Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:08

Mag ik mij ook melden:

Ik ben sinds vorige week weer begonnen met hardlopen. 3 jaar geleden heb ik dit ook geprobeerd, maar toen ben ik zonder verstand en zonder goede schoenen gaan rennen. Resultaat was dat ik na 2 weken alleen maar pijn in mijn knieën had.
Afgelopen donderdag voor de eerste keer weer begonnen en besloten om rustig te gaan opbouwen en echt te luisteren naar wat mijn lichaam aangeeft. Dit ging naar mijn mening wel redelijk. Vandaag voor de 2e keer hetzelfde rondje gerend (3,37 km) en dit in 23 minuten gerend met ook stukken wandelen er tussendoor. Niet geheel ontevreden voor de 2e keer hardlopen!
Mijn eerste doel is om dit rondje af te leggen zonder te lopen tussendoor. Uiteindelijk wil ik toch richting de 5km gaan.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:01

_lauraaa_ fijn is dat he? Als je eerste rondje dan toch pijnloos en meeviel!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 09:39

Gister bij de pedicure geweest. De bloedblaar is een soort knijpblaar vertelde ze en kan komen door een randje oid in de schoen. Nu heb ik de blaar opgelopen met mijn oude schoenen (die ik op dat moment al een jaar gebruikte) en is ie groter geworden met mijn nieuwe schoenen. Ze heeft heel veel eelt van mijn voeten verwijderd en ze zijn nu lekker zacht en glad. Aan de zijkant zat ook een dikke ribbel eelt, dus misschien dat het probleem nu opgelost is en anders moet ik verder zoeken naar de oorzaak. Misschien een zooltje oid of toch een pronatieschoen ipv een neutrale. Of stoppen met lopen, kan natuurlijk ook nog :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:37

denbine schreef:
_lauraaa_ fijn is dat he? Als je eerste rondje dan toch pijnloos en meeviel!

inderdaad heel fijn! het liefst wil ik vandaag weer gaan, maar ik weet dat dat niet slim is en dat ik mezelf weer kapot ga rennen. Wil het voorlopig bij 2 keer in de week houden.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:46

9 april gaan we ervoor 1/4 marathon van Rotterdam!
Na mijn ongeluk de langste hardloopwedstrijd voor mij!
Vandaag 7 km gedaan in 43 min
Doel is 10 km in 60 min maar wil niet teveel druk achter zetten.
Dinsdag nog even een keer naar de sportfysio en dan volgende week zondag knallen

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:29

Hoi ik meld me hier ook!

Gisteren voor het eerst hardgelopen.
2 km in 20 minuten.
Iets langzamer dan ik had gedacht,maar goed het begin is er!
Gelukkig niet echt spierpijn vandaag, meer een moe gevoel in de benen.
Morgen ga ik weer.
Mijn doel is om in augustus een 5km wedstrijd in mijn oude dorp mee te lopen.

Zijn er nog mensen die zondag mee doen met de ijsselloop (Deventer)?
Ik zit als vrijwilliger op de drankenpost bij de finish.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:30

Ja, ik meld me ook!

Paar weken geleden met mijn vriend begonnen. Even twee weken eruit gelegen vanwege zijn blessure, maar vorige week weer begonnen. Wij zitten nu op 4 km in 26 minuten, of eigenlijk, ik :+ Hij loopt veel makkelijker dan ik (lange benen :Y) )

Wij proberen continu te lopen in een tempo wat goed vol te houden (langzaam beginnen dus :D) is en dan de laatste km gas erop. We bouwen nu door naar de 5 km (deze/volgende week 4,5 en erna 5 hoop ik) daarna gaan we weer kortere afstanden pakken tussendoor om aan het tempo te werken.

We proberen echt 2 keer per week te lopen naast ons drukke schema en elkaar dan echt mee te sleuren, ongeacht wie er een drukke of vermoeiende dag heeft gehad.

Ik moet alleen echt op zoek naar nieuwe schoenen, ik blijk op kinderschoenen te lopen 8)7 En het dan raar vinden dat na 3 km mijn voeten gaan slapen en banden zeer gaan doen..
Mocht iemand nog tips hebben voor een betaalbare maar goede schoen.. Graag!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:31

Ja leuk! Ik wil me ook graag melden.

