ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:26

Heb je al ooit Ritalin geslikt Azmay?

Voel je nu een effect van de medicatie, of merk je helemaal niks?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:35

GeekGirl schreef:
Heb je al ooit Ritalin geslikt Azmay?

Voel je nu een effect van de medicatie, of merk je helemaal niks?

Dit is de eerste keer dat ik een vorm van ritalin krijg. Volgens mijn eeg zou hetniet werken maar omdat wellbutrin alleen activeerde en ik overgevoelig ben voor mitrazapine was dit het proberen waard.

Ik voel wel wat, maar durf er niet echt een naam aan te geven, zeker niet omdat ik de hele dag heb lopen rennen. Het effect heeft wel iets weg van de wellbutrin, in de verre verte zoals ik het voel, denk ik :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:37

Je lijkt op het eerste zicht niet overgevoelig voor Concerta, ik denk dat je dan een veel sterker en ook een ander soort effect zou voelen.

Nu heb je 18 mg geslikt, dit is voor een volwassen persoon echt heel weinig. Dat zou kunnen verklaren waarom het maar een 'vaag' gevoel is dat je hebt. Toen ik zelf net met Ritalin begon had ik ook een lage dosis, en toen merkte ik vooral een verschil als ik lange tijd moest stilzitten en focussen.

Ik zou zeggen, wacht nog even een paar dagen af. Het is vaak zo dat je even moet wennen aan dat gevoel, en dat je wat tijd nodig hebt om het te leren kennen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:56

GeekGirl schreef:
Je lijkt op het eerste zicht niet overgevoelig voor Concerta, ik denk dat je dan een veel sterker en ook een ander soort effect zou voelen.

Nu heb je 18 mg geslikt, dit is voor een volwassen persoon echt heel weinig. Dat zou kunnen verklaren waarom het maar een 'vaag' gevoel is dat je hebt. Toen ik zelf net met Ritalin begon had ik ook een lage dosis, en toen merkte ik vooral een verschil als ik lange tijd moest stilzitten en focussen.

Ik zou zeggen, wacht nog even een paar dagen af. Het is vaak zo dat je even moet wennen aan dat gevoel, en dat je wat tijd nodig hebt om het te leren kennen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De situatie is nu zo dat ik 3,5mg(een kwart pil) mitrazapine pak voor het slapen omdat ik met 7mg de hele dag sliep. In de ochtend pak ik nu een 18mg pil concerta, volgende week 27mg en de week erop 36, mits dat op dat moment een goed idee lijkt.

Ik ben nu een beetje rillerig, maar dat was met de wellbutrin na 2 dagen ook weg dus ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden, ik hoop het beste.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:17

Rillerig klopt, dat verdwijnt :j
Concerta maakte mij vrij direct erg depressief, bizar eng !
En geloof me, ik ben manisch positief dus dat is heel knap :=
Ritalin werkt voor mij beter.
De eerste keer "zag" ik alles ipv in mijn bubbel te zitten, was ook wel hilarisch voor mijn omgeving hoor :')

Wauw mijn auto heeft zilveren randjes ? en sinds wanneer drink ik witte thee ? Uh Mel al jaren :') Nooit geweten haha
Details die me nooit opvielen die zag ik nu ineens wel.
Voor het eerst kon ik naar iemand luisteren zonder afgeleid te worden door elk piepje kraakje of beweging.
Ging een wereld voor me open :D

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:24

Ik merk overigens heel goed als ik een dag niet slik, het lijkt wel of ik dan extra afgeleid ben.

Gisteren ook, ik was niet lekker dus een dagje zonder rietjes omdat ik plat lag.
Savonds was mijn man iets belangrijks aan het vertellen en tijdens zijn tweede zin floepte ik eruit "zooo zag je die garnaal springen?!" :') (aquarium)
Mijn vriendin was er en die sloeg echt d'r hand tegen d'r hoofd en gierde het uit van het lachen omdat mijn man echt heel beteuterd keek :')
Uh sorry schat, wat zei je ? Werd even afgeleid := love you hihi

