Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:19

Samir schreef:
Amber_ schreef:
Helaas is het bij mij idd weer terug. Ik heb in juni een lisexcisie gehad. Ik moet morgen weer terug voor de biopsie.

Ik heb een roesje gehad, dus niks geroken. Als ik weer een lisexcisie moet, kies ik weer een roesje. :j

Oh dat hebben ze dan snel weer gecheckt, dat is wel fijn. Bij mij werd geen keuze aangegeven, ik word plaatselijk verdoofd.

Fijn om te weten dat de geur bij jullie mee viel!

Ja, na half jaar weer op controle. Ben ook wel blij dat ze er bovenop zitten hoor :j

Hoe is de plaatselijke verdoving?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:51

Ik had Pap5 Cin3, ook de lisexcisie gehad en naast die vieze azijngeur (van wat ze in je spuiten) viel de geur van het wegsnijden/branden wel mee.

Nu gedurende 2 jaar elk half jaar onder controle, maar na het wegsnijden zat ik al op PAP3 en nu PAP 1, Er was ook geen spoor meer van de HPV dus ik hoop dat we dat vast blijven houden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:52

Amber_ schreef:
Ja, na half jaar weer op controle. Ben ook wel blij dat ze er bovenop zitten hoor :j

Hoe is de plaatselijke verdoving?

Niet vreselijk vervelend, je voelt een prikje, maar het is niet pijnlijk.

Mars

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:59

Ik vond dat verdoven ook niet heel naar, t is even een prikje idd maar niet afschuwelijk ofzo. Zou ik t nogmaals moeten ondergaan dan zou ik er ook niet mega tegenop zien

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 17:31

Sterkte Samir en iedereen die het nodig heeft!

Hier wordt er ook de keuze gegeven of je het onder narcose wil laten doen of niet. Een kennis van me heeft vorig jaar een lisexcisie gehad en ook onder narcose. Maar merk dat er in het algemeen wel wat verschillen zijn in België en Nederland omtrent gynaecologen en uitstrijkjes maken :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:16

Narcose is dan ook wel vrij heftig voor zoiets toch?

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:39

Ik was ook best angstig en zag heel erg tegen de lisexcicie op. Ook 2x gevraagd of ik niet onder narcose mocht. Gynaecoloog gaf aan dat dit echt niet nodig was. En ze had (vond ik..) ook echt gelijk. Als het nog nog eens zou moeten dan zou ik niet meer tegen de ingreep opzien. Het verdoven voelt even scherpt, maar voordat je kan denken; “hé! Hou eens op..!” Is het ook al voorbij. Ik heb heel leuk gekletst met een verpleegkundige en voor ik het wist was het klaar. Ook van de rook/geur vrijwel niets gemerkt. Leuk is anders uiteraard.. maar het er tegen op zien vond ik erger dan de ingreep ondergaan. Succes voor degene die nog moeten :(:)

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 21:40

Ik vroeg mij eigenlijk af. Ik heb enkele jaren geleden ook die brief gekregen maar sindsdien niet meer. Is dit maar eenmalig als soort van opstart of moet je om de zoveel tijd een krijgen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:02

Ik heb ook geen narcose gehad, maar een roesje idd :j.

Toevallig dit jaar 2x écht narcose gehad door schouder operatie, altijd mega ziek van. Van het roesje had ik echt niks geen last!! Je bent ook zo weer weg

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:46

Ik voelde de plaatselijke verdoving niet eens. Zou ook echt niet zeggen dat je daar een roesje voor nodig hebt eigenlijk. Maar misschien dat ze daar in België veel makkelijker mee zijn?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:18

Tanya schreef:
Ik voelde de plaatselijke verdoving niet eens. Zou ook echt niet zeggen dat je daar een roesje voor nodig hebt eigenlijk. Maar misschien dat ze daar in België veel makkelijker mee zijn?

