De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:31

Mijn ouders wonen precies tussen ewijk, Nijmegen en beneden leeuwen in. Voor hen maak ik me drukker dan om mezelf. Overigens woon ik zelf in Arnhem. Maar de stad is groot en het zal vast wel los lopen allemaal.

Overigens best confronterend. Ik probeer nu goed in mijn elleboog te niezen en zo min mogelijk aan mijn gezicht te komen met mijn handen. Maar ik denk toch wel regelmatig oliebol zat ik weer aan mijn neus te wrijven. Ik word me daar nu pas echt bewust van

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:47

capopjekop schreef:
Overigens best confronterend. Ik probeer nu goed in mijn elleboog te niezen en zo min mogelijk aan mijn gezicht te komen met mijn handen. Maar ik denk toch wel regelmatig oliebol zat ik weer aan mijn neus te wrijven. Ik word me daar nu pas echt bewust van

Ik had het daar ook met mijn vrienden over. Ik raak dus echt continu mijn gezicht aan, heel irritant als je d'r op let :')

Ik ga dit weekend naar huis (studeer in Brussel) en daar is het ook bijna ingesloten. We wonen zelf in Veldhoven. Maar, best, Eindhoven en Waalre zijn ook gevallen. En nu in het ziekenhuis in Veldhoven ook.

Edit: ik denk dat het toch overal wel komt. Vandaar besloten om niet in Brussel te blijven.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:05

Ach, ik weet officieus van plekken waar het niet officieel bevestigd is... wanneer je in angst gaat leven is het de paniek die regeert, niet meer het virus, dat verspreidt zich toch wel...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:13

Ach ik zit in Oosterhout en dus ook redelijk in het midden van een hoop besmettingen. Dongen is hier echt naast zo'n beetje. Maar goed kan me er heel erg druk om gaan maken maar echt tegenhouden kan je het niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:21

Over die 2 strains een uitleg van iemand die hier dag en nacht aan aan 't werk is in Nederland:
Citaat:
Normaal gesproken worden alle samples van het virus vergeleken of die anders zijn, want zo willen we dus monitoren of het virus niet gemuteerd is en als het gemuteerd is hoe dan, want dat zegt iets over toekomstige mutaties. In italie wordt bijvoorbeeld een sample genomen en de info van dat sample wordt wereldwijd via WHO gedeeld zodat iedereen kan zien dat het virus niet gemuteerd is.
China claimt nu dat er twee strains waren, een super gevaarlijk en een milder. Zij claimen vervolgens dat de gevaarlijke variant door hun ingrijpen een soort van verdwenen is. Wat theoretisch zou kunnen. Waarom die dan verdwenen is komt door hun eigen adequaat optreden en dus de chinese overheid heeft ons allemaal voor een ramp behoed (wat theoretisch kan, maar al minder waarschijnlijk is, want maatregelen alleen laten een strain meestal niet volledig uitsterven en al zeker niet zo vlug). Maar goed, theoretisch kan het.
Op de vraag hoe dat strain er dan uitzag en of we dat strain mogen zien, want dat zou inzicht geven in het mutatie patroon, is het antwoord pertinent "nee". Niemand buiten de chinezen heeft (op dit moment dus) het gevaarlijke strain waar we voor behoed zijn gezien. Ze willen het sample niet geven, maar ook de meta informatie over het sample niet.

Als aanvulling, het stuk waaruit de informatie gehaald wordt is het een een nationaal medisch journal uit China, dat het nationaal is betekent niet meteen dat het onbetrouwbaar is, maar een internationaal journal krijg je het dus niet in gepubliceerd want dan had je in de peer review meer bewijs moeten leveren.

Bron: Florence13 https://forum.viva.nl/gezondheid/corona ... /458576/42

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:28

Hier in Belgie worden de woonplaatsen van de mensen die besmet zijn, nooit meegedeeld.

Eind mei zou het virus uitgeraasd zijn. Nog even geduld dus :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:42

Pandora2 schreef:
Hier in Belgie worden de woonplaatsen van de mensen die besmet zijn, nooit meegedeeld.

Eind mei zou het virus uitgeraasd zijn. Nog even geduld dus :+

Trump zegt in april, laten we hopen dat hij een keer gelijk heeft.

Bij ons nu extra zeep op het werk en ze gaan deurkrukken extra schoon maken.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:43

In april was het 'hoogtepunt' werd ons wijs gemaakt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:45

Volgens mij is het moeilijk te voorspellen wanneer een virus klaar is.

