[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:53

Of was je bij de gyn?
Ga bij t woordje arts gelijk beetje uit van huisarts.

Mars: nee geen test gedaan.. Ik maak me daar geen zorgen over hoor haha.
Huisarts benoemde dat..n.a.v mijn klachten die er later zijn bijgekomen.
Maar ook met een menstruatie kan je gewoon zwanger zijn :)
Het zijn geen grote bloedingen.

Mn doorverwijzing ligt nog bij mn vriend...potverdorie..
Moet ik.morgen zonder naar t ziekenhuis... Hoop dat de afspraak wel door kan gaan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:13

Ik heb ook een vraag :\

Afgelopen week heb ik tijdens m'n vakantie een bacteriele longinfectie opgelopen, waarvoor ik vrijdag naar de dokter ben geweest. Zaterdagochtend mocht ik met antibiotica beginnen. Dat was ook de laatste dag voor mijn stopweek (die ochtend heb ik dus de laatste pil van de strip genomen).

Is het dan momenteel nog wel veilig? De dokter (was in het Zwitsers) kon geen duidelijk antwoord geven. Ik heb op internet gezocht maar kan er geen wijs uit worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:08

Kan ik je geen antwoord op geven Cayenne.
Enige wat ik weet is dat dat met die antibiotica achterhaald is en enkel is bij de antibiotica soorten waarbij dat aangegeven is?
En iets met zodra je de pil er niet uitgewerkt hebt qua diarree/spugen het ook ok is.
Maar ik zou zeggen better safe than sorry.

Ik vind het trouwens van die schimmelinfectie ook raar, als dat al zo zou zijn geweest voel je dat toch al voor je er heen gaat?

Jolliegirl

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:45

Zou toch even voorzorg nemen hoor.

Schimmelinfectie hoef je niet te voelen hoor :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:04

Jolliegirl schreef:
Wat raar zeg...hij hoort van te voren te bekijken of je schimmel hebt.

En dat openklappen voel je niet eens... Heeeel raar dat hij gestopt is en t eruit heeft gehaald..
Juist dat inbrengen is de grootste ellende...dat openklappen stelt geen reet voor.

Misschien volgende keer doorverwijzing vrageb voor de gyn?
Die zijn er ff wat kundiger in.

Vind dit wel heel slecht. Want schimmelinfectie zie je direct zodra je de eendenbek open zet....
Ook dat her vuurrood is.
Anders heeft ie gewoon veel te veel lopen wroeten!

Ja hij had de eendenbek er alleen maar ingedaan, nog niet open gedaan en toen zag hij al dat het niet goed was dus is hij gestopt. Dus..
En hij heeft helemaal niet lopen wroeten, gewoon heel rustig en netjes.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:05

moonfish13 schreef:
Ik vind het trouwens van die schimmelinfectie ook raar, als dat al zo zou zijn geweest voel je dat toch al voor je er heen gaat?

Ik voel de schimmelinfectie ook nauwelijks, tenzij ik er van die creme in doe (au!!!!!!!!!).
En bij mij is het fiks ontstoken, dus dat zegt niet zoveel. Raar he??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:08

Oooo ik dacht dat de SPIRAAL er al in zat maar nog niet opengeklapt was ;)
Excuus!

Hier alles ok. Spiraal zit goed..
Heb wel een naar achteren liggende baarmoeder, maar dat maakt niets uit.
Klachten vind hij vreemd en kan hij niets mee.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:13

Cayenne schreef:
Ik heb ook een vraag :\

Afgelopen week heb ik tijdens m'n vakantie een bacteriele longinfectie opgelopen, waarvoor ik vrijdag naar de dokter ben geweest. Zaterdagochtend mocht ik met antibiotica beginnen. Dat was ook de laatste dag voor mijn stopweek (die ochtend heb ik dus de laatste pil van de strip genomen).

Is het dan momenteel nog wel veilig? De dokter (was in het Zwitsers) kon geen duidelijk antwoord geven. Ik heb op internet gezocht maar kan er geen wijs uit worden.

