Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:41

Maar lekker rustig aan dan! Hopelijk valt met mee met de pijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:50

ieris schreef:
Goof, baalen van je lage hrv, is je hartslag in rust ook zo laag?
Ik heb zelf geen hrv meter, maar soms wel een hartslag van maar 47 in rust.
Hopelijk krijg je binnenkort wat meer energie.

Mijn hrv is nog verder gezakt, hij zit nu al enkele dagen onder de 40. Het blijft maar zakken -O-
Mijn rusthartslag ligt momenteel tussen de 50 - 58, soms onder de 50.
En mijn nek is nog hetzelfde, voelt vermoeid en pijnlijk. Ik heb komende week weer telefonisch overleg met de letselschadeafdeling, we gaan het zien.
Zo, genoeg over mij :')

Mooie loop die 22 km, mooi tempo.
SV, rustig aan, hoop dat het meevalt.
Hwn, wat goed dat je die vooruitgang ziet, dat is echt leuk.
Lekkere trainingen sunshine en samantha.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:42

Rustig aan SV, hopelijk niet teveel pijn?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 20:48

Tot nu toe valt het me echt mee, terwijl het eruit ziet als een slagveld :+. Het zeurt wat.
Hopelijk blijft dat zo, dan wil ik zondag weer lopen. Wel maximaal paracetamol.
Aan de balie kreeg ik nog een gesprekje van tevoren met een tandarts daar, toen ik haar vroeg of mijn horloge af moest. Ik zei dat ik benieuwd was of hij de narcose zou registreren. Zij had haar sporthorloge tijdens het werk om haar enkel :P.

Mijn garmin heeft de narcose dus geregistreerd :D .

'S middags heb ik nog een dutje gedaan op de bank. Ben nu best moe, toch wel een stress dag.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:16

Sterkte Goof. :(:)

Moest er veel gebeuren, SV?

Aan het einde van de middag rondje stad van 8,5 km gelopen met collega. Kon de intervallen van dinsdag nog wel voelen maar uiteindelijk heel fijn gelopen!
Nu alweer zin om te lopen. :):) Zaterdag of zo dag weer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:26

Kies eruit getrokken, gat is opgevuld met bot en gehecht met een heel borduurwerk. Nu 9 maanden genezen en dan komt er een implantaat. Dat weer vier maanden genezen en dan kan de nepkies erop. En op een andere plek ook eentje. Ik heb erge tandartsfobie, dus dat gaat ook onder narcose. Lang traject dus.

Lekker Puera!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:57

Oh jeetje, da’s niet niks!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:12

Poeh! Ij mis ook 1 kies, die brak afgelopen jaar -O-
Dat betekent dat ik daar ook nog iets mee moet, implantaat dus. Zo geen zin in.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 22:17

Ai Supervixen, klinkt niet gezellig. Ik had ook erge tandartsangst (fobie is misschien net iets te groot woord in mijn geval), maar na de 3de keer was ik zo ziek van de narcose dat ik het toch maar riskeer zonder narcose. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik maar om de 5 jaar of zo naar de tandarts ga :o . Niet zo verstandig: ben daardoor al een 6tal tanden kwijt, vreemd genoeg beginnen die af te brokkelen zonder pijn te doen, behalve op het laatst. Gelukkig allemaal onzichtbare tanden, dus valt niet op en ik kan nog prima eten.

Hangt er ook vanaf welke tandarts je hebt. Zo lag ik eens te rillen als een espeblad van de schrik, en die tandarts zei botweg: "Hou je toch eens stil, ik kan zo niet werken". Lag ik daarna nog extra te trillen... van woede. -:(-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 07:48

Dat helpt niet mee hwn! Ik ken het.
Ik ga altijd en ben altijd gegaan, elk half jaar op controle.
Een gaatje vullen gaat nog net bij mij met heel veel angst, maar meer niet.
En dat is al groei want dat lukte tien jaar geleden niet. Ik heb ook nare ervaringen gehad.

Goof als die kies achterin zit hoeft een implantaat echt niet. Dan zie je er toch niks van.
Bruggen waren ook opties bij mij, maar dan beschadig je eigenlijk de kiezen er omheen en dat wil ik niet.
Is wel veel goedkoper.
Mijn hele traject kost zo'n 7000 euro en dat betaal je zelf. Dit wordt niet vergoed.

