Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:47

Wat balen magda!

Hebben jullie met dit weer ook meer moeite met conditie/ademhaling?
Ik was gisteren aan het lopen, maar het lukte gewoon echt niet.. Na even wandelen voelde mijn spieren zelfs enorm stram. Snap niet goed waar dit vandaan komt, ik loop 3x in de week kleine stukjes (4/5 km) maar opbouwen lukt niet echt..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:44

Ik loop ook veel moeilijker met dit warme weer. Heb het liefst een graad of 12.

Vanmorgen de trailroute van 7km van de stichting zevenheuvelenloop gelopen die is uitgezet vanaf De Steeg. Een lekkere pittige route door het bos. Ik heb er nog een stuk aangeplakt, zodat ik ruim 10km gelopen heb.
Dat was wel even genoeg, want ik had nog betonnen benen van twee concertavonden achter elkaar :') (iron maiden in Gelre Dome en stone sour in tivoli vredenburg).
Gelukkig heb ik bijna vakantie!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:34

Midden overdag kan ik nu ook niks inderdaad. Die zon op mijn hoofd/ in mijn ogen.. ´s avonds gaat het prima. Ik sta trouwens in de krant nav de mudrun :+ Het blijkt dat toch best veel mensen dat ding lezen want ik hoor van alle kanten dat ze me hebben gezien.

En zaterdag heb ik de prutmarathon samen met mijn broertje. Nu dat ik zo gehypet wordt komt er echt mega veel volk naar me kijken! Terwijl ik juist dacht een beetje relaxt te gaan doen haha. Je mag 3 rondjes en ik was er 1 van plan, en dan te kijken hoe ik me voel enzo.. Maarja, als zoveel familie, vrienden en vage kennissen komen wil ik ook weer niet afgaan o.o. I feeeeel the pressure

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:38

O wat leuk Sintara!

Mijn man is zo blij dat ik ook begonnen met hardlopen, en zit mij nu de hele tijd te pushen om wedstrijden te doen. Ik rij al 26 jaar paard en heb ooit 1 wedstrijdje op de manege gereden :+ geloof niet dat ik daar veel ambitie voor heb :D alhoewel het voor lopen wel nog leuk lijkt.

Vandaag overnacht ik in Hoofddorp. Ben naar het Haarlemmerbos gereden. Had een knooppuntroute gepland van 8km waarvan ik 6km max wou hardlopen en daarna lekker uitstappen. Voor geval van nood kon ik een stukje can 3km afsnijden. Daar aangekomen, mooie plek! Knooppunt 1,2 en 3 vlot gevonden. Dacht nog bij mezelf dat dat in NL toch allemaal beter geregeld is dan bij ons. Vervolgens ben ik tussen elk knooppunt minstens een keer verloren gelopen :') zelfs met de lus af te snijden nog 7,40km afgelegd waarvan veel rondkijkend gestapt en stilgestaan _O- :D

Hoe zoeken jullie nieuwe leuke routes? Ik vind dat echt moeilijk. Thuis loop ik gewoon langs de dijk heen en terug. Saai maar best mooi en ook wel makkelijk, gewoon voet voor voet gedachteloos gaan :)

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:08

Zijn er nog mensen die de strongsisterrun gaan lopen in september???

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:13

Nee ik niet.

In mijn woonplaats loop ik altijd dezelfde routes, inderdaad lekker gedachteloos.
In het bos pak ik gewoon nieuwe paden en als er geen afslag komt draai ik weer om. Gelukkig ken ik de routes in de bossen aardig doordat ik er al jaren wandel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:24

Sorry voor mijn late reactie, het was even een drukke dag.

In mijn rechterbeen heb ik inderdaad een shin splints en doordat ik dat been ben gaan ontlasten heb ik links een overbelaste been. Beiden zijn nu ingetaped.

Het punt is alleen dat dit niet van maandag aka een keer hardlopen is maar dat maandag wel de druppel was. Nu dus op zoek naar de emmer.

Gelukkig heb ik hele fijne begeleiding daarmee!

Voor nu ligt de focus op rust en genezing en dan rustig opbouwen. Bijvoorbeeld 5 minuten wandelen en dan 30 seconden hardlopen. Met nieuwe schoenen en wellicht ook compressiekousen. Maar dat is voor nu vooruitlopend op de zaken.

Sintara tijdens het hardlopen zelf had ik nergens last van. Wel wat druk op mijn spieren maar hé het was les 1. De pijn is pas een uur of 5 later komen opdagen.
Van te voren heb ik netjes warmgelopen en gerekt en gestresst.

