Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 09:35

Ik woon ook in de buurt van Leeuwarden! Veel wind en vlaktes, check! :D

Als je eens samen wil lopen, geef maar een gil. Ik train op de langere afstanden meestal ook op een tempo van rond de 6:30.

Warmte vind ik ook lastig. Mijn tactiek is dat is ik me met het trainen vaak wat warmer kleed. Ik heb het idee dat het afgelopen zaterdag z’n vruchten afgeworpen heeft.

Kylan

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:08

Haha Ninus, ik heb geen marathon ervaring dus dat kan ik je niet vertellen :D

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:35

@Ninus Ik heb geen marathonervaring, maar wat ik weet van fietsen is dat de beste voeding die is die je binnen kunt houden zonder je maag en/of darmen er van te ontregelen. Als dat voor jou winegums zijn, dan vooral dat doen. Je wil dan waarschijnlijk op een langere afstand wel nog op zoek naar iets waar zouten en mineralen in zitten om aan te vullen wat je kwijt raakt met zweet.

Ik heb deze week een rustweek ingelast. Mijn trainingsschema is afgelopen en mijn volgende plan ik pas te starten in de week van 25 juli. Maandag was ik erg stijf, ik heb toen wel mijn hockey oefenwedstrijd bijgewoond maar heb op 4 keer 17½ minuut speeltijd misschien in totaal 10 minuten in het veld gestaan en dat was echt prima. Gister wezen fietsen maar echt met las enige doel om de hartslag heel laag te houden. Geen belasting voor de spieren behalve blijven bewegen, met dat mooie weer was het geen straf. Vanavond zwemmen met een vriendin, wederom geen straf met dit weer. En dan morgen wellicht een rustig rondje Sloterplas joggen, afhankelijk van wat de chiropractor 's ochtends zegt en doet. En de rest van de week heb ik nog niet over nagedacht. Zaterdag wellicht nog een keer een lage hartslag ronde fietsen, of rustig 1 of 2 rondjes Sloterplas maar dan wel op echt laag tempo...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:18

Winegums zijn lekker, maar niet fijn tijdens het hardlopen vind ik. Je moet er zoveel op kauwen.
Ik neem deze vaak mee van de decathlon.
Per stuk verpakt, wat ik heel handig vind en ze zijn redelijk zacht. Ook een soort winegum idee.

Afbeelding

Vanmorgen 21.21km getraild, niet zo ver gegaan, want ik had slecht geslapen en ik zweette me echt kapot. Wel getest hoe het liep met een extra softflask van 500ml achterin mijn rugzak en dat ging eigenlijk wel goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:50

Ik heb een ex topatlete eens horen zeggen dat ze niet vaak meer liep, af en toe ‘een marathon op een kopje koffie’ :D

Maw: zolang je niet voor een toptijd gaat, is het gewoon waar jij je lekker bij voelt. En dat moet je oefenen en proberen. Er zijn mensen die gewoon suikerklontjes meenemen en er zijn er die hele repen, koeken, pistolets en bananen weg krijgen.

Bij mij vergaat de honger tijdens het sporten dus ik moet mezelf echt eraan herinneren om op tijd wat te eten. Bananen vind ik vreselijk vies, ik hou het meestal op gelletjes. Snoepje idd zoals SV zegt vind ik lastig weg te krijgen tijdens het lopen. Tailwind ga ik ook eens proberen denk ik.
Repen vind ik meestal ook niet lekker.
Tijdens lange zware hikes neem ik pistolets en pannenkoekjes mee meestal. En koekjes. Dat lukt dan nog maar vanaf 40km moet ik ook meer opletten met wat ik eet omdat ik snel misselijk wordt.

Er is wel een theorie over hoe lang je op je voorraadje suikers kan lopen (dus vanaf wanneer je zou moeten eten). Gemiddeld is dat 60-90 minuten denk ik? Kun je laten meten iig! Ik probeer na een uur wat te eten als ik nog erg lang door moet. Maar tot 15km heb ik niet altijd eten of drinken bij.

