Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:40

nog even wat hardlooptips:

Citaat:
Verbeter je looptechniek met deze tips
Wandelen gaat haast vanzelf, maar hardlopen kost ontzettend veel energie. In het dierenrijk trekken katten, apen en zelfs olifanten uit lighouding zonder moeite een spurtje. Ze raken nooit geblesseerd en hebben geen sportschoenen nodig. Hoe komt het dan dat wij tweevoeters zo veel moeite moeten doen om te rennen?

Ergens in de loop van de geschiedenis zijn we verleerd hoe het moet. Met een verkeerde houding en onaangepast schoeisel kan hardlopen dan ook een ware martelgang worden. De foute looptechniek kan nefast zijn voor onze voeten, knieën en rug. Dat is logisch, want tijdens het hardlopen oefenen we geweldig veel druk uit op onze gewrichten die tot drie keer ons gewicht moeten dragen tijdens het neerkomen. Er zijn een aantal basisregels die ons moeten helpen om zo energiezuinig mogelijk te beginnen rennen:

- Loop ontspannen. Met een verkrampte houding (en een grimas op je gezicht) ben je waarschijnlijk allerlei spieren aan het opspannen, waardoor je het risico loopt bepaalde pezen en ligamenten te beschadigen. Kijk niet naar de grond, maar naar de horizon. Zo zal je vanzelf wat meer ontspannen.

- Loop met losse schouders en beweeg je armen volledig mee, niet enkel je onderarmen. Als je linkerbeen naar voren gaat, zwaait je rechterarm mee. Zo ga je tijdens het lopen minder draaien met je romp, waardoor je meer ontspannen loopt.

- Loop met je romp recht of heel licht vooruit, nooit achterovergebogen. Probeer in een rechte, verticale lijn te blijven.

- Ontwikkel je buik- en rugspieren voor een betere ondersteuning. Dit is echt cruciaal om een goede loper te worden.

- Land met je voeten recht vooruit en niet scheef. Zo kun je je optimaal afzetten en heb je geen energieverlies.

- Lenigheid is nodig om blessures te voorkomen. Doe na elke training dus een paar stretchoefeningen.

- Landen op je voorvoet, middenvoet of hak: voor elk van deze landingstechnieken zijn er voor- en tegenstanders. Maar wat wel vaststaat, is dit: wie tijdens het lopen neerkomt op de hak, vangt een groot deel van de schok op met de knie, die op dat moment in een rechte lijn is met het onderbeen. Het is veel beter als de knie een beetje gebogen staat tijdens de landing, daardoor wordt de impact van de schok beter verdeeld over de rest van je lichaam. Dat is makkelijker als je neerkomt op je middenvoet of voorvoet. Sprinters en snelle lopers landen meestal op deze manier en ook bij het natural running (blootvoets) wordt deze techniek aanbevolen. Als beginnende loper moet je hier echter goed op trainen, anders loop je de kans dat je je kuiten en achillespezen overbelast.

bron: http://m.nieuwsblad.be/cnt/DMF20130510_068

Horse_xx

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:15

Handige tips!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:16

Zeker handige tips!
Nou top, echt weer wat voor mij. Win ik een veiling, een maand naar de sportschool :') Tsja, ik weet niet hoor :P

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:36

Potverdorie, vandaag tijdens het hardlopen 2 stortbuien over me heen gehad.
Ik heb wel eens lekkerder gelopen kan ik vertellen :=

Ariebombarie, thanks voor het delen. Handige tips :D

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:50

Ik ben op zoek naar een download van de start to run/evy lessen van 2011.
Vind alleen die van 2006 of verwijzingen naar sites waar ze niet meer op staan.
Wie kan mij helpen aan de 2011 versie van start to run?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:51

xManon_ schreef:
Ik ben op zoek naar een download van de start to run/evy lessen van 2011.
Vind alleen die van 2006 of verwijzingen naar sites waar ze niet meer op staan.
Wie kan mij helpen aan de 2011 versie van start to run?

www.begin2run.nl zijn ze nog te vinden!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:52

Dankjewel!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:04

@Ariebombarie: bedankt voor je tijdsinschatting. Ik ga het proberen, maar niet ten koste van alles. Als het niet lukt, dan niet.

@Nextdomino: het schijnt dat je heuvel op best kleine, snelle pasjes kan nemen waarbij je je knieën wat hoger optrekt. Zo loop ik ook altijd de dijk op hier, voelt wat belachelijk maar werkt wel. Met grotere/langere passen moet je veel meer stuwen, zoiets is de reden (wie kan het precies vertellen?)
Heuvel af probeer ik ook altijd in een mooi rustig tempo te lopen, als je te hard gaat ga je jezelf overlopen.
Ik zou verder de afstanden wat korter houden, als het qua kracht zwaarder is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:53

Gisteren weer gelopen, donderdag had ik over geslagen omdat we toen zijn gaan fietsen ivm hemelvaart in combinatie met erg mooi weer. In totaal een km of 60 gefietst, maar de laatste 15 km zat ik er al echt doorheen. Ik fiets namelijk heeeeeeel weinig, normaal gesproken :') Maar in de zomer wordt dat wel weer beter, dan fietsen we wel vaker lange afstanden in het weekend.
En ik ben ook nog redelijk fanatiek bezig met de yoga meltdown van Jillian Michaels, level 1. Leuk om te doen en goed voor de core en de lenigheid.
Gisteren merkte ik tijdens de 1e km dat ik het melkzuur nog uit mijn spieren aan het lopen was (geen spierpijn gehad na het fietsen trouwens) en ik heb het dus maar rustig gehouden; 10,7 km in 1 uur en 5 minuten. Helemaal prima zo. Ik ben tevreden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:02

Met lopen op op heuvelachtig terrein heb ik geen ervaring.