S1993 dit was inderdaad de laatste druppel. Ik weet dat ik niet boos moet zijn maar het blijft oneerlijk, erg gemotiveerd maar steeds stappen terug moeten doen, doet best pijn. Letterlijk en figuurlijk.

Anne_bento ik dacht dat het eerst ook tijdelijk zou zijn maar de pijn nam alleen maar toe.
Ik moet inderdaad nieuwe schoenen hebben, mijn huidige zijn dmv filmen op mij aangemeten maar die zijn toch al 7 jaar oud. Tijd voor nieuwe.

Bedankt dames ik zal morgen op jullie berichtjes lezen nu erg moe.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 06:23

Oei 7 jaar oud!! Gooi die meteen weg asjeblieft, best grote kans dat daar je klachten door ontstaan, 7 jaar is echt heel erg oud voor een hardloopschoen!!! Goed dat je voor nieuwe gaat kijken. Verder duimen dat je snel hersteld, maar pak voldoende rust dan komt het wel goed.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 06:40

Terwijl ze er als nieuw nog uitzien, zo misleidt daardoor. :=
Bedankt ik heb geen haast inderdaad. :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:22

Haha ja mensen maken nog wel eens de fout te denken dat schoenen zoveel km meegaan, maar na een aandacht jaren droogt de zool uit en raakt je demping weg, en laat dat nou 1 van de mogelijke oorzaken van overbelaste pezen zijn.. hoe ze eruit zien is helaas misleidend ja

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:49

Poes ik heb ook nooit veel wedstrijden gereden maar zelf wedstrijdjes lopen vind ik wel leuk :)
Ik loop eigenlijk altijd bekende rondjes en anders kijk ik vooraf even hoe ik ga lopen. Tijdens de opbouw voor de marathon ging ik natuurlijk verder van huis maar dan was het ook niet erg als ik een stukje verkeerd liep want ik moest toch kilometers maken :+

Magda schoenen van 7 jaar oud zjin zeker geen aanrader om mee te lopen, daar is echt alle demping uit.

Gisteren heb ik een kort vlot rondje gedaan. Het kwam zo uit dat ik rond de middag ging lopen, véél te warm! Weinig km's deze week want dit weekend ook weinig tijd. Gisteravond nog wel gaan aquafitten en morgenochtend ga ik nog een rondje rennen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:58

Dat heb ik geleerd inderdaad. := Zodra ik weer groen licht krijg, zal ik nieuwe gaan kopen bij Runningcentrum. :)

Hebben jullie ervaring met kompressiekousen zowel tijdens het hardlopen als tijdens het werk (stan/lopen werk)? En welk merk kunnen jullie aanraden?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:03

Ik had vaak last van pijn in mijn schenen en kuiten, vooral kuiten, krampen en stijfheid. Dus wilde ook eens kompressiekousen proberen en begonnen met die van Decahtlon. Loop er nu zeker een jaar mee en nooit meer last!!! Laatst weer 1 keer zonder gelopen en toen begonnen mijn kuiten te zeuren. Dus ik loop niet meer zonder. Ik denk dat de wat duurdere beter zijn, dat moet haast wel, maar voor mij werken die van Decathlon helemaal prima. Buiten hardlopen om geen ervaring mee, met lange wandeltochten gebruik ik ze wel en ook veel baad bij. Gewoon uittesten, eerst lekker de goedkopere proberen, duurdere kan altijd nog. Is sowieso niet schadelijk dus uitproberen kan altijd :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:06

Bedankt dan ga ik daar eens kijken. :j Ik schrok best wel van de prijs inderdaad.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:06

Vorig jaar had ik een tijdje wat gevoelige schenen en heb ik de Herzog kousen aangeschaft, dat hielp toen wel want de klachten waren redelijk snel weg (ook even wat minder gelopen). Een paar weken terug had ik heel licht wat gevoeligheid in de schenen tijdens het trainen, weer paar keer met de kousen gelopen en nu is het weer over.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:19

Ik heb ook een beetje mijn 'standaard' rondjes. Als ik mijn lange duurloop doe loop ik altijd 15km hetzelfde (dat is door een paar kleinere bosjes naar de ginkelse hei) en dan bij de ginkel aangekomen wissel ik af. Dan neem ik willekeurig wat paadjes en als ik het gevoel heb te ver af te dwalen draai ik weer om :)

Gister bij de atletiek had ik het wel zwaar met de warmte, liep met een paar mensen die er iets beter tegen konden dan ik dus erg pittig maar ook wel weer blij dat ik zo heb doorgelopen. We begonnen met het schema rond een uur of zeven (loopscholing etc duurde beetje lang) en vond het toen nog wel echt warm!

