Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 07:30

Mooie training iisunshine!

Wat handig Samantha, per week lid zijn. Als je het zat bent, ben je er ook snel weer van af dan.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:05

Gevoelsmatig klinkt het voor mij niet logisch dat je kuitspier korter zou worden door paardrijden. Je stretcht je kuitspier toch juist door je hakken laag te houden?

Ik merk zelf geen nadeel aan de combinatie paardrijden en hardlopen. Beide is veel werk voor de benen, maar ander gebruik van de spieren, dus het zit elkaar vooralsnog niet in de weg bij mij.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:48

Tamara1991 schreef:
Gevoelsmatig klinkt het voor mij niet logisch dat je kuitspier korter zou worden door paardrijden. Je stretcht je kuitspier toch juist door je hakken laag te houden?

Ik merk zelf geen nadeel aan de combinatie paardrijden en hardlopen. Beide is veel werk voor de benen, maar ander gebruik van de spieren, dus het zit elkaar vooralsnog niet in de weg bij mij.

Ja dat vond ik zelf ook niet echt logisch. Ik kan me wel voorstellen dat ze sterker zijn ontwikkeld, maar korter vond ik ook gek.

Ben blij te horen dat jullie daar geen last van ervaren.

Gelukkig een stuk minder pijn dan gisteren. Hoop echt dat de klachten hierna weg zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:37

Hier ging de loopgroep gisteren niet door. Er waren te weinig aanmeldingen??????
Ik ben nog niet lid, mag een aantal keren meetrainen en het is maar een klein groepje. Het is an sich niet zo duur per jaar, en ik kan ook lang niet elke week, maar als je dan wel kunt en het gaat niet door, dan ga ik wel twijfelen hoe vaak dit dan voor komt. Zal daar na m'n vakantie eens naar vragen. Het leek me wel wat voor mij om af en toe een interval training mee te doen (dat is de enige training die deze loopgroep doet, ze komen 1 keer per week bij elkaar).
Gaan trainingen van loopgroepen vaker niet door?
Ik kan misschien nog eens bij een andere loopgroep gaan kijken, maar die zijn duurder (trainen ook vaker), en ik zal per saldo niet vaker komen omdat de trainingsdagen gewoon ongunstig zijn voor mij. Maar deze leek me passend. Niet duur, mogelijkheid tot wedstrijdlicentie ook al zou ik dan het enige lid zijn met zo'n licentie, en een klein groepje. (maar misschien toch te klein?)

Ik ben gisteren zelf nog even gegaan, maar weet niet wat er was, het ging gewoon niet. Ik was niet moe, het was niet dat ik niet kon lopen, maar mijn lichaam zat al ergens op vakantie ofzo, ik ben dus verder gaan wandelen en heb 5.5km gewandeld waarvan slechts een 1800m hardgelopen. Maar ben er dus wel uit geweest.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:07

Het is herfstvakantie Germie, misschien waren er daarom te weinig aanmeldingen?

Bij mijn groepje gaat het soms in vakanties ook niet door, ze proberen wel meestal om alles door te laten gaan maar als er veel mensen op vakantie zijn snap ik wel dat je een keertje overslaat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:21

Bij mijn loopgroep gaan de trainingen in principe altijd door, tenzij het weer het niet toelaat (onweer/ijzel…).

Handig dat je per week lid kan worden, Samantha.

Fijn dat je zo lekker gelopen hebt, Sunshine!

Ai, in beide kuiten dry needling, Laura? Pijnlijk! := Hopelijk heeft het ‘t gewenste effect.

Balen dat je horloge de hartslag niet goed pakt, Tiggs. Heb je ‘m wel strak genoeg? Schoonmaken wil soms ook wel helpen.

Lekker rondje, Lugh!

Heerlijk SV!

Gisteren gezellig wezen bowlen en lekker gegeten, daarom niet gelopen. Maar sla vandaag ook even over, ben snipverkouden. :\ Hopelijk zondag weer een blokje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:25

Samantha_ schreef:
Het is herfstvakantie Germie, misschien waren er daarom te weinig aanmeldingen?

Bij mijn groepje gaat het soms in vakanties ook niet door, ze proberen wel meestal om alles door te laten gaan maar als er veel mensen op vakantie zijn snap ik wel dat je een keertje overslaat.

