Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:51

Chernique, wat ik doe is de eerste 5 km echt hard rennen voor mijn gevoel (daar doe ik dan ongeveer 27 minuten over) dan mag ik 1 km op een wat rustiger tempo en de laatste 4 op mijn normale tempo (die dus ook steeds hoger gaat liggen) :) Werkt best wel, heb mijn snelheid op de 10 km zo al met een heel stuk verbeterd.

Lente, moest je heuvelop grotere passen nemen? Ik neem dan juist altijd korte snelle pasjes, maar dat is dus fout? :=

Anoniem

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:54

Het was maar 5km per uur.

Eerst knieën hogerop en grotere passen en daarna als ik dat te pakken heb de helling flink omhoog en zo mezelf dwingen iets naar voren te gaan lopen. Ik loop iets achterop mijn voeten namelijk.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:36

vergeleken met jullie loop ik nog echt als een slak :') 3,4 km in 27 minuten... hahah
maarja lesje voor lesje komen we steeds dichter bij de 5 km.

Vandaag heb ik hardloopkleren van mn moeder gekregen! super blij! Volgens mij heb ik een nieuwe reden gevonden om mijn koopverslaving te voeden :')

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:36

Mag ik mij hier ook melden? :D

Ik sport 4 a 5 keer per week in de sportschool en wil meer gaan hardlopen. Ik liep op niet goede schoenen, kreeg klachten waardoor ik het hardlopen niet leuk vond.
Vandaag ben ik bijna 1 uur in de sportwinkel geweest om schoenen te kopen. Voet afdruk gemaakt, schoenen aan, lopen door de winkel, op de loopband en dat met verschillende schoenen! Top service! :D En het zijn Brooks Adrenaline GTS 13 geworden! Hebben jullie ervaringen met dit merk, heb er namelijk nog nooit van gehoord? :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:49

Leuk om te lezen dat iedereen toch weer zijn eigen snelheid heeft en tijd neerzet! :)
@Wolli2004: Ohja runkeeper lijkt mij ook wel handig. Ik doe nu alles met looptijden. En wow 10 miles in 47 minuten?! En achja, iedereen die daar komt doet het toch maar, wat voor tijd ze ook neerzetten! :D
@Lente: Ai.. klinkt pijnlijk :(:)
@VERAx: Ah dat is ook wel een goed idee! Ga ik ook uitproberen, dankjewel :)
@Max_en_Max: Ach alles op zijn tijd toch! Het is al hartstikke goed dat je überhaupt je loopkleren aandoet en gaat hardlopen! :) En erg hé al die kleding := ik heb nu een hele mooie zwarte/felroze set <3
@Debsoleino: Welkom! Wat goed dat je goede schoenen heb laten aanmeten (moet ik ook nog steeds doen.. :o ) Nee het merk ken ik niet, maar ik ben ook niet zo thuis daarin. :o Shame on me.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:25

sunshine schreef:
Doet er nog iemand mee aan een leuke wedstrijd in Juni/Juli in Noord brabant?????
Ben internet aan het afspeuren, maar vind niet echt wat leuks ! Ja run for Kika, maar 20 euro inschrijfgeld vind ik een beetje te....

Ik ga zaterdagavond 1 juni meedoen in Nuenen (naast Eindhoven). 5-10-15 km en de halve marathon.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:34

Hmm dat het in de avond is vind ik minder hihi !! Vind overdag namelijk fijner/leuker !

Ik heb vandaag dit (hopelijk :') ) schatje gekocht :
Afbeelding

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:23

Homiafortuna, en doe jij zelf dan ook bepaalde training om sneller te worden? Ik begin nu ook te denken, dat het met 48 misschien toch niet meer zo makkelijk gaat als met 23 ... wel balen, maar ja. Alleen die wedstrijd ... had me zo leuk geleken om de 5K daar gewoon in een leuk tempo te lopen. Nou ja, laat ik me er maar aan vasthouden, dat het sinds ik (ca. een half jaar terug of zo?) het begin toch wel behoorlijk sneller is geworden, alleen ik sta nu stil en ga niet meer vooruit qua tempo. Eliine, ja, te hard weggaan is echt killing %) , dan wordt het sowieso niets meer. Wollie, ik heb calados runner op mijn telefoon en die roept onder het lopen van alles, alleen zo zachtjes dat ik er echt niets van versta. Geen idee waar die Calados mevrouw het over heeft.
Ik begrijp dat ik tevreden zou moeten zijn met telkens ietsje sneller ... en niet meteen 3 minuten eraf moet willen.