Maar goed teveel off topic, laten we weer terugkeren naar het lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:13

Samantha_ ik heb mijn harstalgzones laten bepalen maar heb het idee dat ze niet meer helemaal kloppen (8 maanden later). Ik denk dat je op gevoel en met 2 verschillende testen die je zelf kan doen, echt een heel goed beeld kan krijgen.

Sterkte SV. Altijd heel naar zulke dingen. EN zo een rekening erbij maakt het helemaal zuur.

Zelf even wezen spinnin gister maar nu iets last van mijn knie. EVen kijken straks als ik ga lopen of ik er last van heb. Hoop dat het niks is.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:37

Oh bah, tandartsen, ik ben ook jaren in de vermijding beland na nare ervaringen, maar laatst me aangemeld bij een andere praktijk. Heel knap dat je elk half jaar consequent gaat SV, dat is zo belangrijk. Hopelijk is de stress weer snel uit je lijf en hersteld het goed!
Ik zal eens vragen aan die vriendin of er wel eens iets gezegd is over vallen met die handschoentjes vast aan de stokken. Ik denk zelf dat het wel meevalt, juist doordat die stokken zo licht zijn, flapperen ze waarschijnlijk gewoon opzij en kan je ze moeilijk in jezelf steken door de lengte... heb in al mijn onderzoek naar de juiste stokken alleen gelezen over stokken die breken bij een val, maar niets van verwondingen.
En zo te lezen heb je de juiste mensen om je heen om advies te vragen, super relaxt zeg! Ik ben vooral benieuwd op welke waterdichte broek je gaat komen. Ik heb de OMM kamleika regenjas gescoord. Zit echt super fijn, ook een keer aangehad op de fiets in de zeikstromende regen en hij deed het perfect.

Pittige training Leonie!

Thanks ieris, ik hoop ook dat ik het kan! Wat een goede duurloop zo in zone 1. Dan gaat het bij mij toch kriebelen om ook een keer goed mijn zones te laten bepalen. De sprongen die jouw zones maken zijn veel kleiner, waardoor je volgens mij 'makkelijker' in zone 1 zit, doordat de range van je hartslag daar heel groot is en dan met kleine stappen naar je max gaat. In garmin maken mijn zones echt grote stappen en zit ik snel in zone 3 en 4. Maar alsnog hou ik mijn hartslag bij lange na niet zo laag als die van jou ten opzichte van jouw max. Maar lekker bezig hoor! Is er nog een evenement/afstand waar je nu naartoe traint?

Ik vertrek zo naar Schiermonnikoog :D Morgen de 30 kilometer, ik vind het wel spannend, het verste dat ik heb gelopen sinds september is 15 km... Maar goed, wel weer met regelmaat gelopen, hoogtemeters gepakt, veel krachttraining gedaan en gefietst. Dus ik ga zien hoe het gaat! En in augustus 31 km en 36 km gelopen, dat ging heel goed, dus daar maar op vertrouwen. Vooral zin om onderweg te zijn en van Schiermonnikoog te genieten!

Gister nog een snellere 5 km gelopen waarbij mijn hartslag braaf deels in zone 3 bleef en de rest in zone 4 (mijn zone 4 begint bij 166, dus zat mooi op de ondergrens), een jaar geleden was dat grotendeels zone 5 geweest, dus dat verandert wel echt voor degene die zich dat afvragen!
Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:43

Dan ben ik benieuwd hoe mijn hartslagzones zijn over 1 jaar.
Ik heb vooral een hoge hartslag bij mijn eerste hardloopinterval. Hoe langzaam ik dan ook loop, dan zit ik steeds dik in zone 4.
Enige wat ik kan verzinnen is dat het komt door de warmloopoefeningen die ik vooraf doe.
Na een minuut wandelen blijft ik met mijn volgende hardloopstukjes wel in zone 2/3. Ik snap niet waar dit vandaan komt.

Hoe/waar kun je zo'n hartslagzone meting doen? Of kun je die ook zelf bepalen?

Wat een tempo loop jij Leonie!
Loop je altijd al relatief snel of heb je dit zo opgebouwd?

Klinkt toch alsof je nog wat te herstellen hebt Goof, hopelijk knap je snel weer op.

Ik zit in hetzelfde traject bij de tandarts Sv, 2 kiezen naast elkaar, alleen heb ik het "geluk" dat het door een ongeval met mijn paard kwam en het vergoed wordt vanuit mijn tandongevallenverzekering.
Ik vond de 10 dagen hechtdraadjes in mijn mond vreselijk maar voor de rest nauwelijks last gehad van het herstel.

