dat doen, maar het gaat erom dat de familie nergens te vinden is. En dat dat vaak genoeg voorkomt. Dus lang niet iedereen is uiteindelijk sterk genoeg om het aan te komen.

Blue eyes, ik noem het kindje heel bewust een 'ding' en wat ik daarbij zeg, zo onpersoonlijk mogelijk. Het is al zwaar genoeg zonder die wetenschap. En rond 15 weken voelen embrio's nog niets.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb bij bio ooit een abortus gezien, echt verschrikkelijk Huilen Het kindje zag eruit als een dier in nood, probeerde zich alle kanten op te wurmen om maar in leven te blijven.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:20

Bubsj: Ik ben wel benieuwd hoe je daarbij komt dat ze met 15 weken niets voelen? Waar basseer jij dat op?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:21

MISTRAL94 schreef:
Bubsj schreef:

Alsof ze allemaal hetzelfde zijn, beetje kort door de bocht.

Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal het zelfde zijn. Maar het bewijst wel dat er mensen zijn die het niet aankunnen. En dan maakt het mij helemaal niet uit dat er ook mensen zijn die het wel kunnen. Want je zal altijd het risico lopen dat je jezelf telleur steld.. En wie vangt het kind dan op? Jij kan het misschien ook niet aan, en misschien kan ik het wel aan. Dat weet je pas als je daadwerkelijk in die situatie zit. En zolang ik die keuze heb wil ik dat risico voor mijn kind niet lopen. Tuurlijk, loopt mijn kind zuurstofgebrek bij de geboortje op, of komt zijn/haar handicap pas tijdens of na de geboorte aan het licht. Dan doe je alles wat je kan. Maar daar hebben we het nu niet over.

We hebben het hier wel over een leven. En dan kan jij mij cru vinden omdati k dat leven wil beeindigen, en ik kan jou cru vinden omdat jij jou kind het risico wil laten lopen dat zij of hij er later helemaal alleen voor staat.

En normaals, fijn dat mensen op de groep de kinderen zonder aandacht de aandacht geven die ze nodig hebben. Maar waar is de familie? Dit is een noodoplossing, maar toch belachelijk dat het gebeurd.

En waarom zitten deze mensen eigenlijk in deze huizen/groepen/opvang? Juist, omdat men het thuis niet aankan (wat soms heel begrijpelijk kan zijn, en soms belachelijk is)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:22

Bubsj schreef:
Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal het zelfde zijn. Maar het bewijst wel dat er mensen zijn die het niet aankunnen. En dan maakt het mij helemaal niet uit dat er ook mensen zijn die het wel kunnen. Want je zal altijd het risico lopen dat je jezelf telleur steld.. En wie vangt het kind dan op?

En hoe zou je dat doen met een kind dat gehandicapt is zonder dat je dat vooraf weet? Talloze aandoeningen zijn niet zichtbaar, ontstaan bij de geboorte, door een ziekte of ongeluk... Schrijven we het kapotte 'ding' dan ook af?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:23

Je maakt me nu erg boos bubsj waar haal jij het lef vandaan om tegen mij te zeggen dat ik het risico neem mijn kind er alleen voor te laten staan? Ongelovelijk wat vind ik jou triest met deze reactie.

Edit: Wat ik ook diep triest vind is dat jij een ander veroordeelt over een gevoel of iemand wel of niet voor een kind zorgen kan. Jij werkt in de gehandicaptenzorg? Hopelijk lopen er niet teveel van jou soort daar rond. Je behoort je mening voor je te houden en zeer zeker mensen niet te veroordelen.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 06-10-08 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:23

Shadow0 schreef:
Bubsj schreef:
Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal het zelfde zijn. Maar het bewijst wel dat er mensen zijn die het niet aankunnen. En dan maakt het mij helemaal niet uit dat er ook mensen zijn die het wel kunnen. Want je zal altijd het risico lopen dat je jezelf telleur steld.. En wie vangt het kind dan op?

