Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:33

Genieten, Suliko! Leuk verslag! Fijn dat je enkel weer goed voelt.

Heerlijk Myka!

Mooie plannen, SV!

Welkom terug, LV! Succes met opbouwen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:58

Ik ben ook heel blij dat het goed gaat met mijn enkel! Ben sinds zaterdag wel enorm verkouden en een beetje aan het hoesten, gisteren een rustige 15 kilometer gelopen, was voor een vriendin haar verste afstand. Benen voelde prima ondanks de 4 dagen paardrijden (met ook deels stukken ernaast) en 2 trailruns met veel hoogtemeters, hartslag zat wel wat hoog door mijn verstopte neus. Nu de rest van deze week rustig aan, zaterdag 30 kilometer Devil's Trail op Schiermonnikoog! Ik heb er zin en vertrouwen in, maar denk wel dat het afzien gaat worden, want ik heb weinig gelopen en al helemaal geen verre afstanden sinds september. Ik ga gewoon lekker genieten en rustig aan doen.
Tja, het was op de Utrechtse Heuvelrug, maar die 52 hoogtemeters stellen weinig voor. :')
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-24 20:54

Suliko ik ben echt bang met die handschoentjes aan die stokken dat ik mezelf erg verwond als ik val en dat gebeurt nog wel eens. Is daar ook nog wat over gezegd?

Polebag heb ik ook, maar nog nooit gebruikt, ik heb ze tijdens de mullerthal trail gewoon de hele tijd vastgehad. Vond ik prima.

Wat een heerlijke plaatjes zeg, wat is dat onwijs genieten als je in zo'n gebied mag lopen.
Ik heb een goede hoofdlamp, weet zo even niet meer welke. Heb ik een keer gewonnen bij een wedstrijd op instagram.
We hebben pasgeleden al een rescue bag aangeschaft. Dat is een soort van zak waar je in kunt, tegen onderkoeling. Een foliedeken is niet voldoende.
Welk jasje heb je aangeschaft? Ik heb even info ingewonnen in de appgroep van tailwind waar ik in zit. Daar zit een heel stel ultrarunner in (lees: legends trail finishers, great escape 100 mijl finishers enz). Die adviseren columbia, montane en haglofs.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:23

Wat fijn dat je enkel goed gaat Suliko!
En wat een heerlijke plaatjes!

Ik zal nog even zoeken voor handschoenen, thanks!

Net m’n eerste training met de groep gehad. Grote groep, maar ingedeeld in kleine dub groepjes. Aan de hand van de Strava gegevens van iedereen ingedeeld op tempo. En omdat veel mensen gisteren de startbaanrun hadden gelopen, was vandaag een rustig rondje.
Ik liep met 2 mannen op tempo 5:45, 5 km. Maar er waren er ook die 8:00 liepen en een aantal die de middelste km wandelden.
Lekker gelopen wel, en ondanks dat het vrij snel was nog kunnen kletsen. En m’n veter was halverwege los dus nog gestopt. :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:54

Over met een wagen lopen, dat viel mij zo hard tegen. Gelukkig had ik er 1 kunnen lenen. Maar bij de dam tot dam kwam ik wel iemand tegen die met een reguliere kinderwagen aan het rennen was :+ . Nog even mee gekletst toen onderweg.

Samantha_ 20 sec per km is echt heel veel hoor! Heel netjes!
Handschoentjes van de decathlon. Hele dunne waar ik ook mijn telefoon nog mee kan bedienen.
Die van jou zien er heel fijn uit Goof!
En leuk dat de groep goed bevallen is. Wel fijn dat ze subgroepjes maken op niveau.

iiSunshine haha van de bank af komen geeft altijd een goed gevoel uiteindelijk. Goed gedaan. *\o/* En heerlijke plaatjes

Ow Eef_Bam dan was je vlakbij! Jij woont niet in de buurt toch? Ik ben gek op de duinen. ga er eigenlijk te weinig heen (10 min met de auto).

