2018 afvallen. Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Re: 2018 afvallen. Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:32

Ik tel mijn calorieën ook ruim, dan weet ik zeker dat ik goed zit :j Dus ook de olie waar ik in bak meetellen.

Dagelijks op de weegschaal staan helpt voor mij wel merk ik, als ik een paar dagen niet op de schaal sta en het ineens hoger is vind ik het frustrerender dan dat ik elke dag erop sta en het soms met 0,1 of 0,2 zie fluctueren. Vanochtend was ik 65,1 (na eerst snel in onderbroek naar beneden te rennen voor een plasje :') ) en nu weer extra gemotiveerd om dat getal blijvend onder de 65 te houden.

Ik heb mijn eten nu ook weer onder controle en het bewegen ook. Zondag een uur in de sportschool gestaan (5 km hardlopen en wat krachttraining) en een buitenrit van 1,5 uur gemaakt en gister hoeven van mijn pony bekapt (zwaar!) en daarna 5 km flink tempo gewandeld. Vanavond weer de sportschool in voor nog 5 km hardlopen en krachttraining.

Nu toch weer over op een soort 'intermittent fasting', als ik ontbijt oversla en om 12 uur pas eet heb ik de rest van de dag veel minder honger en kan ik met veel minder calorieën af. Ook voor de lunch is het prima vol te houden. Meningen zijn erover verdeeld of dat goed is of niet, maar ik merk voor mezelf dat ik me er prettiger bij voel en ik heb eerder ook al jaren nooit ontbeten. Alleen als ik ga sporten in de ochtend dan doe ik wel een ontbijtje.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:02

Linda_Fleur schreef:
Nu toch weer over op een soort 'intermittent fasting', als ik ontbijt oversla en om 12 uur pas eet heb ik de rest van de dag veel minder honger en kan ik met veel minder calorieën af. Ook voor de lunch is het prima vol te houden. Meningen zijn erover verdeeld of dat goed is of niet, maar ik merk voor mezelf dat ik me er prettiger bij voel en ik heb eerder ook al jaren nooit ontbeten. Alleen als ik ga sporten in de ochtend dan doe ik wel een ontbijtje.

Dit heb ik ook. Ik ontbijt meestal ook niet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:05

Ik doe ook intermittend fasting :j probeer het te rekken tot 12:00-13:00, al was het gisteren 14:30 geworden :))
Maar als ik eenmaal de eerste “maaltijd” op heb dan krijg ik inderdaad een stuk sneller weer honger.

Ik durf niet te wegen, dus ik ga dat ook niet doen totdat ik resultaat in de spiegel zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:14

Maar hoe trek je dat smorgens als je moet weeken... dan blijf ne toch flauw en hongerig?
In t weekend of op vrije dagen lukt me dit prima maar anders...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:15

Ik kan echt niet zonder ontbijt de deur uit hoor..
Dan ga ik echt van mn stokkie.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:18

Veel water drinken en ik ga iets doen zoals wandelen of fietsen. Als ik stil ga zitten ga ik dat hongergevoel alleen maar opwekken. Maar met water drinken is ‘t goed te doen en voel me dan zeker niet flauw. Heb liever dat ik ‘savonds iets later dan 18:00 nog kan eten, want dan kan ik juist echt meer honger hebben omdat ik dan een hele dag actief ben geweest en het dan ook echt nodig heb.

Anoniem

Ik kan prima teren op een kop koffie 's morgens. Het is niet voor iedereen weggelegd maar ik heb er echt geen problemen mee om 's morgens een grote kop koffie te drinken en dan pas met de lunch te eten.

Anoniem

Als ik ontbijt oversla en rond 1en mijn boterhammen eet dan heb ik alleen maar meer zin in eten ..

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:08

Ja in de ochtend een dubbele espresso voor mij en de rest van de ochtend zeker een liter water, thee of met elkaar afgewisseld. Het zal niet bij iedereen zo werken maar voor mij werkt het heel fijn :j .

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:19

Ik sta al weer weken stil in gewicht omdat ik me gewoon niet netjes aan mn "dieet' houd.
Ben niet aangekomen en wel wat cm kwijt rond mn taille/heupen.
En de weegschaal is kapot dus geen idee wat ik nu weeg.

IF heb ik dus ook over zitten denken.
Ik ben echt een hele slechte ontbijter.
En indd ik kan prima de hele ochtend teren op 2 bakken koffie.
Maar eten jullie dan verder alleen een lunch en avondeten met IF of ook wel wat tussendoortjes?