Maargoed, 4x1200 gelopen in ongeveer 5.08 en had het alleen de laatste set behoorlijk zwaar op 't eind en beetje hoofdpijn maar dat trok snel bij na 200m wandelen en water drinken :) Morgenochtend mag ik weer duurlopen *\o/*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:37

Nee geen ervaring met compressiekousen, ik heb ook nooit last van mijn beenspieren door het hardlopen. Ik denk dat ik daar gewoon niet aan kom doordat ik voor die tijd allang tegen de grens van mijn longen aanloop.

Qua rondjes heb een paar standaard rondjes die ik bij wijze van spreke met mijn ogen dicht kan lopen. Soms doe ik die de andere kant op ofzo. En soms ga ik gewoon lopen en zie ik wel waar ik uitkom. Ik ben wel goed bekend hier en ik heb googlemaps, dus heel heftig verdwaal ik niet. Die rondjes gaan altijd veel beter dan mijn standaardrondjes :P .

Gisteren heb ik voor het eerst 10 kilometer gedaan *\o/* Wel ook een hoop stukjes gewandeld hoor, maar het begin is er. En geen last gehad van mijn voet. Alleen mijn knie was ietsjes moe, verder niks. Maar ik vertrouw het nog steeds niet, ik hoop dat de fysio het volgende week kan oplossen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:07

Wat super zeg! Topper!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:50

Ik probeer wel echt veel te varieren met looproutes. zowel vanuit huis (waar je dan niet aan ontkomt met 5 keer trainen in de week dat je toch vaak dezelfde stukken aandoet), maar pak ook regelmatig de fiets om elders te lopen. soms zet ik een route uit op afstandmeten soms als ik echt in een gheel andere regio ben doe ik een wandelroute al dan niet in combinatie met een knooppunten fietsroute, in de ardennen en de eifel loop ik puur op gpx routes. (of ik volg anderen die daar beter in zijn dan ik).
Vandaag een hele rustige duurloop van ruim 26km gedaan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:01

Oh ik kan echt niet elke keer een (bijna) zelfde route lopen. Ik heb altijd veel in het bos gelopen, en waar ik nu woon is op een klein 'parkje' waar je ongeveer een rondje van 7-8 km kan lopen alleen maar asfalt, en merk dat ik gewoon m'n plezier in het hardlopen wat kwijt raak :o Er zijn wel veel bossen rondom de stad, maar daar zit je sowieso een half uur voor op de fiets dus dat kost je gewoon een heel stuk meer tijd en energie dan. Ik ga dan ook alleen voor lange duurlopen het bos in, ik ga niet voor een half uurtje lopen een uur op de fiets zitten! Gelukkig is m'n vriend ook een buitenpersoon dus we zijn aan het kijken of we aan de andere kant v/d stad kunnen wonen, dichterbij een van de grote bossen :)

Verder staat hier het hardlopen dus op een wat lager pitje, ik vind het lastig om gericht te trainen nu m'n horloge kapot is dus vaak loop ik gewoon een simpel relaxed rondje en probeer ik zo nu en dan wat heuvels mee te pakken om toch de intensity een beetje wat hoog te houden. Ik lees wel altijd mee!

Sintara, super je eerste 10 km!
En welkom terug Magda, ik heb jou geloof ik 'vroeger' wel eens langs zien komen ja. Balen dat je meteen na je eerste rondje weer in de lappenmand zit #) Zou me niks verbazen als het door je oude schoenen komt, geen demping is niet fijn voor je pezen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:25

Ik heb net even gelopen, maar het sloeg nergens op. Heb het na 3.75km opgegeven. Te warm, maar vooral te moe. Nog een half dagje en dan gelukkig vakantie.

Heeft iemand hier de gouden tip om compressie tubes makkelijk uit te krijgen?? Ik krijg die dingen bijna niet meer uit als ik zweet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 07:58

Met behulp van een plastic zakje erover heen doen trek je de compressie kousen zo uit, de tubes al helemaal.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:12

Eerst helemaal afstropen tot onderaan je been, bovenste randje met twee handen beet pakken en dan over je voet trekken. En een plastic zakje werkt idd ook goed. Je moet er even wat handigheid in krijgen :)).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 10:15

Jouw methode heb ik geprobeerd noeps, maar krijg ze bijna niet over mijn hak dan.

Ik trek ze aan met een plastic zakje, maar uittrekken nog niet geprobeerd op die manier. Ga ik uitproberen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:21

Lekker Sintara!

Ik vind dezelfde stukken lopen wel relaxt, hoef ik nergens bij na te denken en kan ik gewoon lopen en genieten :) Maar af en toe vind ik het ook leuk om een nieuw rondje te proberen :D

Nu het toch over compressiekousen etc gaat: wat is daar het nut precies van?