Corona patiënten op bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:34

Echwel schreef:
Daphara even een technische vraag als je dus geen antistoffen zou maken werkt een vaccin dan wel?
Of is dit een andere materie


Goed punt, heel scherp van je, zover had ik nog niet nagedacht.
Als een persoon geen antistoffen aanmaakt, zal een vaccin volgens mij waarschijnlijk ook niet werken. Maar ik ben geen immunoloog, dus ik kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.

Als ik er even goed over na denk, zou een persoon die geen antistoffen aanmaakt praktisch in een hygiënische plastic bubbel moeten leven. Interessante materie om eens in te duiken, ik weet dat er ziektes zijn die zorgen dat mensen minder goed antistoffen aanmaken, maar die mensen leven doorgaans niet lang, omdat bijna elke bacterie of virus het einde kan/zal zijn.

Gelukkig kunnen wij er vanuit gaan dat we nu allemaal antistoffen hebben en dat ruim 90% van ons die antistoffen ook nog hebben 6 maanden na onze besmetting. Het geeft een vreemd soort “veilig” gevoel. De angst die ik voorheen voor Corona had is voor mij nu weg, ik ben niet bang dat ik een 2e keer niet zou overleven of zo. Terwijl ik voor mijn besmetting daar wel echt bang voor was dat Corona mijn dood zou worden.

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:37

Er zijn wel degelijk mensen die geen of weinig antistoffen aanmaken. Bij zelf doormaken en beter worden is dat minder het geval dan bij bijvoorbeeld vaccins.
En ja als je dat overal bij hebt kan dat er inderdaad voor zorgen dat jij eigenlijk nergens naar toe kan en in een bubbel moet leven.

https://www.hetwkz.nl/nl/stoornissen-in ... ntistoffen Het precieze weet ik niet. Maar ik heb 2 jaar terug een mentorleerling gehad die dit had.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:42

Dus evt vakantievaccins zoals gele koorts enz hebben bij geen antistoffen aanmaken eigenlijk geen nut

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:44

Echwel schreef:
Dus evt vakantievaccins zoals gele koorts enz hebben bij geen antistoffen aanmaken eigenlijk geen nut

Klopt volgens mij. Mijn leerling ging toen ook niet mee op de vrijwillige uitwisseling juist omdat er een inderdaad een inenting werd gevraagd (advies natuurlijk) ze vonden het risico te groot.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:45

Wow klinkt toch wel ernstig hoe gaat zo een leerling daar.mee om
Lijkt mij best zwaar

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:47

Echwel schreef:
Wow klinkt toch wel ernstig hoe gaat zo een leerling daar.mee om
Lijkt mij best zwaar

Dat is met alle chronische ziektes natuurlijk zo.
Ik heb ook altijd veel respect voor jongeren met diabetes of epilepsie. Je groeit er mee op natuurlijk

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:50

Maar daar zijn medicijnen voor ,,oh klinkt naar niet zo bedoeld
Maar een kind dat geen antistoffen maakt kan dus nooit iets..
Want dan ook geen tetanus terwijl dat best een risico is
En nu dan de angst voor covid

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:52

Echwel schreef:
Maar daar zijn medicijnen voor ,,oh klinkt naar niet zo bedoeld
Maar een kind dat geen antistoffen maakt kan dus nooit iets..
Want dan ook geen tetanus terwijl dat best een risico is
En nu dan de angst voor covid

Dat weet ik eigenlijk niet, nu maak je volgens mij wel wat aan maar niet genoeg of nauwelijks. Zij gebruikte bijvoorbeeld veel antibiotica.
De meeste dingen deed zij gewoon want er is niet veel aan als jij niks mag maar zwemmen in natuur water mocht zij bijvoorbeeld niet.
En bij bepaalde wondjes etc. Moesten we haar ouders informeren.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:53

Dus zo iemand heeft vaccinatie weinig nut en die.moet onder de paraplu van een grote hoeveelheid mensen meegaan..
Nog meer redenen om zoveel.mogelijk te enten

