Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:33

Heb ik zeker wat aan! Dank je wel :)
En succes nog met je herstel en het trainen! Gaaf zeg, 100 km!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:38

Ik wil ook graag mijn verhaal delen met jullie.
op 19/10/2016 ben ik geopereerd aan de onderkaak, mijn onderkaak werd ook vooruit gezet.
De operatie op zich is niet zo vervelend, alleen de eerste dagen heb ik enorm veel pijn gehad in mijn kaakgewrichten en vooral aan één kant.
Ik ben 1 nacht en 2 volle dagen gebleven omdat ik toch net wat meer last had dan een doorsnee patiënt.
Eten is geen probleem geweest, woensdag de ingreep gehad net na de middag en moet wel zeggen dat ik misselijk ben geweest tot vrijdag middag, dus toch een 48 uur last gehad.
Slapen deed ik de eerste 6 dagen in de zetel, een zetel die je met zo'n voetensteun kon uitklappen en waardoor je toch een beetje platter kon liggen, om maar te zeggen dat je amper slaapt die eerste dagen.
Op tijd mijn pijnstillers geslikt, dafalgan afwisselend met ibubrofen en dan antibiotica.
3 keer per dag spoelde ik mijn mond met mondwater via zo'n monddouche (of hoe noem je dat ook weer), met een zachte tandenborstel kon ik ook poetsen maar de binnenkant was haast onmogelijk de eerste week.
Mijn zwelling was volledig weg na 1 week (voelt zich verwend :) ) en kiné doet echt wonderen!
Ik geef toe dat mijn mond eigenlijk niet veel stilgestaan heeft, wat ik misschien wel meer had moeten doen (zwijgen). nu zit ik op 2 weken na de ingreep en de orthodontist heeft mijn rekkers veranderd in de mond en wat een hel is dat! ik doe er letterlijk 30min over om ze tot helemaal achteraan in mijn mond te kunnen vasthaken met zo'n stokje dat je erbij krijgt.
Ook heb ik 10 dagen ijsblokken op men gezicht gelegd, de eerste week tot 10x per dag, daarna afbouwend tot 4x per dag.
Slapen lukt nu ook wel goed, ik ben ook weer aan het werk sinds gisteren.

Het minpuntje van deze ingreep tot nu toe is dat ik nog geen gevoel heb in de onderlip en deels van mijn kin.
De onderlip is ook het langst gezwollen gebleven en als ik opsta heb ik soms nog een dikke lip.
Ik krijg wel af en toe pijnscheuten in de kin, branderig gevoel en jeuk maar in de lip nog niet.
Iemand ervaring mee?

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:50

Ik denk dat iedereen wel ervaring met geen gevoel heeft en dat het heel lang kan duren, als het al terug komt. Ik vind na 3 weken ook wel al erg snel hoor. Mijn zwelling bleef toch zeker nog een jaar zichtbaar, en ik heb nog steeds een paar kleine plekjes die anders voelen.

Je wil erg snel allemaal, en ik heb het idee dat je een beetje vergeet hoe groot de ingreep eigenlijk is :) Geduld, het komt echt goed, maar je moet het de tijd geven om te herstellen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:19

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:25

Whahaha, sorry, maar welke zwelling? Ik zie alleen maar een knappe meid :P Heb je wel foto's in het topic terug gekeken? De meeste gezichten zwellen op tot 1,5 / 2x zo groot...

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:41

Ja idd... ik denk niet dat jij het zoveel zwelling hebt gehad als bijvoorbeeld ik. Dat kan simpelweg niet weg zijn na 1 week. :') _O-
Je geeft aan dat eten geen probleem was... mijn mond kon door de zwelling maar net ver genoeg open om een klein lepeltje naar binnen te krijgen. Ook zonder de stieken.
Ben je zelf tevreden over het resultaat?
Ik had ook na de operatie geen gevoel in kin/onderlip, en dit komt nu langzaamaan weer terug. Mijn operatie was op 1 maart dit jaar.

Mochten er hier mensen meelezen/praten die niet in het beugeltopic meedoen, mijn beugel is er uit! Sinds 1.5 week. Dus ik ben er helemaal klaar mee nu, alleen nog een paar tintjes bleken. Daar gaan we dinsdag mee aan de slag.
Ben super tevreden en héél erg blij dat ik dit allemaal gedaan heb.