Maandag heb ik niet gelopen vanwege de paardenmarkt. Niks gekocht, we waren er om te verkopen. (Spring)veulen is naar een super goede stal gegaan. Merrie was ook passend verkocht, maar deze is nog steeds niet opgehaald. Dus vrees dat die koop uiteindelijk misschien toch niet doorgaat.

Vanmiddag ga ik weer een rondje doen. Volgende week ga ik op proef-trektocht met mijn paard, dan kan ik helaas geen schoenen en kleding meenemen, maar die week wandel ik genoeg kilometers verwacht ik.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:29

Ik had gehoopt dat ik vandaag weer een rondje kon lopen, maar heb nog lichte pijn in m'n been van de dry needling. Merk ik alleen als ik m'n kuit strek, dus niks ernstig.

Moet echt op m'n handen zitten om niet te gaan, denk namelijk dat het wel zou kunnen, maar de fysio zei als je te vroeg weer het sporten oppakt, schiet die misschien weer in de knoop, omdat de spanning er nog niet volledig af is.. dus ik als toch nog maar even over..

Toch gek als je het weer even op een lager pitje moet zetten, je ineens heel graag wilt..

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:58

Dat herken ik Laura! Sterkte met je geduld ;-)

Veel plezier morgen Suliko!!

Jouw tempo ligt altijd hoog Laura! Heel knap

Ik heb mij erbij neergelegd dat ik gewoon een slow runner ben (ben ook formaat dwerg ;-) )
Al ga ik wel steeds iets sneller

Sterkte SV, hopelijk ben je snel weer hersteld :(:)

Vandaag een kort rondje gedaan, al bedenk ik mij dat ik deze afstand vorig jaar onoverkomelijk lang vond :+
Als een echte diesel ga ik steeds wat sneller tijdens de runAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik zit eraan te denken om een hardloop ‘clinic’ te volgen op de Woe avond voor een paar weken en dan aansluitende run in ons dorp te doen
Was een leuke aanbieding v de plaatselijke atletiek vereniging

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:29

Laura_ schreef:
Toch gek als je het weer even op een lager pitje moet zetten, je ineens heel graag wilt..

Ja, herkenbaar!

Lekker rondje Sall. Hoge hartslag zeg.

Mijn hrv is nog verder gezakt, naar 31 nu -O-

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:47

Mijn HRV is ook belabberd, dus ik doe met je mee @Goof
Heb er zo de balen van. Al 2,5 week zo misselijk. Moest ik van de week bloedprikken. Komt weinig uit (alleen iets te hoge CRP)
Ik had bij het consult nog gevraagd of hij dan belde voor de uitslag of dat er al en afspraak gemaakt kon worden, nav de uitslag. Nee hij zou wel bellen. Niet dus, ik kreeg een bericht in de medgemak app dat er geen afwijkingen zijn.

Ik dus de assistente gebeld over hoe verder en of ik mss iets kon krijgen tegen de misselijkheid iig voor het weekend. Ze ging het navragen en dan hoorde ik nog vanmiddag.
Kreeg ik weer een berichtje in die app van de huisarts dat het goed is als ik een nieuwe afspraak maak

8)7

Assistente gebeld, nogmaals uitgelegd wat er aan de hand is. Ze dacht niet dat het nog zou lukken dat vanmiddag nog met de huisarts te bespreken.
Dat wordt weer een fijn weekend |o Ik voel me echt beroerd, de misselijkheid neemt niet af. Na 2,5 week 24/7 misselijk is mijn geduld wel zo goed als op.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:57

Goof schreef:

Sterkte met je hrv :(:)

Het klopt dat m’n hartslag een stuk hoger is
Ik merk dat ik sneller ben en vol kan houden, maar het kost ook wel echt meer inspanning.

Dat brengt mij op het idee, om de volgende loop weer eens in een lagere zone te doen :')

Wat balen Koekie
Een collega die ook erg last van misselijkheid etc te maken had is gember (capsules? ) gaan slikken en dat werkt voor haar erg goed!
Laatst bijgewerkt door Sall op 08-11-24 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:21

Sterkte voor alle sukkelende mensen met lage HRV’s! Ik sukkel fijn met jullie mee..

en sterkte SV! Wat een traject zeg.. ik ben ook geen held bij de tandarts..

Hier weinig nieuws.. weinig gelopen..
maar vandaag wel geregistreerd voor de Lavaredo trail! *\o/* Als in.. we zijn geregistreerd en moeten nu afwachten of we door de loting komen.. :+
pas juni volgend jaar, dus duurt nog ff..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 17:33

Goof schreef:
Laura_ schreef:

Ja, herkenbaar!

