Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:36

Supervixen schreef:
Wat goed ellebel!
Ja eten moet wat voorzichtig en aan één kant.
Ik weet niet meer hoe lang ik erover gedaan heb eerlijk gezegd qua voorbereiding. Je moet er vooral plezier in hebben.

Namiro supergaaf!
Hoeveel hoogtemeters zitten daar in?

2600+ staat er op de site :D
Genoeg dus… haha

@Ellebel, geen idee.. wij zijn ‘gewoon’ begonnen met hardlopen en hebben steeds de afstand uitgebreid.. afgaande op wat goed voelde..

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:11

Wat gaan jullie snel!

Thanks voor de uitleg mbt HRV!

O dat koukleumen in dagelijks leven herken ik wel. Ik doe op de fiets naar werk een extra trui aan en nog loop ik de rest van de dag te piepen dat het koud is. Thuis ook altijd een extra vest aan en deken op de bank.
Maar met lopen heb ik het snel warm. Ik heb zondag met korte broek gelopen maar toen was het best warm natuurlijk. Voor morgen twijfel ik ook nog.

Iris lekker gelopen!

Ik heb vanmiddag sinds heel lang weer eens privéles met m’n paard gehad. Vanwege marathon voorbereidingen heb ik dat even geskipt, nu weer rustig aan beginnen.

Leuk Namiro!

Wat is je kleding keuze geworden Suliko?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 20:16

Namiro dat is flink wat!
Doe je denk ik wel een uur of tien, elf over.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:55

Ik was ook een koukleum, tot ik m'n huidige antidepressivum ging gebruiken. Maar de voordelen wegen zeker op tegen de nadelen. Ik ben nu via een speciale poli af aan het bouwen. Verwacht niet dat ik er helemaal vanaf kom, maar misschien helpt een verlaging al tegen de bijwerkingen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:00

Wat gaat het weer hard hier!

BusyMissy zijn ze het paard nog komen halen? Ik denk dat je hartslagzones altijd wel wat blijven bewegen, of eigenlijk je kan gewoon meer met minder inspanning.
Ik ben van nature een snelle loper. Het is wel zo dat als ik er op train, ik vrij snel, veel progressie boek. Denk toch gewoon goede genen.

Sall leuk is dat het hoe je visie op afstanden steeds weer veranderen. Clinic lijkt me altijd leuk!

Goof was je al even bij de dokter geweest om misschien even te laten checken? Klinkt niet goed.

Wauw Namiro wat een verre vooruit planning met de loting! :') is het defenitief gelukt of is die in de dolomieten een andere? 2600hm en 50 km... omg... NEVER. :') HEEL heel stoer

Suliko inmiddels al gelopen en heel netjes zag ik! Super tof! Enkel nog helemaal goed?

lies_sparkle hoe is het jou vergaan vandaag?

Adventure run op Ameland. lijkt me ook leuk Ieries! Alleen zo een pokke eind weg :o
HEel veel sterkte met de verkoop van je paard. Ik ben sinds ruim 2 jaar paardloos na 22 jaar... Het is heel gek maar gaf mij ook wel even wat lucht (financieel en in tijdsmanagment.) Hopelijk kun jij dit ook zo ervaren.
Wil je wel een nieuw paard.

Lughnassadh, fijne vakantie!

Myka under armour heatgear vind ik persoonlijk erg fijn.

Tiggs hoe ging het bij jou?

Ellebel123 ik heb mijn eerste keer HM opgebouwd in 4 maanden. Ik liep toen nooit verder dan 10km. Dit kan absoluut sneller maar ik wilde heel blijven.