Eh ja, dat kan. Ik ben echter nooit vrij in de schoolvakanties. Hoop dat dat het dan is. Zal er over aantal weken eens naar vragen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:15

Bij mij betaal je per keer, de trainer houdt per persoon een strippenkaart bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:13

Wat zijn dan de prijzen als je per keer betaalt? Even nieuwsgierig. Dat zie je hier overigens niet, het zijn allemaal verenigingen. Die loopgroep waar ik nu een paar keer meegetraind heb is een algemene sportvereniging met voetbal, volleybal, biljarten, darten en dus een groepje wat 1 keer per week loopt.
Zo heb je 1 bestuur dus en kun je bijvoorbeeld de bankkosten verdelen onder meer leden.

Hier net nog een rondje gedaan, de laatste voor de vakantie. Ging fijner dan gisteren. Garmin suggestie gedaan, 7 keer 1 minuut anaeroob. Dat was voor mij dus volgens Garmin 5.55min/km. Ik was de eerste keer iets te langzaam, 6.01 en heb bij de rest maar eens het maximale er uit gehaald en me letterlijk het snot voor de ogen gelopen. Snelste was 5.24. Werd echt echt wel moe van, en de pees vond het ook niet zo leuk.
Overigens afgelopen maandag voor het laatst eerst bij de fysio geweest, hij kan er niets meer aan verbeteren zegt 'ie. Over is het helaas nog steeds niet geheel, en hardlopen gaat fijner dan wandelen op hoge schoenen (die drukken en doen dus echt pijn). Maar we zijn het er beiden wel over eens dat hardlopen de pees goed gedaan heeft. Nu dus afwachten of het niet weer minder wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:47

Fijne vakantie Germie!
Samantha, wekelijks opzegbaar is wel handig, zeker zo in de winter. Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar ik vond die optie gewoon echt heel erg duur. Volgens mij was dat trouwens maandelijks en niet wekelijks.
Mooie training Sunshine.
Klachten in de kuiten mbt paardrijden hardlopen snap ik eigenlijk ook niet helemaal.

Voor wie het vroeg (bedankt trouwens); ik ben ok. Spierpijn van de klap opvangen is weg en de schrik ook. Wel nog last van mijn nek, dat zal nog wel een tijd blijven als ik dat vergelijk met toen mijn nekgernia 'actief' was. Helaas.

Vandaag eigenwijs geweest en een klein rondje gelopen. Ik wilde zo graag dit Veluwe-seizoen nog even lekker afsluiten met een loop in het bos. Heb het kort en rustig gehouden, kleine 5km.
Na 2,5 week niet gelopen te hebben viel het me alles mee qua conditie. Ik liep het moeiteloos weg en mijn hartslag bleef laag in zone 3.
Was het slim? Denk het niet, mijn nek doet nu zeerder :')
Maar toch was het lekker.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:58

beterschap puera!

kan me voorstellen dat je het niet kon laten goof. of het slim was of niet is inderdaad de vraag, maar toch fijn dat je genoten hebt. nogmaals beterschap.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:03

De loopgroep hier(waar ik 1x proefles heb gedaan dus haha) is iets van 5-5,50 per keer, ook met een strippenkaart. Dus je betaald alleen als je komt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:55

FIjn dat de schoenen goed bevallen Lughnassadh

SV ik kan me daar zo niks bij voorstellen he, "even" 23km lopen :')

Tiggs ik heb soms ook dat hij even van het padje is met de hartslagmeting.

Auu Laura, die kramp is zo pijnlijk! En die naalden zijn niet tof dan! Sterkte en hopelijk helpt het.
Het klopt wel wat je zegt over het paardrijden. Zeker als je veel springt of crosst. Wat je kan doen is alle dagen even op de trap gaan staan en echt even goed doorstrekken. 3x even aanhouden. Geeft veel verlichting en rekt de spieren wat op waardoor ik persoonlijk echt minder last van kramp heb.

iiSunshine interval leuk? Hoe dan :7 . Wel lekker loopje heb je gedaan.

Welkom bij de sportschool club Samantha_ *\o/*

Bij onze bootcamp club die in het bos loopt kun je ook strippenkaart kopen. Afhankelijk van hoe groot de strippenkaart is betaal je tussen de €10,50 en €12,50 per training en ze verlopen relatief vlot.

Hier gister gaan lopen onder het mom, we zien wel. Wilde wel minimaal 10km pakken. Liep wat harder dan vorige week (hartslag bleef lager wat dus sowieso niet klopt) en dat voelde ik wel. En ik heb technisch wat lastigere paadjes gepakt. Kortom, het was een stuk zwaarder en bij 10 vond ik het dan ook wel prima.
Het bos is zo mooi nu! (al lopend foto's gemaakt en mijn hartslag ging direct 10/15 slagen per minuut omhoog van 2 dingen tegelijk doen :') )
Afbeelding
Afbeelding
In de avond nog een andere training rustig meegelopen, ik voel de beentjes wel vandaag :+
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 01-11-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:56

@Germie: per keer is het 7,70 euro

Ik heb net weer een zone 2 loopje gedaan, ondertussen een luisterboek luisterend. Ging lekker.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:13

Heerlijk Leonie!

