ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:16

Psych moet de diagnose stellen aan de hand van een aantal testen.
Ik heb mijn stempeltje via PsyQ

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:19

Dus een huisarts zou me eerst naar een psycholoog moeten door verwijzen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 03:14

Ja in principe wel.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:05

Voor een echte diagnose wel en helemaal wanneer je medicatie wilt gaan gebruiken willen ze er uiteraard wel zeker van zijn dat je iets hebt en wat je hebt ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:19

Heeft iemand van jullie ook problemen met auto rijden zonder medicatie?

Ik heb mijn rijbewijs al 3,5 jaar en ik rijd dagelijks ongeveer 100 km, dus ik heb voldoende ervaring op de weg. Toch heb ik nog altijd regelmatig een (klein) incidentje met de auto, vooral dan in de vooravond als ik naar huis rijd. Eerst dacht ik dat ik gewoon een slechte chauffeur was, maar het begint echt op te vallen dat ik hier enkel problemen mee heb wanneer ik na 17 u in de avondspits naar huis rijd. 's Morgens vertrek ik ook altijd tijdens het spitsuur, maar dan ben ik gewoon met mijn aandacht bij de weg en gebeurt er nooit iets.

Ik begin te vermoeden dat er een verband is met mijn medicatie en mijn rijgedrag. Ik neem nu 's morgens Rilatine MR en dat werkt ongeveer 8 uur. Dat zou betekenen dat deze inderdaad net uitgewerkt is als ik in de auto stap op weg naar huis.
Ik heb aan mijn huisarts reeds gevraagd of er geen andere oplossing mogelijk is, maar zij gaf aan dat ze liever niet aan mijn medicatie wil sleutelen. Aangezien het een week of 2 geleden weeral raak was vrees ik toch dat gewoon zo verder doen echt geen optie meer is.

Ik vroeg me af of er andere medicatie is die eventueel wat langer werkt? Of zijn er hier mensen die Rilatine MR combineren met gewone Rilatine 10 mg ? Ik wil graag even weten wat de mogelijkheden zijn, dan maak ik wel eens een afspraak met mijn neuroloog om dit te bespreken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:02

Concerta werkt 12 uur naar mijn weten :j Snap exact wat je bedoeld!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:27

Ik voel me ook levensgevaarlijk achter het stuur, ben er zo vaak niet bij.. Ik ga denk ik maandag om stattetra vragen. Hoe doen jullie dat met de kosten? Ik heb geen ouders die (kunnen) sponseren en gezien ik nogal in de knoop zit ook geen bijbaan. Als dit daar dan de oplossing voor is is het het natuurlijk zeker waard, maar volgens internet kost het me 100 euro in de maand...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:36

Auto rijden vind ik leuk om te doen. Dus geen probleem mee. Maar, het is idd levensgevaarlijk om tijdens een rebound achter het stuur te kruipen. Misschien een half ritalinnetje slikken voordat je laatste dosis is uitgewerkt?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:39

Je kunt je langwerkende rietjes aanvullen met de gewone kortwerkende...
Dat geeft je dan net voldoende tijd om veilig naar huis te rijden ;)
Half uurtje a drie kwartier voor vertrek een dosis kortwerkend erin en probleem opgelost...

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Ik laat altijd liever andere rijden. Laatst toevallig nog iemand aangereden, omdat ik er gewoon niet bij was met mijn hoofd. Al moet ik wel voor mijn werk een half uur rijden. Als ik eenmaal de weg weet is het ook goed.
Ik ga donderdag met een psycholoog praten en mijn punten aangeven waar ik last van heb. Hebben jullie bij de psych zelf aangegeven dat je dacht dat je ADD hebt of niet?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:55

Ik maak even een afspraak met mijn neuroloog, ik zal met hem even bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb nogal problemen met therapietrouw dus dat extra pilletje Ritalin zou ik volgens mij heel vaak vergeten, dat is ook de reden waarom ik overgeschakeld ben op Ritalin MR.
Als Concerta 12 uur werkt is dat misschien wel een betere oplossing, want de 8 uur die ik heb met Ritalin MR is eigenlijk onvoldoende. Deze is namelijk al uitgewerkt als ik naar huis moet rijden, en vaak moet ik thuis ook nog wat opdrachten afwerken (wat nu dus meestal niet zo goed lukt)

De kosten zijn voor mij ook wel een probleem. Overschakelen op Concerta zou betekenen dat mijn medicatie ineens van 27€ per maand naar 69€ per maand zou gaan, maar als ik daardoor al die kosten aan mijn auto kan vermijden verdien ik dat gauw terug...

