Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:41

Jouw honden zijn altijd zo leuk!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:51

Oh wat heerlijk, rennen met je hond :+: Wij hebben een bulldog, dus dat wordt niet wat met deze afstanden :=

Balen van je positieve test Lisitano, had ik 3 weken geleden totaal onverwacht, heb gelukkig gewoon door kunnen lopen. Iets minder ver en snel, maar wel gewoon in mijn gebruikelijke ritme.
Ik duim dat het voor jou ook geldt!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 09:34

Rennen met de hond lijkt me echt geweldig <3

Ik heb vanochtend een testloopje gedaan voor ik aan mijn marathontraining begin.
10 km, doel was onder het uur.
En dat heb ik dik gehaald *\o/*

Afbeelding

Geen verzuurde benen, maar qua ademhaling kreeg ik het de laatste km wel zwaar. Nou was dat ook de snelte km, maargoed :o

Ik hou er niet van om heel diep te gaan. Zoals ik soms wel eens hoor dat mensen kotsen over 'de finish' komen na een training of testloop, dat zul je mij niet zien doen.

Bij een wedstrijd al helemaal niet, want finishfoto :))

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:24

Prima tijd Sherivey! Fijn dat het lekker ging!

Ik heb de gave om vreselijk op de foto te staan, dus ik heb dat los gelaten := zeker bij een finishfoto :D

Vanochtend samen met mijn man gelopen, 75 minuten in 5:55. Ik wilde langzamer, maar dat moet ik echt nog wat beter oefenen. Moest vroeg, want had om 8 uur al een overleg met mijn baas :z :Z

Zaterdag 21K, dan ga ik de tailwind proberen. Ze doen het goed, want ze maken de levering persoonlijk met een kaartje etc. erbij. Ik ben daar erg gevoelig voor :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:08

Ben benieuwd of het je bevalt, ik wil niet anders meer.

Mijn vriend en ik gaan denk ik zondag nog ergens trailen. Dan echt afbouwen tot de 60km op 10 juli.
Duim even mee voor een koele dag met lage luchtvochtigheid aub!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 13:23

Supervixen schreef:
Ben benieuwd of het je bevalt, ik wil niet anders meer.

Mijn vriend en ik gaan denk ik zondag nog ergens trailen. Dan echt afbouwen tot de 60km op 10 juli.
Duim even mee voor een koele dag met lage luchtvochtigheid aub!

Ik zal voor je duimen :j

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 16:44

Lekker Sherivey, mooie tijd hoor op de 10km!

Ninus jij was er al vroeg bij dan! Leuk dat je met je man samen kan lopen. Ben benieuwd wat je van de Tailwind gaat vinden :)

Hier vanmiddag ook eindelijk weer eens een wat groter rondje gemaakt. De laatste weken waren het vooral 5/6/7km rondjes maar aangezien ik volgende week voor de 19km ga (+wat extra trail bonus km waarschijnlijk :D ) wilde ik nog wel even wat afstand maken. Vanmiddag dus lekker ruime 15km gedaan, eerst over de dijk en daarna door het beekdal en bos terug. Vooral het eerste stuk vond ik het nog wel warm en het kostte me wat tijd om er lekker in te komen, maar het was daarna toch wel weer erg lekker!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 17:48

Hier vandaag 8 kilometer, rustig ingelopen, 5 kilometer wat meer snelheid en rustig uitgelopen. Hier staat zondag een langere run op het programma, samen met mijn vriend, voordat we volgend weekend de vechtdal Trail lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 18:13

Kylan, fijn gelopen. En een mooie afstand in het vooruitzicht :j

Gaucho, ook al leuke plannen :D

Ik heb een weekje looprust. Wil wel proberen een paar keer een kort rondje te lopen op de dagen dat we niet op trektocht zijn. Maar we zitten in de bergen, op 750m hoogte, dus geen idee hoe goed dat gaat :')