Ik ben 2 weken geleden begonnen met het hardlopen, mijn vriend en ik proberen dit 2 x per week mee te pakken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 00:09

Een huisgenootje wilde beginnen en miste motivate... En ik speelde ook al langer met het idee, dus there we go! Maandag begonnen en vandaag de tweede keer gehad. Ging best lekker :)

Vraagje: Hoe bouwen jullie op? We hebben nu 5 keer 5 minuten gelopen, en elke keer 1 minuut gewandeld. Dit gaat mij tijdens het lopen echt heel makkelijk af, dus dat is mooi :+ hoe zouden jullie dit uitbouwen? 5,5 min lopen en 1 min rust, of 6 min en 2 min rust? Of eerst nog een paar keer deze?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:08

Een paar jaar terug heb ik het met evy opgebouwd.

Nu ben ik op gevoel gaan lopen. 30/40 min en lopen gaan afwisselen met wandelen. En de hardloop minuten steeds verder uitbouwen tot ik aan dat half uur zat.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:43

Nirvana_ schreef:
Een huisgenootje wilde beginnen en miste motivate... En ik speelde ook al langer met het idee, dus there we go! Maandag begonnen en vandaag de tweede keer gehad. Ging best lekker :)

Vraagje: Hoe bouwen jullie op? We hebben nu 5 keer 5 minuten gelopen, en elke keer 1 minuut gewandeld. Dit gaat mij tijdens het lopen echt heel makkelijk af, dus dat is mooi :+ hoe zouden jullie dit uitbouwen? 5,5 min lopen en 1 min rust, of 6 min en 2 min rust? Of eerst nog een paar keer deze?

Dit idee had ik dus ook, alleen mijn vriend vind dat niks.
Wij zijn gewoon op een rustig tempo gaan joggen, tot een van ons niet meer kon. Dan een stukje lopen / op adem komen en weer verder rennen. Overigens wisten we dat dit rondje 3 km was, dus kun je heel makkelijk meten tot waar je de vorige keer bent gekomen en hoe lang je erover hebt gedaan.
Heel leuk om te zien dat dat dus vrij snel gaat en met 3 keer liep ik hem in een keer.
Daarna hebben we hem een paar keer herhaald en geprobeerd sneller te lopen. Nu hebben we er een kilometer bij gepakt, zo gaan we steeds een stapje verder :)

Het voordeel hiervan vind ik dat je jezelf steeds uitdaagt om een stukje verder te lopen zonder te wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:05

Ik ben vandaag voor de 4de keer gaan rennen. Weer 3 km gerend.
Ik ben inderdaad ook begonnen met gewoon rennen en maar zien hoelang ik het volhoud. Zo kom ik iedere keer weer een stukje verder. Merk wel dat ik geregeld last krijg van mijn ademhaling. Probeer er al op te letten maar krijg toch nog af en toe steken in mijn zij.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:12

Hoewel ik het zelf destijds ook niet volgens 'de regels' heb gedaan is het het beste om netjes volgens een schema met minuten loopjes op te bouwen. Lopen en kijken hoever je komt is denk ik de minst goede optie. Dat is vragen om blessures en dan bouw je uiteindelijk nog veel minder snel op dan volgens een rustig opbouw methode.
Daarnaast is het behalve het opbouwen van de belastbaarheid ook een mentale training om netjes op te bouwen volgens een schema waarbij je minuutjes lopen afwisselt met korte wandel pauzes en de lengte van de minuutjes lopen langzaam opbouwt. de wisselende hartslag is daarbij een extra conditionele training , onderschat dat niet.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:48

Bedankt voor de reacties! Interessant dit :)

Wij zijn de eerste keer begonnen met 'we zien wel', maar toen kwam een interessant onderwerp ter sprake, wilden we dat bespreken en .. dat ging hardlopend wat lastig. Dus veel te lang gewandeld, ik denk dat dit iig voor de afleiding beter werkt!