Dit was ik:

Afbeelding

Afbeelding

Dit ben ik nu:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 03-11-16 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:47

Wauw Loes, dat is echt een grote verbetering, heel erg mooi geworden!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:51

Dankjewel! :D

Het enige waar ik nu nog problemen mee heb is dat mijn kaak héél vaak knakt aan 1 kant. Vandaag valt het wel mee, maat gisteren de hele dag door. Bij alleen het praten al. Zulke dagen heb ik zeer geregeld.. dus dat is wel een beetje vervelend. Even afwachten of het verbeterd anders maar even contact opnemen met KC.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:58

Das echt klote, heb ik ook gehad. Heb je een nachtbeugel toevallig? Daardoor zijn bij mij de problemen ontstaan toen mijn beugel eruit ging. Na de operatie had ik nergens last van.

Bij mij is het echt heel erg geworden, tot mijn kaak zelfs open bleef staan en ik hem terug moest slaan (dat doet zeer!!!!). Allerlei oefeningen gekregen en niks hielp, maakte het alleen maar erger.

Uiteindelijk ben ik overal mee gestopt en ben ik naar mijn eigen lijf gaan luisteren: niks meer mee doen, rustrustrust, weer alleen maar zachte dingen eten, kaak zo min mogelijk gebruiken.

Dat heeft geholpen. En op een gegeven moment ben ik (helaas :+) weer begonnen met nagelbijten, wat ik dus al 3 jaar niet kon (je zou denken dat je er dan wel vanaf zou zijn maar helaas......), en daardoor heb ik onbewust mijn kaak weer mobieler gemaakt en kan ik hem nu weer openen en sluiten en zelfs een beetje links-rechts-voor-achter bewegen, wat eerst echt niet kon.

Het blijft wel een zwakke en gevoelige plek, en ik moet uitkijken met taaie dingen of grote broodjes of appels afhappen en eten, dat gaat gewoon niet. Maar zolang ik niet eigenwijs ben, gaat het prima.

Bij mij kwam het dus dat mijn rechterkant (die knakte) mobieler was dan mijn linkerkant die geen kant op kon, waardoor mijn kaak dus scheef open ging.

Ik word nog misselijk als ik denk aan het gevoel en geluid van het knakken brrrrbahbahbah

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:05

Oooh hier ook een vingerbijter Prairy!!! :o :o :o
Ik kon het dus niet meer omdat ik vooraan niet met onder en boven kon raken... nu staat alles weer op zijn plek :')

@ Loes: wat ben jij veranderd in de positieve zin zeg!!! maar jij hebt boven ook moeten doen zoals ik zie nee?

Ik tracht mijn foto van na de operatie te uploaden: na 2 nachten geen oog toe gedaan te hebben :z
https://s18.postimg.org/3o7g9ltc9/IMG_7780.jpg (getrokken 21/10/2016)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:10

Oh bah Prairy! Dat terugslaan klinkt wel heel erg.. -O- Zo erg is het bij mij nog niet gelukkig.
Ik heb sinds maandag een nachtbeugel, maar vergeet hem steeds in te doen. Dus nog niet gebruikt. := Heb m nu maar op m'n kussen gelegd. _O- Dus dat knakken komt bij mij niet daardoor. Ik had het ook al vrij direct na de operatie.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:30

Oh toch wel zwelling eponogwat. :') Vind ik het wel snel weggetrokken idd! Ik had nog wel wat meer zwelling, foto's zijn wel terug te vinden in dit topic _O-, maar dat heeft wel 8 tot 11 weken geduurd...

Bij mij is idd ook boven gedaan!
7/8 mm verwijdert in de bovenkaak, zodat de kaak wat meer omhoog kon en je niet meer zoveel tandvlees ziet als ik lach. 2 mm naar links en onderkaak is 12 mm verlengd.

De paarse pijltjes zijn de schroeven en plaatjes. De blauwe lijnen is waar het verlengd is en waar er een stuk tussenuit is gehaald.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 03-11-16 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:32

Mooi Loes. Ze hebben hetzelfde trucje bij mij uitgehaald :) Ik heb wel het idee dat de mensen die dit ondergaan hebben, op elkaar lijken na de operaties :P Als ik naar jou kijk herken ik mijn eigen gezicht erin, heel apart :)

Epona, ah gelukkig, toch nog wat zwelling gezien :P Het is echt supersnel opgeknapt bij jou, fijn! En nu nog wat rust en gemak houden, dan komt het met het dode gevoel ook wel goed ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:34

Ohjeee wat een boetiek bij jou :D
ik moest 7mm naar voor en dan nog is naar één kant toe 1mm omdat mijn onderkaak niet loodrecht stond met de bovenkaak.
Ik heb de röntgenfoto's niet in mijn bezit jammer genoeg dus die kan ik niet posten.

ja je foto's heb ik gezien inderdaad... heftig! dan mag ik echt nu stoppen met klagen dus :')

Kregen jullie ook cortizonezalf voor de lippen?

