Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:12

Super knap Chernique! en welkom ook Tictac!

Hannahfrouk, ik heb eigenlijk met evy opgebouwd naar de 5km. Daarna heb ik mn weken verdeeld in 3 keer per week rennen, 1 x lange afstand 5-7 km (voor mij is dat lang ;) ), 1 x korte afstand 2-5 km met een sneller tempo en 1 x interval, met afwisseling normale tempo en sprintjes...
Ik vond de interval altijd super vermoeiend, maar merkte wel dat mijn basistempo erdoor sneller werd...

Wat een afstanden rennen jullie allemaal zeg! ook tijdens zo'n run! Hier in de buurt is bijna niets. Ja met Koninginnendag dan de cityrun en eind maart is de Venloop, maar die is dus al geweest en toen was ik nog niet klaar voor 10 km (nog steeds niet haha! :D )

Edit: typo

Anoniem

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:15

Ik ga er wel het land voor door hoor. Colours by the sea is helemaal in Vlissingen :=

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:22

HannahFrouk schreef:
Chernique schreef:
Ik ga nu/binnenkort een nieuw doel stellen.. Nu nog even zo volhouden en hier vertrouwen in krijgen en dan écht 10 kilometer. Dus niet meer 9,nog wat.. nee écht net over de 10 km lopen. En dan wil ik mijn snelheid nog ietsjes opkrikken :) Dat ik straks resultaten heb in de 10,...
Dus zeker 10 km en rond de 10,... p/u hihi pittig := Maar fijn om naar een doel toe te werken!.

Ik vind het echt wel heel knap hoor. Je moet er al een hele tijd voor trainen/doorzetten om dat voor elkaar te krijgen. Maar ik snap ook wel dat mensen die niet hardlopen het niet zo in de gaten hebben dat het toch een hele prestatie is.
We hebben trouwens hetzelfde doel *\o/* *\o/* *\o/* . Ik loop nu 33 min. over 5 km. Mijn eerste doel is dan 5 km in 30 minuten en mijn 2e 10 km in een uur. Ben al een tijdje bezig, qua afstand wil het prima, maar qua tempo minder ;-).

Wat doe jij om sneller te worden? Gewoon doorlopen of doe je ook bijvoorbeeld intervaltraining of andere dingen? En merk je daar effect van?

Ja inderdaad, als ik zeg: ''Ik heb een uur hardgelopen'' hebben ze meestal wel iets van :wow: (terwijl je dat ook met 6 km p/u kan doen ;d)
Maar als ik zeg; ''10 km!'' dan is het van hmm oke.. :o?

Wat leuk dat we hetzelfde doel hebben! Ik ken dat hoor, ik zit ook wat onder de 10 km p/u, rond de 9,7 of 9,8.. en soms zelfs stukjes nog iets lager en dan loop je ook net iets langer dan een half uur over 5 km.. :o
Tot nu toe nog niet echt getraind om mijn tempo te verbeteren, wat probeerseltjes om constant wat sneller te lopen alleen.. of dat ik in alle vrolijkheid boven de 10 km p/u ren, maar na een uur is mijn gemiddelde toch weer 9,.... omdat ik het 2e half uur of laatste kwartier dan toch wat verslap :')
Want ik kan eigenlijk pas sinds kort deze resultaten neerzetten dus nog geen stap verder gegaan dan dit

Misschien dat ik wat trainingen ga afwisselen en soms 'maar' 5 a 6 km lopen, maar dan meer op snelheid letten?
Ik heb ook dat de afstand wat beter gaat dan het tempo! Misschien toch omdat als je echt sneller gaat lopen je het ook eerder merkt aan je hartslag etc en toch wat sneller moe wordt?

Ja intervaltrainingen heb ik ook wel eens over na gedacht, maar nog niet toegepast! Moet er nog even een plannetje op verzinnen hoe ik het ga aanpakken :)

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:56

Lente: als ik dan iemand daar zou meeten, lijkt me dat ook wel leuk!
Ga jij dan gewoon alleen?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:37

Ik doe ook mee met de colourrun in vlissingen. Is 2uur reizen maar mn ouders wonen er dus ik kan daar blijven slapen. Zal wel heel gezellig worden denk ik.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:03

Hier zitten gelukkig redelijk wat hardloopevenementen in de buurt. Vrijdag is het zelfs in het dorp hiernaast :D haha.