Brenda66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 18:39

Hoi, ik meld mij ook! Afgelopen week heb ik al een aantal pagina’s doorgelezen en dacht nu is het tijd om onder de (meelees)steen vandaan te kruipen.
Eigenlijk ben ik echt een beginner betreft hardlopen, en ben ermee begonnen aangezien we met een stel collega’s de 12km mudmasters gaan doen eind september. Zonder conditie of kracht is dat natuurlijk niet te doen en ben ik begonnen met hardlopen, wel nog op de loopband in de sportschool. Maar sinds vandaag goede schoenen gekocht en wil ik ook buiten gaan lopen. Op dit moment doe ik voornamelijk interval training, waarbij ik nu op 2 min rennen en dan 1 min snelwandelen zit en dat voor 20 min. Nu las ik al ergens dat je conditie harder vooruit gaat dan je spieren/gewrichten en dus niet te snel moet uitbouwen. Maar mijn vraag is dan in welke stappen kan je uitbouwen? Wat is te groot zeg maar, daarbij moet je natuurlijk ook naar je lichaam luisteren.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat er leuke foto’s geplaatst worden en dat iedereen elkaar fijn ondersteund en motiveert! Dat is erg leuk om te zien/lezen!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 18:45

Leuk! Ik ben ook begonnen omdat ik trainde voor een obstacle run :D

Qua uitbouwen zeggen ze wel eens dat je per week 10% extra kan lopen.

Dus bvb de ene week 5 km, week erna 5,5.
Maar ik heb me daar nooit zo heel strikt aan gehouden. Met schema's van bvb Runnersworld en dan zelf een beetje logisch nadenken kwam ik een eind :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 19:44

Dat is inderdaad de ruwe schatting, elke week 10% vermeerderen qua afstand. En daarnaast gewoon logisch nadenken en naar je lijf luisteren.
Ik heb nooit met schema's gelopen, dat werkte bij mij niet. Lopen op gevoel gaat me goed af. Maar sommige mensen gaan heel goed op schema's. De schemaslaven :+ .
Doen wat bij jou past.

Brenda66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 20:51

Dan heb ik wel een richtlijn nu. Thanks!
Ik zal ook even gaan kijken naar schema’s en het gewoon proberen of dat iets voor mij is en anders er een eigen draai aan geven. Ben benieuwd hoe ver ik ga komen haha

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 21:55

Leuk gaucho en ik ben benieuwd hoe de Vechtdaltrail is :)

Sherivey, even looprust is op zijn tijd ook niet verkeerd. Welke bergen gaan jullie naar toe?

Brenda66 welkom en leuk dat je een mudrun gaat doen! Goed dat je hebt geïnvesteerd in goede schoenen, dat is voor buiten nog belangrijker dan op de loopband. Volgens mij ben je al lekker op weg. De C25K app of lopen met Evy zijn bekende opbouw programma's mocht je zo iets fijn vinden. Wat sowieso (vind ik) leuk is , is je loopjes vastleggen in een app zoals bijvoorbeeld Runkeeper, of met je sport horloge als je dat hebt. Dan kun je over een paar weken zien hoe enorm je vooruit bent gegaan :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:51

:wave:

Ik ga duimen supervixen!

Lekker Kylan en Gaucho, het was gisteren ook prima weer voor een lekker rondje :j

Ik ben heul, heul lang geleden gestart met start-to-run van Evy. Dat was toen ontzettend populair en het heeft hardlopen destijds bij een grote groep op de kaart gezet. Ik vond dat voor de eerste opbouw erg prettig, maar ik ben niet zo van de schema's heb ik gemerkt. Ik loop erg op gevoel en dat gaat al jaren prima. Ik heb wel op een gegeven moment de horloges etc. de deur uit gedaan, mijn lat ligt in alles ontzettend hoog en ik merkte dat ik teveel focus had op afstand en tijd en dat ging ten koste van het plezier. Toen ik dat wat los kon laten heb ik weer een horloge aangeschaft. Richting de marathon gebruik ik wel weer een schema omdat ik het spannend vind qua blessures etc. en toch wat een richting wil hebben of ik er klaar voor ben of niet.