Hier gister niet gaan lopen omdat ik wat pijn aan mijn knie had. Wel even naar de sportschool geweest. Denk dan heb ik toch wat gedaan.
Vandaag voelde mijn knie wel weer oke dus gewoon gegaan onder het mom, ik kan altijd terug.
Een rustige 14km gelopen. Wel steeds echt op het randje zone2/3 en daardoor wat meer in zone 3 gezeten dan ik wilde. Maar prima rondje en mijn knie voelde eigenlijk prima.
Afbeelding

Ik ben een enorme kouwkleum maar zodra ik ga sporten heb ik het heel snel warm. Vond het vroeger vaak wel lastig maar inmiddels weet ik wel ze een beetje wat ik aan moet doen wanneer.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 22:59

Lies_sparkle, hoe ging het bij jou vandaag? Je bericht van gisteravond bevestigde wel mijn keus voor de korte broek, en daar was ik erg blij mee! Zo suf, stond bij de start nog te twijfelen of ik niet nog een jasje mee moest, puur door alle ingepakte mensen die ik zag en zo stilstaand was het koud. Na 10 min had ik het al enorm warm. _O- De korte broek was fantastisch, de lange mouwen + t-shirt was net te warm, sommige stukken, maar tweemaal gingen we over het strand (4+ km in totaal) en dat was echt guur, dus toen was ik er blij mee. De buff heb ik na een kwartier al aan de zijkant van mijn broek gehangen en handschoenen niet aangehad. :')

Lugh, veel plezier in de Ardennen, zo prachtig daar, maar vergis je niet in de hoogtemeters die je maakt als je gaat lopen!

ieris, wat raar, paardloos! Hoe voel je je eronder? Body battery is wel echt anders ja, dat geeft meer een momentopname van je nacht + dag, maar ik kijk daar zelden naar eigenlijk, ik vind hrv meestal meer (voorspellende of achteraf) inzicht geven. Leuk dat je op Ameland gaat lopen, wanneer is die?

SV, fijn dat het te doen is met paracetemol en goed dat je het rustig aan doet!

Myka, oh jeetje, thermokleding moet ik ook echt niet aan denken als ik ren, ik krijg het zo ontzettend warm. Laagjes en vooral iets om mijn oren doet wel een hoop als het guur is. Mijn thermokleding gebruik ik alleen met wandelen, fietsen, bij de paarden en bij bootcamps (maar daar doe ik het ook vaak weer uit). Ik hou zelf heel erg van merino baselayers, daar loop ik ook in (maar dan alleen de baselayer, als een lange mouwen shirt of hooguit een t-shirt erover.

Leuk iiirriissjjee, netjes gedaan ook, dan zit er toch meer in dan je denkt!

Namiro, dat is inderdaad wel een handige richtlijn, maar ik vind temperatuur soms weinig zeggen, is zo afhankelijk ook van de wind en of het beschut is of niet. Ik heb sindskort ook sleeves, die wil ik eens gaan proberen bij mijn volgende twijfelgeval. Oh super vet in de Dolomieten!

Ellebel, ik sluit me aan bij anderen, ik ging gewoon steeds iets verder nadat ik een keer 10 km had gelopen, 12, 14 (mijn eerste trailevenement), toen me opgegeven voor een halve trailmarathon 2 maanden later en bleef ik met regelmaat lopen en steeds iets verder, nog een 15 trailevenement, 16 zelf, 18 en de laatste keer 20 met best wat hoogtemeters. Voor de halve trailmarathon had ik geen tijdsdoel, behalve steady lopen en genieten, uiteindelijk liep ik netjes 6:00. Ik denk dat een valkuil kan zijn dat je op de halve marathon te snel wil of te snel start, dus het is fijn om ervoor al evenementen gedaan te hebben en daarop te letten.

Samantha, zie mijn antwoord bovenin aan Lies! Korte broek, lange sokken, lange mouwen + t-shirt. Was soms alsnog te warm, die twee lagen, maar bij gure stukken toch wel blij mee. Als ik elders in Nederland had gelopen, dus niet langs het strand, was het sowieso kort-kort geweest. Leuk dat je de rijlessen weer hebt opgepakt!

Leonie, ah leuk dat je het al gezien had, het ging super! Fijn dat het goed ging met je knie. Ik heb ook wel eens last van mijn knie (overbelast klachten), vooral met paardrijden of als ik veel moet zitten voor studie, maar grappig genoeg verhelpt lopen dat juist.

