Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:45

Ja ik ben al erg vroeg begonnen met mijn beugel. Na 7 jaar mocht hij er eindelijk uit. Toen heb ik uiteindelijk 1, 5 jaar zonder gelopen en nu heb ik weer al een half jaar een beugel en krijg ik de operatie. Aangezien alles weer over elkaar was geschoven en het er niet meer uit zag...

Voor welke pijn wet ik niet maar vooral dat de pij stillers te weinig helpen en ik dus constant pijn heb de eerste dagen/weken.

Oke, dan ga ik mezelf voor nemen alleen nog maar eraan te denken dat het gevoel gewoon terug komt en alles goed gaat haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:17

Heb je dit topic ook al terug gelezen? Ik meen namelijk dat veel van ons gezegd hebben dat de pijn na de operatie vaak mee valt :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:31

Ik vond de pijn ook erg mee vallen. De eerste week is het even vervelend maar dat is het.

Sporten na twee weken is vooral fietsen bij mij dan. Niks waar je kracht zet, omdat je daarbij je kaken op elkaar duwt.
Contact sport mag pas weer naar 6 weken. Voor mij was een trap op en af ook al sport sommige dagen :P

Gevoel in je mond is even raar aan het begin maar trekt meestal wel weg.

Bij mij nu 7 weken terug en ik voel mijn onderlip nog tintelen en een deel van mijn kin.

Dit is trouwens hoe het er bij mij nu uit ziet. Niet de meest charmante foto's
Afbeelding
Afbeelding
Lachende heb ik nog niet gemaakt.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:34

Ja dat heb ik zeker gedaan. Maar op andere forums lees je ook veel andere verhalen, zodoende.

Maar ik ga jullie dan maar op jullie woord geloven en er van uit gaan dat de pijn vervelend is maar gewoon goed te doen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:35

Goed plan ;)

Kosseh, had jij een over- of onderbeet? Ziet er netjes uit al :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:53

Ik heb enorm veel pijn gehad... Dit heeft ongeveer een week geduurd. Het was soms zo erg dat ik héle foute gedachtes kreeg om er van af te komen... Ik wil je echt niet bang maken, maar ik was er totaal niet op voorbereid. De KC had me niet gewaarschuwd dat ik er heel veel pijn van kon krijgen.
Contactsporten moet je 6 weken laten. Hardlopen ofzo zou je na een week of 2 weer prima op kunnen pakken, of naja, dit was in mijn situatie zo.

Ik was volledig het gevoel in de helft van mijn onderlip kwijt + klein stukje kin. Dit is nu een heeel klein beetje bijgetrokken en heb er weer heeeeel iets gevoel in zitten, maar ik merk er niks meer van. Sommige plekken op mijn tandvlees zit ook geen gevoel meer, maar ook daar merk ik niks meer van.

Wat wordt er gedaan tijdens de operatie Mignonne?

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:05

_Ekenna schreef:
Ik heb enorm veel pijn gehad... Dit heeft ongeveer een week geduurd. Het was soms zo erg dat ik héle foute gedachtes kreeg om er van af te komen... Ik wil je echt niet bang maken, maar ik was er totaal niet op voorbereid. De KC had me niet gewaarschuwd dat ik er heel veel pijn van kon krijgen.
Contactsporten moet je 6 weken laten. Hardlopen ofzo zou je na een week of 2 weer prima op kunnen pakken, of naja, dit was in mijn situatie zo.

Ik was volledig het gevoel in de helft van mijn onderlip kwijt + klein stukje kin. Dit is nu een heeel klein beetje bijgetrokken en heb er weer heeeeel iets gevoel in zitten, maar ik merk er niks meer van. Sommige plekken op mijn tandvlees zit ook geen gevoel meer, maar ook daar merk ik niks meer van.

Wat wordt er gedaan tijdens de operatie Mignonne?

Dit soort dingen las ik dus eigenlijk best vaak op andere forums/internet. Hierdoor is ook een beetje mijn angst gekomen want ja het komt nu wel dicht bij. Het is niet zo dat ik nu niet meer wil ofzo maar ik bouw wel spanning op doordat het toch een best heftige ingreep is vind ik.

Als ik het allemaal goed heb begrepen gaan ze mijn onderkaak naar voren zetten waardoor ik en meer ruimte in mijn mond krijg voor mijn Tanden, maar mijn luchtpijp word ook ingedrukt door mijn kaak en hier wouden ze ook wat aan gaan doen volgensmij.