Positieve note: ik merkte wel dat mijn benen sterker zijn geworden door al die heuveltjes. Nu mijn longen nog! Lente, dat doe ik dus ook op de loopband, een helling instellen, je went er wel aan hoor! En het is goeie intervaltraining. Allez, misschien wordt JIJ wél sneller ;-) 8-) . Maar idd, wat Verax zegt, heb ik dus juist ook als tip gekregen, heuvel op juist niet te grote passen, wel knieën wat hoger, voorover leunen en landen op de voorvoet.

Succes met de chiropractie behandelingen ;-) allemaal.

Max_en_Max, In elk geval supergoed van je dat je die 3,4 al loopt, da's al best een end. Rest komt wel (tenzij je 48 bent, maar ik zie dat je 17 bent). En die hardloopshirtjes zijn idd leuk he ... ben net bij de Aktion geweest om ook zo'n leuk roze shirtje te scoren dat een paar pagina's terug stond, maar kon ze niet vinden. Jammerrrr ... heb me maar tevreden gesteld met 4 zakken kaaszoutjes en 4 flessen Aloe Vera drink.

Debsoleino, het merk heb ik wel van gehoord ja, en volgens mij is het een heel goed merk, maar ik ben er een beetje uit hoor, vroeger wist ik daar meer van toen las ik ook hardloopblaadjes en zo. Heel verstandig dat je het goed hebt laten uitzoeken. Laat je het weten hoe het bevalt? Ben ik erg nieuwsgierig naar. Een goede schoen is zó belangrijk!

Sunshine, niet in je ogen wrijven als je dat potje gebruikt hebt he! Anders wordt het NIET je grootste vriend <<) . Ik hoop dat helpt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:57

Afbeelding
Even een plaatje erbij zodat het duidelijker wordt, maar bij het rode is het gevoelig bij mij.
Aan beide benen :n als ik er aan kom voelt het aan alsof er een blauwe plek zit, en dat voel ik ook wanneer ik afzet met mijn voet.
Vandaar dat ik tijgerbalsem heb gehaald, hopelijk is het morgen beter want wil een ronde gaan.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:14

sunshine schreef:
[ Afbeelding ]
Even een plaatje erbij zodat het duidelijker wordt, maar bij het rode is het gevoelig bij mij.
Aan beide benen :n als ik er aan kom voelt het aan alsof er een blauwe plek zit, en dat voel ik ook wanneer ik afzet met mijn voet.
Vandaar dat ik tijgerbalsem heb gehaald, hopelijk is het morgen beter want wil een ronde gaan.

Ik heb precies het zelfde al een maand lang. Doe nu al een stuk rustiger aan maar ga ook nieuwe schoenen aan meten bij Run 2 Day!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:15

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je gaat lopen als je daar pijn hebt. Als je dan tijgerbalsem smeert, voel je de pijn misschien niet meer, maar de blessure zit er nog wel steeds.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:07

debsoleino schreef:
Mag ik mij hier ook melden? :D

Ik sport 4 a 5 keer per week in de sportschool en wil meer gaan hardlopen. Ik liep op niet goede schoenen, kreeg klachten waardoor ik het hardlopen niet leuk vond.
Vandaag ben ik bijna 1 uur in de sportwinkel geweest om schoenen te kopen. Voet afdruk gemaakt, schoenen aan, lopen door de winkel, op de loopband en dat met verschillende schoenen! Top service! :D En het zijn Brooks Adrenaline GTS 13 geworden! Hebben jullie ervaringen met dit merk, heb er namelijk nog nooit van gehoord? :D

Ik heb precies dezelfde schoenen aan laten meten (sinds een maand nu). Kreeg last van knieband, schenen en irritatie van hiel met mijn oude schoenen. Brooks is een merk dat enkel en alleen hardloopschoenen maakt. De adrenaline 13 is een schoen die overpronatie (door je enkel zakken door bv. platvoeten) tegen gaat. Het schijnt een heel goed merk te zijn (ik had er tevoren ook nog nooit van gehoord) En verder moet het model en het blok in de zool bij je voet passen natuurlijk. De schoen geeft ook heel veel demping in zool en hak. Mijn hiel en knieband blessure zijn nu inmiddels weg. Mijn scheenbeen voel ik nog bij extra zware training, duurt heel lang voor deze blessure echt over is.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:20

JasmijnJoy schreef:
Lente schreef:
Je zegt dat je weet waarmee je bezig bent maar ik vind het toch verontrustend. Actief afvallen op die leeftijd is ongezond. Snoep gezond, beweeg, maar overdrijf het niet. Je lichaam verandert nou eenmaal in de puberteit. Je heupen worden breder, je krijgt een buikje, je benen worden wat dikker... Als je op een normaal gewicht zit is afvallen helemaal niet nodig :n

Okee, midzomernachtrun ga ik eens naar kijken of ik mee kan doen. :j

Ik ga eens rustig plannen hoe en wat qua beweging in aanloop richting die wedstrijden. 5 dagen rust voor een wedstrijd is een goede tip!

Tja, als je niet lekker in je vel zit...

Misschien moet je de oorzaak aanpakken ipv jezelf compleet te gaan overbelasten met al dat sporten.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:24

Nextdomino schreef:
Ik ben nog op zoek naar een leuke loopwedstrijd halverwege juni. Kan nog niets echt leuks vinden.

Midzomerloop in het Amsterdamse bos :)

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:26

HannahFrouk schreef:
Ik doe om-en-om lange intervallen (van 3-4 minuten) met tussendoor een minuutje wandelen en dan weer korte intervallen: een minuut op een hoog tempo, tussendoor halve minuutjes wandelen en dan weer een minuut op een hoog tempo, waarbij ik dan de hoge tempo's vaak laat oplopen, dus ik begin dan met 1 minuut 10 km/h (wandelen), 1 minuut 11 km/h (wandelen) etc.
Dus tsja, ik wissel het af zeg maar. 1 x per week doe ik een loopclubje, daar doen we ook wel regelmatig intervallen. Ik heb er wel onwijs veel moeite mee hoor, met intervallen.

Op dat clubje is ook gekeken naar mijn looptechniek, en daar kreeg ik juist een complimentje voor. Dus ja, waar ligt het nou aan? Ben ik misschien gewoon te ongeduldig, ik weet het niet. Volgens de leidster van het clubje is het gewoon conditie (ik kan het dan met mijn longen niet bijhouden, mijn benen willen wel en daar heb ik ook nooit last van, maar ik loop altijd te piepen, te hijgen en te raspen met mijn ademhaling, ... altijd buiten adem).

Probeer ipv het wandelen terug te schakelen naar een lager looptempo, dus tussen dribbelen en joggen

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:28

Lente schreef:
De fysio heeft me gemarteld maar wel goede tips gegeven.

Ik moet op de loopband de helling op lopen en ik moet mijn knieën hoger optillen en zo grotere passen gaan maken.

Daarna heeft hij me gemarteld door mn stijve benen op te rekken #)

Loopband moet je op 1% zetten om lopen buiten na te bootsen idd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:29

Dit was echt 10% :=

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:32

Brooks zijn goeie schoenen idd maar er zijn nog meer goeie merken. De schoen die bij jou past is echt persoonsgebonden. Daarom altijd laten aanmeten.

En ik ben weer bij :D
Niet gelopen vandaag, moest laten laseren :) dus morgen m'n lesje doen! :D

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:32

Lente schreef:
Dit was echt 10% :=

Jij liever dan ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:33

Haha wel in wandeltempo hoor! Moet zeggen dat mn kuiten wel flink rekten :')

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:34

Dat wil ik geloven hahaha! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:53

En dan moest ik ook nog heel bewust helemaal doorrollen naar mijn tenen.

Ben benieuwd hoe het mijn lopen gaat beïnvloeden :)

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:21

BusyMissy schreef:
Ik heb precies dezelfde schoenen aan laten meten (sinds een maand nu). Kreeg last van knieband, schenen en irritatie van hiel met mijn oude schoenen. Brooks is een merk dat enkel en alleen hardloopschoenen maakt. De adrenaline 13 is een schoen die overpronatie (door je enkel zakken door bv. platvoeten) tegen gaat. Het schijnt een heel goed merk te zijn (ik had er tevoren ook nog nooit van gehoord) En verder moet het model en het blok in de zool bij je voet passen natuurlijk. De schoen geeft ook heel veel demping in zool en hak. Mijn hiel en knieband blessure zijn nu inmiddels weg. Mijn scheenbeen voel ik nog bij extra zware training, duurt heel lang voor deze blessure echt over is.

Gelukkig is vanmiddag mij precies hetzelfde verteld! :D
Ik ben echt een geval apart kreeg ik te horen bij het passen. Ik ben helemaal scheef geworden doordat mijn enkel niet goed gezet is door het ziekenhuis toen het gebroken was. Ik ga vaak door mijn enkel, ik heb snel geïrriteerde kniebanden, last van mijn schenen na het rennen. Super om te horen dat je bijna geen klachten meer heb! :D

Hoe lopen jullie je schoenen in? Kreeg als tip dat ik de eerste paar keer rustig aan en niet te lang moet lopen. Kan je ook wandelen op je hardloop schoenen?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:53

Ik heb vorige week ook nieuwe schoenen gehaald heb toen 2x een korter rondje gedaan van 5 km en een ronde van 10 km, maar ik ben er nog steeds niet helemaal aan gewend.. Hoop dus dat dat niet al te lang gaat duren
Of je ook kan wandelen zou ik niet weten, ik denk eigenlijk dat dat wel kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:54

Ik heb er twee dagen op gewandeld en ben toen gewoon gaan lopen. Nooit problemen gehad :n