Ik zou het ook niet waarderen als mensen 'spontaan' een huisje in de buurt gaan huren met het idee lekker elke dag op de koffie te komen ofzo, maar het is schijnbaar wel echt een 'ding' onder moeders van vaders dat ze zich (terecht of onterecht?) achtergesteld voelen als grootouder. Hoewel ik het er mee eens ben dat niemand zich moet opdringen, klinkt het alsof jouw partner de band met zijn ouders heel erg waardeert en dat hij zijn ouders graag iets meer wil betrekken. Ik zeg niet dat je ze mee moet nemen in de bevalkamer ofzo, maar ik heb wel gezien dat er soms serieus langdurige ruzie of andere narigheid ontstaat doordat niet alle oma's (en opa's) zich evenveel grootouder voelen. Ik kan me voorstellen dat het kwetsend kan zijn als de familie van de moeder wel langs mag komen en mee naar echo's, maar de familie van de vader niet (als de band verder goed is hè).
Al heb ik makkelijk kletsen. Ik heb al jaren geen contact meer met mijn moeder. Ik heb heel weinig contact met mijn vader en de kans is groot dat dit ook verbroken wordt. Mijn schoonmoeder daarentegen is zo onwijs leuk. Ze was eerst bang dat ze te opdringerig zou zijn ofzo, maar zij heeft zelf alleen maar zonen en ze wordt zo onwijs gelukkig van het idee oma te worden en de dingen die ze deelt zijn eigenlijk gewoon superlief. Ze is al een paar dagen in de zevende hemel vanwege een lachende baby op de 3D echo en dat is gewoon echt leuk. Ze is zo onwijs blij en komt denk ik nooit meer van die roze wolk af.
Ik denk dat een balans daarin goed is en als schoonouders rare dingen uitvreten dan ben ik ook echt voorstander van ze op hun plek zetter. De vader is inderdaad niet degene die het kind eruit moet werken, maar ik heb wel hele sneue verhalen voorbij zien komen over schoonouders die écht heel anders behandeld werden dan de ouders van de moeder terwijl er weinig anders aan de hand is.
Nu zijn er natuurlijk situaties die echt niet oké zijn, maar over het algemeen denk ik; als het leuke mensen zijn en je partner de band belangrijk vindt dan zou ik een beetje proberen te schipperen (maar niet teveel)

En dit verhaal is weer te lang geworden.

Anyway, ik hoop dat iedereen zich hier goed voelt.