Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:08

Astorga schreef:
dromertje2 schreef:
Super nieuws!!
Hier benieuwd naar de uitkomst van overlegcomite.
Ik hoop dat ze vakantie niet gaan verlengen.

De piek is nog lang niet bereikt en er gaat nu al gesproken worden over versoepelingen?

De oppositie legt druk om de scholen al eerder te openen ja. Omdat men eerst duidelijk wil hebben obv welke informatie die scholen nu dicht zijn. Er zijn mensen die roepen dat dat is omdat daarmee de ouders thuis moeten blijven en dan wil men dat daar een andere manier voor gevonden gaat worden, bijvoorbeeld doordat werkgevers betere regelingen moeten maken met hun werknemers.
Maar volgens mij is het enige waar over gesproken is om de scholen 1 week eerder te openen, niet om de vakantie niet te verlengen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb944b0e/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:11

Sheran schreef:
Relaxed schreef:
Fijn nieuws zeg, vind het niet meer dan terecht.. Als ik nu ook weer hoor hoe lastig ouders met basisschoolkinderen het nu ook hebben, is eigenlijk niet te doen, thuiswerken en je kinderen ook helpen met schoolwerk.

Aan dat helpen met schoolwerk kan de school wellicht nog wel wat doen. Er is nu natuurlijk meer ervaring dan in het voorjaar. Dan hoeft er misschien (bijna) niet meer geholpen te worden, iig niet meer of minder dan anders.

Nou ik heb mentorleerlingen die nog niet aan het werk komen. Ouders zitten in dezelfde ruimte anders wordt het niks. De afleiding van thuis is te groot. Als jezelf aan het werk bent is dat een behoorlijke belasting. Zeker als je meerdere kinderen hebt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:13

secricible schreef:
De oppositie legt druk om de scholen al eerder te openen ja. Omdat men eerst duidelijk wil hebben obv welke informatie die scholen nu dicht zijn. Er zijn mensen die roepen dat dat is omdat daarmee de ouders thuis moeten blijven en dan wil men dat daar een andere manier voor gevonden gaat worden, bijvoorbeeld doordat werkgevers betere regelingen moeten maken met hun werknemers.
Maar volgens mij is het enige waar over gesproken is om de scholen 1 week eerder te openen, niet om de vakantie niet te verlengen.

Ja dat heeft Hugo de Jonge zelf gezegd dat dat de reden is... Achterlijk vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:14

Sheran schreef:
Relaxed schreef:
Fijn nieuws zeg, vind het niet meer dan terecht.. Als ik nu ook weer hoor hoe lastig ouders met basisschoolkinderen het nu ook hebben, is eigenlijk niet te doen, thuiswerken en je kinderen ook helpen met schoolwerk.

Aan dat helpen met schoolwerk kan de school wellicht nog wel wat doen. Er is nu natuurlijk meer ervaring dan in het voorjaar. Dan hoeft er misschien (bijna) niet meer geholpen te worden, iig niet meer of minder dan anders.

Mijn collega heeft er 2, 1 in groep 3 en 1 in groep 5.. Denk je dat je die zo een uur zelfstandig achter de laptop kan laten zitten?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:15

corinep schreef:
secricible schreef:

Ja dat heeft Hugo de Jonge zelf gezegd dat dat de reden is... Achterlijk vind ik het.

Tja toch herkennen veel scholen dit wel.
Ik zie op het industrie terrein ook nog steeds mensen werken in administratie kantoren... hoezo? En hoezo ook meerdere mensen in hetzelfde kantoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:16

corinep schreef:
secricible schreef:

En Rutte geeft aan dat het ook is omdat alle bewegingen van ouders om kinderen te halen, te brengen, leraren die rondlopen enz. vermeden moeten worden. Zie mijn link.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:19

lenaa_tje schreef:
corinep schreef:

Tja toch herkennen veel scholen dit wel.
Ik zie op het industrie terrein ook nog steeds mensen werken in administratie kantoren... hoezo? En hoezo ook meerdere mensen in hetzelfde kantoor.

Ja maar daar hoeven de kinderen EN de ouders toch niet de dupe van te worden?

Het probleem ligt eerder bij de werkgevers, die faciliteren hun personeel niet in thuiswerken, willen het gewoon niet hebben. Wat moeten die mensen dan? Laat ze de werkgevers maar aanpakken ipv deze achterlijke "oplossing".

