Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:36

Ja, vandaag wax meegekregen. Ben blistex verslaafd dus altijd bij me!

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:41

Ja ik ben al helemaal aan mijn gezicht gewend en ik ben er zo vreselijk blij mee!! Echt onwijs blij dat ik het gedaan heb. Zit nu zelfs gewoon gevulde koeken te eten :+
Bij mij vielen de kapotte lippen ook nog wel mee hoor.

Hoelang duurde het trouwens bij jullie voor je al je gevoel weer terug had? Ik voel deels mn onderlip en kin nog niet (ze hebben een stukje van mijn kin afgehaald) maar ik geloof dat dit ook nog best even kan duren he?

Nogmaals succes morgen Maartje!!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:50

Oh mooi Maartje! :j

Nikki, mijn lippen waren wel helemaal kapot, en daardoor super pijnlijk. Was ook advies van de KC om in te smeren voor de operatie, maar was het vergeten. :+ En misschien valt het bij Maartje ook wel mee, maar beter iets te goed voorbereid zijn. :D
Wat ben jij snel aan je gezicht gewend dan trouwens. Ik zou even terug moeten zoeken wat voor operatie je hebt gehad.. of was hij niet zo enorm veranderend?

Ik weet niet meer wanneer ik dat gevoel weer terug had. Weet nog wel dat het een hele poos heeft geduurd en het is nog steeds niet helemaal zoals het was, het gevoel, maar ik merk er helemaal niks van, behalve als ik er nu op let.
Ik voelde ook de helft van m'n onderlip niet en een stuk daaronder + een deel van linkerkant van gezicht. Alleen het stukje van m'n onderlip is nog wat.. anders. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:09

Nikkiloves thanks!

Ben nu onderweg naar zkh. Heb een extra potje vaseline bij voor de zekerheid. Vind t wel heel spannend al is dit niet mn eerste keer onder narcose/dat ik geopereert wordt maar toch

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:27

Veel sterkte Maartje! En alvast een zeer voorspoedig herstel gewenst.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:39

Nou het is flink veranderd maar ben er gewoon zo blij mee dat ik er nu al aan gewend ben haha.
Ze hebben mijn onderkaak naar achteren geplaatst, mijn bovenkaak iets naar voren, middellijn gecorrigeert en een stukje van mijn kinbot dus afgeschaaft. Scheelt ook dat ik heel veel positieve reacties van familie en vrienden krijg..
En ook zeker niet onbelangrijk: mijn tanden staan zoals ze horen! Voor de operatie stonden mn ondertanden voor mn boventanden en raakte de kiezen aan de linkerkant elkaar niet eens als ik mn 'kiezen op elkaar' zette..
Hoelang is het nu geleden voor jou Prairy?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 03:34

Zo..,, ondertussen middernacht geweest, moest plassen. Ik had eerder gewoon niet de fut iets te typen. Was knap beroerd (gewoon heel zwak een apje sturen was al een opgave maar niet misselijk gelukkig) Operatie is goed gegaan maar wel langer dan volgens mij gepland. Werd om 20 over 1 weggereden en kwam pas om kwart over 5/half6 terug. tweede operatie op rij dat ik mijn infuus en mn hand getrokken heb schijnbaar.... oeps :=

Heb heel veel steeds geslapen iedere keer opnieuw weggedommelt. Kwam misschien ook nog door dat pilletje/narcose? Ben nl vreselijk slechte slaper.

Verder zie ik er uit al een peertje. Dunne bovenkant en bolle onderkant. Niet zo charmant foto's ga ik ook rcht niet op internet plaatsen haha maar de meeste kennen t vast wel.

Heb net wwer voor een nieuwe ijskraag gevraagd. En ga nu weer proberen te slapen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:18

Heerlijk achter de rug! Nu is het een kwestie van herstellen. Beterschap Maartje!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:41

Dankjewel!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:04

Maartje probeer die peer vorm vast te houden door niet plat te gaan liggen slapen. Dan blijft de zwelling hopelijk nog enigzins beneden ipv bij je ogen, want dat is pas echt vervelend.

Zwak en veel slapen na de operatie herken ik hoor. Gewoon aan toe geven! Dan is het sneller voorbij en daarmee herstel je ook beter.

Ik heb wel geprobeerd te vechten tegen die slaap, en ook dat mensen me wakker gingen houden omdat zeer dachten dat dat beter was, maar ik kwam erachter dat het voor mij gewoon beter was om het eruit te slapen. Probeer ook heel veel water te drinken (zodra dat weer kan) dan verdwijnen de na effecten van de narcose wat sneller.

Voor mij is de laatste grote operatie nu ongeveer 3,5 jaar geleden (wat gaat dat hard!!!!) Nikki :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:36

Ik heb volgens mij niet echt last gehad van de narcose. Probeer wel water te drinken maar slikken is zo vervelend

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:29

Ondertussen terug van de poli, foto's gemaakt ziet echt verschil. 5 mm naar voren op de ene kant, 7mm andere kant ze moesten t ook recht zetten.