@Lynniiie ik laat ook liever anderen rijden, maar als ik alleen in de auto zit moet ik wel zelf rijden :)
Ik heb zelf aangegeven dat ik dacht aan ADHD, ik denk dat je dat het beste kan doen. Zo weet je psych sneller waar je naartoe wil en in welke richting er moet worden gekeken. Bepaalde symptomen van ADHD kunnen ook met andere stoornissen (depressie, autisme, ... ) worden geassocieerd, meestal werkt het gewoon het beste als je gewoon zegt wat je denkt :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:36

Ik betaal ongeveer 38 euro voor 1 maand concerta 36mg dacht ik!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:02

Amaryllis schreef:
Ik betaal ongeveer 38 euro voor 1 maand concerta 36mg dacht ik!

Dat is nog wel te doen, toch maar eens naar vragen dan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:09

Dat kan kloppen Amaryllis, maar hier in België kost 1 maand Concerta 36 mg helaas 69€. De Ritalin is bij ons maar een paar euro duurder, maar de Concerta kost hier blijkbaar toch een stuk meer.

Ik heb toch een afspraak gemaakt om dit even te bespreken, ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn en als dit echt de beste optie is dan moet het maar zo...

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:43

Ik kon niet zo goed tegen concerta :n voelde me er echt niet fijn bij dus ben meteen gestopt en werk nu met een wekker op m'n tel zodat ik m'n meds om de twee en half uur niet vergeet :=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 02:14

GeekGirl schreef:
Heeft iemand van jullie ook problemen met auto rijden zonder medicatie?

Ik heb mijn rijbewijs al 3,5 jaar en ik rijd dagelijks ongeveer 100 km, dus ik heb voldoende ervaring op de weg. Toch heb ik nog altijd regelmatig een (klein) incidentje met de auto, vooral dan in de vooravond als ik naar huis rijd. Eerst dacht ik dat ik gewoon een slechte chauffeur was, maar het begint echt op te vallen dat ik hier enkel problemen mee heb wanneer ik na 17 u in de avondspits naar huis rijd. 's Morgens vertrek ik ook altijd tijdens het spitsuur, maar dan ben ik gewoon met mijn aandacht bij de weg en gebeurt er nooit iets.

Ik begin te vermoeden dat er een verband is met mijn medicatie en mijn rijgedrag. Ik neem nu 's morgens Rilatine MR en dat werkt ongeveer 8 uur. Dat zou betekenen dat deze inderdaad net uitgewerkt is als ik in de auto stap op weg naar huis.
Ik heb aan mijn huisarts reeds gevraagd of er geen andere oplossing mogelijk is, maar zij gaf aan dat ze liever niet aan mijn medicatie wil sleutelen. Aangezien het een week of 2 geleden weeral raak was vrees ik toch dat gewoon zo verder doen echt geen optie meer is.

Ik vroeg me af of er andere medicatie is die eventueel wat langer werkt? Of zijn er hier mensen die Rilatine MR combineren met gewone Rilatine 10 mg ? Ik wil graag even weten wat de mogelijkheden zijn, dan maak ik wel eens een afspraak met mijn neuroloog om dit te bespreken.

Rilatine wat doet dat en is het ook langwerkend? dus vertraagde afgifte, Hoe laat neem je het in misschien kan je dat aanpassen, misschien ben je sóchtends ook meer scherper ook al slik je iets later.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:41

Rilatine is de Belgische naam voor Ritalin, sorry :)

Ik neem de MR-versie, deze werkt gedurende ongeveer 8 uur. Helaas is die 8 uur eigenlijk niet voldoende voor me, tegen het einde van de namiddag is het uitgewerkt en daardoor lopen al mijn taken na dit uur een beetje in het honderd :/ Dat kan ik niet echt gebruiken, want meestal gaat het dan om autorijden, administratieve taken en schoolwerk.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:22

Net terug van de psycholoog. Heb niet eens zelf aan gegeven dat ik dacht aan ADD, ze kwam er zelf mee en dat vond ik wel erg fijn. Volgende keer nog wat testjes doen.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:59