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:21

Dit kreeg ik oa in de mail van school (speciaal onderwijs dus)
Afbeelding

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:23

@corinep niet volledig mensen vinden het ook gewoon onprettig thuis en willen daarom naar kantoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:24

Het probleem is dat door het vooral te hebben over die dingen aan de rand, er opnieuw niet gesproken wordt over kinderen die besmet raken, zelf ziek worden of hun familie aansteken. Daar is weinig zicht op, zeker bij jonge kinderen, en we weten niet wat de langetermijngevolgen zijn.

Nu wordt het bijna helemaal uitgelegd alsof het niet gaat om kinderen en families te beschermen maar om reisbewegingen te beperken, maar het beschermen van kinderen en families is wel nodig! Want ook daar worden teveel mensen ziek. Ik gun ieder kind hun onderwijs en iedere ouder dat hun kind naar school kan - maar ik weet niet of het verstandig is om dat op 4 of 11 januari al te beginnen als we nog geen idee hebben hoe het zit met de besmettingen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:26

secricible schreef:
Astorga schreef:
De piek is nog lang niet bereikt en er gaat nu al gesproken worden over versoepelingen?

Men moet gewoon duidelijker zijn over de rol van kinderen in de verspreiding. Er zijn meerdere onderzoeken die aangeven dat zij qua verspreiding en vatbaarheid niet onder doen voor andere leeftijdsgroepen. Er wordt heel weinig getest onder kinderen, maar alsnog is het percentage positieve testen het een-na-hoogste van alle leeftijdsgroepen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:44

-O- {:)-:( ok ik krijg net bericht van hoe covid gezellig zich kan verspreiden als mensen zich niet aan social distancing houden en niet aan afstand en niet aan blijf zoveel mogelijk thuis en houdt de aantal mensen beperkt. Een twee een heleboel. Minstens 4 huishoudens in een straat zijn nu bewezen besmet en er zullen er vast nog veel meer volgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:52

Op de middelbare scholen blijkt het virus flink om zich heen te grijpen en die jeugd neemt het mee naar huis, sportclub en samenhangen. Dus heel logisch dat die groep sluit. Vooral de laatste paar weken zijn de besmettingen door pubers flink toegenomen. Lagere scholen hebben inderdaad heel veel contactmomenten, wanneer ik hier kijk op het moment dat school uitgaat staan meestal ouders toch gezellig te kleppen, naast elkaar . Speciaal onderwijs , laten ze dat aub open doen maar de rest, flink klagen over 5 weken terwijl het er net twee meer zijn. Daar komen ze ook wel weer door en iedereen heeft met de regels te maken, je ziet de besmettingen bij 30 + en ziekenhuis opnames in de groep 40 + stijgen dus wat moeten ze anders?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 13:59

Dat is wat ik moeilijk vind aan de omschrijving 'thuisomgeving'.. want hoe komt het virus het huis in dan? Het leek mij niet raar dat kinderen, die overal vrij mogen rondlopen (dus van contact naar contact) zelf niet ziek worden maar wel het virus kunnen overdagen.... dus dan kom je op 'thuissituatie' waarbij er gewezen lijkt te worden naar 'thuisfeestjes' of 'teveel bezoek'.. maar als marietje op school in een klas zit waar een aantal kinderen het virus hebben, maar niet perse ziek zijn, en marietje mag thuis met het buurjongetje spelen (die op een andere school zit) en dan toch haar ouders, en via het buurjongetje zijn ouders zou aansteken, dan lijkt het alsof de buren bij elkaar op schoot hebben gezeten, maar dat hoeft dan niet zo te zijn.

Zou dat kunnen of kunnen kinderen het virus niet overdragen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:00

Lijkt me wel. Kinderen kunnen het ook overdragen voor zover ik weet. En ik geloof best dat het middelbare scholen flink rondging en dat dit mee naar huis werd gebracht. Op zich goed dat de middelbare scholen nu maandje dicht zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:00

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:06

Suzanne F. schreef:
Lijkt me wel. Kinderen kunnen het ook overdragen voor zover ik weet. En ik geloof best dat het middelbare scholen flink rondging en dat dit mee naar huis werd gebracht. Op zich goed dat de middelbare scholen nu maandje dicht zijn.