Warmte trek ik ook slecht, en ik ben geen ochtendmens dus dat is soms afzien :D zonneklepje op, insmeren en veel veel drinken. En vertragen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:00

Wat een prachtige foto's SV! Daar doe je het uiteindelijk voor, de omgeving en de rust :j

Ik heb deze: https://www.duursport.nl/product/energy-gummies-caffeine-26-gr/ en dan zonder cafeïne.
Ik ga ook eens langs de Decathlon voor de isostar!

Een uur als eet-moment nemen is ook wel een goede poes, ik vergeet het vaak ook en als ik nuchter loop ben ik heel flauw na een halve marathon, dan ben ik gewoon echt te laat.

Mijn man is zo iemand die een volledige picknick houdt onderweg := Echt niet normaal wat hij allemaal weg krijgt :')

Ik moet er dan weer niet aan denken om het allemaal mee te slepen, zo is het ook weer.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:08

Mooie foto's SV! Het was inderdaad verrassend warm vanmorgen, zelfs met uitlaten van de hond :')

Ik probeer meestal als ik langer dan een goed uur loop wel iets bij me te hebben qua eten. Ik ga heel erg slecht als ik door die eerste suikervoorraad heen ben :+ Vooral bij ritjes op de racefiets word ik nog wel eens overvallen door duizeligheid en zwarte vlekken voor de ogen, bedenk me dan dat ik al 2 uur op de fiets zit zonder eten.... Met hardlopen valt het meestal wel mee en val ik niet zomaar om, maar ik merk het zeker. Op langere rondjes probeer ik dus vanaf ongeveer 45/60 minuten wel wat suiker te pakken, zodat ik het einde van de suikervoorraad voor blijf, dan kan ik prima langer doorlopen. Dat kan dus ook prima gewoon een klein snoepje zijn. Producten met caffeine onderweg gaat bij mij ook niet zo top, krijg ik hartkloppingen van.

In het normale leven ben ik groot fan van pannenkoekjes etc dus dat zou voor mij iets zijn om te proberen als ik serieus lang ga lopen. Ik speel wel een beetje met het idee om eens op te proberen te bouwen naar marathon afstand. Qua eten is het dan toch een kwestie van testen. Vooralsnog niet nodig op de huidige afstanden :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 13:19

Ja ik moet de hongerklop dus ook voor zijn anders slaat de motor finaal af hier. Kan dan gewoon niets meer. Dus bij lange afstanden moet ik eten voor ik zelfs maar denk aan moe worden.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:32

Ik ben fan van Clif Bloks. Lekkere smaken en gemakkelijk weg te krijgen onderweg :j soort wine gums, maar dan zachter..

Vandaag mochten die, samen met een Clif bar mee met een ritje op de racefiets hier in Italië. Was weer fijn :D overmorgen maar weer een klein rondje hardlopen..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:48

Zijn die met gelatine of vegetarisch?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:14

poes schreef:

Je bedoelt vegan denk ik, want er zit geen vlees in.

Even gegoogled, maar zo te zien zitten er geen dierlijke producten in.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:20

Volgens mij is alles qua Clif Bloks vegan.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 19:23

De meeste gels/sportvoeding is vegetarisch. Met winegums wel even extra opletten ivm gelatine :)

Maar geloof dat die snoepjes die SV noemt wel vegetarisch zijn. Verkopen ze op mn werk ook en dacht dat er geen gelatine in zit :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:36

Dan is het veganistisch. Vegetarisch zijn al die dingen, want ze zijn niet gemaakt van biefstuk ofzo :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 19:40

Supervixen schreef:
Dan is het veganistisch. Vegetarisch zijn al die dingen, want ze zijn niet gemaakt van biefstuk ofzo :P

Als er gelatine in zit, is het niet vegetarisch, omdat dit van botten gemaakt is. :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:05

Gelatine past idd niet in een vegetarisch dieet omdat het van ruggenmerg gemaakt is.