Mijn hrv is al een maand of drie tussen de 26 en 32 ongeveer.
Daarvoor kwam hij nooit onder de 45. Garmin heeft zich er inmiddels al op aangepast.. echt bizar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:32

Huh, dat is ook raar, SV?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 19:21

Yep.. zeker raar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:08

O klinkt niet fijn SV! Hopelijk niet teveel last meer.

Herkenbaar Laura, als het niet mag word ik ook onrustig.

Wauw Suliko, netjes die lage hartslag. Veel plezier op Schiermonnikoog!

Die HRV, wanneer is het nou laag? Want bij mij is ie meestal 75-80 en dan zit ie net in het groen?
Had m tijdje geleden in rood en toen was ie 73?

Vervelend die misselijkheid Koekie!

Lekker gelopen Sall! Ik ben ook vaak een dieseltje. Niet altijd, maar merk soms dat ik na km 8 beter ga lopen.
Ik heb nu even verplicht rust, zondag halve marathon in Gouda lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:30

Hrv is voor iedereen anders.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:32

‘Goede’ HRV waarden schommelen gemiddeld tussen de 50-100, dat is wisselend per persoon en je kan daar dus ook wel boven of onder vallen. Elk persoon heeft net een andere range, maar binnen die range geldt hoe hoger hoe beter (al kan het ook omhoog ongebalanceerd doorslaan, maar die snap ik nog niet zo). HRV gaat over de mate van afwisseling tussen hartslagen, dus een aantal tellen minder of meer rust tussen hartslagen. Hoe meer variatie daarin zit (heart-rate variability) hoe beter, want dat betekent dat je lichaam zich goed kan aanpassen aan verschillende situaties (stress/ontspanning). Als de rustmomenten heel gelijkmatig zijn, dus een lage variatie, is dat meestal een teken van te veel stress, opgehoopte vermoeidheid. Maar, ook zeker onderhevig aan hormonen en allerlei andere factoren.
De range kan zich ook persoonlijk aanpassen, je kan een hogere hrv ontwikkelen of juist langduriger een lagere hrv, maar dan nog steeds wel ‘in balans zijn’ (dus in het groene gebied op een garmin).
Mijn basislijn zit nu bijv tussen de 49-68, en mijn hrv is nu al een tijdje steady tussen de 50 en 60, maar met mijn cyclus maak ik altijd wel een golfbeweging en dan duikt hij soms te veel naar onder of bij slechter slapen/stress duikt hij dan ook opeens te veel en soms als hij hoog zit voelt het alsof ik een soort buffertje heb en beter wat slechtere nachten op kan vangen.

Grappig, ik vind de hartslag van Sall helemaal niet zo hoog. Maar mijn gemiddelde hartslag ligt ook hoger dan gemiddeld, mijn max kan boven de 200 gaan. Dus of het hoog of laag is, is heel persoonlijk, dat hangt af van de zones van Sall.

Balen Goof, dat je zo aan het door sukkelen bent fysiek en in je energie, ook nog steeds last van je nek las ik? Ik hoop echt dat je wat meer energie krijgt en weer lekker kunt lopen!

Vervelend Koekie, dat je zo misselijk bent! Ik had vorig jaar een keer een rare buikgriep ofzo te pakken, was twee weken lang misselijk. Als ik eten rook werd ik al misselijk. Toen hielpen gembertabletten wel redelijk! Daarna liep ik een aantal dagen helemaal leeg en was de misselijkheid over.
Kan het niet door iets psychisch komen? Stress?

Spannend Namiro! Waar is dat en voor welke afstand heb je je opgegeven?

Voor de langdurig kortebroekenlopers… ik zit met een dilemma. Hier op Schiermonnikoog is het vrij fris en het waait hard. Het wordt morgen zo’n 7/8 graden. Qua persoonlijke gevoelstemperatuur denk ik: korte broek, lange sokken, shirt met lange mouwen en daarover een kort t-shirt dat ik eventueel kan wisselen/uitdoen, heb een buff en handschoentjes mee. Maar ben misschien toch bang dat de korte broek te koud gaat zijn, ga niet zo snel lopen, ben lang onderweg en stop ook even bij verzorgingsposten, maar ik krijg zo vaak spijt van lange leggingen. Ik weet het echt niet. :') Heb gisteravond lang lang gelopen en dat had prima kort kort gekund achteraf, toen was het ook best guur, maar in Utrecht waait het natuurlijk minder.