Viruswaanzin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:07

safina schreef:
Eens!

Het is verdomd rustig op mijn tijdlijn. Al maanden.

Ik heb tijdens de zwartepieten-discussie al flink gesnoeid in de vriendenschare. Het zou zomaar kunnen dat ik daarmee destijds ook wat van deze extremistjes heb geloosd.

Verder werk ik elke dag in het hol van het door Bill Gates geleide grote complot, onder het mom van "bestrijding van het virus". Het kan natuurlijk zijn dat dit soort lui me mijden op socials vanwege hun afschuw over de kindjes die ik als pedo in mijn kelder hou. :D

Of Facebook heeft de algoritmes gewoon veranderd. Ik heb niemand geloosd maar krijg toch ook bijna niets meer te zien. Mijn Facebookbubbel bestaat voornamelijk uit paardenplaatjes. En af en toe een vroege kerstboom. Heb ooit eens met de telefoon perongeluk op delen geklikt wat ik niet wilde delen en het later weer verwijderd maar ook dat heeft weinig veranderd aan de lange stroom paardenfoto's. Wel krijg ik soms prive berichten van mensen met dit soort troep. Maar ik hoop dat ze weer bij draaien.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 18:51

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:
Op het moment dat iemand de fascistische sjit en qanon gaat delen gaat bij mij gewoon keihard de stekker eruit. Daar wil ik niets mee te maken hebben. Iedereen mag z'n mening hebben, maar bepaalde dingen gaan gewoon echt te ver, principieel. Of je nou vriend, familie of klant bent.

Ik houd van zulke principes *\o/*

Ik kende Qanon niet eens (en ben over het algemeen best redelijk op de hoogte van wat er in de wereld speelt)

Ik voeg me bij het commentaar van Electra.

Ik hou van dit soort principes, er dus écht niet mee te maken willen hebben, ook niet als dat geld van een klant oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:06

Loretta schreef:
Of Facebook heeft de algoritmes gewoon veranderd.

Krijg nou wat, ik ben natuurlijk gewoon mijn eigen elitaire, academische Facebookfuik ingezwommen. 8)7

Shadow0

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 19:07

Ik geloof wel dat Facebook onder druk een paar dingen veranderd heeft. (Maar fuikwerking zal deels meespelen :) )

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:02

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:10

Solistar schreef:
Ik vond dit wel een mooi artikel, over de nuances en discussies binnen de wetenschap vs mensen die alles zeker denken te weten maar er eigenlijk geen verstand van hebben:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-moesten-wetenschappers-bij-op1-in-discussie-met-totale-nitwits~b6decac2/

Ik heb het programma zelf niet gezien, maar de journalist ramt ergens een dikke spijker op zijn kop hier.

(Goede) wetenschappers zullen áltijd vragen stellen en kritisch kijken naar onderzoeken en resultaten. Zelfs (of juist) naar hun eigen resultaten en onderzoeken.
Omdat het niet gaat om het bewijzen van een stelling, maar om uit te vinden hoe iets zit.

Dat is nu net de kracht van echte wetenschap.

Maar dat is te genuanceerd en te weinig zwart/wit voor veel mensen die graag 'gewoon een simpel antwoord' willen.
Genuanceerd denken is niet iets dat bij iedereen past.
En dat valt mij de laatste jaren steeds meer op.
Zelfs nieuws wordt steeds vaker 'simpel zwart wit en schreeuwerig' gebracht.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:31

Precies, dat is mijn ervaring ook, de discussies in de wetenschappelijke wereld zijn vaak veel opener en respectvoller dan bij mensen die er een stuk minder van weten.

Ik heb het programma zelf ook niet gezien, maar het gaat veel vaker zo en is mi slechts een voorbeeld: ze zetten 1 of 2 wetenschappers tussen een aantal mensen met een breed publiek en een uitgesproken mening, en uiteindelijk zijn die wetenschappers 'verantwoording' aan het afleggen, ipv rustig uit te kunnen leggen hoe het nu zit, of met elkaar de discussie (die wellicht minder duidelijke standpunten heeft) aan te kunnen gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:32

Interessant artikel inderdaad! Ik vind het zo'n onzin dat zo'n Fajah het een slim idee vindt om gewoon tegen iemand in te gaan die er zoveel verstand van heeft? Als leek zijnde? Het is een voedingswetenschapper die het zegt for god sakes.