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:55

Echwel schreef:
Dus zo iemand heeft vaccinatie weinig nut en die.moet onder de paraplu van een grote hoeveelheid mensen meegaan..
Nog meer redenen om zoveel.mogelijk te enten

Dit inderdaad! Juist voor deze mensen is het belangrijk dat er genoeg mensen gevaccineerd zijn!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:00

Volgens mij worden mensen die slechter antistoffen aanmaken ook standaard getiterd na een vaccinatie (of virus) of dat ze antistoffen er tegen hebben aangemaakt.
Ik kan met dat herinneren uit de tijd nadat mijn moeder leukemie had gehad, ze moest toen regelmatig op van alles getiterd worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:14

Bij covid-19 kun je met een snelle en goede t-cel respons ook geen of heel weinig antistoffen aanmaken, en die t-cel respons heeft ook een geheugen en biedt ook bescherming.

En bij die t-cel respons blijkt een soort crossreaction te bestaan tussen covid-19 en andere corona virussen die verkoudheid veroorzaken.

Wanneer je dus een goede en snelle t-cel respons hebt, is de kans groot dat je nauwelijks antistoffen aanmaakt en dus negatief test op een antistoffen test, maar tóch covid-19 hebt gehad én er ook immuniteit tegen te hebben, dankzij die t-cellen.

https://www.businessinsider.nl/corona-i ... onderzoek/

In dit artikel staat het beschreven, ik heb er meerdere artikelen over gezien, maar die kan ik nu niet allemaal meer terugvinden.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:24

Dat is intressant
Dan zouden dus mensen met T-cellen eigenlijk geen vaccin nodig hebben als ik het zo lees

Is het ook voor mensen te doen om zich op die cellen te laten testen...

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:29

Daphara schreef:
Volgens mij worden mensen die slechter antistoffen aanmaken ook standaard getiterd na een vaccinatie (of virus) of dat ze antistoffen er tegen hebben aangemaakt.
Ik kan met dat herinneren uit de tijd nadat mijn moeder leukemie had gehad, ze moest toen regelmatig op van alles getiterd worden.

Klopt dit meisje maakt aan de hand van haar inentingen niks aan. Best eng.

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:30

Marije_jiplover schreef:
Bij covid-19 kun je met een snelle en goede t-cel respons ook geen of heel weinig antistoffen aanmaken, en die t-cel respons heeft ook een geheugen en biedt ook bescherming.

En bij die t-cel respons blijkt een soort crossreaction te bestaan tussen covid-19 en andere corona virussen die verkoudheid veroorzaken.

Wanneer je dus een goede en snelle t-cel respons hebt, is de kans groot dat je nauwelijks antistoffen aanmaakt en dus negatief test op een antistoffen test, maar tóch covid-19 hebt gehad én er ook immuniteit tegen te hebben, dankzij die t-cellen.

https://www.businessinsider.nl/corona-i ... onderzoek/

In dit artikel staat het beschreven, ik heb er meerdere artikelen over gezien, maar die kan ik nu niet allemaal meer terugvinden.

Wat interessant zeg. Ik heb verder weinig kennis van dit soort dingen maar vind dit wel heel interessant om te lezen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:40

Marije_jiplover schreef:
Bij covid-19 kun je met een snelle en goede t-cel respons ook geen of heel weinig antistoffen aanmaken, en die t-cel respons heeft ook een geheugen en biedt ook bescherming.

En bij die t-cel respons blijkt een soort crossreaction te bestaan tussen covid-19 en andere corona virussen die verkoudheid veroorzaken.

Wanneer je dus een goede en snelle t-cel respons hebt, is de kans groot dat je nauwelijks antistoffen aanmaakt en dus negatief test op een antistoffen test, maar tóch covid-19 hebt gehad én er ook immuniteit tegen te hebben, dankzij die t-cellen.

https://www.businessinsider.nl/corona-i ... onderzoek/

In dit artikel staat het beschreven, ik heb er meerdere artikelen over gezien, maar die kan ik nu niet allemaal meer terugvinden.