@ prairy, ik vind het jammer dat ik je 'voor' foto niet meer kan zien op een bepaald punt waar je enkele foto's hebt gepost maar je bent ook wel een knappe dame nu!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:49

Jammer dat je die niet hebt eponogwat! Misschien kan je ze opvragen bij je kaakchirurg. Ik vind het wel leuk om ze te hebben.
Voor mijn operatie zijn er door een fotograaf van het ziekenhuis foto's gemaakt van mijn gezicht, kaakstand en tanden.
Over een half jaar gaan we foto's maken van hoe het nu is en dan krijg ik alle foto's mee. Ben er heel erg nieuwsgierig naar. :j

Nee ik heb geen cortizonezalf gehad. Ik gebruikte gewoon een hoop vaseline. :j

Haha, grappig Prairy! De kaakchirurgen zullen misschien wel allemaal naar hetzelfde ideaalbeeld toe werken. ;-) :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:10

Wauw Loes, wat een prachtig resultaat zeg!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:24

Ik had niks voor mijn lippen, heb er van alles opgesmeerd maar ook hier maar mee gestopt, werd alleen maar erger al die vellen die eraan hingen. Daarna ging het beter :+

En dank voor het compliment ;)

Loes, denk idd dat ze allemaal hetzelfde beeld hebben :D

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:35

Bij mij zit hetzelfde ijzerwerk ook in mijn onderkaak en kin. Ik was na de OK net een watermeloen Y;( en mijn eigen man en kinderen liepen me voorbij op de uitslaapkamer :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:04

Hier had ik ook niks voor mijn lippen gekregen. Heel veel vaseline heb ik gebruikt. Verder veel velletjes trekken, zo een hekel aan velletjes.

Bij mij is het nu een jaar geleden. Aan een kant zit nog wel een beetje zwelling volgens mijn. Gezicht is ieder geval nog niet gelijk aan beide kanten. Verder nog geen gevoel in mijn onderlip, deel kin en tandvlees. Ook heb ik een steek in mijn gewricht bij kauwen, dit zit alleen aan de rechter kant. Maandag mag mijn beugel er uit :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:12

Dankjewel Nayomie! :D

Chanicha.. ja.. dat ken ik. Mijn collega's liepen me straal voorbij toen ik na twee weken weer aan het werk ging. :')

Kosseh, nu nog zwelling? Mijn gezicht is ook niet helemaal gelijk, maar dat is sowieso geen enkel gezicht. Heb bij mij niet het idee dat het nog zwelling is, maar gewoon mijn nieuwe gezicht.

En goed en leuk nieuws dat hij er maandag uitgaat!! *\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:21

kosseh schreef:
Hier had ik ook niks voor mijn lippen gekregen. Heel veel vaseline heb ik gebruikt. Verder veel velletjes trekken, zo een hekel aan velletjes.

Bij mij is het nu een jaar geleden. Aan een kant zit nog wel een beetje zwelling volgens mijn. Gezicht is ieder geval nog niet gelijk aan beide kanten. Verder nog geen gevoel in mijn onderlip, deel kin en tandvlees. Ook heb ik een steek in mijn gewricht bij kauwen, dit zit alleen aan de rechter kant. Maandag mag mijn beugel er uit :D

Na een jaar nog een zwelling? Dat is niet gezond. Ben je als naar de kaakchirurg geweest voor controle?
Oh wat fijn dat je beugel er maandag uit mag! Zal vast heel wennen worden. Toen die van mij eruit ging, heb ik echt dagen mijn tanden gevoeld. En van mijn gewoontes was ik niet snel af, zoals stukjes tussen de beugel weghalen. Dat deed ik zonder beugel nog steeds :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:29

Bij mij duurde de zwelling ook heel lang hoor. Redelijk normaal volgens mijn kaakchirurg.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:30

Prairy schreef:
Bij mij duurde de zwelling ook heel lang hoor. Redelijk normaal volgens mijn kaakchirurg.

Echt? Die van mij was binnen sowieso binnen een half jaar weg :oo

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:35

Zwelling was bij mij ook redelijk snel weg hoor! Lippen heb ik gewoon labello op gesmeerd of vaseline. Na drie weken ging ik al paar uur per dag werken, kon alleen geen telefoon opnemen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:13

Sorry zie dat er een jaar staat. Bedoel half jaar
Het is 1 plek, net boven de schroefjes van mijn onderkaak. Is nog gevoellig en klein beetje dik.
Kijk het nog even aan en anders gaan we vragen hoe en wat.

Werken heb ik ook gedaan na 20 dagen. Gelijk twee volle feestdagen van 10-19. Sliep daarna als een blok en zweeg. Achter de kassa is toch iets te veel praten als het druk is.