Ik heb op zich niet zo veel moeite met de opzet (leken en wetenschappers combineren) maar wel met hoe die leken zich gedragen. Als zij vragen stellen vanuit het oogpunt van 'de gemiddelde Nederlander' kan dat best interessant zijn en inzichten opleveren. Als zij echter tegen het standpunt van die deskundigen ingaan...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:37

IMANDRA schreef:
Ik heb op zich niet zo veel moeite met de opzet (leken en wetenschappers combineren) maar wel met hoe die leken zich gedragen. Als zij vragen stellen vanuit het oogpunt van 'de gemiddelde Nederlander' kan dat best interessant zijn en inzichten opleveren. Als zij echter tegen het standpunt van die deskundigen ingaan...

Mi is dat vooral een taak voor de presentator (die zich goed ingelezen heeft en goed voorbereide vragen kan stellen). Natuurlijk kan er een leek bij aan tafel zitten, of een aantal, maar dan zouden die idd meer de rol van interviewer hebben, ipv als mede-deskundige.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:40

Solistar schreef:
IMANDRA schreef:

Mi is dat vooral een taak voor de presentator (die zich goed ingelezen heeft en goed voorbereide vragen kan stellen). Natuurlijk kan er een leek bij aan tafel zitten, of een aantal, maar dan zouden die idd meer de rol van interviewer hebben, ipv als mede-deskundige.

Eens :j. Maar een leek die vragen stelt kan wel positief zijn voor de perceptie. Hoeft voor mij niet een speciaal-uitgenodigde leek te zijn, maar meestal worden er ook andere onderwerpen tijdens zo'n aflevering besproken waar ook gasten voor uitgenodigd zijn, die kunnen ook vragen stellen natuurlijk. En dan wel met die mensen afspreken dat kritische vragen stellen mag, maar dat het niet de bedoeling is dat ze roepen 'dat is niet waar' zonder onderbouwing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:52

Ik herken het als voedingsdeskundige ook wel hoor. Je kan gewoon bijna niet meer op tegen de extreme meningen die verkondigd worden. Mensen willen horen "kan ik beter X of Y eten". En nuance daarin aanbrengen geeft alleen verwarring bij ze en ze kunnen er niks mee.

Zeker in een wetenschappelijke hoek als voeding, waar onderzoek echt ontzettend ingewikkeld is (itt medicatie kun je geen dubbelblind gerandomiseerd onderzoek doen in voeding, maar moet je trends zien te ontrafelen en dan is causaliteit en correlatie soms heel moeilijk), zijn er teveel roeptoeters die geen idee hebben waar ze over praten.
Nu zie je met corona hetzelfde, doordat het zo nieuw en nog onduidelijk is allemaal. We zoeken in trends en in kleine beginnende onderzoekjes. Een onderzoek van de radboud m.b.t. griepprik en corona laat een hele voorzichtige kleine aanwijzing zien. En er springen mensen bovenop die direct keihard concluderen dat "als je de griepprik had genomen je minder kans loopt op corona" of zelfs "zorgmedewerkers die geen griepprik hebben genomen zijn mede verantwoordelijk voor de besmettingen"

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:58

secricible schreef:
Ik herken het als voedingsdeskundige ook wel hoor. Je kan gewoon bijna niet meer op tegen de extreme meningen die verkondigd worden. Mensen willen horen "kan ik beter X of Y eten". En nuance daarin aanbrengen geeft alleen verwarring bij ze en ze kunnen er niks mee.

Zeker in een wetenschappelijke hoek als voeding, waar onderzoek echt ontzettend ingewikkeld is (itt medicatie kun je geen dubbelblind gerandomiseerd onderzoek doen in voeding, maar moet je trends zien te ontrafelen en dan is causaliteit en correlatie soms heel moeilijk), zijn er teveel roeptoeters die geen idee hebben waar ze over praten.
Nu zie je met corona hetzelfde, doordat het zo nieuw en nog onduidelijk is allemaal. We zoeken in trends en in kleine beginnende onderzoekjes. Een onderzoek van de radboud m.b.t. griepprik en corona laat een hele voorzichtige kleine aanwijzing zien. En er springen mensen bovenop die direct keihard concluderen dat "als je de griepprik had genomen je minder kans loopt op corona" of zelfs "zorgmedewerkers die geen griepprik hebben genomen zijn mede verantwoordelijk voor de besmettingen"

Bedoel je alle gekke dieet hypes met vaak heel eenzijdige adviezen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:04

Dat valt er ook onder ja.

Maar ook gewoon in algemene zin de tendens dat een voedingspatroon gezond is, en niet een voedingsmiddel. En dat een voedingspatroon voor iemand die ziek is heel anders kan zijn dan voor iemand die wel gezond is.

