Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:15

Ohhh Werchter, jaloers!

Klinkt als een heerlijke vakantie Sherivey, veel plezier!

Oh wauw Supervixen, wat straalt het een rust uit op de foto's. En die hoogtemeters :=

Ik zou ook even een stapje terug doen zo in het begin van het schema, haal je later wel weer in.

Lekker rondje Puera en goed om even rustig aan te doen.

Hier vanochtend samen met mijn man 21 (oké, ik deed er nog 0,1 bij) gelopen in 6:22. Heb ongeveer 250 ml lage dosering tailwind gedronken en een gummie gegeten. Ging prima, was wel ontzettend warm.

Daarna nog even een rondje op mijn nieuwe paard gereden, voor het eerst in mijn eigen bak, was leuk :):)

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:48

Ja aardig wat HM zaten er in deze, maar ik ben wel wat gewend. Ik loop altijd wel hoogtemeters in het bos. Bijna onmogelijk om er geen te maken hier.

Ik denk dat je wat meer moet gaan drinken op zo'n halve met deze temperaturen, of oefenen zodat dat lukt. Je verliest veel vocht nu.
Ik drink toch zeker wel een liter op 21km met dit weer tijdens het trailen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:00

Ik oefen stug door inderdaad, maar dit was al meer dan ooit tijdens een afstand als deze, volgende keer durf ik weer wat meer en ik drink nu ook tijdens kortere afstanden :j
Mijn man is echt het tegenovergestelde, maar die zweet ook als een otter, niet normaal, ik ben bescheiden in alles (tijdens het hardlopen dan :+) en verlies echt een pak minder vocht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:46

Als ik mijn waterzak mee heb drink ik de hele tijd haha :)

Hier deed ik een rondje van 21 Km waarvan ik er 16 gelopen heb en de rest gewandeld. En intussen bij twee katjes geweest. Chillen op zondag dus :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 19:28

Fijne vakantie Sherivey!

Davinia, ik ga mee met de anderen hier, even terug naar de vorige les en dan weer verder.

Pittige trail SV, wel erg mooi!

Puera ook weer lekker onderweg geweest :) slim om even wat te minderen nu tot de trail volgend weekend.

Ninus goed gelopen! Meer drinken is wel verstandig maar dat is een kwestie van oefenen. En heel leuk dat je je paard hebt gereden voor het eerst :D

Poes ook alweer een hele afstand, zeker na 2 dagen festival! Dat je nog daar energie voor had!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:29

En na een familiefeest gisteren en 7u werken vandaag. Stilzitten doen we als we oud zijn e :D

Nee maar ik stel mijn verwachtingen dan gewoon bij.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:00

Ik heb wat weinig energie de laatste tijd, misschien ben ik daarom extra onder de indruk poes ;)

Het gaat allemaal wel, maar gewoon een vermoeid gevoel en daardoor gaat er ook iets te veel koek en chocolade naar binnen. Wat dan ook weer niet echt helpt om me lekker te voelen :+ Ik moet weer even uit die cirkel zien te komen... Vanmiddag wel wezen lopen, toen ik eenmaal de deur uit was ging het best. Een rondje run-walk-run van steeds 800m op 5:30 met steeds anderhalve minuut wandelen tussendoor. Totaal 7,75km met een gemiddelde snelheid van 6:20 dus helemaal niet verkeerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:05

Dat is idd gewoon goed toch! Heb je enig idee waar je gevoel van geen energie vandaan komt?

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 18:56

Geen idee eigenlijk, wel wat drukke weken achter de rug maar ik probeer ook al wat extra rust in te bouwen. Tot nu toe heeft dat alleen weinig resultaat...

Ik heb ook wat meer last van stijve spieren/kramp en af en toe een gekke hoest. Vorige week een paar dagen steeds zelftesten gedaan na wat risico contacten, maar steeds negatief dus Covid is het in ieder geval niet. Ik pak maar wat extra vitaminen en magnesium nu, af en toe een uurtje extra slapen dan zou het wel weer goed moeten komen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:17

Ik had drie negatieve zelftesten maar ik had het toch zitten :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 19:29

Dat zou kunnen natuurlijk, maar de kans lijkt me niet zo groot. Ik heb 4 keer getest... Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het vanzelf weer goed komt :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 07:03

Gisterochtend lekker vroeg een 7km langs het Gardameer gelopen. Het was uiteraard al redelijk vroeg warm, maar toch wel lekker gelopen :)

's middags was er een Colorrun op de camping. Een loopje van 1,3km met iets van 25 hoogtemeters (camping naar beneden, over het strand, camping weer omhoog) en onderweg 6 punten waarop je "gekleurd" werd. Toch even meegedaan én gewonnen :') 's avonds kreeg ik een leuke tas pas twee potten pastasaus, een pak farfalle en een pak spaghetti. Prima prijs dus :j

Afbeelding
Al die kleuren eruit krijgen wordt nog wel een dingetje :P

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:16

Je staat er gekleurd op. :)) Leuke prijs!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:26

Bedankt voor de tips! Ik heb vanmorgen een stapje terug gedaan en dit was erg slim idd. Het was alsnog pittig genoeg.

Leuk, zo'n colorrun!

En die trails die voorbij koken zijn ook heel gaaf, mooie omgevingen!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:59

@SV Wat een gave trail, prachtige plaatjes weer.

@Puera Hopelijk herstel je snel van je HM. Een weekje pauze kan vast geen kwaad.

@Ninus Ik herken dat weinig drinken wel. Met hardlopen drink ik eigenlijk nooit onderweg, maar ik loop dan ook niet zo ver als jij. Op de fiets ga ik wel vaker langer weg, dan vergeet ik het ook, maar dan merk ik echt wel dat als ik met enige regelmaat een paar slokjes neem ik me aan het eind van de rit frisser voel. En dat het met oefenen steeds beter gaat om in ieder geval iets te drinken...

@poes Een beetje bijgekomen van de festiviteiten van het weekend?

@Kylan Zou het kunnen zijn dat je een (klein) tekort aan bepaalde mineralen hebt? Dat kan kramp en spierpijn verklaren en eventueel ijzergebrek zou aan vermoeidheid kunnen bijdragen. In de categorie baat het niet dan schaad het niet, zou een supplement uitproberen een idee kunnen zijn?

@MuSLi Leuke prijs en zo te horen ook lol gehad. Hopelijk komt het poeder goed uit je kleren, daar wordt het meestal wel op uitgekozen/daar is het voor gemaakt toch?

Ik heb vorige week een rustweek gehad, heb precies 1 keer gelopen. Voor het eerst samen met een collega die op slechts een kleine kilometer van mij af blijkt te wonen. Hij is normaal gezien beduidend sneller dan ik ben, zijn long run pace ligt op ongeveer 5:20 min/km waar het mijne als ik alleen loop richting de 7:00 min/km gaat. Hij vond het gelukkig niet erg om mij het tempo te laten bepalen dus we hebben samen 1 rondje Sloterplas gelopen voor hij zelf de rest van zijn geplande 18km ging lopen. Echt super gelopen voor mijn doen, zeker na een week helemaal niks doen. De 1e km gelopen in 6:59, daarna de volgende 4 in gemiddeld 6:40 en de laatste 900 meter op 6:15 tempo gelopen. Ik ga deze week wat experimenteren met welke snelheden ik nu precies wil/kan lopen en ga dan waarschijnlijk vaker met hem lopen. Hij heeft ook 1 of 2 keer in de week een 8km op de planning staan waarbij hij zou mikken op 5:45 en ik denk dat ik richting 6:15 á 6:20 per km kan als ik tempo training doe dus dat scheelt dan niet meer idioot veel en hij zei al dat langzamer lopen voor hem niet slecht is.

Daarnaast ben ik sinds vorige week met een chiropractor bezig om mijn rug weer helemaal goed te krijgen. Ik heb 2 jaar terug een hernia gehad en merkte de laatste tijd dat ik weer steeds vaker pijn in mijn rug had, kramp kreeg en het rare gevoel in mijn billen en bovenbeen had dat ik herken van toen vlak voor die hernia. Merk nu na 2 bezoeken al verschil, de komende weken nog 2 keer in de week er heen om met subtiel geweld alles op zijn plek te zetten en dan hopelijk ook sportief weer makkelijker aan de gang. Merk het meteen op de fiets, kan iets makkelijker mijn kracht kwijt en draai iets soepeler de pedalen rond. Verwacht ook met hardlopen dat het allemaal net even wat soepeler zal gaan over de komende weken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:24

Altijd leuk als je met een collega kunt lopen.
Wat vervelend van je rug zeg! Hopelijk ben je er na een paar behandelingen van af.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:45

Imay: ik ben nog aardig moe maar dat is omdat ik ook gewoon blijf doorgaan. Vanavond een kort loopje en dan koken en paar uurtjes in de zetel :D en proberen op tijd naar bed te gaan maar daar zet ik mijn geld al lang niet meer op in. Slapen voor het donker doe ik nooit en eens het donker is word ik wakker :D

