De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:25

Het griep seizoen is ook erg aanwezig dit jaar helaas.
Sprak gisteren ook weer iemand die 2x fiks ziek geweest is met hoge koorts binnen 1 maand.
Ook is de halve kleuterklas ziek in onze wijk ondanks geen handje geven. Op mijn werk hebben we sowieso weinig direct contact maar ook daar is het de een na de ander.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:27

Snap al die ophef niet, ondanks dat ik wegens 70 plus bij een besmetting meer risico zou lopen. Laat corona mooi zijn gang gaan. De pensioenfondsen kunnen er blij mee zijn en de woningnood zal minder worden. In onze straat is 1 dame besmet, terug van vakantie Noord Italie. Zij heeft een publieke functie maar nog niemand besmet. Heeft zich ziek gemeld zonder echte klachten, nu wel ziek, 2 keer positief getest. Blijkbaar geheel onthouder, zelfs haar man heeft het (nog) niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:29

Pareltjes schreef:
verootjoo schreef:
Gister waren alle handzepen op bij de AH :+ echt alle soorten en maten waren weg.

Echt?
Online kan je ze wel gewoon bestellen :P

Ik heb ook veel op voorraad altijd, misschien kan ik ze met winst verkopen :')

Zou eerst maar eens kijken naar wat er in zit. 9 van de 10 van die gels desifecteert niet voldoende!

Het gaat ook over handzeep, en dat is wel voldoende tegen Corona. (Maar idd niet tegen alle virussen)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:36

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:40

Eleeke schreef:
Astorga schreef:
Dit vind ik wel wat heftig verwoord. Influenza loopt ook eens in de zoveel jaar 'uit de hand', maar heeft ook nog niet tot een apocalyps geleid.
Kalmte zal ons redden.

Kalmte beschermt je niet tegen het virus. Goede maatregelen wel.
Mijn reactie was op de opmerking van de journalist die vind dat we iedereen gewoon moeten besmetten.
Als we het in blijven dammen zoals nu,heeft het nog steeds impact op de economie, maar hoop ik dat het geen recessie veroorzaakt.
We zijn best afhankelijk van China en bv de prijzen van laptops gaan nu al snel omhoog (als ze al leverbaar zijn )
Mijn aandelen vinden Corona ook niet grappig

Juist die kalmte is ook voor de economie heel belangrijk. Wat heb je er economisch aan als mensen uit paniek gaan hamsteren, zichzelf opsluiten (en dus niet meer werken en geld uitgeven), scholen/bedrijven/het hele openbare leven sluiten?
Kalmte dus. :o

Daarnaast is het voor ons leefmilieu ook wel prettig dat de uitstoot door oa industrie even afneemt. Er zijn niet alleen maar verliezers.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:46

@Astorga , daar heb je zeker gelijk in en dat de uitstoot afneemt is een mooie winst!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:48

Om de achterstand in productie in te halen wordt dadelijk gewoon overal een extra shift gewerkt over meer maanden. Ik ben dus bang dat het uitstoot voordeel maar erg beperkt is uiteindelijk.
Maar wie weet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:56

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:59

Bij mij opent ie gewoon maps, staat niks op de kaart ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:00

Eleeke schreef:
@Astorga , daar heb je zeker gelijk in en dat de uitstoot afneemt is een mooie winst!

Maar dan ook niet piepen als dadelijk de prijzen sky high gaan wegens grote tekorten op de wereldmarkt. Want er ontstaan nu in Europa al tekorten doordat China niet kan leveren. Als de Europese productie vertraagd doordat de medewerkers in de lappenmand liggen ontstaan er tekorten die niet zomaar zijn aangevuld. Maar heee, we hebben dan wel (tijdelijk) een heel veel schonere omgeving :j.

En nog een mooie paradox:
Met dat hamsteren gaan er dadelijk ook hele bijzondere dingen gebeuren vrees ik. Nu zal de productie van handzeep (en toiletpapier e.d.) worden opgeschroefd om aan de vraag te kunnen voldoen. Dadelijk is de epidemie voorbij, normaliseert de boel weer en zitten huishoudens nog met maanden voorraad zeep en toiletpapier. Dus blijven enkele maanden de verkopen achter, moet productie worden stilgezet enz. Net zolang tot de overschotten bij de consument weer zijn weg gewerkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:02

Kijk, wat nu niet kan zal uitgesteld worden. Ik heb zo nog 2 verre reizen gepland staan in 2020 en ben ook al bezig met 2021. Kan dat nu niet doorgaan in 2020, dan krijg ik mijn geld terug en ga ik volgend jaar 3 of 4 keer. Veel dingen zijn dan alleen maar uitstel, geen afstel.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:04

@roodvos , eeeh ik was degene die volgens velen hier te negatief was over de invloed op de economie. ( paar berichten hierboven ) .Dus voelt niet terecht om mij hier op aan te vallen.