Heb wel een zure verpleegster nu

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:38

Fijn dat je de operatie nu gehad hebt! Ik vond in het ziekenhuis ook het ergste deel hoor. Dat wegsukkelen herken ik ook heel erg. Fijn dat je niet misselijk was, ik heb wel een keer of 5 flink bloed overgegeven en die constante bloedneus -O-
Inderdaad goed rechtop blijven zitten/slapen, dat is een stuk fijner dan dat het vocht naar boven toe zakt (wat prairy zegt)
Veel beterschap nog!

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:24

Wat ik me afvraag en ook een beetje zorgen over maak. Je mond kan toch niet heel ver open na de operatie.. Hoe gaat dit dan met overgeven?

Ik mag de 27e naar de kaakchirurg en denk dat ik dan te horen krijg wanneer de operatie is.. Heb nu een jaar mijn beugel

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:30

Daarvoor had ik zo'n slangetje in mn neus. Daf was voor t overgeven ofzo?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:12

Ondettussen mn vierde tuitbeker met vanillevla op.... komt me nu de neus al uit! Gelukkig heb ik thuis ook zelfgemaakte soepen staan. Hele diepvries volgemaakt vorige week haha met 4 verachillende soorten om af te wissele

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:59

Wel fijn dat je (redelijk) kan eten/drinken Maartje! Ik kreeg de eerste dagen echt niks naar binnen..

En over dat overgeven, ik had na de operatie nog geen elastieken in, was pas de dag erna toen ik op controle moest bij de kaakchirurg. Dus ik heb redelijk 'goed' ( :+ ) kunnen overgeven

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:03

_Jeann schreef:
Wat ik me afvraag en ook een beetje zorgen over maak. Je mond kan toch niet heel ver open na de operatie.. Hoe gaat dit dan met overgeven?

Ik mag de 27e naar de kaakchirurg en denk dat ik dan te horen krijg wanneer de operatie is.. Heb nu een jaar mijn beugel

Ik kon gewoon overgeven... en best wel flink ook. Was geen probleem. Je mond kán gewoon niet ver open aan het begin, dus tja, dan geef je gewoon over door een niet zo'n grote opening (maar groot genoeg hoor ;-)) Maar gaat prima hoor. Daar zou ik me niet druk over maken haha :D
Edit; ik had wel direct stieken in.

Fijn dat het goed is gegaan Maartje! Lekker veel slapen, maar ook voldoende proberen te 'eten' en drinken zodat je je niet slechter gaat voelen. Succes met het herstel!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:54

Ik raad eenieder die nog moet wel echt een tuitbeker aan! Die had ik op de afdeling en meteen 2 gekocht. Veel fijner (lijkt me) dan door een rietje moeten zuigen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:57

Ik overweeg om een zelfde behandeling te ondergaan, ik vind het best wel een pittig traject. Maar mijn overbeet blijft me ook in de weg zitten, het is lelijk, ik kan geen harde broodjes eten (ja zijwaarts scheuren) en ook mijn kaak knakt vaak met eten of springt op slot.
Fijn om jullie verhalen hier te kunnen lezen! Ik ga er vanmiddag als ik tijd heb er even goed voor zitten om het topic door te lezen.
Toch altijd grappig om via google weer hier terecht te komen :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:03

Google onthoud geloof ik je voorkeuren dis dan kom je sneller op bokt uit.

Ik heb er minder last van dan jij. Maar na dat ik straks 7 tot 8 jaar gebeugelt heb wilde ik die overbeet echt weg hebben. Anders had ik beter nooit een beugel kunnen nemen.

Zijn er hier trouwens mensen ook in tilburg in st elisabeth geweest?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:25

Ook al houd het je voorkeuren niet bij op bokt kom je uit :P.

Op mijn nieuwe stage wilde ze iets er over weten dus zocht het via de computer daar op en kwam dan gelijk ook op bokt.

Het is al weer bijna een jaar geleden. Heb er nu geen spijt meer van. Aan het begin wel. Klein deel heb ik nog steeds geen gevoel, maar geen last ervan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:29

Ik las je verhaal, ik snap wel dat je in het begin erg moest wennen. Maar het eindresultaat zo zonder beugel vind ik er echt heel goed uit zien! :j
Lijkt mij ook wel heel spannend. Je weet nooit precies hoe het gaat worden :=

Nog zo'n leuke bijkomstigheid van mijn overbeet, mijn onderlip is praktisch altijd kapot :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:01

Ik wil chips en frietjes en frikandel..... en en... ugh ik ben die vloeibare meuk nu al zó zat.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:19

Maartje1990 schreef:
Ik wil chips en frietjes en frikandel..... en en... ugh ik ben die vloeibare meuk nu al zó zat.

Pfoe ik ken het.. Nog even volhouden!! Als je net zo snel herstelt als ik deed, zit je binnen 2,5 week alweer aan de friet :')
Ik heb trouwens na 1,5 week ook gewoon 3 avonden achter elkaar carnaval gevierd :+ Kon het niet verdragen om zo lang thuis te zitten en niks te doen