En hoe zou je dat doen met een kind dat gehandicapt is zonder dat je dat vooraf weet? Talloze aandoeningen zijn niet zichtbaar, ontstaan bij de geboorte, door een ziekte of ongeluk... Schrijven we het kapotte 'ding' dan ook af?

Tja stel je voor dat je de rest van je leven met dat ding opgescheept zit.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:24

MISTRAL94 schreef:
Bubsj: Ik ben wel benieuwd hoe je daarbij komt dat ze met 15 weken niets voelen? Waar basseer jij dat op?

De meest simpele manier, van een bioloog op school gehoord. Waar wij deze discussie ook al eens gehad hebben. Het zijn wel mensjes, maar ze voelen niets. Het lijfje werkt, maar geen verdriet, pijn, angst, genegenheid. Het is nog niet aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:24

Hee, wel een beetje rustig blijven he? Knipoog Ieder z'n mening, maar we kunnen wel respectvol blijven naar elkaar, ondanks het feit dat het een gevoelig onderwerp is Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:25

Bubsj schreef:

hmmm, heb niet het hele topic gelezen, dus misschien mis ik essentiële info, maaaarrrrr... bij 15 weken is een embryo een echt kindje hoor! Ik ben zelf nu 15 weken zwanger, en voel al kleine schopjes! Hoezo voelt niks?! Echt wel!
Ik hoop voor jou dat je nooit in de situatie komt dat je over zo'n zware beslissing na hoeft te denken (gehandicapt kindje, weghalen of niet), maar 'if so' dat je je iets beter verdiept in de materie...

in het algemeen:
Misschien dacht ik er ook wel anders (makkelijker!) over toen ik nog tiener was, maar trust me: als je zelf zwanger bent, en je kindje (ja, KINDJE, ja!) op de echo ziet bewegen (al met >8 weken goed te zien) dan denk je er echt wel anders over.
Garanties krijg je nooit; veel dingen kunnen ze op echo's niet zien, of lijkt het niet goed terwijl het prima in orde is. Vruchtwater- of vlokkenonderzoek krijg je pas vergoed als ze problemen vermoeden, of je ouder dan 36 bent. Vergeet niet dat je daarbij een reëel risico op een miskraam hebt! Voor ons reden om niet aan al die kattenkermis te beginnen en af te wachten. Tuurlijk hopen we op een gezond kindje, maar zo niet: dan dealen we daar ook wel mee. Welkom is het altijd!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:26

Rock schreef:
Hee, wel een beetje rustig blijven he? Knipoog Ieder z'n mening, maar we kunnen wel respectvol blijven naar elkaar, ondanks het feit dat het een gevoelig onderwerp is Knipoog

Nou mensen veroordelen vind ik niet kunnen, daar krijg je me heel kwaad mee iemand die in de gehandicaptenzorg werkt (tenminste dat begreep ik?) en zulke dingen zegt? Nee vind ik niet kunnen, dat is verre van proffesioneel.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:27

Bubsj schreef:
MISTRAL94 schreef:

De meest simpele manier, van een bioloog op school gehoord. Waar wij deze discussie ook al eens gehad hebben. Het zijn wel mensjes, maar ze voelen niets. Het lijfje werkt, maar geen verdriet, pijn, angst, genegenheid. Het is nog niet aanwezig.

Dat blijft gissen natuurlijk van horen zeggen zijn geen feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:29

Ik ben het met je eens dat mensen veroordelen niet netjes is, maar ik denk niet dat je je dit persoonlijk moet aantrekken. Dat is haar mening, vanuit haar oogpunt en haar ervaringen. Daarmee zeg ik niet dat ik het eens ben met haar, maar ik denk dat er in dit soort discussies nooit een winnaar of verliezer is.

Respectvol geldt van beide kanten. Je bent niet stom als je je kindje laat komen, en je bent ook niet de duivel als je het weghaalt.