Hopelijk verbeterd het zo langzaam Laura_ en kan je weer pijnvrij rennen.

Ah lekker zo met de hond Lisitano! <3 Lijkt me echt heerlijk!

Ow dat klinkt als toffe plannen SV!

Wauw Suliko dat ziet er heel tof uit! Zowel te paard als te voet!
ik heb ooit wandelstokken gekocht en direct weer verkocht, wat een drama was dat! Als ik jou zo hoor, zou ik het nog een keer een kans moeten geven := En wat goed van je enkel! Heel fijn dat het zo goed gaat.

Lekker rondje ook Myka en prachtige foto. <3

Ik voelde me gister eigenlijk prima en had voor het eerst sinds heel lang een hele nacht geslapen dus besloten gister te gaan. Flink verkouden en met 2 dagen al in de benen. Doel was 2x2km op 4:30 met 400 meter rust waarin ik wil blijven joggen.
Het begon best goed en ik begin uit te vinden waar 4:30 ligt in ritme. In de 2de km zakte ik wat in, merkte dat en versnelde weer, maar te veel :') Dus helemaal stuk na die eerste 2km. Even gewandeld om op adem te komen. De 2de stint keek ik na 300m al op mijn horloge hoe ver nog _O-. Tja dan is het wel erg ver. Bij 1,4km heel even gewandeld, mijn longen vonden het niet grappig. Denk 30/40 sec? en toen weer door. Gevochten voor die laatste 600m.
Kortom, een hele pittige interval en het maakt me een beetje twijfelen of ik de lat niet te hoog heb gelegd. Maar goed, deze zit weer in de benen.
24 november is mijn run.
Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:07

Ik knap nog niet echt op van de misselijkheid; is al ruim 2 weken zo dat ik de hele dag door misselijk ben. Voel me verder niet ziek. Hoef ook niet over te geven (zit steeds op het randje dat ik het gevoel heb dat ik moet overgeven) Heel irritant. 1,5 week 20 mg omeprazole helpt niet. Dus donderdag weer terug naar de huisarts.

Omdat ik me verder ok voel, ben ik gister een minirondje van 2 km gaan lopen. Dat ging eigenlijk wel, gek genoeg.
Ik wilde het ook even uitproberen omdat ik woensdag de 1e keer lopen met een loopgroep heb (een beginnersclinic van 6x en dan nog 1 training in het bos) en daar wil ik eigenlijk wel aan meedoen. Zal toch rustig aan gaan, dus dat zou moeten lukken. En anders ben ik zo weer thuis.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 13:27

Wat vervelend dat je nog steeds zo misselijk bent, Koekie!

Knap dat je zo’n pittige interval loopt met je verkoudheid, Leonie!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:12

Leonie, zo wat een tempo had jij er in zitten! Fijn dat je je zo fit voelde, ondanks je verkoudheid.
Maar mag ik vragen waarom je dat tempo zo hoog legt? Is dat in overleg met een trainer, of doe je dat zelf.
Want mijn trainer zegt altijd, dat je in je trainingen, ook de intervallen nooit op 100% van je kunnen moet lopen, maar op 90% op minder, zodat het nog wel goed voelt.
Bij jou klinkt het alsof je de lat inderdaad wat te hoog hebt gelegd, je bent ook nog herstellende van een verkoudheid, dan mag je best een beetje lief voor jezelf zijn, en wat rustiger aan doen!

SV, wat gaaf dat jullie naar Engeland gaan, klinkt goed die trail.
Twee van mijn clubgenoten zijn naar Schotland geweest, en hebben daar een trail gelopen met 9 kilo bepakking!
Het was een 2 daagse tocht inclusief zelf tent opzoeken, en oriëntatie punten vinden. Ik moest meteen aan jou denken, toen ik dat hoorde!