Ligt er volgens mij ook een beetje aan welke antibiotica je gebruikt.
Maar hoe dan ook, antibiotica werkt ook na het stoppen van innemen nog even door, dus als je echt geen risico wil lopen, zou ik extra bescherming gebruiken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:26

De antibiotica heet Klacid One 500 mg.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:42

Heb het met de gyn nog gehad over die temperatuurmetingen die hier genoemd zijn.

Ook hij, en zijn colelga's(hij heeft het doorgevraagd) vinden dit erg onverantwoord als je écht niet zwanger wilt worden.
het is niet betrouwbaar genoeg.

Als je een keer ziekig bent ligt je temperatuur al zó anders.

Dus nee, dat schrijf ik nu definitief af.
Ik laat de spiraal lekker zitten en zn werk doen.

Voor die plekjes in mn gezicht ga ik een keer de tip van Aspirine proberen.
hoe zat dat ook al weer? verdunnen met water en smeren ofzo?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:01

Aspirine, heeeeel klein beetje water erbij zodat ze uit elkaar vallen en een beetje honing erbij voor het plakken.
Erop smeren en na 15 minuten ofzo eraf halen.
Ik heb het nu drie keer gedaan en dat werkt enorm goed moet ik zeggen.
Zelf heb ik ook twee aspirines opgelost en die door basiscreme gedaan, gaat ook goed vind ik.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:14

@Jolliegirl, ja dat is ook erg betrouwbaar met die temperatuur. Een bekende van mij doet dit al jaren zo, maar ik moet er zelf niet aan denken. Lijkt me veel te spannend.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:20

Temperatuur meten is spelen! Je hoeft je niet ziek of iets te voelen maar je temperatuur kan toch anders zijn. Dus geen optie als je echt geen kindjes wil.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:29

Temperaturen alleen zou ik het ook niet op willen..
Kijken wat er gebeurd met je lijf is ook belangrijk!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:58

Alleen op temperatuur af gaan, mij NOOIT gezien. Ik heb heel snel koorts, mijn lijf ramt de temperatuur al omhoog zodra er een bacil in de buurt komt :roll: Is niet erg, hoogstens wat ongemakkelijk. Mijn lijf is sowieso een bitch, dus ik ga daar echt niet op vertrouwen aangezien ik _geen_ maar dan ook echt GEEN kinderen wil.

Net voor een half jaar de pil gehaald voor nog geen tientje. Hoe top is dat? Heb geen last van deze pil, tijdens stopweek niet meer ongesteld en mijn humeur is goed. Yay! Alleen de boobs zijn... exponentieel gegroeid := Maar da's ook niet erg.

Mijn onrustige, droge huid is zó opgeknapt toen ik visolie capsules ging slikken. 2x dag zo'n dingetje en mijn huid is zacht en rustig. Ik vind gewone vies echt enorm ranzig dus meer vis eten was geen optie, en zo kom ik wel aan essentiële vetten en een hele fijne huid. Tip die ik jullie wel mee wilde geven.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:18

De temperatuurmethode is één van de meest onbetrouwbare methoden van anticonceptie. In de praktijk blijkt het zelfs nog onbetrouwbaarder te zijn dan coïtus interruptus met 47 zwangerschappen per 100 gebruikers per jaar (coïtus interruptus heeft 38 zwangerschappen per 100 gebruikers per jaar). Vertrouw de reclames over de speciale thermometers etc. dus absoluut niet. In de theorie en tijdens de gecontroleerde clinical trials lijkt het redelijk te werken, maar die zijn niet te vergelijken met langdurig gebruik in een normale situatie. Je temperatuur kan door honderden dingen fluctueren, ziek worden is daar slechts 1 ding van. Op reis gaan, stress hebben, slecht slapen, paar dagen verkeerd eten, andere buitentemperatuur (zoals vandaag ineens 20 graden en de voorgaande dagen maar 10). Al die kleine dingen kunnen je temperatuur met een paar tiende graad laten fluctueren en dan is deze methode dus absoluut onbetrouwbaar.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:24

Ik snap het trouwens wel hoor, dat mensen het niet fijn vinden.
Het is wel ideaal voor mensen die kinderen an sich geen probleem vinden mocht het wel gebeuren..
En in sommige situaties, ik bijvoorbeeld heb aan langeafstandsrelatie.
Bij mij is het niet eens aan de orde de hele maand door, dus als ik weet in welk deel van mijn cyclus ik zit vind ik dat een extra zekerheid.
Zeker gezien ik ook echt geen kinderen wil en zo heb ik er rust mee, dat niet elk dingetje wat kan zijn wat niet de bedoeling is. :)

