Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:00

mysa schreef:
Dat gezond leven, dat helpt alleen tegen welvaartsziekten. Is natuurlijk al mooi meegenomen maar er zijn zo enorm veel ziektes waarbij leefstijl niet de oorzaak is en niets bijdraagt.

Dit ja. Een gezonde leefstijl maakt je niet immuun voor virussen. Het verlaagt alleen je kans op ziektes die ontstaan door te weinig bewegen en teveel eten.

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:30

Zag trouwens op het account van de grote goeroe en opruier wcengel op insta dat hij een oproep voor hulp deed, hij was mensen nodig. Iemand zei als commentaar of zijn schapen ziek waren door Corona want er zijn er toch zoveel ? Die werd meteen geblokt. Zover vrijheid van meningsuiting. Ik gun niemand Corona maar hij mag wel even vier weken goed ziek worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:59

safina schreef:
De illusie dat je gezondheid maakbaar is en geheel in je eigen handen ligt is heel functioneel. Het geeft je het veilige gevoel dat je controle hebt over je leven.

Dat lees ik als de opmerking die je vaak hoort van het "gevecht tegen kanker" En daar ben ik heel kriegel over. Kanker is een ziekte. Die krijg je of niet. Je kan gezond leven en dat zal helpen. Je kan gezond denken en dat zal helpen. Maar je kan en mag niet zeggen dat iemand die dood gaat aan kanker DUS niet gezond geleefd heeft, niet gezond gedacht heeft, niet positief genoeg in het leven heeft gestaan.
Echt, ik kan hier zo vreselijk boos om worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:05

Ninx schreef:
mysa schreef:
Ontstippen is een beetje flauw, dan heb je het laatste woord maar geef je meteen aan niet open te staan voor discussie.

Voor degenen die nog wel meelezen: zelf ben ik de eerste dertig jaar van mijn leven chronisch ziek geweest. Ik ben grootgebracht (en heb gewerkt) in een omgeving met dezelfde visie als die waar Ninx over praat. Mijn redding is echter een drastische operatieve ingreep geweest. Daarvoor en daarna was mijn leefstijl exact hetzelfde. En nu ben ik al dertig jaar gezond.

Nee, dat is niet flauw maar een stukje zelfbescherming.
Ik vond het wel zo netjes mezelf nader te verklaren en niet zomaar weg te blijven, maar discussiëren en iets verdedigen met hand en tand dat me na aan het hart ligt is ook niet productief voor je gezondheid. Al die groentesoep reacties zijn uiteraard negatief en ontzettend flauw. Ze gaan ook voorbij aan het idee dat mijn visie ook wel eens geboren kan zijn uit heel verdrietige situaties.

De medische wetenschap is geniaal. Met name voor acute zaken.
Veel chronisch zieken (westerse ziekten met name) zijn gebaat bij een meer totale aanpak.

Het is heel mooi dat jij op die manier leeft en bent grootgebracht. Het overgrote deel van de mensen niet.
Voor hen kunnen eye-openers een verschil maken.

Totale aanpak is heel goed, voor veel zaken een absoluut een noodzaak, voor veel zaken ondersteunend.
Medisch snel en ingrijpend handelen is ook voor veel zaken een aboluut een noodzaak. Medisch ingrijpen is voor veel zaken ondersteunend.

Niets is zaligmakend. Jouw manier is ook niet zalig makend. In zoveel verschillende dingen, ziektes, lichamen, geestelijke gesteld heden heb je ook weer zoveel verschillende aanpakken.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:03

Ninx schreef:
Sinds de industriële revolutie is onze wereld steeds minder schoon geworden, ons voedsel steeds meer bewerkt, en ons voedselpatroon ziekmakend door verkeerde berichtgeving, misinformatie, het duur maken van gezond voedsel en betaalbaar houden van ongezond voedsel en de propaganda van die matige voedselsoorten die maakt dat we er massaal instinken.
Zolang de randvoorwaarden niet verbeteren (beter voedsel, schoner water, betere luchtkwaliteit) blijft ons immuunsysteem onder vuur liggen en krijgen virussen in toenemende mate vat op ons.