Suliko, wat fijn dat je enkel weer een stuk beter is.
En ik ben jaloers op je foto's! Wat ziet dat er gaaf uit zeg, daar in Duitsland, snap dat je het daar naar je zin gehad hebt.
Nu weer rustig aan uitbouwen naar die 50+ je kan het :)

Goof, ik krijg het spontaan koud van jou handschoenen :brr:
Ik ben een mega koukleum, loop al met wanten!
Hoe gaat het nu met je? Met je nek zo na het ongeluk, hopelijk niet te veel last meer?

Koekie, beterschap!

Samantha, klinkt als een leuk loopgroepje! Ga je dat vaker doen?

Hier afgelopen zondag een rustige lange duurloop gedaan, was wel even wennen.
Maar 22km gered in zone 1!

Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:14

klinkt pittig leonie. ik ga ook wel mee in het advies van ieris :j

koekie, vervelend van je misselijkheid zeg. hopelijk geeft de HA meer duidelijkheid. beterschap!

ieris, wat goed zeg, hopelijk heb je genoten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:15

Dat vind ik oprecht knap @ieris!! Op wat voor tempo loop je dan? En gaat je Garmin dan steeds af dat je te hard loopt? :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 20:18

Zo, wat een goede loop joh!
Ik ben ok, mijn nek zal nog wel even last geven ben ik bang -O-
Mijn hrv blijft absurd laag, al weeeekenlang, en ik heb ook gewoon echt geen energie. Misschien komend weekend een (klein) rondje lopen, op doordeweekse dagen doe ik niks meer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 21:26

Mijn hrv blijft ook laag, ondanks goed slapen.. net alsof er een grote omslag is geweest twee maanden geleden. Qua energie gaat het dan weer redelijk bij mij.

Ieris wat fijn zo die duurloop. Ik loop nu in kort kort en heb het nog bloedheet :+.
Grappig hoe die zones van jou verschillen.
Bij mij begint vanaf 141 al zone 4.

Ik heb net na het eten een heerlijk relaxt rondje op laag tempo gelopen van 5.2km. Even het hoofd leegmaken.
Hartslag bleef erg laag, gemiddeld 126 bij 6.09 min/km.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:32

Thx voor de tip Ieris! Ik heb laast mijn 100% getest. Ik kan als ik echt volgas ga, 1km op 3:45 lopen :') . Dat is wel echt echt de max voor nu. Ik denk dus dat 4:30 echt te doen is. Het voelt in mijn lijf ook niet persee als niet haalbaar, alleen mijn ademhaling/hartslag heeft er wat moeite mee. Die moet even schakelen geloof ik. Ik heb natuurlijk het hele jaar veel op afstand getraind en weinig op snelheid.
Het zijn 5 weken dat ik dit 1x pw doe en dan is mijn PR poging. Daarna ga ik weer normaal doen :')
Ik maak mijn eigen schema's overigens. En ik denk dus oprecht dat dit te doen is. Alleen misschien is de tijdsspanne iets aan de korte kant :+

Wauw 22km in zone1.. hoe dan! heel knap hoor. Wat is daar dan de achterliggende gedacht achter? ik hoor vaak zone2 maar niet zo vaak zone 1?

Balen al die lage HRV waardes. Zo vervelend als je wel wil maar je lijf even niet. Ik herken het enorm.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:16

Wauw iris, wat knap, in zone 1! Lekkere afstand ook!

Wow zo snel Leonie, wat knap!

Balen van je nek Goof!

Wat vervelend zeg, die misselijkheid Koekie.

Iris, ja ik ga nu 10 weken lang met dit groepje op maandag trainen. Bedoeling is sneller te worden op de 10 km. Vandaag in de sportschool geweest, morgen in m’n lunchpauze (thuiswerkdag) een interval training doen. Dan donderdag weer sporten en vrijdag en zaterdag rust, zondag halve marathon Gouda.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:59

Knap Ieris, zo’n afstand in zone 1!

Lekker loopje, SV!