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:25

Als ik aan het werk ben (kantoor) alleen lunch en diner. Tenzij ik beter voorbereid ben, dan rond 3 uur nog een mueslireep, banaantje of pakje crackers. Ook een beetje afhankelijk van hoe zwaar ik lunch. Oh en na het eten beloon ik mezelf nog weleens met een cappuccino met suiker, als dat nog binnen mijn calorieën past of ik een zwak moment heb. Voeg nu wel elke dag redelijk mijn calorieën in in MFP dus zie ik wat er nog over is. Ik zit meestal rond de 1500 kcal. Sporten niet meegeteld.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:22

Ik krijg smorgens echt niks weg, behalve als ik dan een shake neem.
Nadeel daarvan is dat ik dan na 1.5 uur honger heb.
Terwijl als ik niks eet ik dat niet heb >;)
Heb nu vakantie dus mooi de tijd om IF eens te testen en van de week maar eens weer fanatiek te gaan sporten.
Thuis krijg ik al redelijk wat beweging ivm paarden aan huis en momenteel met de weide bezig.
Dus loop heel wat af :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 06:33

Moeten we deze week gewicht doorgeven?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:33

was volgens mij verleden week.

Jeetje dat jullie niet omvallen als je niets eet voor je de dag gaat beginnen. Nu eet ik mijn ontbijt altijd op mijn werk, maar dat is puur dat ik geen zin heb om er tijd voor uit te trekken in de ochtend. Moet al zo vroeg op ;-)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:48

Ik heb afgelopen weekend mijn gewicht doorgegeven.
Dacht dat het toen moest, maar gezien er geen lijstje is geplaatst is het misschien komend weekend?

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:54

Mizora houdt de lijst bij voor de oneven weken. Deze week is het week 17, dus dan kan je het weer doorgeven als je dat wil. Weeg je maar 1x per maand kan je het ook doorgeven.
Als ze tijd heeft, verwacht ik begin volgende week weer een lijstje.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:30

Ik kan ook echt niet zonder ontbijt. Mijn ochtendritueel is altijd snel-snel, maar altijd met een bakje havermout of Brinta. Als ik dat niet doe, hou ik de rest vd dag honger. Maar het is ook maar net wat je gewend bent denk ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:38

En er is vorige ronde wel iets opgestuurd. Maar het was zo hectisch dat ik het eigenlijk gewoon vergeten ben. Mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:11

Ik ben sowieso nooit een grote ontbijter geweest dus voor mij was de overstap naar IF eigenlijk heel makkelijk. 's Morgens een bak koffie en ik kan prima door tot een uurtje of 12. Voor mij is het overigens puur een manier om meer te kunnen eten in een kortere tijd. Ik eet nog steeds genoeg (rond de 2000 dus), maar door het 'raam' waarin ik dat doe kleiner te maken heb ik het gevoel alsof ik meer kan eten dan als ik het ook nog verspreid over het ontbijt. Nu kan ik een flinke lunch, een lekker tussendoortje en een goed bord avondeten naar binnen werken en dan heb ik vaak 's avonds nog meer dan genoeg ruimte over om een toetje of een lekker tussendoortje te nemen. Voor mij (die geniet van kaasjes en wijntjes op de bank) is dat echt een uitkomst. Op deze manier hoef ik eigenlijk nooit na te denken over te veel eten, want meer dan 2000 kcal in mijn raam krijg ik toch niet zo makkelijk weg als ik niet naar de McDonalds ga oid.

Overigens werkt het bij mij wel zo dat als ik een dag wel ontbijt, ik ook 's morgens een tussendoortje moet nemen. Ik kan niet een glas drinkontbijt of een bak havermout wegwerken en dan pas met de lunch weer eten, als ik het doe moet ik ook tussendoor nog iets hebben.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:27

Als ik vrij ben kan ik ook mijn ontbijt uitstellen tot een uur of 12/1. Moet ik werken moet ik er voor eten anders ga ik echt KO.
Op mijn oude werk begon ik om half 7 en ontbeet ik met cliënten rond 9 of 10 uur. Zelfs dan moest ik een banaan o.i.d. eten op weg er heen om niet flauw te worden.