Ik heb ook wel ongeveer dezelfde doelen HannahFrouk en Chernique :j Mijn eerste doel was 5 km uitlopen - check , toen 5 km in 30 minuten - check, dan 10 km uitlopen - working on it , en 10 km in een uur. En omdat het lopen me tot nu toe zo goed bevalt zit ik er zelfs aan te denken daarna door te gaan voor de 10 mijl :D

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:07

Mijn eerste doel is nu een 5 km race uitlopen en die is nog niet gelopen. Ik ben nog in training.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:15

Leuk al die doelen! Dan kan je echt elkaar motiveren :D

@Eliine: Wat goed van je! Jaa bij mij kriebelt het ook wel om nog door te lopen en lekker een paar km aan de 10 de plakken :o
@Nextdomino: Lekker blijven trainen :) En jouw onderschrift kan ook wel een beetje kloppen voor hardlopers haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:17

Die in Vlissingen daar woont een vriendin van me, dus die komt me aanmoedigen.

De Damloop doe ik min of meer zelf.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:19

Ik ben nog op zoek naar een leuke loopwedstrijd halverwege juni. Kan nog niets echt leuks vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:36

Welke regio en afstand?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:41

sunshine schreef:
Doet er nog iemand mee aan een leuke wedstrijd in Juni/Juli in Noord brabant?????
Ben internet aan het afspeuren, maar vind niet echt wat leuks ! Ja run for Kika, maar 20 euro inschrijfgeld vind ik een beetje te....

Heb er zelf al een aantal gevonden, maar nog niet ingeschreven:
-8 juni Dwars door Dongen
-23 juni Midzomerloop Goirle
Ik doe zelf 14 juni wel mee aan de Colorrun in Vlissingen. Heb in juli geen wedstrijden kunnen vinden, zal wel door de vakantieperiode komen.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:49

Ik zie net dat de run voor Kika in meerdere steden is (Eindhoven is nog wel te doen vanuit mij)....

Hmmm vind dat toch wel echt een heel mooi doel voor te rennen! :D
Vanavond even met vriendlief overleggen! Hij moet wel mee supporteren natuurlijk!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:56

De kika run in eindhoven is op een dezelfde dag als een wedstrijddag op mijn manege. Wel jammer, lijkt me leuk om door eindhoven te rennen.

Zijn er nog mensen die zich speciaal gaan verkleden voor de colour run? Dat vroeg de organisatie op fb.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:19

wollie2004 schreef:
Hannahfrouk, ik heb eigenlijk met evy opgebouwd naar de 5km. Daarna heb ik mn weken verdeeld in 3 keer per week rennen, 1 x lange afstand 5-7 km (voor mij is dat lang ;) ), 1 x korte afstand 2-5 km met een sneller tempo en 1 x interval, met afwisseling normale tempo en sprintjes...
Ik vond de interval altijd super vermoeiend, maar merkte wel dat mijn basistempo erdoor sneller werd...

Vreemd ... waarom werkt het nou bij iedereen ... en bij mij blijkbaar niet? Ik loop nu ca. 3 tot 4 x per week en 2 x doe ik wel iets van intervallen erbij. En heuveltjes lopen.

Maar net ben ik mijn rondje weer wezen doen (heb bij huis een rondje van ca. 5 km), heb flink m'n best gedaan en liep het een halve minuut .... LANGZAMER ;( dan de vorige keer. Ondanks al het getrain. Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat mijn basistempo gewoon laag ligt? Of het ligt aan mijn leeftijd ? (48 dus).
Hoe dan ook, ik ga het waarschijnlijk niet halen om op mijn bedrijvenloopje onder de 30 minuten te blijven, dan moet er wel een wonder gebeuren (daar baal ik stiekum best wel van, vooral omdat ik echt mijn stinkende best doe en best hard train ervoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:24

Hoe doe je je intervallen? Is er wel eens gekeken naar je looptechniek?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:29