Ik snap dat je een agenda hebt wat betreft voedsel en in zekere mate ben ik het er mee eens dat niet alles even goed is, maar je praat hier precies andersom.

Als je heel simpel kijkt naar het demografisch transitiemodel, waarbij één fase letterlijk samenhangt met de industriële revolutie, zie je juist dat de algemene gezondheid is gestegen. Leefomstandigheden verbeteren; hygiëne heeft baat bij simpele ontwikkelingen zoals zeep en normalisatie van rioleringen overal; de algemene kennis van gezondheid is gestegen en voedseltekorten zijn in bepaalde delen van de wereld geen probleem meer.

Je laat het in je post klinken alsof mensen in de periferie van de wereld supergezonde mensen zijn met hun eigen groentetuintje, geen vliegveld in de buurt en geen behoefte aan een sportschool om genoeg beweging te krijgen. Toch is de hutje op de hei mentaliteit bij lange na niet perfect. Zelfvoorzienend leven van 'gezonde' groente en vlees geeft ook veel stress en, in gebieden waar de kennis en hygiëne niet zo groot is, kan wat er op jouw bord komt te liggen je behoorlijk wat ziektes opleveren. Het is niet heel verbazingwekkend dat het sterftecijfer in eerdere fases van het eerder genoemde model heel laag is.

Natuurlijk is de lucht nu lang niet zo schoon meer, wordt ons eten bewerkt en is elke dag naar de Mac gaan niet goed voor je. Dat betekent alleen niet dat we gemiddeld genomen niet langer leven en veel ziektes met onze huidige kennis in de perken kunnen houden.

We weten tegenwoordig dat gezond eten belangrijk is, goede hygiëne essentieel en dat het belangrijk is om fit te zijn. Aan de andere kant, weten we nu beter dan ooit dat ziektes toch echt kunnen toeslaan bij iedereen. Er zijn jonge, gezonde mensen gestorven aan COVID-19, sportwedstrijden afgelast omdat spelers positief werden getest en er is blijvende impact geweest op fitte mensen.

Ziektes zijn gewoon poedersuiker en kunnen iedereen pakken. Zelfs al leef je uit je eigen groentetuin in de frisse berglucht. Gezond leven is super belangrijk, maar maakt op sommige momenten vrijwel niets uit. Het hele idee dat een goede weerstand je een soort supermens maakt die alles kan doorstaan, is juist gevaarlijk in een pandemie waarin iedereen op de IC kan eindigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:19

Stom toevallig heeft een van mijn favoriete youtubers een filmpje gepost over "vechten tegen ziekte"

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:15

Magrathea schreef:
Stom toevallig heeft een van mijn favoriete youtubers een filmpje gepost over "vechten tegen ziekte"
[ Video ]

Interessant!
Ik vind de term toxic positivity in dit kader ook erg raak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:41

Wij zijn allemaal onder hypnose :+
Citaat:
Mensen zijn massaal gehypnotiseerd en schreeuwen inmiddels als gekken in de ruimte aldus Jan Huzen die het volgende schrijft:

Sprak onlangs met een hypnotiseur die mij liet weten dat een groot deel van Nederland in een hypnose verkeerd. Veel mensen zijn niet meer in staat om zelf te denken en kunnen geen oprechte waarnemingen meer doen.
Slechts een handje vol mensen kan nog nuchter denken en zijn in staat te beredeneren dat er iets niet klopt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:44

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:45

Citaat:
Sprak onlangs met een hypnotiseur die mij liet weten dat een groot deel van Nederland in een hypnose verkeerd

Echt neeeeee _O- _O-

Overigens.. de hashtag "burgeroorlog" die momenteel een soort van trending is... Wazzup met dat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:51

Ik moet zeggen, dat ik zelfs op LinkedIn soms berichten lees m.b.t. Corona, dat ik denk, dat schrijf je toch niet op dit platform? Zelfs een directeur die geweld o.a. tegen zorgmedewerkers wel kan begrijpen, door het beleid van Hugo de Jonge en de rest.
Daar zakt echt mijn broek vanaf......

