De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:48

eilleen333 schreef:
marleen_usar schreef:
De 1e dode is gevallen, een 86 jarige man.

Ik ben dan benieuwd. In 2018 vielen er per dag gemiddeld 3,3 doden door de griep. Is deze man dan alleen besmet met Corona, of een combinatie met de griep die hem uiteindelijk de das omgedaan heeft? Zou deze man de griep overleefd hebben of niet?
Ik zou geschrokken zijn dat het een 26 jarige man was, maar het is algemeen bekend, de ouderen hebben het er het moeilijkst mee. Niemand zou het nieuws gedeeld hebben als dit gewoon griep was, maar best kans dat meneer het dan ook niet gered had.

Waar ik werk wordt bij dezelfde klachten op influenza en op corona getest. Als influenza positief is (vanwege sneltest hoeven we niet lang op die uitslag te wachten) wordt de coronatest ingetrokken, vanuit de veronderstelling dat je niet 2x de jackpot kunt winnen.

Eleeke schreef:
Ik ben nog steeds geïntrigeerd, dit is iets wat een grote impact heeft op de hele wereld, dat volledig uit de hand kan lopen, ons in een diepe recessie kan storten.

Dit vind ik wel wat heftig verwoord. Influenza loopt ook eens in de zoveel jaar 'uit de hand', maar heeft ook nog niet tot een apocalyps geleid.
Kalmte zal ons redden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:48

Pocca_Locca schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ik kan nu al bijna het woord Corona niet meer horen.....wat boeit het dat pietje jantje in ziekenhuis A of B ligt en corona heeft? :+ Of ben ik de enige? Inmiddels heb ik het punt bereikt van : Boeie

Nee, zeker niet de enige :(:) ik vraag me af wanneer we de eerste “ Corona baby’s “kunnen verwachten...uit de quarantaine gebieden.. hoewel dat best uit te rekenen is. Over ongeveer negen maanden. De Corona generatie..

Dat kan dus niet, want je moet 2 meter afstand houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:49

Sizzle schreef:
Ik lees net nog een keer dat de huidige stellingname in de media is dat de verpreiding sowieso niet meer gestopt kan worden maar dat remmen in iedergeval kan zorgen dat het zorgsysteem niet overbelast wordt.
Ofwel: ze gaan zeker niet meer iedereen testen.

Bij die kerkdienst in Frankrijk met 2000 mensen hebben ze geen flauw idee waar iedereen vandaan kwam dus zetten ze ook niet in op verder onderzoek behalve als iemand zich zelf meldt. Het is bijna 3 weken geleden dus die haart is sowieso niet meer te stoppen.

Ik denk dat we vooral moeten gaan oppassen dat het middel niet erger dan de kwaal wordt. Er worden nu bijvoorbeeld in Italië scholen preventief gesloten om te voorkomen dat ze gesloten moeten worden vanwege een infectie op die school. Zolang je denkt daarmee de pandemie in te kunnen dammen en de sociale en economische gevolgen niet te groot zijn,is dat een acceptabele oplossing. Maar ik denk dat we in Europa heel snel toegaan naar een situatie, waarin we alleen nog kunnen proberen de verspreiding te vertragen en dan moet je je echt gaan afvragen in hoeverre quarantaine nog zin heeft.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:52

Sizzle schreef:
Ofwel: ze gaan zeker niet meer iedereen testen.

Hier (let wel België) mijn collega vandaag thuis met Corona-achtige verschijnselen. Maar inderdaad niet getest want "niet uit risicogebied". Heeft de afgelopen dagen wel carnaval gevierd en vliegreizen gedaan. Ik ben niet in paniek (geen risicogroep) en het zou ook best wel gewone griep kunnen zijn. Maar je maakt mij niet wijs dat alleen mensen die rechtstreeks uit risicogebieden of rechtstreeks contact met een bekende coronapatiënt gehad hebben, het virus kunnen hebben. Die fase zijn we al lang voorbij. Dus zou best kunnen dat ze Corona heeft, en ook doorgeeft zonder dat het gemeld wordt.

En ik snap dat het wat idioot wordt om iedereen met griepverschijselen te gaan testen, maar ik snap niet dat de media daar nog altijd zo'n sensatieberichtgeving rond doet als "vandaag zoveel gevallen erbij". Nee, vandaag zoveel gevallen waarvan we het weten, die andere groep testen we gewoon niet. Ik zie het nut niet meer zo in van het zo bij te houden. Het is er nu, de fase van het proberen tegenhouden zijn we voorbij, nu wordt het een kwestie van ervoor te zorgen dat het zo weinig mogelijk schade aanricht en we over een aantal jaren hopelijk zeggen "weet je nog die hele hysterie rond Corona destijds".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:55

Citaat:
Waar ik werk wordt bij dezelfde klachten op influenza en op corona getest. Als influenza positief is (vanwege sneltest hoeven we niet lang op die uitslag te wachten) wordt de coronatest ingetrokken, vanuit de veronderstelling dat je niet 2x de jackpot kunt winnen.

Kalmte zal ons redden.

Ik citeer "kalmte zal ons redden" met instemming.

Persoonlijk denk ik dat je heel erg goed beide ziekten onder de leden kunt hebben,
maar als ik directeur van een zorginstelling was, stuurde ik momenteel iedereen met griep subiet naar huis.
(= Geen noodzaak om ook nog eens een corona test te doen, pas terugkomen als alle klachten over zijn.)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 12:57

Janneke2 schreef:

Persoonlijk denk ik dat je heel erg goed beide ziekten onder de leden kunt hebben,
maar als ik directeur van een zorginstelling was, stuurde ik momenteel iedereen met griep subiet naar huis.
(= Geen noodzaak om ook nog eens een corona test te doen, pas terugkomen als alle klachten over zijn.)