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:51

Hier iemand ooit de moeite genomen om een medische verklaring voor je medicatie op te laten stellen? Wat een ellende, ik zou nu nog speciaal naar de ambassade vd Emiraten en het ministerie van buitenlandse zaken moeten voor een krabbel. Dure krabbels a 60 en 22 euro, afgezien van de rit naar Den Haag vanaf hier.. zit er over te denken om m'n medicijnen thuis te laten. Kan opzich wel zonder maar zonder vreet het zo onnodig veel energie :( stomme bureaucratie!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:02

melaniepk schreef:
Rillerig klopt, dat verdwijnt :j
Concerta maakte mij vrij direct erg depressief, bizar eng !
En geloof me, ik ben manisch positief dus dat is heel knap :=
Ritalin werkt voor mij beter.
De eerste keer "zag" ik alles ipv in mijn bubbel te zitten, was ook wel hilarisch voor mijn omgeving hoor :')

Wauw mijn auto heeft zilveren randjes ? en sinds wanneer drink ik witte thee ? Uh Mel al jaren :') Nooit geweten haha
Details die me nooit opvielen die zag ik nu ineens wel.
Voor het eerst kon ik naar iemand luisteren zonder afgeleid te worden door elk piepje kraakje of beweging.
Ging een wereld voor me open :D

Depressief ben ik al, dus weet niet of me dat op zou vallen. Niet meer door elk dingetje afgeleid worden zou wel lekker zijn voor de verandering. :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:51

Ik werd juist minder depressief toen ik startte met Ritalin.

Ineens had ik het gevoel dat ik meer greep had op mijn gedachten, de chaos in mijn hoofd werd een beetje minder en ik had niet meer zo het gevoel dat ik overweldigd werd door alles.
Ik ben emotioneel een stuk stabieler geworden en ik beleef negatieve gevoelens veel minder intens.

Als ik eens mijn medicatie niet genomen heb voel ik dat ik veel prikkelbaarder ben, en dat ik van alles direct het slechtste denk.

Op vlak van afleiding merk ik ook een heel groot verschil, ik presteer gewoon veel beter met medicatie dan zonder. En als ik beter presteer voel ik me automatisch ook weer beter :)

Dat rillerige gevoel had ik in het begin ook een beetje, maar dat verdwijnt na een paar dagen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:05

GeekGirl schreef:

Ineens had ik het gevoel dat ik meer greep had op mijn gedachten, de chaos in mijn hoofd werd een beetje minder en ik had niet meer zo het gevoel dat ik overweldigd werd door alles.
Ik ben emotioneel een stuk stabieler geworden en ik beleef negatieve gevoelens veel minder intens.

Als ik eens mijn medicatie niet genomen heb voel ik dat ik veel prikkelbaarder ben, en dat ik van alles direct het slechtste denk.

Op vlak van afleiding merk ik ook een heel groot verschil, ik presteer gewoon veel beter met medicatie dan zonder. En als ik beter presteer voel ik me automatisch ook weer beter :)

Dat rillerige gevoel had ik in het begin ook een beetje, maar dat verdwijnt na een paar dagen.

Heb je het specifiek over ritalin of over methilfenidaat in het algemeen, of geen vergelijking? Mijn psychiater is nu enorm aan het experimenteren dus alle informatie is voor mij enorm welkom :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:39

Ik heb het alleen met concerta. (Depressieve gevoelens niet normaal, eng gewoon)

Met ritalin (de echte merknaam) heb ik nergens last van.
Ook merkte ik met de methylfenidaat dat ik meer bijwerkingen had dan met de merknaam ritalin.
Voor mij alleen the real deal dus :D
Elk merk schijnt zijn eigen hulpstoffen te hebben, het is even zoeken waar je het beste op reageert.