Het ging echt heel goed vandaag! Ik liep in het begin wel te veel mee met de kopgroep, die gingen natuurlijk snel, dus uiteindelijk teruggeschakeld in tempo en toen liep ik heel lang alleen tot ik weer een beetje in de middenmoot kwam. Het was een hele leuke, maar pittige route. Enorm veel slingerende paadjes door de bossen en duinen, continu op en neer, soms als ondergrond gras en modder en ook veel mul zand. Tweemaal langs het strand. Ik was echt verrast hoe lekker het ging, want ik heb sinds augustus niet meer verder dan 15 km gelopen door mijn enkel. Maar mijn benen voelde goed. Rond 16 km kakte ik wel even in, toen klonk nog 14 km als echt heel veel, maar dat verdween ook weer, toen ging het heel steady tot 27 kilometer. Vanaf 20 kilometer nam ik twee mannen mee op sleeptouw die erdoorheen zaten, waren geen trails gewend, wel al meerdere marathons gelopen, maar dit vonden ze andere koek, zeiden dat ze niet wisten dat je benen zo'n pijn konden doen. := Ik was nog heel enthousiast en liep in een fijn tempo voor ze, dus gingen ze achter me hangen en hebben we een beetje gekletst. Vanaf 27 km werd ik wel echt moe, niet gek, toen was het op wilskracht doorlopen. Echt mega tevreden, ik dacht dat ik er 3:30/3:45 over zou doen, maar heb er slechts 3 uur en 18 min over gedaan zonder dat ik het gevoel had heel erg te pushen. Tussendoor ook gerust gewandeld bij mul zand en om even wat te eten. En dus totaal geen last gehad van mijn enkel! Wel ingetapet ter ondersteuning, maar niets en nu erna ook niet, dus ik ben heel erg blij! Zelfs onderweg wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:14

Wauw super zeg Suliko! Prachtige loop volgens mij!

Ja ik ga morgen voor kort/kort, zie dat het rond de start graad of 11-12 is dus zal het al snel heel warm hebben.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 01:44

Wat gaaf Suliko!

Dank voor de vakantiewensen. Ik denk dat dat wel goed gaat komen! En Suliko, nog tips of dingen waar ik aan moet denken.

Ik loop nog wel in zomerkleding maar niet meer met korte mouwen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:04

Samantha, slimme keus, heel veel plezier en succes vandaag!

Lugh, stukken omhoog vooral lekker (snel)wandelen, is net zo snel en efficiënter dan omhoog proberen te rennen. :D

Oké, grappig verhaal. Gister was er nog een feestje in de enige bar op Schiermonnikoog, ook namens de Devil’s Trail. Daar ging ik, en vooral een vriendin van mij, mensen proberen te ronselen/overtuigen om vandaag in de ochtend nog een stuk te lopen. Ik wil er een bloktraining van maken voor de 50, maar samen met mensen is dat makkelijker en leuker dan alleen. De meeste die we spraken zagen het niet zitten, maar sommigen wel! Ik ben heel benieuwd wie er straks ook om 09:00 bij de spar staan voor een rondje van 15 kilometer. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 09:08

Er is vaak veel modder in de Ardennen, maar misschien valt het nu mee. En rekening houden dat je langer over een bepaalde route doet dan je denkt.

Suliko super gedaan zeg, wat heb je een goede conditie. Leuke paadjes allemaal!
Tja weglopers vergissen zich nog wel eens in trails.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:18

Hahaha wat goed Suliko, ik ben heel benieuwd of er iemand op komt dagen :+

Ik heb heerlijk gelopen, ging erg easy. Paden waren prima, hele andere ervaring dan vorig jaar tot aan je heupen in het water. Dit was toch iets beter!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:49

Heel tof Suliko! :j
Benieuwd of er nog fanatiekelingen zijn die zich aansluiten bij je groep!

SV, timecap voor de race is 12 uur.. dus ben benieuwd.
Maar goed.. eerst eens ingeloot worden.
Al stiekem even gekeken naar accomodaties in de buurt om te verblijven maar dat wordt nog een duur grapje.. -O-

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:02

Goof schreef:
Bij de Merwebolder, leuk. Dat is hier in de buurt. Klinkt als een leuke loop.
Veel plezier iedereen dit weekend.
Ik hoop morgen even een rondje te lopen.

