ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynniiie

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:32

Hoe waren jullie als kind? Behalve dat je erg druk was. En hoe uitte die drukte al kind?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:01

Welkom unika

Lynniine, ik was heel sociaal maakte snel contact met andere mensen. Maar werd niet echt close met iemand (het zelfde eiglijk nog steeds)
Kon heel goed mezelf vermaken. Viel beetje buiten de boot.
Drukkte uiten zich in niet stil kunnen zitten en altijd met alles bezig zijn.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:21

hoi allemaal,
Vandaag heb ik bij de psycholoog (die voor een huisartsenpraktijk werkt) het advies gekregen om op add te laten testen omdat ik hier heeel veel kenmerken van heb, ik krijg ook een doorverwijzing naar de GGZ. Nu heb ik een vraag: zijn er ook mensen die geen medicijnen nemen en heb dan ook profijt van het stempeltje, of is het dan alleen maar lastig?
De psycholoog begon ook over neurofeedback, heeft iemand hier ervaringen mee?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:25

Mmm als je nog opschool zit of een studie doet heb je met een stepel extra tijd.

En vedee heb ik nu geen voordelen eraan. Maar wel nadelen, zoals het aan moeten geven bij je rijbewijs.

Met het andere kan ik je niet helpen nog nooit van gehoord

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:48

kosseh schreef:
Mmm als je nog opschool zit of een studie doet heb je met een stepel extra tijd.

En vedee heb ik nu geen voordelen eraan. Maar wel nadelen, zoals het aan moeten geven bij je rijbewijs.

Bedankt voor je reactie. Extra tijd heb ik meestal niet nodig. Maar aangeven op je rijbewijs?!? En heeft dat dan verder nog consequenties, of is het puur alleen dat het erop moet staan?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:21

Je wordt dan gekeurd volgens mij, is meestal maar 1 keer.
Ik heb het niet aangegeven. Staat namelijk alleen onder het vraagteken. En heb daar niet gekeken toen ik het invulde

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:55

Lynniiie schreef:
Hoe waren jullie als kind? Behalve dat je erg druk was. En hoe uitte die drukte al kind?

Ik had inderdaad ook dat ik wel snel contact maakte maar mij nooit lang kon hechten aan 1 iemand en nooit met veel vriendinnetjes tegelijk kon omgaan. Ook 'kocht' ik altijd andere mensen om bijvoorbeeld dat ze mijn huiswerk altijd mochten en met knikkeren mochten ze dan wel mijn knikkers gebruiken ipv die van hunzelf.
1234321 schreef:
kosseh schreef:

Bedankt voor je reactie. Extra tijd heb ik meestal niet nodig. Maar aangeven op je rijbewijs?!? En heeft dat dan verder nog consequenties, of is het puur alleen dat het erop moet staan?

Ik heb op school niet extra tijd voor dingen maar er word bij mij wel rekening mee gehouden wat ik soms wel een voordeel vind hebben. wij werken bijv veel vanaf PowerPoint en vaak worden deze hierdoor al voor de les doorgemaild. Tijdens de les word er vaak nog een schema gemaakt omdat ik met een schema makkelijker dingen kan overzien. Daarnaast word er bij mij ook duidelijk aangegeven als ik iets niet snap en er echt de tijd voor genomen.

Voor mijn rijbewijs heb ik geen medische keuring gedaan, ik was al begonnen met rijlessen voordat ik met de medicatie begon. Wanneer je wel een medische keuring laat doen duurt dit wel een tijdje, ik hoorde van mijn rijinstructeur toen, dat er een meisje wel 3x 1 heeft aan moeten vragen en daarvan duurde er 1 keuring ontzettend lang, wel 8 maanden. zo'n keuring is geloof ik 1 jaar geldig?

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:06

Mhmm ik had juist wel veel vriendjes en vriendinnetjes vroeger.
Ik moest altijd alle aandacht hebben en maakte altijd grapjes en had af en toe last van woede uitbarstingen, terwijl ik nu juist erg rustig ben en juist niet in het middelpunt van de belangstelling wil staan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:07

Unika, wat je zegt over het rijbewijs klopt niet. Dit hoeft niet voor je lessen, maar wel voor je examen. Slecht van de instructeur dat die dit niet wist.

De procedure duurt maximaal 4 maanden wanneer iemand in het geval van add naar de psychiater wordt verwezen. Dat is standaard bij een eerste voorgenomen rijexamen. Drie keer aanvragen is ook onzin.

Wanneer je uiteindelijk geschikt wordt bevonden is die uitspraak een jaar geldig. Je kan nu wel onbeperkt (dus geen herkeuring na 3 jaar) geschikt worden verklaard met ad(h)d.

Mochten mensen meer vragen geven kan dat via pb, want ik heb het nu al heel vaak uitgelegd :o reden dat ik dit allemaal (zeker) weet is omdat het werkgerelateerd is.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:03

Welkom unika !