Ik doe om-en-om lange intervallen (van 3-4 minuten) met tussendoor een minuutje wandelen en dan weer korte intervallen: een minuut op een hoog tempo, tussendoor halve minuutjes wandelen en dan weer een minuut op een hoog tempo, waarbij ik dan de hoge tempo's vaak laat oplopen, dus ik begin dan met 1 minuut 10 km/h (wandelen), 1 minuut 11 km/h (wandelen) etc.
Dus tsja, ik wissel het af zeg maar. 1 x per week doe ik een loopclubje, daar doen we ook wel regelmatig intervallen. Ik heb er wel onwijs veel moeite mee hoor, met intervallen.

Op dat clubje is ook gekeken naar mijn looptechniek, en daar kreeg ik juist een complimentje voor. Dus ja, waar ligt het nou aan? Ben ik misschien gewoon te ongeduldig, ik weet het niet. Volgens de leidster van het clubje is het gewoon conditie (ik kan het dan met mijn longen niet bijhouden, mijn benen willen wel en daar heb ik ook nooit last van, maar ik loop altijd te piepen, te hijgen en te raspen met mijn ademhaling, ... altijd buiten adem).
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 08-05-13 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:29

Ik heb wedstrijd gevonden. 22 juni midzomerrun in Berkbergen.
Eerst maar 5km.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:33

Hm lastig HannahFrouk. Het kan aan verschillende dingen liggen denk ik. Aanleg, looptechniek, en ook leeftijd zal wel meespelen. Ik hou zelf wel goed mn gem. snelheid in de gaten tijdens het lopen. Ik merk namelijk dat als ik daar niet op let ik ongemerkt ook vertraag. Ik weet nu ongeveer van mezelf bij welke snelheid ik op dit moment relaxed loop (rond de 9,6 km/h). Door deze snelheid iets op te voeren bij sommige trainingen merk ik dat mn basissnelheid toch iets omhoog gaat steeds :j Dus misschien is dat nog een tip als je dat nog niet deed? Goed opletten ook tijdens het lopen hoe snel je gaat. Het kan voor je gevoel heel hard of juist traag gaan maar dat klopt niet altijd met de werkelijkheid heb ik gemerkt. En vooral niet TE hard willen, ik ga soms echt te hard van stapel onder het motto, ik kan best gem. 11 km/h lopen :+ en dat werkt juist averechts. Tijdje geleden stond hier in het topic ook van iemand een stukje over je eindtijd verbeteren, dat dat echt minutenwerk per jaar is.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:34

Leuk nextdomino!
Hannah, ik heb runkeeper altijd aanstaan met rennen en zij zegt om de 5 min wat je afstand is en wat je gemiddelde tempo per km is... dat vind ik wel prettig eigenlijk, zo kun je een beetje bijhouden hoe het gaat...
En indd, ik wilde dus ook graag naar onder de 30 min voor 5 km, maar heb het terug weten te brengen van 35, toen naar 34 en toen naar 32 min. Denk dat dat voor mij ook ff de max is...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:36

Overigens is loopsnelheid ook heel persoonlijk denk ik. De een loopt op zn sloffen de 5 km in 30 minuten terwijl een ander met dezelfde training misschien het netaan in 35 minuten redt. Kijk alleen al in dit topic hoe uiteenlopend de snelheden zijn. En dat is echt niet alleen omdat de een al een betere conditie heeft dan de ander.

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:46

Nee precies, spelen natuurlijk meer factoren mee :j

Bij de 10 miles hier was de snelste tijd 46 min :wow:
en de laatste van de 5 km was 47 min... zo zie je maar :Y) iedereen doet het toch maar mooi!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:21

@HannahFrouk, ik ben van dezelfde leeftijd als jij en ook krijg met snelheid maar niet omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:44

De fysio heeft me gemarteld maar wel goede tips gegeven.

Ik moet op de loopband de helling op lopen en ik moet mijn knieën hoger optillen en zo grotere passen gaan maken.

Daarna heeft hij me gemarteld door mn stijve benen op te rekken #)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:50

:(:) ik kom ook altijd bont en blauw thuis := mag maandag weer voor een osteopathie en chirpractie behandeling := feeeest :+