Dikke knuf, Goof. :(:)

Vanavond weer meegetraind met de loopgroep. Met de loopscholing (‘motoriek’ volgens iemand :))) hadden we de speedladder erbij, erg leuk! Daarna intervallen. 2x 3’ / 3x 2’ / 4x 1’ met telkens 1’ rust.
Ging eigenlijk verbazingwekkend lekker. Ik was eerst wat behoudend omdat ik m’n heup de laatste weer wat voel. Maar het ging best fijn. :):)
Gisteren flink met de foamroller aan de slag geweest,dat heeft me goed gedaan.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:03

Leonie, jeemig 3.45 :wow:
Dan heb ik niks gezegd, en past 4:30 jou denk ik wel, maar de manier waarop je het beschreef, leek me dat je wel op 100% van je kunnen zat.
Fijn dat je goed geslapen hebt, rust helpt wel vaak goed.
Op welk tempo loop jij dan je langzame duurlopen, in zone 1 of 2?
Ik doe de langzame duurlopen in zone 1, a 2 om te herstellen, maar wel om de banden en pezen te trainen. Voor mijn lichaam is het weinig inspanning, kan lekker kletsen etc.
Maar je maakt wel je kilometers, wat belangrijk is voor de duurzaamheid van je gestel.

Puera, klinkt gezellig!
Die ladder is leuk hé, bij ons groepje gebruiken we die ook nog wel eens, fijn om snel steppings door te doen.

Samantha, lekker bezig! Leuk dat je voor een snellere 10km gaat trainen.
Heb je ook al een tijd in gedachten?

SV, fijn dat je lekker gelopen hebt, altijd mooi, even je hoofd leegmaken.
Ja wij verschillen wel als dag en nacht qwa temperatuur :)
Geef mij maar hoog zomer, heerlijk {:}
Heb jij de zones van Garmin zelf? Volgens mij had ik ze eerst van Garmin ook zo als jij beschrijft, maar de inspannings test heeft laten zien dat het toch echt heel anders lag, gelukkig!

Goof, baalen van je lage hrv, is je hartslag in rust ook zo laag?
Ik heb zelf geen hrv meter, maar soms wel een hartslag van maar 47 in rust.
Hopelijk krijg je binnenkort wat meer energie.

Die loop van 22km was gemiddeld in dit tempo:
Afbeelding
Dit zijn trouwens mijn zones van de test:

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:18

AH dus het was gewoon een zone 2 loopje gedachtegang maar dan in zone 1 Ieris?
6:21 vind ik dan helemaal geen gekke gemiddelde snelheid.

Mijn zone 2 tempo ligt rond de 5:30 afhankelijk van hoe ik me voel. Ik loop op zone 3 als ik zo net op of boven de 05:00 zit. Alles sneller dan dat, ga ik wel naar zone 4. Zone 5 kom ik echt bijna nooit.

Voor mijn gevoel was het ook wel even 100% ieirs :') maar het is een kwestie van leren omgaan met wat mijn lijf wel kan, maar ik gewoon niet zo veel doe. Ben vooral met afstand bezig geweest dit jaar, niet zo veel met snelheid. Dit leek me wel een leuke uitdaging.
Het doel is dus 5km op 4:30 aangezien mijn PR op 23:15 staat en dat was tijdens een 10km run. Moet kunnen dus! ALeen even uitvinden hoe ik stabiel 4:30 loop. Want als ik het ritme eenmaal ehb, vind ik het dus wel te doen :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:34

Ik wil nog steeds m’n zones eens laten bepalen. Heb ze nu ingesteld op basis van m’n snelste 10 km race, en dan de max hartslag.

Ik heb net een interval gedaan in m’n pauze. 1 km in, 3x 1 km 5:10-5:15/5:45-6:00, 1 uit.
Die herstel op 5:45-6:00 was iets te optimistisch.