Verklaring nooit opgesteld.
Je kunt bij je huisarts toch een verklaring krijgen ? Of ga je naar een bepaald land waar dit niet geldig is ?
Als het voor korte tijd is en het is een risico land dan zou ik ze lekker thuis laten en geen risico nemen :n

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:00

Azmay schreef:
GeekGirl schreef:

Heb je het specifiek over ritalin of over methilfenidaat in het algemeen, of geen vergelijking? Mijn psychiater is nu enorm aan het experimenteren dus alle informatie is voor mij enorm welkom :)

Bij mij was dit toen ik startte met Ritalin MR. De gewone Ritalin heb ik ook geprobeerd, maar daarbij had ik veel meer last van pieken en dalen in mijn concentratie. En ik vergat vaak de volgende dosis in te nemen, waardoor ik er dus uiteindelijk maar weinig aan had.

melaniepk, ik wist niet dat er zo'n verschil zit tussen de merken. Ik dacht dat het effect wel hetzelfde zou zijn aangezien de werkzame stof dezelfde is.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:05

De artsen zeggen dat het verschil niet merkbaar is, maar de gebruikerservaringen leren anders ;)
Het zijn de hulpstoffen die de ene methylfenidaat niet de andere maakt ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:24

melaniepk schreef:
De artsen zeggen dat het verschil niet merkbaar is, maar de gebruikerservaringen leren anders ;)
Het zijn de hulpstoffen die de ene methylfenidaat niet de andere maakt ;)

Mijn psychiater heeft behoorlijk bewust gekozen geloof ik. Ik mocht kiezen tussen ritalin of concerta. Hij zei dat concerta meestal gunstiger is om mee te beginnen, maar ritalin is vergoed.
Ach, ik kijk dit 3 weken aan en dan zie ik verder, heb vanmiddag 3 uur lang huiswerk gemaakt op de bank, met tv aan, met Facebook op de achtergrond zonder af te dwalen, dus ik heb nog altijd erg goede hoop :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:52

melaniepk schreef:
Verklaring nooit opgesteld.
Je kunt bij je huisarts toch een verklaring krijgen ? Of ga je naar een bepaald land waar dit niet geldig is ?
Als het voor korte tijd is en het is een risico land dan zou ik ze lekker thuis laten en geen risico nemen :n

Ik reis naar de Emiraten (zie onderschrift :) ) en daar moet je dus 3 verschillende hoge heren de verklaring van je huisarts laten ondertekenen.. Nou dan sla ik die week wel over. Ik ben zonder medicatie iets drukker en sneller afgeleid, maar daar heb ik eigenlijk alleen zelf last van, kost me veel energie om het dan te verbloemen zeg maar. Maar red me wel zonder, omgeving heeft er sowieso weinig last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:26

Ik krijg altijd last van ontwenningsverschijnselen de eerste 2 dagen. Maar ja in veel landen zit het onder dezelfde wetgeving als wiet, dus goed oppassen altijd in het buitenland!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:13

Wonder boven wonder, tegen alle tests en mijn EEG in werkt de concerta *\o/*

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:10

Waauw,dat is fijn Azmay! *\%/* Merk je echt dat je je beter kan concentreren dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:19

GeekGirl schreef:
Waauw,dat is fijn Azmay! *\%/* Merk je echt dat je je beter kan concentreren dan?

Dat merk ik inderdaad best wel, maar voor mij is dat bijzaak. De rust in mijn hoofd is hetgene waarvan ik hoop dat me uit mijn depressie gaat krijgen :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:23

Dat lijkt me inderdaad wel een fijn gevoel, dat die Concerta je rust in je hoofd geeft.

Datzelfde gevoel had ik ook met Ritalin MR, en ik moet zeggen dat de medicatie me echt wel geholpen heeft om mijn depressie (en eetstoornis) te overwinnen.

Hopelijk geeft dit je de moed om het gevecht tegen je depressie opnieuw aan te gaan!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:07

Door de medicatie kwam ik erachter dat mijn depressie vooral kwam door frustratie, omdat niets leek te lukken.
Nu heb ik er helemaal geen last meer van gelukkig.

Wel maanden bezig geweest om de juiste dosis te vinden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:23

Good for you !!!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:53

Zijn er hier toevallig ook mensen die hoofdpijn krijgen/hebben na een super leuke dag/middag/avond?
Of komt dat door wat anders? :')

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:59

Poess91 schreef:
Zijn er hier toevallig ook mensen die hoofdpijn krijgen/hebben na een super leuke dag/middag/avond?
Of komt dat door wat anders? :')

Alcohol? _O-

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:29

Hahaha nee ik drink geen alcohol