Nemen jullie allemaal wel eens een break van het hardlopen? Ik weet nooit zo goed of dat meer kwaad dan goed doet. Ik ga wel goed op structuur, vooral mentaal. Maar na de marathon ga ik het wel een tijdje rustig aan doen, ik vind het echt wel een aanslag op mijn lijf en ik ben duidelijk geen 18 meer :=

Vandaag een rustdag hier. Gelukkig hoef ik me niet te vervelen, want ons nieuwe paard komt :):)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 08:59

Ik heb eigenlijk de afgelopen paar jaar geen break genomen. Behalve misschien dan afgelopen meivakantie, toen ik in Afrika zat. Toen heb ik wel om de dag 6km hardgelopen. Voor mij superweinig.
Maar vooral de afgelopen twee jaar heb ik enorm veel gelopen, zo'n 60-85km per week.
Het doet je wel goed af en toe een week met minder kilometers. In de meeste schema's is het drie weken achter elkaar opbouwen en dan een 'rust/afbouwweek'.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 09:39

Heb je een sporthorloge Brenda? Garmin heeft zijn eigen loopschema’s :j

Hier ook twee dagen niet gelopen want twee dagen Werchter achter de rug :D donderdag compleet verzopen na 3u stortregen :/ daar ging de fun echt wel af.
Gisteren was echt top!

En twee dagen van ruim 35.000 stappen :D vandaag nog een familiefeest, morgen werken en dan afhankelijk van hoeveel energie er nog is nog een flink eind lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 16:52

Ik neem de komende week een break.

Zit een week in Zuid Frankrijk, ga een trektocht te paard doen. Heb wel hardloopkleding mee. Maar meer dan 5 km zal het niet worden denk ik :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 16:53

Heel veel plezier @Sherivey :)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:12

Veel plezier!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 06:46

Wauw wat leuk! Veel plezier!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:14

Een vraagje aan jullie..
Ik ben begonnen met hardlopen met Evy en heb afgelopen dinsdag les 15 afgerond, van de 30. Helaas ben ik woensdagavond ziek geworden en heb 2 dagen op bed gelegen. Gisterochtend ben ik wezen bootcampen, maar dat viel zwaar tegen. Ik kon amper 1 minuut rennen.
Maar nu heb ik sinds dinsdag niet meer hard gelopen en vraag me af wat nu slimste is.. doorgaan met les 16 of voor de zekerheid nog een keertje les 15 doen, na het ziek-zijn?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:26

Davinia_ schreef:
Een vraagje aan jullie..
Ik ben begonnen met hardlopen met Evy en heb afgelopen dinsdag les 15 afgerond, van de 30. Helaas ben ik woensdagavond ziek geworden en heb 2 dagen op bed gelegen. Gisterochtend ben ik wezen bootcampen, maar dat viel zwaar tegen. Ik kon amper 1 minuut rennen.
Maar nu heb ik sinds dinsdag niet meer hard gelopen en vraag me af wat nu slimste is.. doorgaan met les 16 of voor de zekerheid nog een keertje les 15 doen, na het ziek-zijn?

Ik zou gaan voor nog een keertje les 15. Ik weet niet precies wat de progressie tussen de lessen is, maar het kan geen kwaad om een keer pas op de plaats te maken en het is beter voor je eigen gevoel als het beter gaat tijdens training dan wanneer je je per ongeluk over de zeik helpt terwijl je lichaam toch nog een beetje aan het herstellen is

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:15

Zeker een of twee lessen terug gaan.
Daar heb je later profijt van.

Vanmorgen een pittige, maar mooie trail gelopen die mijn vriend in elkaar had geknutseld.
Door het Reichswald bij Kleve.
21.5 km, 365 HM.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 16:14

Heerlijke plaatjes weer, SV!

Inderdaad een stapje terug doen, Davinia. En straks weer lekker door met opbouwen.

Gisteren een rondje van 8 km met de buurvrouw gelopen. Achteraf gezien niet zo slim want heb die halve marathon nog wel wat in het onderstel zitten. Komende week maar even met de voetjes op de bank en zaterdag ook naar Ommen voor de Vechtdaltrail.