Mn doel voor snelle 10 is 50-52 minuten, m’n snelste nu is 54:18. Wel met m’n eigen trainer als haas, alleen red ik dat niet.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:59

Interessant om te lezen over die hartslagen!

Wil dat ooit ook eens laten berekenen of zelf berekenen. Ben alleen bang dat als ik zelf eens tot de max zou gaan ik eerder afhaak dan de max echt is..

In m'n rustige duurloopjes is mijn gemiddelde al vaak rond de 160-165, volgens mijn horloge is dat zone 4 al..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 18:23

Dat lijkt me een vrij hoge hartslag voor een rustige duurloop. Zone 4 is in ieder geval geen rustige duurloopzone.

Hier net na het werk even mijn hoofd leeg gerend in het bos.
Morgen ga ik onder narcose bij de narcosetandarts, dus niet rennen op mijn vrije dag helaas..
Ik hoop dat ik in het weekend niet teveel pijn heb en dan zondag kan lopen.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:26

balen van je lage HRV SV, ik herken het ook wel. soms word ik wakker en denk ik ja, logisch, ik heb nog laat gesport, drukke dag gehad en nog gesnoept voor het avond eten. maar andere momenten heb ik bijvoorbeeld ook gesnoept en drukke dag gehad en dan heb ik ineens toch een hoge HRV? mijn conclusie is daarom toch ook vrouwelijke hormonen :D succes bij de tandarts.

idd interessant over de hartslagen. ik denk dat de duurloop dan idd nog wel rustiger kan laura :) af en toe komt het weer boven dat het mij ook wel leuk lijkt om de zones te laten bepalen. maar voor nu vind ik het ook wel oké zo. eerst maar mn knie goed, want dat blijft toch sluimeren. blegh. helemaal klaar mee. zal van de week alvast de fysio bellen, want het advies van de intervallen helpt niet echt. tijdens het lopen voel ik niks maar de dagen er na voel ik het wel gewoon weer. geen pijn, maar het is wel aanwezig. en dat hoort niet lijkt mij. nou goed. wel lekker gelopen vanavond.

5 minuten wandelen, 4x1 km hardlopen zone 3/7:00 min/km, laatste interval een sprintje, wandelen als cooling down.

Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 22:41

Nog niet bijgelezen, eventjes te moe voor (ik moet er 's morgens om 4u30 uit, dus eigenlijk al bedtijd), maar was heel blij met mijn loopje vanavond. Lijkt alsof mijn conditie met sprongen omhoog gegaan is de laatste maand, scheelt ongeveer 2 hartslagzones op hetzelfde tempo. Een halfuur gelopen in exact 30 minuten, dus 6 min/km, tempo stabiel kunnen houden ondanks stijgen en dalen, en alles in hartslagzone 1 en 2 (de eerste 500m zelfs heel erg laag, vroeger had ik die hartslag al als ik mijn veters strikte :) . En dat terwijl ik eerst forfait wou geven omdat ik me niet lekker voelde (intussen langs huisarts geweest, en medicatie gekregen voor maaglast en blaasontsteking), maar tijdens het lopen nergens last van.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 09:02

Snap dat je daar blij mee bent! Dat is echt tof dat je op dat tempo max in zone 2 loopt. Dan is je conditie inderdaad een stuk beter geworden. Heb je dan ander soort trainingen gedaan afgelopen maand waardoor je nu dit resultaat hebt?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:08

Fijn dat je zo’n vooruitgang merkt, hwn. Hopelijk helpen de medicijnen voor je maag en blaas.

Hopelijk is het vandaag goed gegaan bij de tandarts, SV.

Duimen dat de fysio wat voor je kan betekenen, sunshine.

Mooi doelen Samantha en Leonie!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 14:31

Is goed gegaan, ben net thuis. Nog wat duizelig en moe. Het is nog verdoofd, maar de pijn komt er wel langzaam doorheen nu.
Was misselijk na de narcose maar gelukkig niet overgegeven.
Nu hopen dat het snel geneest.