Ik was juist helemaal niet druk :n
Was meer een dromer en zag op school alles wat buiten gebeurde maar de les zelf dat miste ik over het algemeen :=

Ik ben wel heel sociaal, klets nog tegen een boom :')

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:37

Amaryllis schreef:
Unika, wat je zegt over het rijbewijs klopt niet. Dit hoeft niet voor je lessen, maar wel voor je examen. Slecht van de instructeur dat die dit niet wist.

De procedure duurt maximaal 4 maanden wanneer iemand in het geval van add naar de psychiater wordt verwezen. Dat is standaard bij een eerste voorgenomen rijexamen. Drie keer aanvragen is ook onzin.

Wanneer je uiteindelijk geschikt wordt bevonden is die uitspraak een jaar geldig. Je kan nu wel onbeperkt (dus geen herkeuring na 3 jaar) geschikt worden verklaard met ad(h)d.

Mochten mensen meer vragen geven kan dat via pb, want ik heb het nu al heel vaak uitgelegd :o reden dat ik dit allemaal (zeker) weet is omdat het werkgerelateerd is.

Sorry, zo is het mij uitgelegt. Kan inderdaad kloppen dat het verkeerd is hoor. Ik begreep wel dat je inderdaad dat moet voor je rijexamen. maar ik ben 3 dagen voordat ik mijn rijexamen had begonnen met deze medicatie vandaar dat hun hebben gezegt van als je er zo extreem last van had, was dit daarvoor wel al bekend dus hoef je het niet aan te vragen.

Lynniiie schreef:
Mhmm ik had juist wel veel vriendjes en vriendinnetjes vroeger.
Ik moest altijd alle aandacht hebben en maakte altijd grapjes en had af en toe last van woede uitbarstingen, terwijl ik nu juist erg rustig ben en juist niet in het middelpunt van de belangstelling wil staan.

dit herken ik inderdaad ook. Ik heb soms ook wel dat mijn stemming snel kan om slaan, soms ook om helemaal niks ..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:15

Ik wilde in eerste instantie na het lezen van een aantal reacties later terugkomen om bij te lezen en dan pas reageren...om me na een paar minuten te realiseren dat dat zou betekenen dat ik dat vervolgens niet meer zou doen. Dus dan toch maar nu alvast een berichtje.

Via een vriendin die vorig jaar de diagnose ADD heeft gekregen heb ik wat meer informatie gekregen over ADD en wat het inhoudt. Pas toen zij mij vertelde waar zij tegenaan liep en ik online verder ging zoeken, vielen bij mij zoveel dingen op z'n plek. Het uitstelgedrag, het te laat komen en het daar ook geen grip op kunnen krijgen, het dagdromen, het uitzonen tijdens een gesprek en dus niet kunnen onthouden wat mensen precies gezegd hebben, het van de hak op de tak springen, het niet kunnen afmaken van grote taken, deadlines.....tja, het hopeloos zijn qua huishouden, de chaos in je hoofd, ga maar door. Het is allemaal zo bekend. En dan zie ik ook nog allerlei kenmerken in de eerste paar pagina's die ook zo herkenbaar zijn.

Voor mij is het nog vrij nieuw (letterlijk, pas vorige week ben ik er wat meer ingedoken), dus ik weet ook nog niet of ik er iets mee moet. Ik functioneer eigenlijk prima (op het laat komen na), maar er zijn toch wel een hoop dingen waar ik graag wat meer grip op zou krijgen. Hopelijk kan ik hier wat tips meepikken.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:01

Welkom ! Toch wel fijn die herkenning, vind je niet ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:26

kosseh schreef:
Ja er bestaan medicijnen waar je mee mag rijden. Ritalin en conserta (als ik jet goed schijf) vallen er onder van de rest weet ik het niet.

Melaniepk, als ik DE tip heb voor zonder medicatie zeg ik hem gelijk.

Kreeg gister van een leraar het advies om geen suiker te eten.. als iets niet uitmaakt is het dat wel.

bij mij wel...maar dat hoeft idd niets met add/adhd te maken te hebben , amerikaanse onderzoeken hebben uitgewezen dat suiker geen invloed heeft , maar ik weet niet wie die onderzoeken bekostigd heeft :?

als ik te veel suiker binnen krijg ga ik vliegen :=

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:15

Ik heb daar dus echt geen last van. Helaas af en toe lijkt het me wel handig.
Jaa kan zo maar zijn met het onderzoek dat de snoep fabrikanten dat hebben betaald en die uitslag wilde..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:22

Met veel suiker (lees druivensuiker/dextro) kan ik me extra goed concentreren

Dit verschild denk ik per persoon?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:10

Mag ik mij hier melden?
ik heb sinds 2011 de constatering van ADD, en ineens is er een hoop duidelijk.
Waarom ik zo reageer en waarom met stress omgaan zo lastig is.

En tja verder is mijn concentratie gewoon prut.... Qua concentratie ik moet mij afsluiten, ik doe dan vaak gewoon mijn ipod in en dan gaat het wel.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:05

:wave: welkom!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:56

Welkom :D

Ik wad dus vandaag fluisterend aan het dag dromen...... :x Vriendin tikte me aan, gelukkig hoorde alleen zei het. En gelukkig weet ze ervan!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:59

Ik zie dat dit onderwerp al een tijdje stil is, jammer..