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 11:58

Electra63 schreef:
Ik moet zeggen, dat ik zelfs op LinkedIn soms berichten lees m.b.t. Corona, dat ik denk, dat schrijf je toch niet op dit platform? Zelfs een directeur die geweld o.a. tegen zorgmedewerkers wel kan begrijpen, door het beleid van Hugo de Jonge en de rest.

Het lijkt wel of het steeds extremere vormen aan neemt. Ik heb ook een vriendin die gelooft echt alles mbt nieuwe wereld order en ziet de toekomst heel somber in. Ik ga niet met haar in discussie ik probeer haar zover te krijgen dat ze tijd aan haar hobby's besteeds en niet de hele dag het net af zoekt. Maar in discussie gaan doe ik niet, het heeft geen enkele zin.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:06

Ik ga ook niet in discussie op het internet, behalve Bokt :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:07

Cer schreef:
Citaat:
Sprak onlangs met een hypnotiseur die mij liet weten dat een groot deel van Nederland in een hypnose verkeerd

Echt neeeeee _O- _O-

Overigens.. de hashtag "burgeroorlog" die momenteel een soort van trending is... Wazzup met dat?

Vanavond weer demonstratie in Den haag, wellicht hiermee?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:11

Loretta schreef:
Electra63 schreef:

Het lijkt wel of het steeds extremere vormen aan neemt. Ik heb ook een vriendin die gelooft echt alles mbt nieuwe wereld order en ziet de toekomst heel somber in. Ik ga niet met haar in discussie ik probeer haar zover te krijgen dat ze tijd aan haar hobby's besteeds en niet de hele dag het net af zoekt. Maar in discussie gaan doe ik niet, het heeft geen enkele zin.

Goede vrienden van ons ook... vind ik best lastig. Wij gaan de discussie wel aan maar komen er toch niet uit. En het vervelende is dat het ook helemaal niet helpt tegen de angst en de onzekerheid, in plaats van dat mensen samenkomen worden ze uit elkaar gedreven. En zijn ze nog veel banger voor allerlei schimmige partijen en het idee dat er meer achter zit. Gebaseerd op angst en wantrouwen, zo jammer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:19

nps schreef:
Goede vrienden van ons ook... vind ik best lastig. Wij gaan de discussie wel aan maar komen er toch niet uit. En het vervelende is dat het ook helemaal niet helpt tegen de angst en de onzekerheid, in plaats van dat mensen samenkomen worden ze uit elkaar gedreven. En zijn ze nog veel banger voor allerlei schimmige partijen en het idee dat er meer achter zit. Gebaseerd op angst en wantrouwen, zo jammer.

Het gekke is dat ik ook nog wel begrip heb waar dat wantrouwen tegen de overhied vandaan komt. Probleem is alleen dat dat de complottheorieen nog niet waar maakt. Maar die vriendin van mij heeft het ook niet makkelijk gehad de laatste jaren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 12:43

Brainless schreef:
Citaat:
Mensen zijn massaal gehypnotiseerd en schreeuwen inmiddels als gekken in de ruimte aldus Jan Huzen die het volgende schrijft:

Sprak onlangs met een hypnotiseur die mij liet weten dat een groot deel van Nederland in een hypnose verkeerd. Veel mensen zijn niet meer in staat om zelf te denken en kunnen geen oprechte waarnemingen meer doen.
Slechts een handje vol mensen kan nog nuchter denken en zijn in staat te beredeneren dat er iets niet klopt.

Jan Huzen???

Dat is toch diezelfde die ook het hele land in rep en roer bracht voor het verdwenen meisje Willeke Drost en daar van alles voor liet afgraven en allerlei actiegroepen begon, en actie voerde voor de boeren en hier ook een nogal agressieve actiegroep voor begon en ik meen zelfs dat hij ook op de barricades stond voor het behoud van zwarte piet?