NL hier :D zal wel per ziekenhuis verschillen, ik lag met veel dames op de zaal die met roesje behandeld werden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:50

Een roesje voor lis? Had ik ook niet verwacht dat ze dat zo makkelijk doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:21

Ik ben onder narcose gegaan en ben blij dat er ook artsen zijn die dat gewoon zonder gezeik accepteren en jou zelf laten bepalen wat je wilt en waarom je daarvoor kiest.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:31

Narcose is niet zomaar even iets en mensen hebben soms de meest wilde ideeën over een lisexcisie die niet kloppen. Dus ja, dan is wat informed consent en terughoudendheid wel op zijn plek denk ik.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:32

Maar de andere kant mag er ook zijn, denk ik

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:39

Goede zaak juist dat artsen niet voor ieder wiswasje narcose laten geven. Dan kun je voor bloedprikken ook wel onder narcose gaan…

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:43

Wissewasje. Ik ga er verder niet eens meer op in. Succes.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:57

Helemaal eens Muze :(:)
Mars je kunt dit echt niet een wissewasje noemen. Dat is het misschien voor jou maar besef dat dit voor veel mensen ingrijpend, zo niet traumatisch kan zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:58

Bah, wat is bokt gemeen soms. Een lisexcicie is ook niet niks hé... Zowel mentaal als lichamelijk is het gewoon niet aangenaam. Ik heb het zelf nog niet gehad, dus kan er niet over meespreken maar denk dat ieder dat voor zichzelf moet uitmaken wat heftig is en wat niet. Er zal wel een reden zijn waarom artsen het soms onder narcose uitvoeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:00

Precies. Walgelijk, dat je zo je mening hier neerflikkert zonder enige empathie en inzicht waarom iemand wellicht narcose neemt.
Voor dit “ wissewasje”.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:04

Tja ik vond het ook niet leuk of prettig.
Maar soms trek je dan even je big girl panties aan (of juist uit in dit geval). Alsof narcose zo lekker is voor je lichaam… dus goede zaak dat artsen daar voorzichtig mee zijn imo.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:06

Praat maar voor jezelf mars. Trekt die big girl panty’s maar aan en houd de rest voor jezelf.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:08

Skyla schreef:
Ik vroeg mij eigenlijk af. Ik heb enkele jaren geleden ook die brief gekregen maar sindsdien niet meer. Is dit maar eenmalig als soort van opstart of moet je om de zoveel tijd een krijgen?

Ik heb 6 jaar geleden een oproep gehad en toen testten ze nog niet op HPV maar keken ze gelijk naar de cellen op het uitstrijkje.
Ik kreeg begin dit jaar (5 jaar later) een nieuwe oproep.
Inmiddels testen ze je eerst op HPV virus. Als dat afwezig is, hoef je pas 10 jaar later opnieuw getest te worden.

Overigens, wie enorm op ziet tegen de eendenbek bij de huisarts/assistente: die zelftest voor HPV is echt heel betrouwbaar en heel veel minder ongemakkelijk als het onderzoek met de eendenbek. Is een kwestie van een soort wattenstaafje ronddraaiennin je vagina, met super duidelijke uitleg erbij.
Alleen als je dan positief test op HPV krijg je een oproep om alsnog een echt uitstrijkje bij de huisarts te laten maken, die moet dan uiteraard wel met de eendenbek.

Maar het mijne was negatief op HPV, dus ik hoef pas over 9 jaar weer opnieuw te testen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:14

Krijg je die zelftest automatisch toegestuurd of op aanvraag?
Goede zaak wel dat het bestaat, ik las laatst dat de opkomst voor uitstrijkje best laag is. Terwijl je er zoveel leed mee kunt voorkomen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:14

Bij mij was het een ingreep van een half uurtje, het meest erge vond ik de geur, verder viel het mij allemaal mee en ik zou hier ook zeker geen narcose voor willen. Maar goed er zijn ook mensen die onder narcose gaan bij de behandeling van de tandarts, vaak is dat uit angst.
Ik denk dat als een narcose aangeboden wordt aan je bij deze ingreep dat het is omdat de arts denkt dat het beter is voor de patiënt, of omdat het een iets grotere ingreep is dan een half uurtje, of omdat het beter is voor de mentale gesteldheid van de patiënt.