Ik hoor dinsdag als het goed is wanneer de operatie plaats vind en dan nemen we nog een keer door wat er allemaal gaat gebeuren enz :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:09

Ik heb veel baat gehad bij de Rustgevend pilletjes (volgens mij heten ze zo) van dr. Vogel, gewoon te halen bij de drogist. Ik was ook echt doodzenuwachtig en niet te genieten. Die pillen hielpen mij erg goed. Er zit valeriaan in, waar je rustig van wordt, homeopatisch dus.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:14

Pijn heb ik ook niet echt gehad, tijdens geen van mijn 3 kaakoperaties. En tjah gevoel ben je inderdaad even kwijt maar bij de meeste komt het bijna helemaal weer terug. Bij mij is al net gevoel in de lippen terug en de kin daar heb ik ook gevoel in maar wel iets doffer dan andere gebieden.. Maargoed die krijgt een flinke klap en bij mijnisndat ook twee keer open geweest.

Ben benieuwd Mignonne! Maar het komt allemaal wel goed.

En ik las iets over wennen aan je gezicht, tjah dat duurt inderdaad een behoorlijke tijd.. Althans hier wel, heb soms nog momenten dat ik denk; huh?!
Moet wel zeggen dat dat vooral bij fotos is, in de spiegel ben ik het wel gewend

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:20

Pijn heb ik ook niet gehad, dus dat verschilt per persoon. Ik vind het wel gevaarlijk dat men hier zegt dat ze na 2 weken wel alweer kan hardlopen of fietsen.. Het advies om 6 weken niet te sporten wordt niet voor niets gegeven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:20

Ik mocht na 6 weken ook alweer alles. Maar tussen mogen en kunnen, zat voor mij nog echt wel een heel behoorlijk verschil!

En dat wennen aan je gezicht, ben ik het met Iris eens, dat het nog steeds vreemd is, vooral idd op foto's. Het is ook heel moeilijk om te omschrijven vind ik. Ik heb laatst een fotoshoot gehad en daar zijn echt fantástische foto's uitgekomen, maar soms kijk ik ernaar en dan denk ik, ik weet dat ik het ben, maar anders...

Dit is er een van, hier zie je mijn tanden en kaaklijn ook heel goed.

Afbeelding

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:46

Prairy ik had een open en onderbeet.

Het wennen aan je gezicht heb ik ook. Spiegel gaat nu ap redelik maar ben ik ook niet echt voor mijn idee. Foto's herken ik alleen mijn oude ik.

Dypushion, bij mij was het advies 6 weken geen contact sporten. Na 3 zou ik kunnem hardlopen,fietsen, zwemmen. Uit eindelijk zat ik na 1 week al weer op de fiets, dat was idd vroeg maar ging voormij goed.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:18

kosseh schreef:
Dypushion, bij mij was het advies 6 weken geen contact sporten. Na 3 zou ik kunnem hardlopen,fietsen, zwemmen. Uit eindelijk zat ik na 1 week al weer op de fiets, dat was idd vroeg maar ging voormij goed.

Nou zeg je het goed ja, dat was het advies bij jou. Als een kaakchirurg haar iets anders aanraadt dan vind ik het gevaarlijk dat het zo gezegd wordt dat het bij iedereen wel kan, want dat is dus absoluut niet zo.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:19

Dit was het advies wat mijn kaakchirug gaf door middel van een foldertje. Wat bij iedereen werd gebruikt met een kaak operatie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:28

Prairie, mooie foto zeg en jij staat er heel mooi op!
Ik heb echt geen pijn gehad en de KC heeft bij mij mijn kaken en nog andere zaken gedaan. Het enige waar ik last van had was dat ik niet zo makkelijk op mijn buik kon slapen door het ijzerwerk in mijn mond maar na enig verbouwen lukte mij dat ook. Ik zou echt liegen als ik zeg dat ik pijn heb gehad. Mignonne probeer er rustig in te gaan en ze hebben echt goede pijnstillers tegenwoordig.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:29

Ik ga het dinsdag sowieso na vragen en dan weet ik het zeker:)
Ik ben ook erg benieuwd en van de rust gevende pilletjes ga ik even nadenken want misschien is dat wel handig als de zenuwen nog erger worden haha.

Meerdendeel hier heeft zo te lezen dus vervelende pijn gehad maar sowieso niet ondragelijk! Dat is wel fijn om te lezen en probeer dit dan vooral in mijn Hoofd te houden :D

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:59

Nouw met veel goede moet ging ik vandaag naar de kaak chirurg. Want in het begin van mijn traject hadden we afgesproken dat ik in de zomervakantie geopereerd zou worden en volgende week zou mijn beugel operatie klaar worden gemaakt.