Al met al is en blijft het een gesodemieter als je niet tegen de pil of een spiraaltje kan ofzo..
Rubbers zijn het ook niet helemaal, of vind ik iig niet genoeg voor mijn gemoedsrust.
Rubbers én dit is vind ik ideaal als je geen andere opties verder hebt.
Als ik dan een dag te laat ben wat bij mij nog wel eens wisselt hoef ik niet in de stress te zitten.
Want met dag 28 van mijn cyclus toen kan het echt echt echt niet, had mijn eisprong zelfs gevoeld. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:37

InekeH87 schreef:
De temperatuurmethode is één van de meest onbetrouwbare methoden van anticonceptie. In de praktijk blijkt het zelfs nog onbetrouwbaarder te zijn dan coïtus interruptus met 47 zwangerschappen per 100 gebruikers per jaar (coïtus interruptus heeft 38 zwangerschappen per 100 gebruikers per jaar). Vertrouw de reclames over de speciale thermometers etc. dus absoluut niet. In de theorie en tijdens de gecontroleerde clinical trials lijkt het redelijk te werken, maar die zijn niet te vergelijken met langdurig gebruik in een normale situatie. Je temperatuur kan door honderden dingen fluctueren, ziek worden is daar slechts 1 ding van. Op reis gaan, stress hebben, slecht slapen, paar dagen verkeerd eten, andere buitentemperatuur (zoals vandaag ineens 20 graden en de voorgaande dagen maar 10). Al die kleine dingen kunnen je temperatuur met een paar tiende graad laten fluctueren en dan is deze methode dus absoluut onbetrouwbaar.

Waar heb je deze cijfers vandaan? Goed toegepast en in combinatie met de baarmoederslijmmethode kan ik al maar vinden dat het de betrouwbaarheid van de pil benadert.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:41

Komt uit mijn studieboeken --> Heineman, voortplanting van de mens. Is de laatste druk van 2012 met de meest recente data. In de klinische onderzoeken lijkt het inderdaad heel betrouwbaar, maar van cijfers uit de praktijk valt het juist ontzettend tegen.
Ik zal even de onderzoeken die erbij horen als bronvermelding voor je nazoeken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:45

Hier idem..
Ik denk dat de cijfers van missers vooral komen door het gebrek aan zelfbeheersing want de lust is rond de eisprong nou eenmaal het grootst. :+
Want als je goed kijkt, voelt en temperatuurt kan je er gewoon niet naast zitten. 100%..
Je merkt het echt aan je lijf dat de ovulatie komt of moet komen.
Ik merk het drie dagen van tevoren al, dan ga je ook hormoon aanmaken daarvoor trouwens..

Baarmoederslijm is ook echt heel duidelijk te zien dat je vruchtbaar bent.
Op het moment dat het slijm helderder wordt weet je dat het er aan zit te komen, het word helderder tot het glashelder is en je draden kan trekken..
Dan krijg/heb je je eisprong en dan heel adrubt houdt dat heldere slijm ook echt op en wordt het wittig.
Als het wittig is ben je niet meer vruchtbaar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:48

Vergeet alleen niet dat sperma ruim 7 dagen kan overleven en niet de 3 dagen wat overal op het internet verkondigd wordt. Dat is 1 van de redenen van het hoge foutpercentage.
Een hele regelmatige cyclus waarbij vrouwen aan hun lichaam merken waar ze in hun cyclus zitten is een uitzondering. Moonfish dat jij dat hebt is heel fijn, maar dat geldt dus alleen voor een hele kleine minderheid van de vrouwen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 18:52

Bronnen:
Speroff L, Darney P. A clinical guide for contraception. Philadelphia: Lippincott, Williams and Wilkins, 2011.
Trussell J. Contraceptive failure in the United States. Contraception. 2011;83:397-404.
Contraception for women: an evidence based overview. BMJ 2009; 339
Verder zijn de bronnen waar ik dit van hebben mijn studieboeken over obstetrie en gynaecologie en de researchdata van het NHG wat gebaseerd is op landelijk en Europees onderzoek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:04

InekeH87 schreef:
Vergeet alleen niet dat sperma ruim 7 dagen kan overleven en niet de 3 dagen wat overal op het internet verkondigd wordt. Dat is 1 van de redenen van het hoge foutpercentage.
Een hele regelmatige cyclus waarbij vrouwen aan hun lichaam merken waar ze in hun cyclus zitten is een uitzondering. Moonfish dat jij dat hebt is heel fijn, maar dat geldt dus alleen voor een hele kleine minderheid van de vrouwen.