En Trump... heeft deze man ooit zinnige dingen gezegd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:46

elnienjo schreef:
Over die 2 strains een uitleg van iemand die hier dag en nacht aan aan 't werk is in Nederland:
Citaat:
Normaal gesproken worden alle samples van het virus vergeleken of die anders zijn, want zo willen we dus monitoren of het virus niet gemuteerd is en als het gemuteerd is hoe dan, want dat zegt iets over toekomstige mutaties. In italie wordt bijvoorbeeld een sample genomen en de info van dat sample wordt wereldwijd via WHO gedeeld zodat iedereen kan zien dat het virus niet gemuteerd is.
China claimt nu dat er twee strains waren, een super gevaarlijk en een milder. Zij claimen vervolgens dat de gevaarlijke variant door hun ingrijpen een soort van verdwenen is. Wat theoretisch zou kunnen. Waarom die dan verdwenen is komt door hun eigen adequaat optreden en dus de chinese overheid heeft ons allemaal voor een ramp behoed (wat theoretisch kan, maar al minder waarschijnlijk is, want maatregelen alleen laten een strain meestal niet volledig uitsterven en al zeker niet zo vlug). Maar goed, theoretisch kan het.
Op de vraag hoe dat strain er dan uitzag en of we dat strain mogen zien, want dat zou inzicht geven in het mutatie patroon, is het antwoord pertinent "nee". Niemand buiten de chinezen heeft (op dit moment dus) het gevaarlijke strain waar we voor behoed zijn gezien. Ze willen het sample niet geven, maar ook de meta informatie over het sample niet.

Als aanvulling, het stuk waaruit de informatie gehaald wordt is het een een nationaal medisch journal uit China, dat het nationaal is betekent niet meteen dat het onbetrouwbaar is, maar een internationaal journal krijg je het dus niet in gepubliceerd want dan had je in de peer review meer bewijs moeten leveren.

Bron: Florence13 https://forum.viva.nl/gezondheid/corona ... /458576/42

Als we nu doe ongevaarlijke variant flink laten rondgaan, bouwen we immuniteit op.

Overigens werd een globale economische crisis voorspeld voor medio 2020.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 06-03-20 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:47

F_Orumster schreef:
[
Als we nu doe ongevaarlijke variant flink laten rondgaan, bouwen we immuniteit op.

Er wordt in de wetenschap dus uitgegaan dat die eerste gevaarlijkere variant helemaal niet bestaat, omdat China dit niet wil delen. En aan die zogenaamde mildere variant gaan ook mensen dood.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:48

Laten we idd hopen dat Trump eens een keer gelijk gaat krijgen. Maar ik betwijfel het. Er is door verschillende onderzoekers al aangegeven dat de kans aanwezig is dat het virus blijft sluimeren tijdens de zomermaanden en dan keihard terug kan komen in het najaar. Maar goed, dat is maar afwachten nu, hoe het allemaal daadwerkelijk verloopt aangezien het nog zo nieuw is.

Bij m'n man op het werk gaan ze hoogstwaarschijnlijk binnen nu en 2 weken het kantoor sluiten en voorlopig thuis werken is gister aangegeven, gezien het razende tempo waarin de besmettingen hier in Zuid-Limburg nu ook aan't verspreiden zijn. Zo hopen ze dat de fabriek langer open kan blijven en de werkende mensen in de fabriek minder snel besmet kunnen raken - al zullen die ook zelf nog moeten opletten in hun eigen omgeving thuis - aangezien heel veel mensen en ziekenhuizen afhankelijk zijn van de fabriek. Ben eens benieuwd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:52

Bambi1995 schreef:
Was vanmiddag in het ziekenhuis en je moest bij de aanmeldzuil melden of je in een risico gebied bent geweest. Anders mocht je het ziekenhuis niet in. Door het hele ziekenhuis stonden desinfectie machines.

Ik was in het Erasmus en daar hingen alleen flyers dat je het direct moest melden als je griepverschijnselen had... Ook qua hand geven was er geen beleid.. in ieder geval niet op mijn poli.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:56

Bij ons op het werk wordt nu elke dag je temperatuur gemeten. Hier wordt echt alles gedaan om het te voorkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:00

Dat het virus terugkomt, dat is op zich niet raar. Maar dan heb je kans gehad om immumiteit op te bouwen. Dus zal het virus minder dodelijk worden.

Dingen als bij iedereen temperatuur opmeten op de werkvloer als je niet met mensen werkt, gaan die niet ver over grenzen van privacy? Wat doe je dan met mensen die op de fiets of wat meer inspannend naar het werk komen? Dan is de temperatuur ook hoger.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:02

Vraag me af: overal lees je dat ontsmettingsgel niet werkt, maar gister bij de huisarts stond er een tafeltje met daarop twee f pomp flesjes ontsmettingsmiddel, met een briefje erbij: voor het betreden van de wachtkamer handen ontsmetten.
Maar die gels werken niet lees je overal.... of heeft de huisarts iets anders?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:04

LadyMadonna schreef:
Vraag me af: overal lees je dat ontsmettingsgel niet werkt, maar gister bij de huisarts stond er een tafeltje met daarop twee f pomp flesjes ontsmettingsmiddel, met een briefje erbij: voor het betreden van de wachtkamer handen ontsmetten.