Lekker bezig, Tiggs!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:38

Lekker Leonie!

En Tiggs ook lekker gelopen!

Ik ben lekker uit eten geweest haha.

Morgen weer sporten, en paardrijden.
Iemand nog tips voor beginner in sportschool? Ik doe nu de apparaten voor rug benen etc. Maar losse oefeningen zijn beter toch?
Maar hoe begin je? Iemand tips voor een handige app ofzo?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 23:48

Kan iemand van de sportschool je daar geen advies in geven?
Ik ben op aanraden van mijn fysio vorig jaar bij de sportschool begonnen in aanloop naar mijn plannen voor een hele marathon. Van de sportschoolhouder heb ik oefeningen gekregen, gericht op rompstabiliteit en voor mijn bovenbenen/heupen.
Later in overleg nog een en ander aangepast en dat voldoet nog steeds prima.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:22

Ja je kan een personal training uurtje boeken, maar dat vind ik nogal prijzig.
Maar misschien kan je ook wel wat tips krijgen inderdaad, zal het zo eens vragen.
Niet te heftig sporten vandaag, morgen startbaanrun en maandagavond met loopgroep mee.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 10:41

Zal misschien per sportschool ook wel verschillen. Die grote ketens zoals Basic Fit zullen dat niet aanbieden. Ik zit bij een individuele sportschool, hier in het dorp. Wel duurder maar een persoonlijk schema zit er bij in.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:19

Lekker loopje Tigs

Mij lijken kuitspieren ook juist niet korter te worden door paardrijden

Vandaag een lekkere interval gelopen, het was ook echt heerlijk weer :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 12:39

Met springen en crossen (nog kortere beugels en langere tijd verlichte zit) verkort je inderdaad je kuitspieren. Toen ik nog fanatiek crosste merkte de fysio dat ook op. Met dressuur valt dat wel mee, daar hoef je ook niet zo te staan in je beugels.

Ik heb na 4 maanden niet rijden weer eens gereden deze week. Enige probleem is dat mijn laarzen niet meer dicht gaan omdat mijn kuiten te groot zijn := . Vraag me af of dat door het lopen komt of gewoon omdat ik een kg of 2 ben aangekomen in die tijd. Volgens mij worden van lopen je kuiten niet dikker, ik dacht alleen van sprinten? Was begonnen met hardlopen om me fitter te voelen maar wat afvallen zou ook leuk zijn. Dat laatste is helaas niet gelukt :+ .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:54

Hier ook niet echt afgevallen hoor sinds ik begonnen ben met hardlopen. Spieren zijn zwaarder dan vet, dus dat is vaak de reden.

Hier vandaag nog even gereden op mijn paard, buitenritje. Snelste stukje was in galop met 3min/km. Eh, dat houdt dus de wereldrecordhouder op de marathon 42km vol. Mijn paard niet hoor. :D
En sowieso zijn paarden bijzonder. Ga je op buitenrit, fietsers niet eng, auto's niet eng, trekkers niet eng, stadsbus niet eng, tingelende spoorwegovergang met voorbij razende goederentrein niet eng, groep motorrijders niet eng, en dan kom je een kindje op een stuntstepje tegen: op de rem, snuiven, snurken, stel je voor dat dat stepje bijt. :D Dus we hebben weer wat meegemaakt vandaag.

En nu ga ik zo echt weg, 2 weken alleen maar zwemmen, haha.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:31

Kinderen zijn ook eng. :P Fijne vakantie, geniet ervan!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 19:43

lekker bezig sall!

eef_bam, wellicht ben je (deels) in spier aangekomen en heb je gewoon meer kuitspieren gekregen? door hardlopen krijg je vaak wel veel trek, maar meestal compenseert het redelijk met wat je er dan weer af loopt. ik ben zelf wel ong 5kg afgevallen met hardlopen toen ik net begon, maar wel icm letten op voeding. nu blijf ik goed stabiel. side note, ik was niet per se te zwaar.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 12:28

Met de kortere afstanden viel ik nog niet echt af. Nu ik verder loop (5+ km) en regelmatig, gaan de kilo's er langzaam maar gestaag af.