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:19

Hoii, ik meld me hier toch maar na lang stil te hebben meegelezen.
Ik ben Robin, 22 jaar en ik wil het hardlopen gaan oppakken. Wandelen doe ik graag en best veel, dus een wandel/loopconditie is prima, maar m'n echte jog/hardloop conditie is echt 0,0 & ik vond het tijd om daar iets aan te gaan doen.
Ik wil sowieso weer terug naar de sportschool om zo aan m'n conditie te werken, buiten het hardlopen gaan oppakken en het wandelen gaan uitbreiden, en m'n fitbit maar weer eens gaan gebruiken voor het bijhouden van alle activiteiten. :Y) Meer mensen die een fitbit horloge gebruiken?

Hopelijk kunnen we elkaar motiveren en hou ik het langer vol dan soms een weekje wat sportiever leven. ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:43

Leuk hoor Robin! Ben je al begonnen?

Ikzelf gebruik een garmin! Er zitten er wel veel van ons op Strava.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:00

Vervelend dat je je zo vermoeid voelt Kylan :(:)

Ziet er fleurig uit Musli, wat leuk om nog even zo mee te pakken :j

Gezellig om samen te lopen met een collega Imay! Ik loop nog steeds het liefst alleen, ik ben niet zo sociaal en vooral de eerste kilometers ben ik altijd wat grumpy, dan klotst de waterzak van mijn man te hard, dan hoor ik zijn muziek of zijn ademhaling staat me niet aan := maar we negeren elkaar gewoon in het begin, later wordt het wel weer gezellig :D

Fijn dat het goed ging Davinia!

Hier ook Garmin! Gewoon simpele versie. Ik gebruik geen Strava (of zoals ze het hier noemen: Streva :+)

Vanochtend gestart met week 2 van de training, ik heb toch zo niks met schema's, maar het biedt stiekem wel houvast. 75 minuten in 6:00. Heerlijk rondje. Vrijdag intervallen en zondag 23KM. Lekker alleen, want mijn man zit in Oostenrijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:10

Welkom Robin!
Lekker gaan beginnen. Hier een garmin, maar dan de luxe versie. En geen strava.

Mooie plannen ninus.

Vanmorgen mijn laatste 'lange' (voor mij niet zo lange) duurloop gedaan in het bos.
15 km met tempoblokken op hartslag.

3km WU op HS 125-140
2km op HS 135-150
1km op HS 125-140
1km op HS 145-160
1km op HS 125-140
2km op HS 135-150
2km op HS 145-160
3km CD op HS 125-140

Nu is het aftellen tot de Veluwezoomtrail 60km.
Misschien morgen of vrijdag nog een 5km op laag tempo. Verder goed eten en goed slapen. Hoop ik dan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:20

Spannend SV!

Ik ga me ook de fenix aanschaffen maar heb me wel voorgenomen om de huidige nog verder ‘op’ te dragen. Ik moet hem meer laden maar hij voldoet nog prima. Ik ga het amoled scherm wel missen straks. Vind die andere zo dof.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:03

Leuk zo'n colorrun Musli, je ziet er lekker kleurig uit :D En nog een mooie prijs gepakt ook.

Imay lekker met een collega samen lopen. Gezellig en inderdaad voor zijn long run zal het niet uit maken om een lager tempo te lopen voor een gedeelte. Vervelend die rugklachten, hopelijk ben je er snel vanaf.

Robin welkom! Gewoon lekker gaan beginnen en vooral niet te snel opbouwen in het begin, daar heb je later voordeel van in de vorm van blessurevrij blijven. Ik gebruik zelf een Garmin en geen strava ofzo.

Ninus je hebt weer flinke kilometers in de planning. Herkenbaar trouwens, dat je je de eerste kilometers wel even aan elkaar kan ergeren bij het samen lopen :+ Gelukkig wordt het altijd beter als je zelf lekker in je ritme zit.

SV spannend hoor en een mooie laatste langere loop. Ik hoop dat het lekker gaat dit weekend, de temperatuur voorspellingen zien er in ieder geval vrij gunstig uit.

Ik ga straks nog een rondje op snelheid en daarna kalm aan tot zaterdag, ik heb er zin in :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:14

Hier met de nieuwe baan mag ik tot 2u lunchpauze nemen. Ben net een rustig rondje gaan lopen en erna even lekker in bad. Wat zalig zo!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:47

Beter! Waar kan ik solliciteren?