Zegt de kaak chirurg vandaag nou over 3 maanden word je geopereerd, uhm pardon ? Loop ik hierom dus al een jaar aan te geven dat het in de zomervakantie moet gebeuren ? Was een jaar niet lang genoeg om het in te plannen ? Man wat baal ik ontiegelijk erg zeg. Morgen gaan ze nog maals overleggen hoe dit mis heeft kunnen gaan en of ze mij niet toch al ergens hadden in gepland aangezien de orthodontist hier wel erg over twijfelde en de afspraken niets voor niets worden gemaakt om mijn beugel klaar te maken.

Afwachten dus maar weer :(

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:52

Hoi allemaal!

Ik wilde mijn verhaal graag met jullie delen omdat ik destijds ook heel veel aan jullie verhalen heb gehad.

Het is alweer 3 jaar geleden dat ik geopereerd ben. Ze hebben mijn onderkaak naar voren geplaatst.
Voordat mijn operatie plaats heeft kunnen vinden, heb ik jarenlang een beugel gehad. Maar op mijn 18e kon ik eindelijk geopereerd worden! De operatie is mij echt 100% meegevallen. Ik heb 1 nachtje in het ziekenhuis geslapen en mocht daarna naar huis. 2 dagen na mijn operatie at ik alweer kaassouflees en frikandellen in mini stukjes gesneden omdat ik absoluut niet af wilde vallen.
1 week na mijn operatie heb ik nog een herkansing gemaakt om mijn propedeuse te kunnen halen en dit is ook gelukt, deze week ging ik ook alweer sushi eten.

Na 1,5 week ben ik een weekend naar Parijs geweest. Ook dit ging goed, kreeg alleen m'n mond niet ver open en m'n hoofd was mega opgezwollen.

Het heeft wel lang geduurd voordat de zwelling echt was afgenomen, maar wat ben ik blij met het resultaat.

5 maanden na mijn operatie mocht mijn beugel eruit. Ik kan echt iedereen aanraden om deze operatie te doen. Het enige nadeel bij mij is dat ik mijn mond nog steeds niet heel ver open kan doen, maar eigenlijk heb ik daar vooral last van bij de tandarts en dus niet in het dagelijkse leven.
Ook mis ik een klein beetje gevoel bij mijn mond, maar die plek raakt toch nooit iemand aan en heb ik dus ook geen last van.

Hier een rontgen foto van voor en na de operatie:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook foto's van mijn echte hoofd, maar deze verstuur ik liever via PB.

Als iemand vragen heeft, stel ze gerust. Ik heb er destijds ook heel veel aan gehad.

Iedereen die nog geopereerd moet worden: heel veel sterkte en het is het allemaal waard!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:48

Zo dat staat netjes op elkaar LauraEden! Ik ben het met je eens hoor, het is het zeker waard.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:45

8 Augustus staat mijn operatie op de planning! Mega spannend : $

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:51

Spannend! Komt vast goed. Achteraf gezien maakte ik me vooraf veel drukker dan nodig was geweest :)

Laura, wauw, wat een verbetering zeg!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:00

Ja heb er ook wel vertrouwen in! en nog genoeg dingen ( leuke ) op de planning staan voor die tijd dus de tijd om me druk te maken heb ik niet he :P

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:05

Gelukkig. Valt achteraf allemaal best mee hoor :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:43

Nayomie schreef:

Sorry Nayomie, maar wel even voor jezelf spreken! :D

Maar 8 augustus duurt nog ff! Lijkt mij een prima periode om geopereerd te worden. Je kan (als het goed is) lekker in het zonnetje zitten dan ipv de hele dag binnen. :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:03

_Ekenna schreef:
Nayomie schreef:

Sorry Nayomie, maar wel even voor jezelf spreken! :D

Maar 8 augustus duurt nog ff! Lijkt mij een prima periode om geopereerd te worden. Je kan (als het goed is) lekker in het zonnetje zitten dan ipv de hele dag binnen. :j

Oke oke, ik heb 5 dagen gillend van de pijn gelegen en weken niet tot weinig geslapen :') In het ziekenhuis hebben ze me plat gegooid met pijnstillers en uiteindelijk pijnstillerprikken gekregen omdat hte niet te doen was.
Maar nu ik er op terug kijk, is het het dubbel en dwars waard geweest, en die 5 dagen gierende pijn en slapeloze nachten, neem ik dan maar voor lief.