Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:21

Die dagen vergeet je eigenlijk gewoon heel snel. Iedergeval ik. Eerste 3 dagen waren niet fijn maar ging al snel beter.

Niet te veel in de zon zitten met de zwelling dan. Ik deed het wel maar je zwellig wordt weer erger ervan. Maar met hoofd in de schaduw en een lekker koude smoothie is het primma te doen.

Spannend Nayomie, het gaat vast goed komen :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:23

kosseh schreef:
Die dagen vergeet je eigenlijk gewoon heel snel. Iedergeval ik. Eerste 3 dagen waren niet fijn maar ging al snel beter.

Niet te veel in de zon zitten met de zwelling dan. Ik deed het wel maar je zwellig wordt weer erger ervan. Maar met hoofd in de schaduw en een lekker koude smoothie is het primma te doen.

Spannend Nayomie, het gaat vast goed komen :D

Mignonne bedoel je denk ik? :D Maar inderdaad, die dagen zijn snel vergeten :j
Mijn operatie is alweer een jaar geleden bijna :oo

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:28

Oeps ja die bedoel ik :P. Een naam onthouden is niet mijn stekrste punt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:28

Idd, niet in de zon en niet naar de sauna met de zwelling, wordt het niet beter van.

Wel doen: beetje rechtop slapen, dan zakt de zwelling omlaag naar je nek ipv omhoog naar je ogen. Dat helpt echt weet ik uit ervaring.En haal die arnica druppels die hier al zo vaak genoemd zijn, en begin daar minimaal 2 a 3 weken vooraf aan mee voor het beste resultaat van minder zwelling.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:39

Ik ga gelijk de arnica druppels halen! start ik er gewoon 3 weken van te voren mee zodat ik zeker op tijd mee begonnen ben!
Zoals het nu blijft qua weer regent het toch alleen maar en zit ik dus sowieso binnen haha. Ik ga wel alvast heel veel boeken, films en andere dingen verzamelen om me te vermaken de tijd dat ik amper wat kan!
Ik heb er nu eigenlijk best wel zin in!
Trouwens nog een vraagje, ik moet voor mijn operatie nog naar de orthodontist die mijn beugel operatie klaar gaat maken. Bedoelen ze hier gewoon mee dat ik andere slotjes krijg voor de elastiekjes of ?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:40

Klopt. Vraag ook gelijk een lading wax mee, die slotjes steken wat uit namelijk.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:42

Haha oke, ga ik doen!

Bedankt allemaal trouwens voor de tips en ervaringen die jullie delen!

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:53

Heel veel succes alvast Mignonne!!

Ik ben in januari aan de beurt, heb nu een maand mijn onderbeugel en krijg halverwege augustus mijn bovenbeugel. Ook is mijn verstandskies (linksonder) getrokken afgelopen vrijdag en de rechter word later getrokken. Dat is namelijk precies de plek waar mijn kaak gebroken gaat worden tijdens de operatie.. Ik kijk nu al uit naar mijn operatie terwijl het jouwe veel dichterbij is Mignonne :')

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:53

Prairy schreef:
Klopt. Vraag ook gelijk een lading wax mee, die slotjes steken wat uit namelijk.

Ik kreeg geen andere slotjes.
Bij mij werden er metalen haakjes op de draad geplaatst. Heb ik vast wel een foto van geplaatst hier in het topic, en anders in het beugeltopic. Voel je niks van, ze zitten er bij mij nog steeds. Zijn niet voor de elastiekjes, maar zijn voor de kaakchirurg tijdens de operatie. Waren na de operatie ook helemaal krom gebogen. :')
En waarschijnlijk gaan ze je slotjes aan elkaar vastmaken met een ijzerdraad. Zodat mocht de laatste afbreken tijdens de operatie hij niet in de wond valt, maar blijft hangen aan de andere slotjes door dat draadje.
Wel is het een slimme om van die was in te slaan. Ik had het niet en daar baalde ik van, want door de zwelling na de operatie drukte de beugel flink in mijn lippen waardoor die er letterlijk in vast groeide. Leuk om 's ochtends na het slapen los te maken. ;(
Zon kan geen kwaad meer na een dag of 3.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:09

Bij mij werden die haakjes gebruikt voor elastiekjes. Niks is vast gezet met ijzerdraad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:44

Ik heb ook elastiekjes gehad na de operatie, en daar was ik wat blij mee.Ik heb alle rotzooi van pijnstillers en antibiotica eruit gegooid, mijn maag kwam in opstand na een dag of 5, toen was ik heel blij dat de elastiekjes knapten en ik heb ijzerdraad had.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:33

Nog even een vraagje, hebben jullie lekkere dingen wat jullie pureerde de eerste week/ weken?

En val je niet extreem af door deze operatie (herstel) aangezien je niet meer zo veel eet lijkt me als je normaal zou doen

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:38

Ik was een kilo of 6 afgevallen, maar zodra je weer kan eten komt dat er zo weer aan. Wel heb ik de eerste 3/4 dagen niks kunnen eten, daar was ik te misselijk voor, alles wat er in ging kwam er uit.
Ik at als lekkers vooral cake of griesmeel pap.. En dat was het wel dacht ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:45

Cake en pannenkoeken. Pureren heb ik niet gedaan behalve fruit, vind dat ontzettend smerig namelijk.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:02

Ligt eraan Mignonne. Krijg je na de operatie elastieken waarbij je kaken op elkaar zitten (zoals mij) of krijg je na de operatie elastieken maar dat je je kaken wel nog kan openen (zoals Loes)? In dat eerste geval zul je wel moeten pureren en is het vloeibaar vloeibaar vloeibaar (pudding, soep etc.). In het tweede geval kun je natuurlijk een stuk meer zachte dingen al eten waarop je niet hoeft te kauwen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:43

Ik pureerde alles met de staafmixer, aardappelen groente en vlees! Het lekkerst is een babyfruithapje, sinaasappel uitpersen daar Liga en banaan bij en fijnprakken. Mijn dochters hadden een hele bak voor me gemaakt.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:29

Dat zou voor mij ook al te dik zijn geweest chanicha. Het moest echt vloeibaar zijn, anders paste het niet door de kleine spleetjes heen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:14

Ik heb veel smoothies gegeten.
De lekkerste vond ik aardbei bannaan en yoghurt.
Verder at ik soep, die door de blender heen ging want anders kreeg ik de sliertjes niet weg.
Kwark ook veel gegeten.

Na 3 weken ook roerbak ei met gebakken ei en tomaat gegeten. Maar dat was best zwaar om te eten zonder te kauwen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 15:53

Oja! Roerbak ei.. Heerlijk vond ik dat! Smoothies vond ik niks aan.. Al het vloeibare niet eigenlijk. Dat was ik al vrij snel zat.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 16:15

Smoothies en soep ben ik nog steeds niet zat. De smoothie die ik net zij is nog steeds elke dag mijn ontbijt heerlijk :D

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:25

De kaakchirurg had het er over dat ik de eerst komende tijd met een rietje moest eten. Dus ik denk elastieken waarmee het goed vast zit en ik niet kan kauwen of op zachte dingen kan zabbelen.

Ik ga denk ik maar heel veel smooties maken want dat kan ik wel met een rietje drinken haha. Het word denk ik ook vooral veel uitproberen!

Ik weet nu ook precies wat ze gaan doen :)
Ik dacht eerst alleen mijn onderkaak maar ze doen ook mijn boven kaak.
Boven kaak :
4mm omhoog zodat ik geen tandvlees glimlach meer heb ( volgensmij is dit niet overal 4 mm want de ene kant van mijn tanden staan lager dan de andere kant )
1mm ? naar links zodat het ook recht ten opzichten van mijn gezicht staat

Onder kaak :
Breken ze om te verlengen voor meer ruimte voor mijn tanden
kantelen zodat hij uit mijn lucht pijp word gehaald.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:31

Flinke operatie Mignonne!
Zelfde soort operatie als die van mij. Alleen waren de mm bij mij wat meer en werd mijn bovenkaak gekanteld ipv onder.
Wel vervelend dat het vast wordt gezet.. Hoe lang zit het dan vast? 6 weken?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 21:38

Hoelang weet ik niet precies... Ik denk zelf wel korter dan 6 weken maar het is even afwachten.
Ja, de operatie is ook wat uitgebreider geworden dan ik in het begin gedacht had. Maar ja ze kunnen nu beter alles in een keer goed en mooi maken dan dat het eigenlijk half werk word aangezien ze toch al bezig zijn.

Ben echt mega benieuwd naar het eind resultaat!!
Zijn er hier trouwens mensen in Almelo geopereerd toevallig ?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:01

Oo dat is een grote ingreep, mignonne. Jij hebt nu een nog overbeet?

Bah, was ik net een maandje af van die elastieken in mijn mond. Waar steeds mijn lip tussen zat. Heb ik ze nu weer... alleen dan van boven naar beneden bij de achterste kiezen. Hoe ik er bij ga komen om schone in te doen nog geen idee.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:09

kosseh schreef:
Oo dat is een grote ingreep, mignonne. Jij hebt nu een nog overbeet?

Bah, was ik net een maandje af van die elastieken in mijn mond. Waar steeds mijn lip tussen zat. Heb ik ze nu weer... alleen dan van boven naar beneden bij de achterste kiezen. Hoe ik er bij ga komen om schone in te doen nog geen idee.

Ja klopt. Wil einde van de week even foto's laten maken door mijn zus en zal die dan hier ook plaatsen als jullie het leuk vinden om te zien hoe het nu is.
( zijn al wel foto's door het ziekenhuis gemaakt maar die kan ik pas na de operatie opvragen volgensmij)
Volgende week Dinsdag de laatste afspraak in het ziekenhuis en dan 4 aug krijg ik de haken aan mijn beugel! Het komt erg dicht bij zeg haha.