Ik heb de openingspost gelezen, en ik dacht echt dat ik mijn eigen verhaal aan het lezen was..
Ik ben altijd alles aan het uitstellen, ben heel erg gematst geweest op school en alles op het nippertje gehaald.
Maandag hebben ze op school besprekingen over de leerlingen, en als ik dan niet een aantal dingen heb ingeleverd, kan het mijn opleiding kosten.
Ik wíl wel aan school werken, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om het ook daadwerkelijk te doen. Veel gesprekken gehad op school daarover en telkens beterschap belooft maar het komt er niet van.
Ik ben ook ontzettend moe, super snel afgeleid en heb echt concentratie problemen.
Nu denkt een vriendin van mij ook dat ik ADD heb, haar zus heeft het ook.
Ik heb het aan mijn ouders voorgelegd maar die vinden het maar pure onzin.. ik ben een normaal gezond kind en er is niks mis met mij.

Verder zou het misschien ook wel mijn problemen met rijles verklaren. Ik heb al ontzettend veel rijlessen er op zitten, al van rijinstructeur overgestapt. Maar ik kan maar een aantal minuten (5-10) foutloos rijden en daarna ben ik afgeleid en ga ik foutjes maken.

Heeft er misschien iemand tips voor mij? Ik ben 18 jaar oud. En als idd blijkt dat ik ADD heb, zou ik dat wel erg graag willen weten en evt iets aan willen doen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:28

Xmichxrocky, je verhaal komt me echt heel bekend vooral het deel over rijles(60 lessen nu al) mag wel bijna afrijden :D. Maar bij mij is wel ADD al geconstateerd.

Ik heb me zelf er mee leren om te gaan en het proberen te verbergen voor andere. De enige die het door heeft gehad in 6 jaar is me slber op school die ik nu heb. Voor je zelf structuur in dingen aan brengen en daar niet van afwijken als je iets af moet krijgen.
Je kan ook medicijnen gaan slikken, alleen daar zitten bijwerkingen aan. Kan je voor je zelf gaan afwegen of het je dat waard ism

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:36

kosseh schreef:
Xmichxrocky, je verhaal komt me echt heel bekend vooral het deel over rijles(60 lessen nu al) mag wel bijna afrijden :D. Maar bij mij is wel ADD al geconstateerd.

Ik heb me zelf er mee leren om te gaan en het proberen te verbergen voor andere. De enige die het door heeft gehad in 6 jaar is me slber op school die ik nu heb. Voor je zelf structuur in dingen aan brengen en daar niet van afwijken als je iets af moet krijgen.
Je kan ook medicijnen gaan slikken, alleen daar zitten bijwerkingen aan. Kan je voor je zelf gaan afwegen of het je dat waard ism

ik ook 60 lessen idd,en mag nu ook bijna afrijden!
ik zou nu ook hard aan mijn stage opdrachten moeten.. maar ik zit weer vrolijk andere dingen te doen.. ik kán me er gewoon niet toe zetten, ben veel te ongeconcentreerd en afgeleid.. bah

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:33

Hier precies hetzelfde.
Volgens mij heb ik zelfs 80 rijlessen gehad, terwijl ik nu best een goede chauffeuse ben.
Ook ik stel alles uit en een redelijke planning helpt daar ook niet bij.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:40

Hebben jullie het trouwens aangegeven op eigen verklaring? Ik heb het niet gedaan, wilde niet zo een test doen

Planning werkt bij mij ook niet. Maar krijg alles wel optijd af. Meestal wel op het laaste moment met stress maar af is af :). Met structuur bedoel ik beginnen bij het begin en het zo stap voor stap afgaan, zover het lukt. En alles wat je erg kan afleiden weg leggen, je mobiel enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:10

Met rijlessen heb ik geen moeite gehad, iets van 30 lessen of zo. Toen gebruikte ik ook geen medicijnen. :P
Ik was bij het afrijden wel heel zenuwachtig en daardoor hyperactief. De opdrachten deed ik wel goed maar ik kreeg net daarvoor kritiek dat ik niet genoeg in mijn spiegels keek, dus de hele tijd zenuwachtig kijkend.. De instructeur moest daarom na afloop even kletsen met mijn examinator, gelukkig hoefde ik geen verklaring te doen. Rijden zonder medicijnen lukt ook gewoon, ik heb geen medicatie nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:46

Vandaag eerste keer concerta 18 mg geslikt met de wetenschap dat er een erg grote kans was dat ik overgevoelig ben ervoor. Iemand die mij kan vertellen wat ik zou kunnen voelen?