Sowieso zou je gewoon altijd mensen met griep naar huis moeten sturen.

Echwel

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:00

En het bizarre is dat ik bericht heb gekregen als risicogroep dat zodra ik griepklachten krijg ik getest word..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:00

In België nu 109 besmettingen gekend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:07

Tieneke schreef:

Dat had Marc Van Ranst gister voorspeld ! :D
Dat is nog één van de weinigen waar ik nog graag naar luister ivm corona :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:11

Echwel schreef:
En het bizarre is dat ik bericht heb gekregen als risicogroep dat zodra ik griepklachten krijg ik getest word..

Als risicogroep vind ik dit persoonlijk vrij logisch omdat jij potentieel een belasting kunt zijn van het zorgstelsel (niet rot bedoeld, maar gewoon statistisch gezien).
Voor een doorsnee 20-40 jarige is paracetamol meestal al genoeg en die hebben niet zo waarschijnlijk een ziekenhuisbed nodig.

Kwanyin, zo zie ik het ook.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:13

Janneke2 schreef:
Citaat:

Kalmte zal ons redden.

Het gaat in mijn quote om patiënten in een zorginstelling idd. Had ik wel mogen toevoegen.

Echwel schreef:

Mag ik vragen op welke manier je dat bericht hebt gekregen?

Voor corona is nu officieel nog geen medicijn en bij influenza worden alleen virusremmers gegeven als je zo ziek bent dat je in een ziekenhuis belandt.
Wat dat betreft heeft direct testen bij milde griepklachten niet meer zin dan dat thuisblijven en goed voor jezelf zorgen heeft.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:14

De eerst met mondkapje gespot in de tram. Alleen had ze haar neus vrij... Dus dat klopt niet helemaal

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:18

Misschien was ze zelf aan het hoesten, dan helpt allicht iets dr eigen bacillen bij zich te houden.
*zoekt een soort van logica*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:19

Tancreda4 schreef:
Misschien was ze zelf aan het hoesten, dan helpt allicht iets dr eigen bacillen bij zich te houden.
*zoekt een soort van logica*

Haha ik heb in ieder geval niks gehoord.
Tegenwoordig probeer ik ook niet alle kwaad te zoeken bij de mensen maar andere redenen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:27

@astorga via de huisarts, assistente heeft gebeld .
Laatst bijgewerkt door Echwel op 06-03-20 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:27

Astorga schreef:
Eleeke schreef:
Ik ben nog steeds geïntrigeerd, dit is iets wat een grote impact heeft op de hele wereld, dat volledig uit de hand kan lopen, ons in een diepe recessie kan storten.

Dit vind ik wel wat heftig verwoord. Influenza loopt ook eens in de zoveel jaar 'uit de hand', maar heeft ook nog niet tot een apocalyps geleid.
Kalmte zal ons redden.

Kalmte beschermt je niet tegen het virus. Goede maatregelen wel.
Mijn reactie was op de opmerking van de journalist die vind dat we iedereen gewoon moeten besmetten.
Als we het in blijven dammen zoals nu,heeft het nog steeds impact op de economie, maar hoop ik dat het geen recessie veroorzaakt.
We zijn best afhankelijk van China en bv de prijzen van laptops gaan nu al snel omhoog (als ze al leverbaar zijn )
Mijn aandelen vinden Corona ook niet grappig

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:33

Echwel schreef:
@astorga via de huisarts, assistente heeft gebeld .

Blijkt dus via longarts te zijn gegaan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:49

Pandora2 schreef:
Tieneke schreef:

Dat had Marc Van Ranst gister voorspeld ! :D
Dat is nog één van de weinigen waar ik nog graag naar luister ivm corona :P

Wie is dat en wat verteld ie? :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:50

Bekende viroloog hier in België

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:53

Was net even bij de huisarts, die merken nog niets van de commotie. Nuchter volk hier blijkbaar.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 13:57

Gister waren alle handzepen op bij de AH :+ echt alle soorten en maten waren weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:02

moyra schreef:
Gister waren alle handzepen op bij de AH :+ echt alle soorten en maten waren weg.

Echt?
Online kan je ze wel gewoon bestellen :P

Ik heb ook veel op voorraad altijd, misschien kan ik ze met winst verkopen :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:08

marleen_usar schreef:
De 1e dode is gevallen, een 86 jarige man.

De huisartsen van deze man zijn ook in quarantaine geplaatst. Komt wel dichtbij ineens, want deze man woont bij mijn ouders in de buurt. Mijn moeder is net hersteld van de griep en longontsteking en heeft dezelfde huisarts. Geen reden voor paniek, maar wel extra oplettendheid voor klachten :j

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:15

verootjoo schreef:
moyra schreef:

Echt?
Online kan je ze wel gewoon bestellen :P

Ik heb ook veel op voorraad altijd, misschien kan ik ze met winst verkopen :')

Zou eerst maar eens kijken naar wat er in zit. 9 van de 10 van die gels desifecteert niet voldoende!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 14:20

Ik vraag me eigenlijk op dit moment vooral erg af wat de gevolgen zijn voor de griep en verkoudheid. Nu we allemaal weer een les in persoonlijke hygiene en besmettingsgevaren hebben. De afgelopen jaren was de zorg geregeld overbelast doordat er griep uitbraken waren enzo. Zou het niet zo zijn dat nu iedereen dit weer even heeft meegekregen, men weer een beetje voorzichtiger is. Dus dat in iedergeval dit seizoen griep en verkoudheid snel ten einde komen?