Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:59

Nee ik ben wel elk half jaar terug geweest voor een uitstrijkje maar zolang het stabiel bleef of zakte werd er verder niets ondernomen. Mn 1 na laatste uitstrijkje vorig jaar was pap3a en afgelopen januari dan eindelijk die verlossende pap1 gehad.
En nu heeft mijn lichaam gelukkig alles zelf opgeruimd qua afwijkende cellen :)

_LotteZ

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:53

Bedankt voor het delen van je ervaring @mvdbijl!
Wat fijn dat je lichaam het eindelijk heeft opgeruimd Mars, kan me voorstellen dat je dan eindelijk het gevoel krijgt dat je het los kan laten.
Hoe hebben jullie het ervaren na de ingreep? Zijn jullie de dag erna weer aan het werk gegaan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:24

Ja ik wel, de dag zelf rustig aan gedaan en de volgende dag ging alles weer prima :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:32

Ja, de dag erna gewoon weer gewerkt, dat ging prima :-)

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:09

Goed om te horen, bedankt!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:13

Ik ben vanochtend geweest voor een uitstrijkje. Zou binnen +/- 4 weken de uitslag moeten krijgen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:04

M_arvellous

Ik ben de volgende dag ook weer aan het werk gegaan. De ingreep zelf vond ik giga spannend maar het viel best wel mee. De verdoving vond ik het vervelendste. Heb na de lisexicie wel giga buikpijnen/krampen gehad. Nou 3 maanden later zijn deze gelukkig weggetrokken op zo af en toe buikpijn na.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:30

Ik heb de brief vandaag ontvangen en gelijk een afspraak gemaakt. 18 november ben ik aan de beurt. De afspraak is even ongemakkelijk maar wachten op de uitslag lijkt me best eng :o :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:25

WinSel schreef:
Ik heb de brief vandaag ontvangen en gelijk een afspraak gemaakt. 18 november ben ik aan de beurt. De afspraak is even ongemakkelijk maar wachten op de uitslag lijkt me best eng :o :=

Ahh dan moet ik ook...
Ik vergeet standaard te bellen een week later _O-

Maar als het slecht nieuws is dan bellen ze mij wel of komt een brief thuis

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:48

Naar aanleiding van o.a. dit topic, heb het hélemaal doorgelezen, heb ik het nu aangedurfd de thuis test te bestellen :o
Heb al 2 x een brief plus herinneringen gehad.
Ik heb gewoon nu al stress, dat als die thuis test niet goed is ik alsnog naar de huisarts moet en heb die hele test nog niet eens binnen ;(

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:58

Onwijs goed van je Vivat! :j

Het is gewoon heel belangrijk om je gezondheid op deze manier te monitoren. Ook bij een afwijkende uitslag kan er een heleboel gedaan worden qua behandeling en dan voorkom je een hoop ellende op lange termijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:01

Vivat schreef:
Naar aanleiding van o.a. dit topic, heb het hélemaal doorgelezen, heb ik het nu aangedurfd de thuis test te bestellen :o
Ik heb gewoon nu al stress, dat als die thuis test niet goed is ik alsnog naar de huisarts moet en heb die hele test nog niet eens binnen ;(

Ik ben trots op je :(:)

En logisch dat je nu al bang bent voor de uitslag.
Maar ook als een arts het afstrijkje doet is het slechts eventjes vervelend en daarna is t weer klaar.

Ondanks dat ik nu iets van 10 afstrijkje heb gehad ofzo vind ik het nog altijd naar.
De dag dat in erheen moet is mijn humeur ook altijd euh slecht

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:02

Vivat schreef:

:(:)

Hou je eerst er maar aan vast dat 90% van de thuistesten HPV negatief is en dus geen vervolgonderzoek behoeft :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:26

Janine1990 schreef:

Hou je eerst er maar aan vast dat 90% van de thuistesten HPV negatief is en dus geen vervolgonderzoek behoeft :)

Dat is wel een heel goede tip! Dank je wel :j

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:23

M_arvellous schreef:
Bedankt voor het delen van je ervaring @mvdbijl!
Wat fijn dat je lichaam het eindelijk heeft opgeruimd Mars, kan me voorstellen dat je dan eindelijk het gevoel krijgt dat je het los kan laten.
Hoe hebben jullie het ervaren na de ingreep? Zijn jullie de dag erna weer aan het werk gegaan?