Hij is typisch iemand die demonstreren en de boel opruien als hobby heeft :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:04

Brainless schreef:
Citaat:

Weet je zeker dat ze niet gewoon the Matrix bedoelen? Overduidelijk toch dat we daarin leven en maar enkelen van ons de goede pil gekozen hebben om er uit te komen.
_O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:07

Daphara schreef:
Weet je zeker dat ze niet gewoon the Matrix bedoelen? Overduidelijk toch dat we daarin leven en maar enkelen van ons de goede pil gekozen hebben om er uit te komen.
_O-

Ik probeer daarom ieder weekend een andere pil... :+ Eens is t de goeie :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:09

Cer schreef:
Daphara schreef:
_O-

Ik probeer daarom ieder weekend een andere pil... :+ Eens is t de goeie :')

Ik heb ze allebei genomen en ben nu in het paradijs! :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:04

Ik merk ook om mij heen dat sommigen de stip aan de horizon niet meer kunnen zien. Maak me er best zorgen om. Vooral de mensen die alleen zijn, hebben het heel moeilijk nu. Dan heb ik het niet eens over de ondernemers die hun zaak failliet zien gaan en waarbij het water aan de lippen staat. Ik merk ook dat het thuiswerken niet voor iedereen is weggelegd. Bij sommigen lukt het prima, sommigen breken er echt op af.
Gevoelsmatig denk ik wel dat het op dit moment het beste zou zijn dat we in een korte (zo kort mogelijke) echte lockdown zullen moeten om het virus weg te drukken. Maar redden die mensen dat nog? En zo niet, want zijn de gevolgen dan? Nu er al bijna geen plek is meer in ziekenhuizen. Een collegaatje van mij MOET nu echt geopereerd worden (baarmoederhalskanker). Maar ze zit dus in de wachtkamer...

RIVM zegt dat de besmettingen nu lijken te stabiliseren (nog geen afname) als gevolg van de maatregelen die begin september en half oktober hebben genomen maar geen woord over het effect van de schoolvakanties. De scholen zijn nu vrolijk weer begonnen...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 16:21

Ik ben nu weer op stage, en ik merk dat ik thuiswerken echt verschrikkelijk vind. Ik word niet gestimuleerd, niet uitgedaagd en merk dat ik een giga extravert ben, want ik krijg echt zoveel energie van het tussen de mensen zijn. :P
Vorige week zat ik de hele week thuis en daar werd ik echt heel onzeker van. Heel irritant.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:14

Babootje schreef:
Ik merk ook om mij heen dat sommigen de stip aan de horizon niet meer kunnen zien. Maak me er best zorgen om. Vooral de mensen die alleen zijn, hebben het heel moeilijk nu. Dan heb ik het niet eens over de ondernemers die hun zaak failliet zien gaan en waarbij het water aan de lippen staat. Ik merk ook dat het thuiswerken niet voor iedereen is weggelegd. Bij sommigen lukt het prima, sommigen breken er echt op af.

Ik hoop dat het Ierse systeem (dus met vastgestelde maatregelen op basis van signaalwaarden) echt goed hierbij kan helpen. Dan weet je gewoon waar je aan toe bent. Nu is het steeds maar afwachten wat er in de volgende persconferentie aan wordt gekondigd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:42

Magrathea schreef:
Babootje schreef:

Ik hoop dat het Ierse systeem (dus met vastgestelde maatregelen op basis van signaalwaarden) echt goed hierbij kan helpen. Dan weet je gewoon waar je aan toe bent. Nu is het steeds maar afwachten wat er in de volgende persconferentie aan wordt gekondigd.

Dat systeem hebben wij ook, vier fases alleen toen ze dit introduceerden zaten we bijna in de hoogste alarmfase.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:15

bigone schreef:
Magrathea schreef:

Dat systeem hebben wij ook, vier fases alleen toen ze dit introduceerden zaten we bijna in de hoogste alarmfase.

Da's toch nog in de maak? Of heb ik wat gemist :)