Voor mijn masterscriptie doe ik onderzoek naar het functioneren van mensen met ADD en ADHD binnen een bedrijf. Dit omdat ik zelf aan het afstuderen ben en echt niet weet wat ik moet gaan doen "later". Dit was eerst niet zo'n probleem, omdat ik toch studeerde, maar nu is het einde in zicht en weet ik het nog niet. Hoe hebben jullie dit uitgevonden? Ik vind het zo moeilijk en bij alle banen die ik verzin kan ik alleen maar denken: oh nee toch, dat kan ik echt niet voor altijd blijven doen. -O-

Het zou mij ontzettend helpen als jullie de enquête in zouden willen vullen, omdat ik natuurlijk naast mensen zonder ADD/ADHD, aardig wat mensen mét ADD/ADHD nodig heb om te kunnen vergelijken.

Van belang is wel dat je ouder bent dan 18 jaar en werkt, dus voltijds studenten kunnen helaas niet mee doen. Je kan wel mee doen als je even geen baan hebt maar wel op zoek bent.

https://uvafeb.az1.qualtrics.com/SE/?SI ... AI54iqotrn

Ontzettend bedankt!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:32

Ga ik voor je doen! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:43

Ik zocht op bokt op ADD en kwam dit topic tegen.

Steeds meer loop ik tegen problemen aan en iemand zei: klinkt als ADD.
Google is je beste vriend en de kenmerken zijn zo ontzettend herkenbaar. Ongeveer allemaal :=
Maar hoe nu verder? Moet er een diagnose gesteld worden om hier begeleiding/hulp mee te krijgen? Hoe ga ik dat aanpakken? Via huisarts? Of hoeft dat niet?
Ik functioneer over het algemeen overigens prima, maar loop zelf regelmatig enorm tegen dingen aan waar ik best wat handvatten voor zou willen krijgen. En gewoon er met iemand over praten en de bevestiging krijgen voor bepaalde dingen zou prettig zijn voor mijzelf.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 12:58

Je kan langs de huisarts gaan om een doorverwijzing te vragen naar PsyQ of de plaatselijke GGZ. Dan ga je in gesprek met een psychiater of een psycholoog en die bepalen dan aan de hand van vragenlijsten of je AD(H)D hebt. Daarna gaan ze samen met jou de behandeling bepalen, dus eventueel medicatie of een praatgroep.

@amaryllis, Dankjewel!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:05

Marise01 schreef:
Ik zie dat dit onderwerp al een tijdje stil is, jammer..

Voor mijn masterscriptie doe ik onderzoek naar het functioneren van mensen met ADD en ADHD binnen een bedrijf. Dit omdat ik zelf aan het afstuderen ben en echt niet weet wat ik moet gaan doen "later". Dit was eerst niet zo'n probleem, omdat ik toch studeerde, maar nu is het einde in zicht en weet ik het nog niet. Hoe hebben jullie dit uitgevonden? Ik vind het zo moeilijk en bij alle banen die ik verzin kan ik alleen maar denken: oh nee toch, dat kan ik echt niet voor altijd blijven doen. -O-

Het zou mij ontzettend helpen als jullie de enquête in zouden willen vullen, omdat ik natuurlijk naast mensen zonder ADD/ADHD, aardig wat mensen mét ADD/ADHD nodig heb om te kunnen vergelijken.

Van belang is wel dat je ouder bent dan 18 jaar en werkt, dus voltijds studenten kunnen helaas niet mee doen. Je kan wel mee doen als je even geen baan hebt maar wel op zoek bent.

https://uvafeb.az1.qualtrics.com/SE/?SI ... AI54iqotrn

Ontzettend bedankt!

Precies mijn gedachte, ben net opgehouden met een opleiding en heb echt geen idee meer wat ik nu dan moet ondernemen. -O-
Heb wel even een second opinion aangevraagd bij een psychiater die wat meer biologische achtergrond heeft. Concerta is leuk en aardig, maar ik heb zo het gevoel dat het niet genoeg doet, en ik slik toch niet weinig..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:13

Ik zal hem ook even voor je invullen Marise01 :)

Heb je zelf ook ADD/ADHD? Wat heb je gestudeerd?
Wat zijn je opties tot nu toe en waarom lijken deze je niet iets wat je voor jaren zou willen doen?

Amanda, je kan inderdaad best bij je huisarts een doorverwijzing vragen, zodat er een diagnose kan gesteld worden. Wil je graag dat die diagnose er komt, of hoeft dat eigenlijk niet zo?
Ik heb er zelf voor gekozen om wel de diagnose te laten stellen toen ik al 17 was, ik neem sindsdien medicatie en dat heeft mij wel enorm geholpen. Daarvoor heb ik een tijdje begeleiding gehad, ik denk dat een diagnose vooral noodzakelijk is om medicatie te kunnen nemen.

Azmay, ik hoop dat er wat uitkomt. Zeker als je het gevoel hebt dat die concerta niet echt zijn werk doet kan je misschien beter op een andere manier geholpen worden :)