Zou het? Lijkt mij niet als ik eerlijk ben maargoed maakt niet uit. :)
Zoals ik het omschrijf staat het gewoon uitgelegd op internet, en zo gebeurd het dus ook bij mij.
Zou wel heel toevallig zijn dat dat alleen op mij gebaseerd is?

Overigens is mijn cyclus zo fantastisch niet, te danken aan de nuvaring die ik geprobeert heb.
Enige is dat ik dus wel mooi netjes mijn eisprong heb op 14, maar het maakt ook niet uit want je moet gewoon goed kijken naar je lijf.
Alleen temperaturen is het niet, maar alles bij elkaar moet je een oordeel over kunnen vellen.
En als je bang bent voor het overleven van sperma dan is het menstruatie die sowieso veilig is als die een normale duur heeft, en tot de eisprong en 1 a 2 dagen erna gewoon beschermen. Dag of 2 daarna zit je gewoon veilig tot je menstruatie.. Dan heb je nog 2 weken.
Overigens hoef ik niets met mijn menstruatie maar er zijn er zat die het wel willen.

Overigens is de gemiddelde vrouw de hele cyclus verklooit door de pil en dat soort zaken, dus dat er maar weinig vrouwen regelmatig zijn is zo gek dan niet.
Ik ben trouwens ook niet regelmatig deze maand 36 dagen en vorige maand 34 bijvoorbeeld. Maar tot de eisprong klopt het.

Kijk, dat men het niet wil prima. Maar ik vind het erg jammer dat het op het gehele internet compleet afgekraakt wordt terwijl dat niet helemaal terecht is imo.
Dat moet een keuze zijn die je zelf maakt, en niet beinvloed door een maatschappij die het afkraakt die totaal ingericht is op de pil en soortgelijken.
Want iedereen die de pil slikt en/of er nooit op gelet heeft, dan klinkt het inderdaad heel erg vreemd en ongeloofwaardig.
Indien goed toegepast is het 100% waterdicht en betrouwbaarder als condooms die kunnen scheuren.
Ik vertrouw daar niet alleen op, ik wil op zijn minst weten waar ik in mijn cyclus zit..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-05-13 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:19

Behalve dan dat ik dat temperatuur gedoe écht roulette vind met je lijf en er voor geen goud op wil vertrouwen vind ik het ook veel te veel moeite. Dankzij Mirena hoef ik nergens op te letten, heerlijk. Moet er niet aan denken om constant dagen te tellen, niet meer zeker weten wanneer je eisprong ook alweer was, draden trekken van je afscheiding, temperaturen etc etc... Nee, niks voor mij.
Daarbij wil ik net als Berdien absoluut GEEN kinderen en vind ik de gok veel te groot.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:25

Mwah dat valt wel mee, is net zoals je gewoon je pil inneemt bij wijze van als je de pil slikt. :)
Dat draden trekken hoef je niet eens te doen vaak, als je tenminste net als iedereen gewoon elke dag een paar keer moet plassen.

Maar het is fijn als je gewoon tegen de mirena kan.
In mijn geval heb ik geen optie naast rubbers en dan kan ik je zeggen dat ik heel erg blij ben dat ik gewoon mijn dagen kan tellen en weet hoe mijn cyclus is.
Want ik heb dan weer zo'n vent die zich dusdanig verantwoordelijk voelt dat hij het met alleen rubbers dus niet aandurft omdat ik gewoon geen MAP kan nemen.

Overigens denk ik overal over na, eet al glutenvrij en weet ik meer dus etiketten lezen en strak opletten op veel dingen moet ik toch wel.
Dan vind ik dit niet zo'n moeite eerlijk gezegd...