Het blijft natuurlijk een gevoelig onderwerp, zowel handicaps als abortus.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:29

MISTRAL94 schreef:
Je maakt me nu erg boos bubsj waar haal jij het lef vandaan om tegen mij te zeggen dat ik het risico neem mijn kind er alleen voor te laten staan? Ongelovelijk wat vind ik jou triest met deze reactie.

Ik snap niet waarom je het zo op jezelf betrekt. Ik zeg helemaal niets over jou. Ik zei het in het algemeen. Ik vertel je hoeveel mensen ik zie die helemaal geen familie hebben. Die mensen dachten het ooit ook te kunnen, is niet gelukt, kind zit alleen. En die woedeaanvallen die ze krijgen als een ander opgehaald wordt om een verjaardagsfeestje te vieren, terwijl zij het enkel met de mensen van de groep en het persoonneel vieren. vind je dat ideaal?

Verder heb ik allang gezegt wat ik zou doen als een kind op een andere manier gehandcapt zou zijn. Maar ja, als ik het van te voren weet zou ik het voorkomen. En ik heb het over erge gevallen. Niet over als een kindje met maar 1 voet wordt geboren ofzo.

Maargoed jullie mogen oordelen wat je willen, ik heb genoeg om me heen gezien om te weten dat iedereen hier wel heel gedreven kan beweren dat ze alles voor hun kindje zullen doen, en dat veel zullen slagen, MAAR niet iedereen. En om die groep gaat het mij.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:32

Bubsj schreef:
En normaals, fijn dat mensen op de groep de kinderen zonder aandacht de aandacht geven die ze nodig hebben. Maar waar is de familie? Dit is een noodoplossing, maar toch belachelijk dat het gebeurd.

En waarom zitten deze mensen eigenlijk in deze huizen/groepen/opvang? Juist, omdat men het thuis niet aankan (wat soms heel begrijpelijk kan zijn, en soms belachelijk is)

Besef je wel dat er heel lang geleden (dik 48 jaar) een taboe zat op gehandicapte kinderen, als jij je kind naar een verzorgings huis(of hoe je het ook wil noemen) bracht, dan kon je met kerst langs komen en meer niet. En vader verbood moeder om het kind op te zoeken, en zo krijg je het dat mensen nooit bezoek krijgen. Want de genen die geen bezoek krijgt is dus 'al' 28.

En waarom zitten de mensen daar? omdat vaak mensen gehandicapt of niet rond hun 18e het huis uit gaan. En daarom gaan vaak gehandicapte rond hun 18e het huis uit. En wat dacht je van meer kinderen in het gezin, wij hebben ook een logeetje, zo kunnen de andere kinderen ook nog aandacht krijgen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:33

Hoeveel mensen als ze opfokt zijn over dingen heenlezen. Ik zie hier al een aantal dingen die ik heel anders heb gezegt dan dat ze worden opgvat.

En hebben jullie toevallig ook mijn aller eerste zin gelezen?

Ik kan hier geen duidelijk antwoord op geven, tot ik daadwerkelijk bij de dokter zit. Ik kan alleen speculeren over hoe ik er nu tegen aan kijk..

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:36

ja dat heb ik gelezen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:39

malih schreef:
Bubsj schreef:

Besef je wel dat er heel lang geleden (dik 48 jaar) een taboe zat op gehandicapte kinderen, als jij je kind naar een verzorgings huis(of hoe je het ook wil noemen) bracht, dan kon je met kerst langs komen en meer niet. En vader verbood moeder om het kind op te zoeken, en zo krijg je het dat mensen nooit bezoek krijgen. Want de genen die geen bezoek krijgt is dus 'al' 28.

En waarom zitten de mensen daar? omdat vaak mensen gehandicapt of niet rond hun 18e het huis uit gaan. En daarom gaan vaak gehandicapte rond hun 18e het huis uit. En wat dacht je van meer kinderen in het gezin, wij hebben ook een logeetje, zo kunnen de andere kinderen ook nog aandacht krijgen.