Mijn reactie op Astorga was meer , dat ondanks alle negatieve gevolgen we ook een paar positieve hebben

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:06

En de teller is weer omhoog gegaan. We zitten op 128 bevestigde gevallen in NL vandaag, aldus het RIVM.

Veulen84

Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 06-03-20 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:09

Ik zag zo'n filmpje van een Australische supermarkt waar mensen hele rijen toiletrollen hadden leeggekaapt. Ik snap het nut niet zo van dat extreem hamsteren. Ben je bang dat je binnenkort aan de extreem zware schijterij zit terwijl ze je twee weken gaan opsluiten ofzo :') .
Ik heb gewoon gekeken of ik nog niet-vervallen paracetamol, en medicatie geschikt voor mijn peuter in huis had, zodat ik daar niet achter moet gaan zoeken mocht het ooit toeslaan.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:10

Veulen84 schreef:
128 gevallen inmiddels meld het rivm.

:n

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:11

Ach, wat verdrietig voor de beste man zijn familie. Zie dat hij uit de Hoekse Waard komt en hier op zuid (Rotterdam) is komen te overlijden.

Ik zou niet eens weten of hier wordt gehamsterd. Was vanmorgen bij mijn huisarts voor iets anders en het was rustig in de wachtkamer. Ik was helemaal alleen :')

Mijn huisarts geeft momenteel alleen geen hand ivm besmettingen, verder is het business as usual. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:32

Aantal sterfgevallen 1 a 2% (dus lager dan de eerder genoemde 2%):
Citaat:
Viroloog Ab Osterhaus stelt dat het eerste overlijdensgeval van vrijdag ’in de lijn der verwachting’ ligt. ,,Bij deze epidemie sterft tussen de 1 en 2 procent aan de gevolgen ervan.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4069222 ... -nederland

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:34

Maar een huisarts wast toch sowieso na ieder consult zijn handen? En moet je misschien ook wel onderzoeken. Vind dit meer een soort schijnzekerheid eigenlijk.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:43

Friesland is nog corona vrij. Friesland hoort niet bij Nederland :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:48

Eleeke schreef:
@roodvos , eeeh ik was degene die volgens velen hier te negatief was over de invloed op de economie. ( paar berichten hierboven ) .Dus voelt niet terecht om mij hier op aan te vallen.

Mijn reactie op Astorga was meer , dat ondanks alle negatieve gevolgen we ook een paar positieve hebben
Ik kan niet van 140+ pagina’s bijhouden wie wat schrijft en vindt. Het is geen aanval, daar probeer ik niet aan te doen. Ik had misschien de naam weg moeten halen, want eigenlijk meer in zijn algemeenheid bedoelt. Maar als jij het als aanval ervaart, dan mijn excuses Y;( .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:53

Nou zondag willem 2 dat komt voetballen dus volgens griepvirus verspreiding. :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 15:53

@Roodvos, ik reageerde ook wat te geprikkeld ( ik zit al de hele week thuis, te werken en moet nog wel even ik zit in de risico groep en werk voor een Amerikaans Tech bedrijf, die zijn erg zorgzaam .....maar ook extreem risico mijdend )

Leuke link voor mensen die graag de cijfers volgen

https://corona-scanner.com

Interessant om te zien dat sterfte cijfer in Us en Italië vrij hoog is en in andere landen weer opvallen laag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:09

De studenten uit Groningen komen straks terug:
https://www.dvhn.nl/groningen/GGD-klaar ... lbgevzv_Yg

Citaat:
Hadden de studenten slechts vijftien kilometer verderop gezeten, dan waren ze in Oost-Frankrijk aan het skiën en was er niks aan de hand geweest, zegt Rietveld.

Er is geen reden om uit te gaan van besmetting onder de studenten, zegt Rietveld. Zij zitten met zijn allen in twee hotels en hebben heel weinig contact met Italianen. Bovendien zitten zij in het uiterste puntje van Noord-Italië. De dichtstbijzijnde besmettingshaard zit meer dan 200 kilometer van het skigebied vandaan. ,De studenten zijn kerngezond. De incubatietijd van het virus is gemiddeld twee weken en daar wordt rekening mee gehouden, maar iemand die geen gezondheidsklachten heeft, is niet besmettelijk”, legt Van den Boogaard uit.

En dan de haatreacties op facebook, niet normaal.