Vandaag trouwens weer een kilo lichter. Was dus vocht van afgelopen weekend. Zit wel nog steeds een kilo boven wat ik een paar weken terug was. Maar ik heb de motivatie wel weer te pakken!
Ik heb alleen zo'n spierpijn van het sporten dat ik twijfel om vandaag te gaan of morgen. Ik wilde vandaag gaan maar ik heb echt al moeite om op een stoel te gaan zitten of op te staan..
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 25-04-18 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:28

Ontbijten doe ik eigenlijk altijd wel.
Als ik om kwart voor 8 moet beginnen op werk dan eet ik vaak iets van kwark als ontbijt.
Maar anders vaak gewoon 2 sneetjes brood. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:32

Wat is het doel van intermitting fasting eigenlijk? ken de term maar nooit mee bezig geweest verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:19

IngridM schreef:
Wat is het doel van intermitting fasting eigenlijk? ken de term maar nooit mee bezig geweest verder.

Er zijn een hele hoop theorieën op losgelaten en je leest vaak dat je lichaam op deze manier harder zou moeten werken voor het verbranden en daardoor meer vet zou verliezen. Dat is nooit wetenschappelijk bewezen.

Afvallen is simpelweg een energietekort creëren bij jezelf -> je verbrandt meer dan dat je binnen krijgt. Om dat aan te pakken kan je 2 dingen doen: je verbranding verhogen (door veel sporten), of je inname beperken (door minder te eten dan je normaal doet). Je hebt als basisverbranding altijd je BMR, dat is de absolute ondergrens, wat je lichaam nodig heeft om je organen een beetje bezig te houden. Daarnaast heb je dus de verbranding die daar bovenop komt door beweging. Dat kan verschillen van 500 bovenop je BMR tot 3000 bovenop je BMR, als je bijvoorbeeld topsporter bent oid. IF is eigenlijk niets meer dan het 'raam' waarin je eet zo klein maken als je wilt zodat je meer kcal kan eten in een kortere tijd en dus meer dat 'volle' gevoel hebt. Dit is vooral handig voor mensen die bijvoorbeeld een laag BMR hebben omdat ze klein van stuk zijn of bij wie de verbranding niet erg hoog ligt waardoor ze erg bewust moeten eten. Als ik het ontbijt oversla kan ik later op de dag 300 kcal extra eten, die ik persoonlijk later op de dag beter kan gebruiken.

Edit: overigens doet iedereen technisch gezien aan IF, het betekent niets meer dan bewust een periode op de dag uitkiezen waarop je eet en waarop niet. Als jij slaapt vast je ook, wat technisch gezien net zo goed IF is. Sommige mensen kiezen er alleen voor om dat raam wat kleiner te maken zodat ze binnen dat raam meer eetmomenten in kunnen plannen. Het is imo vooral handig als je moeite hebt met overeten en binnen de perken blijven, of als je niet kan kiezen wat je eet als avondeten/lunch (zoals bij mij het geval is). Als ik al uitgebreid ontbijt en ik krijg vervolgens een zware lunch of avondeten voorgeschoteld zit ik al snel boven mijn doel, terwijl ik uiteindelijk wel genoeg moet eten om ook een vol gevoel te hebben. Door ontbijt over te slaan heb ik daar wat meer speelruimte in en kan ik makkelijker een tussendoortje pakken als ik honger heb ipv ontbijt naar binnen proppen terwijl ik dat eigenlijk niet wil.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:14

NoTwixLeft schreef:
Mizora houdt de lijst bij voor de oneven weken. Deze week is het week 17, dus dan kan je het weer doorgeven als je dat wil. Weeg je maar 1x per maand kan je het ook doorgeven.
Als ze tijd heeft, verwacht ik begin volgende week weer een lijstje.

Thanks!
Zal morgen wegen en doorgeven :)

Ik ontbijt ook altijd! Gisteren voor overleg op mn werk helemaal vergeten te ontbijten. Gelukkig was ik wat eerder waardoor ik naar de woongroep kon rennen voor een bakje yoghurt haha. Ik val anders echt om

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:16

IF is een beetje de oertijd nabootsen.
Toen moesten de mensen nog jagen voor hun eten.
Smorgens gingen ze dan op pad achter een prooi aan op een lege maag.
Als ze dan uiteindelijk wat gevangen hadden konden ze zich 'vol' eten
Ze zeggen dat je verbranding beter is op een lege maag, dat je dan eerder je vetreserves aanspreekt ondat je dan eerst wat moet doen voor je eten.
Maar hé, dat is ook wat ik er van gelezen heb he :')