Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:33

Ik denk dat ze bedoelt dat er wat verpleeghuizen zijn besmet na vaccinatie. Dat heb ik ook wel al wat vaker gelezen.

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:38

hier in NL vind ik het echt nog nauwelijks nieuws. 20% van de verpleeghuizen heeft nog besmettingen (dashboard) dus dat daar besmettingen zijn is niet echt spannend. We weten dat je na de eerste prik niet heel denderend beschermd bent, dus logisch dat er dan nog steeds besmettingen blijven komen. Voor mij gevoel is dat meer stemmingmakerij...

Zo'n situatie als in DlD waar ruim een week na de 2e vaccinatie driekwart van een afdeling besmet is, dat vind ik wel echt nieuws. Dat is oprecht zorgelijk met het oog op besmettelijkheid...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:43

sureido schreef:
DuoPenotti schreef:
Omdat dat nieuw nieuws is?
Weet wat anders dan wat de media kan vertellen?

Nou, iemand komt een vraag stellen en krijgt dan zo’n reactie.

Palmera schreef:
DuoPenotti schreef:
Omdat dat nieuw nieuws is?
Weet wat anders dan wat de media kan vertellen?

Maar ze vertellem het vast omdat het gebeurd. Of mag er alleen melding gemaakt worden van zonder-vaccinatie zieken en niet van na-vaccinatie zieken?

Dat zou een enge ontwikkeling zijn.

Ik denk dat mijnuitleg verkeerd begrepen word :)

Uhm... Hoe zeg ik dit anders.
Al maanden heeft de media dezelfde riedel te vertellen.
Uitbraak hier, stijging, daling daar.
Toen er is een vaccin uitgevonden, stond daar de krant vol van.
Toen de eerste die geprikt werd. die vol in de spotlight, want dat was ineens weer ander nieuws dan die stijging en die daling van het afgelopen jaar.

En nu is een uitbraak NA een vaccin weer nieuws, weer wat anders. Dus vliegt de media daar weer vol op.
Een gewone uitbraak die we al steeds hadden is niet meer zo interresant.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:45

Het zijn zorgmedewerkers die ziek zijn geworden en een bejaarde man die het waarschijnlijk niet eens gaat halen. Dit hoorde ik van een vriendin (het is familie van haar), dus niet in het nieuws.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:47

Citaat:
En nu is een uitbraak NA een vaccin weer nieuws, weer wat anders. Dus vliegt de media daar weer vol op.
Een gewone uitbraak die we al steeds hadden is niet meer zo interresant.

Hmmm, ja.

"Zo werkt de sensatie journalistiek".
(Die draait om 'lok zoveel mogelijk lezers', al moet het nieuws in principe nog wel kloppen.)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:53

Ik denk dat soms ook vergeten wordt dat 5% nog steeds ziek wordt bij Pfizer.

Als dan in Duitsland iedereen asymptomisch is of heel lichte klachten heeft, is dat imo toch goed nieuws voor de ziekenhuizen. Alleen duurt het wel iets langer omdat dan wel een aantal bereikt moet worden, als je nog steeds besmettelijk bent.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:59

voor de ziektebelasting is het zeker goed nieuws. Maar voor de besmettelijkheid dus niet.
En wat mij betreft ook nog een argument om de hele (indirecte of directe) vaccinatieplicht direct overboord te kieperen want die draagt dan volledig niks bij aan het maatschappelijk belang, als inderdaad blijkt dat men besmettelijk blijft.

Wel zou ik dan pleiten voor een maximaal aantal bedden voor corona-patiënten zodra we gaan versoepelen en ik denk dat er nog eens kritisch gekeken moet worden naar de doelgroep die nu geen vaccinatie mag krijgen vanwege hun onderliggend lijden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-02-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:00

Bambi1995 schreef:
Het zijn zorgmedewerkers die ziek zijn geworden en een bejaarde man die het waarschijnlijk niet eens gaat halen. Dit hoorde ik van een vriendin (het is familie van haar), dus niet in het nieuws.

Maar dat hangt er van af wanneer de medewerkers gevaccineerd zijn, zitten ze een week of twee na de tweede vaccinatie dan is het opmerkelijk. Oude mensen is een ander verhaal, een bijwerking van vaccineren kan al voldoende zijn om te overlijden wanneer ze al een zwakke gezondheid hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:02

Het is ook wel positief nieuws dat wereldwijd de besmettingen in 5 weken bijna 50% gedaald zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:09

Bambi1995 schreef:

Vaak mensen die na de eerste vaccinatie corona hebben opgelopen. Na 1 vaccinatie ben je 50% beschermd als het ware maar je hebt nog steeds een kans om covid te krijgen en na 2 vaccinaties ook. Ik lees juist veel in verpleeghuizen waar het uitbreekt na een vaccinatie dat vooral lichte klachten voorkomen bij de bewoners.