Behalve voor eindexamen klassen. Voor hen zijn ze wel open.
Op zich bijzonder want dat zijn de oudste leerlingen.
Ik werk de hele thuis periode daardoor dus ook maar 1 dag thuis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 14:58

Suzanne F. schreef:

Die hele discussie over kinderen vind ik toch een hele moeilijke. Toen ik hoorde dat Nl op slot ging barstte ik in huilen uit. Iedereen denkt altijd aan eigen leed en ik schrok me kapot en dacht: "hoe moet dat nu met mijn dochter?" "Alleenstaand, tweeling van 1 jaar en een kindje van 3,5 jaar." Ik dacht gelijk→ dit gaat zelfs voor die kanjer van mij te zwaar worden en oma zit 1000 km verderop |(

Dus gelijk gebeld→ waarop ze snel zei→ ik ga gelijk hangen, maar ik val onder de vitale beroepen dus kinderen kunnen gewoon naar het KDV→ ik ga gauw nog boodschappen doen, want morgen gaan veel winkels dicht.

Dus ik was opgelucht→ heeeeel erg opgelucht. Maar realiseerde me gelijk, dat heel erg veel ouders nu een giga probleem hebben. Kijk als jij kinderen hebt, je woont lekker buiten op een boerderij of zo, dan is het ook zwaar, maar wel anders zwaar dat als jouw kindje een "rugzakje" heeft, je woont in een stad etc.
Dus met name voor de jongere kinderen en voor de kinderen met rugzakjes vind ik het heel erg heftig en dus ook voor hun ouders. Ik maak me daar zorgen over, want er zijn ook nog veel sociaal zwakkere gezinnen. Wat gebeurt daar allemaal achter die deuren?

Dus fijn Saskia dat jouw kind spoedig weer naar school mag. Hopelijk kunnen vele volgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:05

Even niet duidelijk geweest, Ik sprak ober België.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:19

Vandaag voor het eerst deze week buiten de deur geweest. Gelukkig nog wel wc papier in de winkel want die stond op mijn lijstje. Verder heb ik nog nooit zo lang over boodschappen doen gedaan. De schappen waren wel gevuld maar allemaal kort houdbaar (maximaal maandag), handig als je maar 1 keer per week boodschappen doet. En dan wordt er omgeroepen dat je zo vroeg mogelijk kerstboodschappen moet doen om drukte te verspreiden. Ja, hoe dan? -O-
Oorzaak zijn de boeren acties, alles komt vertraagd binnen.
Nu las ik gisteren dat de groothandels weer alleen open mogen voor kaarthouders. Volgende week maar naar de Sligro (stuk rijden voor mij), ik heb een kaart en dan help ik in ieder geval mee aan de spreiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:21

Die boerenacties, ik heb er altijd veel begrip voor gehad, maar die laatste actie... :n Dat ze zoiets doen in deze tijd, kan ik met mijn hoofd niet bij :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:27

Ene kant kan ik het wel begrijpen, maar aan de andere kant er zijn ook andere manieren. Weet zelf hoeveel tijd en energie zit in het zelf verbouwen van groente en fruit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:49

Die uitbraak in Rijnmond is vreselijk.. Maar ik zie nu zelf hoe snel het kan gaan ondanks het strikt naleven van de maatregelen. Op mijn werk ook ineens een flink aantal cliënten met klachten. Nog geen positieve test, we wachten nog op de uitslagen. Ik vind het heftig en het komt heel heel dichtbij zo. Cliënten houden bij ons echt netjes afstand. Alles wordt goed schoon gemaakt. We ventileren volop. Wassen onze handen allemaal stuk. Dragen mondkapjes. En toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:49

Ik ben blij dat het middelbaar onderwijs dicht is. 30 pubers op elkaar en dan allemaal weer naar huis. Je weet niet wat ze mee naar huis nemen. Mijn familieleden hebben bijna allemaal een longaandoening, dus die heb ik al maanden niet gezien. Durf het risico niet te nemen. Basisschoolkinderen kunnen het toch ook overbrengen, ook al hebben ze er zelf amper last van? Genoeg gezinnen met een kind op de basisschool en een op het middelbare.Ik denk dat het openhouden van het onderwijs verantwoordelijk is voor deze grote stijging in besmettingen.

Tja, de acties van de boeren kan ik niet veel sympathie voor opbrengen, nu al helemaal niet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 16:24