Dan wonen we best dicht bij elkaar! Sliedrecht is 20min met de auto voor ons!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:03

Irisje, leuk zo’n kleine loop. Extra leuk als het voor een goed doel is. +:)+
Tiggs, succes met de maastunnelloop vandaag!
Gaaf Namiro, ik hoop dat je word ingeloot! *\o/*
Wat goed Ellebel!! Zo veel beter dan je streef, knap hoor! Ik heb een half jaar gedaan over van 10km naar 21km. :j
Klinkt als een mooi rondje Leonie.
Fijn dat het goed ging Suliko! Klinkt als iets om trots op te zijn, leuke foto’s ook.

Ik heb van iemand een Garmin Forerunner 245 gekregen, nu even uitzoeken hoe die werkt. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:00

Gaaf Suliko, mooi daar. En? Zijn er nog gekomen vandaag?

Namiro, wat een uitdaging joh!!

Leonie, mooie loop. Balen dat je knie gevoelig is.
Ik denk dat een huisarts weinig voor me kan betekenen, maar ik zie de bedrijfsarts komende week weer en dan wil ik het wel goed bespreken ja.

Vandaag na bijna 2 weken weer een rondje gelopen. Mijn nek vond het niet leuk, die is ook pijnlijker geworden afgelopen dagen (maar de letselschadeafdeling spreek ik ook weer komende week, ik ben lekker bezig haha), maar mijn benen wilden heel graag en ik heb echt een lekkere 5km gelopen op 6.36 gemiddeld.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 15:13

Mijn vriend en ik hebben ons ingeschreven voor de ultra x in Wales *\o/*.
Laatste weekend van juli, 50km en 1860 hoogtemeters :D.
Supervet!

We gaan dus rondreizen in Engeland in de zomer.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 15:29

Gaaf SV!

Toch fijn Goof!

En inderdaad het is hier best modderig maar ik denk dat ik me prima een aantal keer kan vermaken hier. Lekker oefenen vooral nog aangezien ik thuis ook pas een keer of 2 een eenvoudig loopje door een bos heb gedaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 17:58

Het was warm tijdens het lopen vandaag!
Ik heb lekker gelopen en een PR op de 10 km gehaald. Helaas pauzeerde Garmin twee keer tijdens slechte ontvangst in de tunnel, maar Strava heeft gelukkig wel de echte tijd eruit gedestilleerd. Maar ik ben sowieso heel blij dat ik van de loop en omgeving kon genieten en dat ik tevreden ben :)

Suliko, mooie foto's!
Goof, toch fijn dat je weer gelopen hebt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 18:05

Goed gedaan Tiggs!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:16

Top Tiggs!

Wat gaaf SV!

Lekker Goof, toch weer gelopen!

Ik ben ook blij, ik heb echt een dikke PR gelopen! Net niet onder de 2u, maar ben super blij. Mn vorige PR was 2:13 ofzo dus wel flink verschil.
Ben gewoon vol gas gestart met het idee, kijk wel hoe lang ik dat volhoud.
En heb voor het eerst tijdens halve marathon niet moeten plassen. Ook wel fijn!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 19:42

Super zeg!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:04

Samantha_ schreef:
Top Tiggs!

Wat gaaf SV!

Lekker Goof, toch weer gelopen!

Ik ben ook blij, ik heb echt een dikke PR gelopen! Net niet onder de 2u, maar ben super blij. Mn vorige PR was 2:13 ofzo dus wel flink verschil.
Ben gewoon vol gas gestart met het idee, kijk wel hoe lang ik dat volhoud.
En heb voor het eerst tijdens halve marathon niet moeten plassen. Ook wel fijn!

Leuk! Was jij nou in Gouda? Ik loop vaker rondom de Reeuwijkse Plassen, is mooi lopen daar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:09

Ja klopt, ik heb in Gouda gelopen.
Was inderdaad een mooie route!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:27

Fijn dat je toch weer even hebt kunnen lopen Goof!

Gaaf Supervixen! Lijkt me een toffe omgeving. :D

Tiggs gefeliciteerd met je PR! *\o/* Wat was je tijd?

Samantha ook gefeliciteerd met je PR! *\o/* Wel echt een groot verschil inderdaad, knap!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:33

Thanks! Ik ben niet zo snel hoor, maar ik heb 1:18:21 op 10km gelopen. Dat is 7:50 min/km. Ik heb het gevoel dat ik de komende tijd in ieder geval naar de 7:30 min/km op de langere afstanden kan trainen.