Even voor de duidelijkheid, weer zown lees misverstand, ik werk niet in de gehandicapten zorg.

Mijn tante, van wie wij alleen heel veel houden, is ernstig gehandicapt. En dat is een actueel familie lid, ook zij woont in een opvang, iets wat wij alleen heel erg vinden, maar iedereen heeft een gezin met kinderen, en mijn opa en oma zijn helaas te oud om de gehele zorg op haar te nemen. Toch komt ze meerdere keren per week naar huis, iedereen bezoekt haar, iedereen haalt haar op, ze gaat mee op vakantie, met alle verschillende familie's binnen onze familie.

Van de 12 mensen in haar huis is zij de ENIGE die nog familie heeft die op bezoek komt..

Ik vind het nogal onzin dat de gehandicapten niet op hun 18de uit huis gaan en daarom daar terecht komen. Mijn moeder werkt wel in de gehandicapten zorg. En daar hebben ze afdeling 'kasplantjes' kindjes die echt het ergste van het ergste is overkomen, die niet ouder dan 5 a 10 worden en die niets behalve liggen kunnen.

Daarnaast zitten er nog zo'n 50 kinderen onder de 18, beginnend vanaf 5. Hun ouders kunnen ze niet aan dus komen ze daar. Veel zien ook nauwlijks familie. En de verzorgens vangen dat zo goed op als ze kunnen. Ook heel veel props voor de mensen die dat doen, maar geef nou toe, het is toch belachelijk dat zij de verjaardag met die kindjes moeten vieren, ipv hun familie

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:40

Bubsj schreef:
Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal het zelfde zijn. Maar het bewijst wel dat er mensen zijn die het niet aankunnen. En dan maakt het mij helemaal niet uit dat er ook mensen zijn die het wel kunnen. Want je zal altijd het risico lopen dat je jezelf telleur steld.. En wie vangt het kind dan op? Jij kan het misschien ook niet aan, en misschien kan ik het wel aan. Dat weet je pas als je daadwerkelijk in die situatie zit. En zolang ik die keuze heb wil ik dat risico voor mijn kind niet lopen. Tuurlijk, loopt mijn kind zuurstofgebrek bij de geboortje op, of komt zijn/haar handicap pas tijdens of na de geboorte aan het licht. Dan doe je alles wat je kan. Maar daar hebben we het nu niet over.

We hebben het hier wel over een leven. En dan kan jij mij cru vinden omdati k dat leven wil beeindigen, en ik kan jou cru vinden omdat jij jou kind het risico wil laten lopen dat zij of hij er later helemaal alleen voor staat.

Niet persoonlijk?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:42

Ja, maar dat is een algemene zin, een voorbeeld. Want mij beschuldigen omdat ik zomaar klakeloos een leven wil beeindigen. Stel je voor dat ik dit tegen jou zou zeggen. Mij hoor je jou niet beschuldigen hoor. Maar het is wel een logische vergelijking met wat tegen mijn idee word gezegt. Het staat er namelijk lijnrecht tegenover.

Er staat namelijk IK KAN, maar niet dat het zo is. Ik ben niet zo. Ik vind alleen dat iedereen die niet in de zorg werkt zich maar eens moet verdiepen in hoe de familie met hun gehandicapte familie lid omgaat, en dan niet in de familie's waar dat goed gaat, maar die die er niet naar omkijken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:55

Maar als jij zelf als ouders de zorg van zo'n kind niet aankan, wat is er dan mis met een tehuis? (Mits je het kind genoeg bezoekt uiteraard!)
De moeder van een vriendin werkt daar, en de mensen willen op zondagavond gráág terug naar het tehuis, omdat ze daar hun vrienden hebben. Deze mensen genieten daar.
De verzorgers hebben er verstand van, en houden ook echt van deze kinderen.