Morgen eens alleen lopen, ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik heb nu een schema gevonden die me best fijn lijkt. Morgen ga ik dus deze doen... Begint hardlopend:
2-1-3-2-6-2-6-2-7-2. Weet niet hoe ver ik met die laatste 7 ga komen, maar zien we dan wel :+

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:40

Gisteren 4 km aan een stuk in 25,5 minuut *\o/*
Ik had het behoorlijk zwaar en echt al een dood punt op 2,5 km, met voeten als bakstenen, maar mijn vriend heeft me er doorheen geloodst. killer-coach :+
Het gekke is dus, als ik mezelf dan focus op een iets rustiger tempo, dat het binnen 300 meter weer beter word en ik ook meer lucht krijg voor mijn gevoel :)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:18

Super netjes Tuigje!

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:11

denbine schreef:
Super netjes Tuigje!

Thanks!
Ik ga het morgen in mijn uppie proberen.
Voor mij best lastig, normaal lift ik mee op het tempo van mijn vriend.. Maar morgen muziekje op en gaan :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:33

Hoe gaat het nu met de hardlopers hier :D?

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:58

Vanavond weer samen! Plan om zaterdag alleen te gaan is mislukt :+
We gaan weer voor de 4 km, maar dan onder de 25 minuten, liefst richting de 24 :D
Als die erin zit gaan we er óf een half km bij pakken, of even terug naar 3 en dan het tempo verhogen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:06

Ben al weer even stil geweest. Inmiddels een week of 5 bezig, loop zo'n 2x per week.
Zit nu op 4x 6 min en 1,5 min. wandelen of 6x 5min en 1,5 min. wandelen. Moet zeggen dat ik het elke keer met opbouwen de extra minuut wel zwaar heb, maar al met al valt het me nog best mee hoe snel je conditie verbetert!

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:25

Ik waggel ook lekker door.
De ene keer beter als de andere keer
Heb een heerlijk rondje ontdekt van 6,5km , vandaag kijken of ik m nog zo leuk vind

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:22

SteffiiY schreef:
Hoe gaat het nu met de hardlopers hier :D?

Goed *\o/*

Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen met Evy. Ik loop nu steeds tussen de 6 en 8km aan 1 stuk en ik heb me ingeschreven voor de dam tot damloop. *D

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:06

Topic weer uit het oog verloren! Hoe gaat het met iedereen?
Hier gaat het echt top! Dinsdag 11 km gelopen en vandaag weer een snelle 6. Gemiddelde tempo ligt rond de 5.30 min/km dus zeer tevreden. Ook ben ik inmiddels begonnen met intervallen op de 4 km. Daar word ik ook heel blij van :)

Wel merk ik dat ik iets naar binnen loop met mijn voeten, waardoor ik mijn enkels voel. Iemand tips hiervoor? Een keer een loopanalyse doen? Tips voor een goede winkel om dit te doen?

Ik wil dit jaar graag starten met een loopevenement/wedstrijd op een 10 km. Nog aanraders? Ik zag dat NN Rotterdam 2018 en Dam tot Dam loop al vol zaten helaas... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 20:14

Hier vandaag weer gaan rennen na 1 week niks te hebben gedaan. Afgelopen week tentamens gehad en van 's ochtends tot middernacht geleerd....
Ondanks dat ik echt helemaal kapot was ging het toch vrij aardig!

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:50

Femke_Nikita schreef:
Topic weer uit het oog verloren! Hoe gaat het met iedereen?
Hier gaat het echt top! Dinsdag 11 km gelopen en vandaag weer een snelle 6. Gemiddelde tempo ligt rond de 5.30 min/km dus zeer tevreden. Ook ben ik inmiddels begonnen met intervallen op de 4 km. Daar word ik ook heel blij van :)

Wel merk ik dat ik iets naar binnen loop met mijn voeten, waardoor ik mijn enkels voel. Iemand tips hiervoor? Een keer een loopanalyse doen? Tips voor een goede winkel om dit te doen?

Ik wil dit jaar graag starten met een loopevenement/wedstrijd op een 10 km. Nog aanraders? Ik zag dat NN Rotterdam 2018 en Dam tot Dam loop al vol zaten helaas... :(

5.5 minuut de km is hartstikke netjes toch?!
Wat doe jij dan met die intervaltraining?
Ik ga binnenkort naar Runnersworld, voor een loopanalyse en nieuwe schoenen. Daar hoor ik erg goede berichten over :) ik loop nu nog op kinderschoenen kwam ik achter.. :')