Ik ben net maar weer voor een testrondje gegaan en dat ging gelukkig weer goed.
Vijf stukken van 1 km gelopen met daar tussen steeds een minuut wandelen.
Nu voorzichtig proberen om weer op te bouwen, de fysio heeft me wel gewaarschuwd om dat echt rustig aan te doen en dat ik niet te snel weer te veel moet gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:03

Fijn dat je weer iets kan doen Karin!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:34

Ik kijk het gewoon aan hoe het gaat met hardlopen daar. Heb al wel wat routes gevonden welke ik kan gaan rennen of waarnodig lopen.
De weg naar de vakantiwoning is echt te steil om te rennen. Maar goed wie weet wat ik allemaal kan na die week. :-)

Fijn Karin dat je weer mag opbouwen.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:42

Super Karin, hopelijk blijft het goed gaan en kun je weer lekker lopen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:17

KarinvdM schreef:
Met lopen op op heuvelachtig terrein heb ik geen ervaring.

Ik ben net maar weer voor een testrondje gegaan en dat ging gelukkig weer goed.
Vijf stukken van 1 km gelopen met daar tussen steeds een minuut wandelen.
Nu voorzichtig proberen om weer op te bouwen, de fysio heeft me wel gewaarschuwd om dat echt rustig aan te doen en dat ik niet te snel weer te veel moet gaan doen.

Fijn dat 't weer goed ging!

Ik heb vanochtend sinds 2 weken weer gelopen, les 13 van Evy, maar dan op de hardloopband.
Ging heel goed/makkelijk. :))

Hoe staan jullie tegenover hardlopen op de band?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:19

Dat heb ik nog nooit gedaan maar het lijkt me niks, erg saai. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je dan geen last hebt van regen en wind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:20

Ik loop graag op de band omdat ik dan aan m'n tempo kan werken. Een constant tempo in plaats van steeds uit het ritme lopen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:21

KarinvdM schreef:
Dat heb ik nog nooit gedaan maar het lijkt me niks, erg saai. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je dan geen last hebt van regen en wind...

Dat was eigenlijk de enige reden dat ik vandaag in de sportschool ging rennen (was ook de eerste keer :)) ), omdat het heel hard regende en ik wilde sowieso ook nog wel wat krachtoefeningen doen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:21

Lente schreef:
Ik loop graag op de band omdat ik dan aan m'n tempo kan werken. Een constant tempo in plaats van steeds uit het ritme lopen.

Ja, dat is denk ik ook waarom het zo goed ging. :j
Op een constant tempo, ik hield het ook veel beter uit.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:23

Het lijkt mij ook niets.
Voor mijn revalidatie moest ik ook lopen/hardlopen op de band, vond het toen erg saai.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 13:38

Goede tips Arie!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:15

Goed nieuws Karin!
En fijne tips Arie, de meeste zijn bekend. Vooral lenigheid en rompbalans zijn hier een issue :+
Een aantal keren bij de manueel therapeut op de loopband gestaan, pff, is niets voor mij dat binnen sporten.

Net terug van een week Provence, Frankrijk. Ja, loopschoenen natuurlijk mee maare....wat viel dat tegen :o
Wel 3x gelopen maar steeds onverhard en dat dalen en stijgen, killing. Flinke spierpijn. Heb gewoon Evy les 28,29 en 30 weer gepakt (had al genoeg uitdaging om goed op de been te blijven :D ) en deze week gaan we verder met de reeks Evy 5-10 km.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:36

Heb je nog tips CarovdG voor het lopen met flinke dalingen en stijgingen? Ik ga volgende week zondag naar de Alpen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:53

Nextdomino: helaas niet, was voor mij de eerste x en dit is andere koek als lopen op het vlakke asfalt. Dus als hier ervaringsdeskundige zijn, ben ook benieuwd :j

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:51

Hier ook even een vraagje ivm de start to run van Evy... Ik ben nogal blond als het op gsm's aankomt...Hoe krijg ik al die mp3's van in de beginpost op mijn toestel?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:52

Lopen op een band is niets voor mij. Als ik een week achter elkaar hetzelfde rondje loop, dan vind ik het al saai en daalt de motivatie en het tempo.
Al zal het lichamelijk vast een heel goede training zijn, dat geloof ik wel :j

giotto schreef:
Hier ook even een vraagje ivm de start to run van Evy... Ik ben nogal blond als het op gsm's aankomt...Hoe krijg ik al die mp3's van in de beginpost op mijn toestel?

Wat voor toetsel heb je?