Maar altijd fijn als mensen je nog even je eigen dieet uitleggen :D

Dat geleermiddel zou dus gelatine of agar agar kunnen zijn bvb :j maar zal dus vegan zijn als ik het goed zie op het plaatje.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:19

Supervixen schreef:
poes schreef:

Je bedoelt vegan denk ik, want er zit geen vlees in.

Even gegoogled, maar zo te zien zitten er geen dierlijke producten in.

[ [url=m/Xjb3ao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelatine wordt(meestal) van dierenbotten gemaakt en is daarmee dus niet vegetarisch. Een beetje afhankelijk van je redenen om vegetarisch te eten en hoe strict je daar in bent eten vegetariërs dus ook niet altijd producten waar gelatine in zit.

Edit: ik ben spuit 11 zie ik al.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:26

Klopt. Net zoals ik kaas met dierlijk stremsel mijd.
Dat ze wijn met vissenblazen klaren mindert gelukkig!
En er zit ook gelatine in veel roomijs :( taartjes lust ik toch niet maar van ijs ben ik lang niet goed geweest haha. Kan het heel soms ook niet laten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 20:29

Ik heb soms wel eens dat ik gelatine eet. Blijkt dus ook in bvb slagroomtaart te zitten.

Koop dat zelf noet bewust, maar als ik op verjaardag oid ben en iemand biedt taart aan, dan doe ik er niet moeilijk om.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:41

Ja ik heb dat heel af en toe met ijs. Taart lust ik niet. Vind dat altijd lastig: taart, soep, ijs, kaas… allemaal van die producten die soms wel en soms niet vega zijn en vaak weten ze het zelf niet. Maar eens ik twijfel hoef ik het ook niet meer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:01

Ja ik weet dat gelatine in dierenbotten zit.
In mijn optiek is vegetarisch geen vlees of vis eten en veganistisch geen dierlijke producten eten.

Maar ik lees op google dat gelatine ook als niet vegetarisch wordt gezien.
Ach ja weer mijn kennis wat verbreed.

Anyways met die clif bloks zit je goed.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:27

Het komt uit merg dacht ik, dus iets van in de botten :)

Het verschil is soms idd voor veel discussie vatbaar!

Voor mij is vega: voor het product zelf is geen dier gedood.
Vegan: het is op geen enkele manier afkomstig van dieren. Maar vaak blijft de uitkomst hetzelfde: voor deze producten sterven ook veel dieren.

Maar simpel is het niet en ik leer ook nog wel eens bij hoor!

Zo lang je maar niet vraagt of ik vis eet :D

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:59

Zo lekker warm nog is het nog zeg! Garmin Jeff wilde heuvel training vandaag. Omdat het park nog vol zat met barbecues, skateboarders en wandelaars heb ik maar de heuvel van de parkeergarage op de campus gebruikt :)) Ging prima maar het was wel zweten!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:13

Hier een hele lekkere proefles van de hardloop club. Lekker in het bos, daar was het nog iets koeler. Wel lekker veel intervals, steeds sneller met 3 minuten, 2 minuten , 1 minuut en 30 seconden, en steeds 30 seconden rust tussendoor. Ik kreeg het er ook wel warm van :')
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:16

Geen taart lusten zou mij zo helpen. Ik hou van taart <3

Kylan, het is echt zweetweer. Wat stoer dat je toch gegaan bent.

Ik heb 3 dagen achter elkaar gelopen en nu een pijnlijke pees in mijn wreef. Ik sta echt aan of uit, heel irritant. Vandaag rustdagje en nu blijk ik COVID positief. Gelukkig alleen een kuchje dus even afwachten of ik toch kan blijven lopen.
Maandag had ik weer een rondje met hond en iemand maakte een foto. Zien jullie gelijk waarom dat makkelijk is :D

Afbeelding