Nee het kan niet dat je bij een virusinfectie waar je ziek van bent en dan geen antistoffen aan maakt en alleen een T-cel reactie krijgt, want de functie van T-cellen is onder andere om andere cellen te stimuleren antistoffen te maken.

Uit je eigen link:
“Ons immuunsysteem heeft een complex verdedigingsmechanisme tegen invasieve pathogenen zoals een virus. Met name de rol van de witte bloedlichaampjes is over het hoofd gezien. Witte bloedlichaampjes lijken een indrukwekkend geheugen te hebben voor indringers, waar het lichaam dankbaar gebruik van maakt in geval van recidive.

Zogeheten ‘T-geheugencellen’ spelen een sleutelrol: zij identificeren en vernietigen geïnfecteerde cellen en ‘onderwijzen’ B-cellen hoe ze nieuwe antilichamen moeten maken”.



———

“Nauwelijks antistoffen” aanmaken is trouwens ook fundamenteel anders dan “geen antistoffen” aanmaken, ook dit is getest en ook bij nauwelijks klachten en minder antistoffen zijn deze veelal na 600 dagen nog aanwezig. Zie de RIVM link die ik eerder deelde.

Waarmee ik niet beweer dat jouw man geen Corona heeft gehad, als hij 3 maand later geen COVID antistoffen heeft, is de kans echt klein dat hij Corona heeft gehad ipv een ander virus, maar het kan.

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:40

Ik had in maand 1 en 4 antistoffen na de 1e besmetting. Na 7.5 maand de 2e besmetting.
Nu weer materiaal voor onderzoek laten afnemen.
Na overleg met de longarts ga ik me wel laten enten.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld met die antistoffen.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:44

Kunnen we terug naar de corona-patiënten en onze klachten?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:57

Goof schreef:
Kunnen we terug naar de corona-patiënten en onze klachten?


Ik denk dat antistoffen en hoe lang je die hebt, van belang zijn en direct betrekking hebben op het onderwerp. Onderzoek hierna is heel interessant, omdat je dan beter kunt inschatten hoe lang je enige mate van “bescherming” hebt nadat je besmet bent geweest. Het is iets dat mij, als recentelijk ex-coronapatient, wel bezig houdt. Ik zou zelf graag 6 maand na mijn besmetting (dus over 4 maand) me laten testen op nog aanwezige antistoffen, zeker als ik nog niet in aanmerking kom voor een vaccinatie.

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:07

Misschien is het beter om alles mbt het vaccin hier [CV] Het corona vaccin te bespreken en dit topic alleen te gebruiken om elkaar te ondersteunen en tips te geven.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:10

Esther_ schreef:
Misschien is het beter om alles mbt het vaccin hier [CV] Het corona vaccin te bespreken en dit topic alleen te gebruiken om elkaar te ondersteunen en tips te geven.


Dat dus.

lovee
Berichten: 592
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:01

Goof schreef:
Esther_ schreef:
Misschien is het beter om alles mbt het vaccin hier [CV] Het corona vaccin te bespreken en dit topic alleen te gebruiken om elkaar te ondersteunen en tips te geven.


Dat dus.


Helemaal mee eens!

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:11

Pff ik ben vandaag ineens wat kortademig en mijn hartslag is 114 in rust.
Ben 5 weken gelede positief getest en ben al die tijd nog niet kortademig geweest -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:18

Goof schreef:
Esther_ schreef:
Misschien is het beter om alles mbt het vaccin hier [CV] Het corona vaccin te bespreken en dit topic alleen te gebruiken om elkaar te ondersteunen en tips te geven.


Dat dus.


Dat heb ik eerder ook al aangegeven. Ik lees (en post) in beide topics en vind het erg verwarrend zo.

Goof die hoge hartslag herken ik. Al lijkt het bij mij nu wel beter te gaan. Slik je al magnesium?

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:28

Nee eigenlijk niet. Multivitamine, maar niet magnesium apart. Misschien moet ik dat doen.