Ik heb hier op bokt ook wel eens de adviezen langs zien komen voor iemand die slecht eet en eiwittekorten heeft door ernstige ziekte. Daar kom je met een genuanceerd advies bijna niet overheen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:17

IMANDRA schreef:
Solistar schreef:

Eens :j. Maar een leek die vragen stelt kan wel positief zijn voor de perceptie. Hoeft voor mij niet een speciaal-uitgenodigde leek te zijn, maar meestal worden er ook andere onderwerpen tijdens zo'n aflevering besproken waar ook gasten voor uitgenodigd zijn, die kunnen ook vragen stellen natuurlijk. En dan wel met die mensen afspreken dat kritische vragen stellen mag, maar dat het niet de bedoeling is dat ze roepen 'dat is niet waar' zonder onderbouwing.

De ervaring leert dat op het moment dat de "critici" worden uitgenodigd de wetenschappers weinig kans krijgen om hun verhaal te doen. Daar kan echt geen presentator tegenop, het gaat echt op het onbeschofte af. Weten we nog hoe dat bij Pauw ging met die antivaxxer ouders (https://www.mediacourant.nl/2016/11/jer ... t-excuses/)? De "kritische mensen" staan voor mijn gevoel totaal niet open voor een genuanceerde discussie en willen vooral hun bullshit de wereld ingooien zonder ook maar enige vorm van tegenspraak of context. Dit soort gesprekken werkt alleen als er vanuit beide kanten oprechte interesse is in elkaars verhaal. Dat gaat niet werken als 1 partij vantevoren al niet openstaat voor de "andere kant". In mijn ogen zijn dat toch vooral vaak de gekkies en de "kritische" mensen.

Goed artikel, ik pik er even eruit:

Volkskrant schreef:
We leven in het tijdperk van het aplomb. Een tijd waarin Trump dokter Fauci een idioot noemt. Wie geen twijfel tonen en het hardste schreeuwt, krijgen de meeste aandacht. Dat zijn meestal geen wetenschappers. Wetenschap is een zaak van onderzoek, twijfel, nuance en voortschrijdend inzicht. Charlatans pikken uit de wetenschap de informatie die in hun straatje past en negeren tegengeluiden, wetenschappers nemen juist alle informatie die tegen hun hypothese pleit op in hun studie om de waarheid te achterhalen. Dat levert misschien minder spannende televisie op, maar soms willen we wel gewoon worden geïnformeerd. Zonder clowns en spektakel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:20

Loretta schreef:
secricible schreef:

Bedoel je alle gekke dieet hypes met vaak heel eenzijdige adviezen?

Mijn man is diervoedingsdeskundige, daar komt ook een hoop onzin voorbij. Hardnekkige mythes etc. Nu is hij Zoo animal nutritionist, dus in de regel heeft hij weinig met particulieren te maken. Maar op feestjes over hondenvoeding.... of tijdens de wandeling als je een hondeneigenaar tegenkomt .... kan je wel eens bijzondere dingen horen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:34

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:49

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:00

secricible schreef:
Echwel schreef:
Domheid ten top van het FVD
Roeptoeters

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/fvd-jo ... -en-met-18

Is dit satire? :+ Of is er echt iemand zo dom?

Ze zit er heel ver naast , er zijn er veel meer , namelijk wel een stuk of 30 maar daarvan zijn er slechts 7 die mensen infecteert incl de huidige . Domme geit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:06

Echt he moest ook even met mij n hoofd schudden.
Verder verkondigen ze zoveel onzin dat de lockdown een verborgen agenda is voorhet halen van het klimaatdoel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:19

Behalve dat ze zelf eerder een lockdown wilde :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:25

Ik mag toch hopen dat dit consequenties voor deze dame heeft met betrekking tot haar werk.
Want dit soort uitingen staat volledig in tegenspraak met de wijze hoe haar werkgever met Corona om gaat .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:43

OMG wat een domheid zeg.... waar is de verborgen camera zou je zeggen.

En die uitzending over vitamines, ja dat is dus Nederland; waar een influencer net zo belangrijk is als een wetenschapper.. |o |o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:45

bigone schreef:
Ik mag toch hopen dat dit consequenties voor deze dame heeft met betrekking tot haar werk.
Want dit soort uitingen staat volledig in tegenspraak met de wijze hoe haar werkgever met Corona om gaat .

Dan hadden ze haar vast al eerder aangepakt
https://www.youtube.com/watch?v=qNO6oJeUn-U

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:46

Het is trouwens niet alleen dommigheid, maar ook dat het er helemaal niet meer hoeft te doen alsof iets klopt. Bij alles wat er langskomt verzin je ter plekke een verhaal, en of het klopt doet helemaal niet meer ter zake.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:50