Je wordt na het vaccin ziek als in bijwerkingen omdat je lichaam erop reageerd maar dat is geen covid ook al kan je je er behoorlijk beroerd door voelen (ik was behoorlijk beroerd afgelopen weekend)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:10

Bij AZ ben je maar 10% meer beschermd. :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:15

Tussen het begin van de vaccinatie en de uiteindelijke bescherming ligt bijna 2 maanden.
Op die tijd zou er dus geen virus mogen binnensluipen in een WZC, wat in deze tijd van het jaar al niet evident is.

Hier in Belgie waren / zijn er ook verschillende uitbraken na een 1e vaccin. Waarschijnlijk vond de besmetting dan ook plaats al voor de prik.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:24

Pandora2 schreef:
Tussen het begin van de vaccinatie en de uiteindelijke bescherming ligt bijna 2 maanden.
Op die tijd zou er dus geen virus mogen binnensluipen in een WZC, wat in deze tijd van het jaar al niet evident is.

Hier in Belgie waren / zijn er ook verschillende uitbraken na een 1e vaccin. Waarschijnlijk vond de besmetting dan ook plaats al voor de prik.

2 maanden klopt niet om precies te zijn 1 maand met Pfizer in ieder geval mits je na 3 weken weer wordt gevaccineerd. Je krijgt het vaccin moet 3 weken wachten en een week na de 2de ben je voor 95% beschermd.

Misschien dat de 2 maanden geld voot een ander vaccin? Ik ben in die 3 weken ook extreem voorzichtig geweest om het niet op te lopen. Het koude weer maakte dat wel iets gemakkelijker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:27

maar de vaccinatietijd is opgerekt naar 6wkn in NL en de werking is pas optimaal 2 weken na laatste vaccin. Dus dan zit je op 8weken = 2mnd :)

EDIT: nee 1 week, dus dan zijn het 7 weken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:43

Nu is het inderdaad opgerekt. Zebrastreepje en ik hebben onze vaccinatie gekregen met 3 weken ertussen. Ik ben er niet echt ziek van geweest, maar ik hoor wel dat dit gebeurd. Bij mij hebben ze de eerste, heel slordig, verkeerd geprikt en daar wel erg last van gehad. Afgelopen zondag de tweede en gelukkig helemaal fit.
Bambi1995, bedoel je mensen die er dagen of een week ziek van zijn geweest of mensen die ziek geworden zijn en (nog) niet zijn hersteld?

Over al dan niet nog besmettelijk kunnen zijn is het denk ik nog veel te vroeg om iets te zeggen. Er zijn nu signalen dat je nog besmettelijk kunt zijn, maar er zijn ook signalen dat dit niet meer of veel minder het geval is. Ik vind dat ze daar eerst degelijk onderzoek naar moeten doen voor er echt iets over gezegd kan worden.

Ook weten we de omstandigheden niet. Soms kan het wel 14 dagen duren voor mensen pas klachten krijgen na een besmetting. Een vriendin van mij bleek achteraf besmet te zijn een paar dagen voor ze haar vaccinatie kreeg. Zij kreeg dus covidklachten na haar vaccinatie en bleek positief. Nu heeft ze haar tweede vaccinatie gehad en gelukkig geen last er van.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:13

Confusing :D
Ik telde er ongeveer 4 à 5 weken tussen. Leveringsproblemen kunnen altijd voorkomen toch :o
En dan nog een goeie 2 weken eer je max bescherming hebt, dus kom ik op bijna 2 maand uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:26

Nou heb eindelijk de brief. Maar nu is het nummer overbelast :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:27

SusanH schreef:

Het kan ook nooit goed gaan he :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:38

Oma heeft inmiddels haar 2 afspraken vast staan! Wel fijn want zij woont bij mijn ouders aan huis vast, dus dan ga ik met een meer gerust hart naar huis.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:48

SusanH schreef:

Om de 5 minuten proberen heb ik toen ook gedaan en spontaan was ik er door na 6x proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:30

Het is gelukt! Idd met vaak bellen, 20 minuten in de wacht staan maar ik kan donderdag al terecht *\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:31

Super Suzan! Welke krijg je?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:32

Astra Zeneca. Wist ik al. Wist niet dat daar wel 12 weken tussen zat voor de 1e en de 2e prik, 2e prik krijg ik in mei.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:34

SusanH schreef:
Astra Zeneca. Wist ik al. Wist niet dat daar wel 12 weken tussen zat voor de 1e en de 2e prik, 2e prik krijg ik in mei.

Dan werkt het het beste !!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:36

Ja ik las het ook :j