Ze doen altijd iets, misschien niet genoeg en je moet er vrij veel van nemen anders is de gel opgedroogd voordat het z'n werk gedaan heeft. Daarnaast werkt schijnveiligheid heel goed voor de gemoedsrust en zoiets kost zeer weinig.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:04

Ik ben zelf koerier en ik weet van collega's dat hun regelmatig een thermometer op hun hoofd hebben gekregen bij klanten voordat ze naar binnen mochten. Ook zijn er klanten die zendingen weigeren als de koerier verkouden is.

Ikzelf heb er nog niet zoveel last van maar dat komt meer omdat ik veel particulieren weg breng. Wel heb ik handzeep en doekjes bij mij om mijn scanner schoon te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:06

LadyMadonna schreef:

Als je een goede gel te pakken hebt werkt dat heus wel iets.

Maar het werkt onvoldoende als er te veel (huid)vet en of vuil op je handen zit.

Het beste is goed je handen wassen met zeep. Is dat niet mogelijk dan kan je zo’n gel gebruiken.

Die gels zijn vooral niet goed om altijd te gebruiken omdat ze ook de goede bacteriën doden en de samenstelling niet altijd goed is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:21

Ik gebruik die gels tussendoor als ik geen zeep en water kan gebruiken. Je moet alleen ook een flinke hoeveelheid gebruiken en zorgen dat het ook overal komt. Niet zo effectief als zeep, maar tussendoor beter als niets.

Bij mijn fysio staat het ook. Als je binnen komt hangt er een briefje of je het wil gebruiken en de apparaten worden tussendoor schoongemaakt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:23

Shiloh schreef:
In het hele pand staat op allerlei plekken ontsmettingsgel. Bij toegangspoortjes, toiletten, in de kantine en ze worden ook consequent gebruikt.

Ik mag hopen dat men na toiletbezoek ook nog gewoon de handen wast en niet alleen ze desinfecteert? Anders zou ik nl banger worden voor een noro-uitbraak dan voor een covid-uitbraak.

Ik herken de angst die ik hier tegen kom niet zo. Ik vraag me niet af of ik het ga krijgen, maar wanneer, dus wacht rustig af. Als zorgverlener heb ik sowieso een grotere kans om het op te lopen, combineert ook heel fijn met een chronische ziekte. ;)
Op werk mogen wij nog steeds handen schudden, aangezien we toch al de hele dag onze handen desinfecteren.
En verder zijn mensen gewoon vieze wezens en dan niet alleen de kinderen waar het hier eerder over ging. Ik vraag regelmatig patiënten (ook buiten corona-tijdperk) of ze hun hand voor hun mond willen doen als ze hoesten. Ook al regelmatig mensen gehad die hun neus snuiten in hun laken. Heel fijn als je daar nietsvermoedend in grijpt.
Een kind van een patiënt die toch zijn ouder wilde bezoeken op de afdeling terwijl diegene zelf ziek was heeft al eens voor een grote influenza-uitbraak op de afdeling gezorgd. :?
Daarom, dat virus komt er wel.

Ik doe zelf weinig wat ik anders niet doe. Draag geen handsieraden op een afwasbaar horloge na en hou mijn nagels kort.
Het enige wat ik niet meer doe is mandjes gebruiken in de supermarkt. Bedacht me dat dit een goede reden is om die vieze dingen niet meer te hoeven gebruiken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:44

LadyMadonna schreef:

Huisarts heeft denk ik andere. Ik werk in de zorg en daar hebben we ook betere, vrijwel elk virus wordt daarmee uitgeschakeld, ook noro. Die laatste reageert bv niet op standaard ontsmettingsgel. Weet niet waar Corona wel of niet op reageert.
Sowieso moet je altijd wassen met zeep en die gel gebruiken, dan heb je de meeste virussen en bacteriën wel uitgeschakeld.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:06

germie schreef:
Dat het virus terugkomt, dat is op zich niet raar. Maar dan heb je kans gehad om immumiteit op te bouwen. Dus zal het virus minder dodelijk worden.

Dingen als bij iedereen temperatuur opmeten op de werkvloer als je niet met mensen werkt, gaan die niet ver over grenzen van privacy? Wat doe je dan met mensen die op de fiets of wat meer inspannend naar het werk komen? Dan is de temperatuur ook hoger.

Ik vind dat jouw temperatuur niks met privacy te maken heeft. Je hoeft het niet te doen, maar dan word je naar huis gestuurd en krijg je niet betaald.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:15

Neverland schreef:
germie schreef:

Ik vind dat jouw temperatuur niks met privacy te maken heeft. Je hoeft het niet te doen, maar dan word je naar huis gestuurd en krijg je niet betaald.

Je wilt geen preventieve test, niet dat je temperatuur opgenomen wordt, waarom ben jij overal zo op tegen? Niet als aanval bedoeld, maar iets wat ik niet begrijp

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:24

WOW. Wederom worden woorden verdraaid. Waar schrijf ik dat ik niet meewerk aan temperatuur opmeten? Ik heb daar GEEN MENING over gegeven. Maar ik vraag me wel wat af ja.
Het is hier bij ons gelukkig niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-20 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt