In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:25

Aan de ene kant fijn riverrrr maar ook lastig.
pfff gruis heftig. Hou vol hoor het duurt echt even voordat het werkt.

ik heb geen idee wat ik krojg qua medicatie ik denk idd ad. Vind het wel eng ben al zo lang zondermedicijnen maar het gaat gewoon niet zo.
qua dat hyperhorend. Dat vermoedde heb ik altojd gehad. Dus naar huisarts die was het met me eens. Het is alleen heel moeilijk vast te stellen en dat traject wilde hij me besparen. Ze kunnen er niks aan doen.
dus neerleggen bij psychiater donderdag. Vind het doodspannend. Maar goed. Heb ook 1 keer een andere. Zucht

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 12:46

River, vervelend, maar ik denk dat het wel de beste oplossing is. Een nieuwe psycholoog kan ook weer een nieuw licht werpen op de situatie en je misschien wel verder helpen. Ik vond het ook moeilijk om bij iemand nieuw te gaan en zag het eigenlijk ook niet zitten, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik de stap toch heb gezet naar iemand die me op sommige vlakken beter kon helpen.
Gruis, lijkt me niet leuk dat je je zo naar blijft voelen. Het heeft bij mij ook een tijd geduurd eer ik er de positieve effecten van merkte. Nu ineens stoppen zou ik zeker niet doen. Als je er echt niet mee verder wil, bespreek het dan met je huisarts of psychiater, maar stop er in geen geval plots zelf op eigen initiatief mee want dat kan ook heel nare gevolgen hebben.
Callum, spannend afwachten lijkt me. Veel succes donderdag bij de psychiater.

Hier gaat het intussen wel weer wat beter. Niet zo'n goed nieuws gekregen vanochtend, maar ja voorlopig heb ik er wel vrede mee (hopen dat het zo blijft :) )

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:34

Thnx ikkkke. Sterkte met het niet zo goeie nieuws.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:54

@ ikkke: vervelend dat je rotnieuws hebt gehad.
@ Callum: heb je al lang last van overgevoeligheid voor geluid?
@ River: ik snap dat je het lastig vind om naar een andere psych over te stappen, maar misschien zit je daar wel beter op je plek.

Hier is het een grote puinhoop wat eten, drinken, zelfverzorging en destructiviteit betreft. En mijn begeleidster heeft ook nog eens afgebeld net. kon ik er net ff niet bij hebben..

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:12

Jorine dat heb ik al sinds ik ongeveer 16 ben. Alleen nooit willen erkennen. Het was dat mijn man er nu bij was en zei das nie normaal zeg maar.

balen dat het zo slecht met je gaat. Hoop dat je er een beetje hulp bij hebt. Hier is het qua eten en drinken ook drama. Persoonlijke verzorging is ook drama. Is een periode komt vast wel weer goed

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:18

Jammer dat de AD vaak een tegenwerking heeft...
Terug uit het ziekenhuis gekomen, paps heeft nieuwe kuur gehad, bloed moeten prikken en een foto moeten laten maken. Donderdag krijgt ie een telefoontje van de arts en bij verslechtering word ie weer opgenomen. En dan is het 3 maanden goed gegaan...

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:38

Toch ergens wel fijn dat het herkenbaar is voor de arts callum.
Succes bij de psychiater!

ikkkke sterkte met het vervelende nieuws. Gelukkig weet je er goed mee om te gaan.

Jorine ik snap dat je er verder geen zin en puf voor heb om iets aan jezelf te doen qua verzorging, maar probeer het wel te doen! Als het lukt om te eten en drinken, blijf het dan vooral doen. Kies je leukste maar ook fijn zittende kleren uit, fris je op... Vaak is het heel vervelend om te doen als je je zo voelt (heb ik ook) maar vaak voel je je net iets beter dan als je in pyjama op de bank ploft (bij wijze van).
En balen dat je begeleidster heeft afgebeld. :( Ik moet ook nog altijd iets vinden waardoor ik daar mee om kan gaan, dus heb helaas geen tips voor je :(

Purny ze zijn wel voorzichtig met je vader zo te horen. Gelukkig maar! Sterkte!

Ik ben vandaag weer bij de GGZ praktijkondersteuner geweest, daarin even alles kort besproken hoe het gaat met de verwijzing etc.
Ja het is ook inderdaad beter. Maar bwehhh heb er helemaal geen zin in om alles weer te moeten vertellen, duidelijk te maken wie ik ben en hoe ik in elkaar zit.
Ik heb heel erg moeite met uitleggen in persoon. Ik pak altijd de verkeerde woorden en ben heel zenuwachtig. Kortom, voor mij best een opgave. Mijn huidige psych zou natuurlijk wel een rapportje opmaken zodat ze alles wat we tot nu toe hebben gedaan al doorkrijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:48

Hoi Callum,
Heb je dat altijd al gehad - en is het erger geworden samen met de andere klachten?
Ik ken wel therapieën tegen overgevoeligheid voor geluid, maar soms is het "alleen maar" een verschijningsvorm van stress. Dwz dat je lichaam vindt dat je in gevaar bent, en in logische reactie daarop je zintuigen wagenwijd open zet. (Wat in de moderne tijd doorgaans extra stress betekent...)
(Uiteraard zijn er ook vele therapieën die er op gericht zijn je lichaam duidelijk te maken dat je niet in gevaar bent.)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:55

Hoi janneke. Dit is ook zeker een optie dat dat zo is. Ben op zich altijd wel gevoelig op gehoor geweest ook als jong kind. Maar nooi heel extreem. Vandaar ook eerst overleg psychiater en anders toch naar kno. Maar ik denk zelf dat ik gewoon overprikkeld ben en daardoor zo reageer. Maar goed zou ook zomaar andersom kunnen zijn. Dat ik overprikkeld ben doordat ik teveel hoor. Dus is beetje kip ei verhaal.
en ben momenteel idd in behandeling om die constante angst en stress te behandelen. Maar deze is momenteel zo erg dat ik eerst medicatie moet hebben anders kan ik de therapie niet verdragen. Kom nauwelijks buiten op het moment.

riverrrr is ook moeilijk om het weer allemaal te vertellen. Maar weet je soms helpt het. Een frisse blik ook voor jezelf. Hoop gewoon voor je dat het een leuke vriendelijke therapeut is die zorgt dat je je op je gemak gaat voelen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:55

Purny mag ik vragen wat je vader heeft

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 18:59

Thanks voor de tips River. Het is niet zozeer dat ik niet eet, maar juist veel en ongezond eet en dat ik me daardoor echt een vet varken voel, en wil compenseren.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:02

Dat doe ik ook jorine. En nog geen idee hoe ik eraf kom. Is idd compenseer gedrag voor als ik me rot voel of gestressed.

sterkte ermee en het enige dat ik je kan meegeven is elke keer dat jet wel lukt wees dan trots op jezelf en als het niet lukt haal dan je schouders op en zeg. Volgende keer beter. Helpt hier iets

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:05

@Callum: Mijn vader is geboren met een slag in zijn luchtpijp, waarbij hij ongeveer 58 jaar geen last van heeft gehad. Naarmate mijn vader ouder werd ging dit meer opspelen. Verder is hij COPD patient. Ongeveer 2 en een half jaar geleden viel hij ook om omdat hij een klepje in zijn luchtpijp had zitten die de boel blokkeerde als hij een flinke hoestbui kreeg. Doordat hij veel longontstekingen en infecties kreeg heeft hij in 2 en een half jaar tijd ongeveer 5 keer of meer in het ziekenhuis gelegen. Uiteindelijk kreeg hij eerst een plaatselijke stent in zijn luchtpijp die de boel openhield, een week nadat hij geopereerd was kreeg hij een beroerte erover heen. Hij is toen een aantal maanden later geopereerd om een definitieve stent te krijgen maar zijn lichaam accepteerde dit niet en heeft de stent eruit gewerkt met een dubbele longontsteking en gat in zowel slokdarm als luchtpijp gekregen. Hij heeft hiervoor 9 uur op de operatietafel gelegen in het AMC. Ze hebben daar een stuk luchtpijp weggehaald, slokdarm gedicht en stukje long moeten weghalen. Ongeveer 2 maanden heeft hij bij elkaar in het AMC gelegen.
Daarna kreeg hij een wondinfectie waarvoor hij vacuumtherapie kreeg. Dit is met een pomp die het vuil uit de wond trekt en schoonmaakt.

Verder heeft hij nog een galblaasoperatie gehad, een liesbreukoperatie en zit nu op zijn 18e bronchoscopie.

We zijn nu ongeveer bijna 3 jaar bezig....

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:09

Wat een pech zeg, Purny. Sterkte met je vader.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:15

Sorry dat ik hier eventjes aanklop mensjes :x

Bij mij willen ze beginnen met cognitieve gedragstherapie.
Nu heb ik daar het e.e.a. over te horen gekregen en ook het e.e.a. erover gelezen.
Maar de indruk die ik ervan kreeg was dat het een grote hersenspoelactie zou worden lol. En dat lijkt me niet echt fijn :+

Maar klopt dat, of niet?
Of willen ze juist dat je je bewust wordt van je denk- en handelwijze en thats it?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:19

Heftig purny! Sterkte!

Emily welkom. Ik heb ook (o.a.) cognitieve gedragstherapie gehad, maar hersenspoelen is het niet hoor.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:21

Welkom Emily. Je zegt het precies goed in je laatste zin. Niet bepaald 'that's it' alleen, want je kunt er zeker veel aan hebben.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:20

Welkom Emily. CGT is geen hersenspoeling. Je leert je bewust te worden van je gedachten, gedragingen en gevoelens. Je leert dan ook om je storende gedachten en je gedragingen aan te passen zodat je je beter gaat voelen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:45

Wat zijn jullie allemaal aardig zeg, zo'n warm welkom, heel erg bedankt daarvoor (:

En ben blij dat het geen hersenspoeling is in ieder geval, want dat beeld schrok mij af. Het is dus echt aan mij iets er mee te doen, ga ik ook proberen uiteraard.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:50

Heel veel succes! Wanneer ga je beginnen?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:56

Bedankt (:

Donderdag heb ik weer een afspraak, maar volgens mij wilt ze dan nog niet beginnen maar de keer daarna. Ben benieuwd :=

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:58

Je zal inderdaad zelf aan de slag moeten. Je krijgt wel handvaten aangereikt, maar jij bent het zelf die ermee moet werken.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:18

Ik vond het altijd wel erg lastig om toe te passen. Ik krijg nu een soort mixtherapie, waar ook wel CGT-aspecten in terug komen maar ik kan het bijna niet gebruiken in het dagelijks leven. Dan vraag ik mij af of ik soms niet leerbaar ben, of zo vastgeroest zit in mijn denk- en leefpatronen dat ik ze niet meer kan ombuigen. Het heeft denk ik ook te maken met het feit dat ik altijd maar moeilijk dingen van mijn therapiesessies onthoud, omdat ik er altijd zo gespannen en half dissociatief zit.. Ik vind het altijd behoorlijk deprimerend om dat te beseffen, alsof ik het allemaal voor niks doe. Ik heb het weleens besproken met mijn psychologe, maar kreeg er niet echt een duidelijk antwoord op.

[/zielige zeurmodus]

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:42

Je bent denk ik niet de enige met dat probleem Jorine.
Heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat sommige therapeuten gebruik maken van een soort bord waarop de hoofdlijnen van de sessie opgeschreven worden. Dat kan je dan zelf overschrijven in een schriftje of zo zodat je het thuis als je weer wat rustiger bent kan herlezen en het dan ook makkelijker is om het toe te passen.
Als je er graag iets aan wil veranderen kan je misschien eens met je psychologe bespreken of het niet mogelijk is om aan het einde van de sessie bv samen even een kleine samenvatting te maken die je dan kan opschrijven en waarbij je dan ook opschrijft wat je geleerd hebt of wat je kan proberen toe te passen, wat eventuele huiswerkopdrachten zijn enz.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:06

Dat is inderdaad wel een idee. Vaak als ze het whiteboard gebruikt maak ik wel een foto van wat ze opgeschreven heeft, dat helpt wel.