Zelf ben ik meteen naar de ingreep weer aan het werk gegaan .
Wel buikpijn iets meer als menstruatie Pijn maar verder prima te doen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:17

Ah, vandaag toevallig de oproep binnen gehad. Weet je, het is niet het leukste om te doen, maar als je er een hoop ellende mee kunt voorkomen zeg ik: doen.
In mijn omgeving hoor ik de laatste tijd zoveel BMH- en borstkanker, dat ik me realiseer dat het wel belangrijk is om je te laten screenen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:51

Ik heb de uitnodiging ook gehad en ben afgelopen vrijdag geweest.

Na veel verhalen had ik er een naar gevoel bij maar dit viel allemaal mee.

Ik heb niks gevoeld, deed geen zeer. Ga gerust over 5 jaar weer.

(Na 2 kinderen steld dit niks voor :') )

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 00:32

Vivat schreef:

Wat super goed van je!!! +:)+ +:)+ het is zo onwijs belangrijk om het te laten checken. Ik zie er ook altijd heel erg tegenop om het te laten doen. Maar juist omdat het zo belangrijk is doe ik het.

Ik wacht nog steeds op de uitslag. Ik vind dat ook altijd wel een spannende tijd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 01:16

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:47

Wat een verschil tussen verschillende landen. En 5 of 10 jaar er tussen? Lijkt me zo veel...

Waar ik woon, gaat men gemiddeld 2x per jaar naar de gynaecoloog en wordt daar ook 2x per jaar een uitstrijkje gemaakt. Persoonlijk voel ik er amper wat van. Tuurlijk zijn er leukere dingen om te doen, maar het is zo klaar.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:51

Getup schreef:
Wat een verschil tussen verschillende landen. En 5 of 10 jaar er tussen? Lijkt me zo veel...

Waar ik woon, gaat men gemiddeld 2x per jaar naar de gynaecoloog en wordt daar ook 2x per jaar een uitstrijkje gemaakt. Persoonlijk voel ik er amper wat van. Tuurlijk zijn er leukere dingen om te doen, maar het is zo klaar.

Dat is dan ook wel weer erg overdreven lijkt me. Betaal je dat dan zelf of wordt het door de overheid betaald? Als we dat in Nederland gaan doen is de zorg helemaal niet meer te betalen denk ik

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:53

Wordt betaald.
Onder t motto: als er iets gevonden wordt, kan het er hooguit een ( half ) jaar zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:20

Wij 1x per jaar controle zonder uitstrijkje en per 2 of 3 jaar een uitstrijkje. Dat valt onder je eigen risico maar zonder controle krijg je geen recept verlenging voor anti conceptie.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:26

Wat omvat zo'n controle verder nog, behalve een uitstrijkje?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:30

Algemene afwijkingen, er is namelijk veel meer dan alleen maar hpv (soa‘s, schimmels, slijmvliesproblemen). Ook kun je kanker krijgen zonder hpv. Tevens meestal een borstonderzoek. Ik ben de laatste keer doorgestuurd voor verdachte klieren.
En een kort gesprek om te zien of er wellicht geen risicofactoren opgetreden zijn.
Zo ben ik een keer op een andere pil gezet vanwege mijn leeftijd (risico verminderend voor borstkanker), daar zou ik zelf niet aan gedacht hebben.
Sommige bieden ook aan om meteen je urine te testen of bijv je bloeddruk of andere dingen die je gelijk mee wilt checken, dat is optioneel.