Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:18

Echt een hele grote verandering.. maar wel super mooi geworden.

Ik lig precies over een week op de OK. Laatste weekje lekker veel sporten enzo. En dan af kicken voor 6 weken

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:25

Dankjewel! :o

Oh spannend! Na 3/4 weken zou je wel weer rustig kunnen beginnen met sporten hoor. Als de genezing bij jou net zo goed gaat als bij mij tenminste. :) Ik doe fysiek zwaar werk en dat deed ik na precies 2 weken weer fulltime.
Waar ik nog wel van baal is dat mijn mond niet zo ver open kan. Ik heb het opgemeten en ik kwam uit op zo'n 2.5 cm. Ik weet niet wat normaal is.. Maar hij kon eerder twee keer zo ver open. :') Dat is vooral vervelend met eten.. Grote happen krijg ik gewoon niet weg. Zelfs een grote hap banaan niet.
Ik denk ook niet dat hij ooit verder open zal kunnen, want hij kán gewoon simpelweg niet verder. Het doet geen pijn ofzo.. Maar het kan gewoon niet. :')

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:31

Kosseh, als ik je een tip mag geven!
Sla een pak Brinta in! Of twee.. Want yoghurt enzo ben je al snel echt he-le-maal zat. Griesmeel is ook lekker! En makkelijk zelf te maken. Is ook beide wat steviger, en vooral het vloeibare ben je snel beu. Brood zonder korstjes gedoopt in bouillon of brood met smeersels (stroop, smeerkaas..) is goed te doen. Een roerei is ook heel erg lekker!
En als je weer een beetje gaat mee eten met het avondeten, doe dan nog niet direct te vet ofzo! Ik dacht bij mijn eerste echte avondeten (na een dag of 5?) weer een visje mee te eten... Groooote fout. :') Was 2 dagen kots(letterlijk)misselijk. Om wat lekkers tussendoor te eten; cake en kleine stukjes chocola.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:19

Het is mij echt soort van verboden om te sporten. Doe aan basketbal. En krijg nog al vaak een bal of een elleboog in mijn gezicht. Heel vaal ook de afdruk van de beugel in mijn lip staan. Mocht wel zwemmen en fietsen enzo. Zolang het geen contactsport is

Kan het misschien niet verder open door dat het nog beetje dik is?

Brinta heb ik al :D (ontbijt mijn vader mee :p)

Haha jammer dus geen vet gehakt. Dacht dat is lekker fijn dus kan wel. Ga wel beginne met soep en dan wat dikkere soepen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:36

Nasi ging hier uiteindelijk er ook wel in, mocht je uiteindelijk eens wat anders willen :j

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 05:07

Ah nee contactsporten zijn niet zo handig. :=

Nee volgens mij kunnen mijn kaken gewoon helemaal niet verder open.. Het lijkt alsof ze niet verder kunnen draaien in het kaakgewricht. Hij zal sowieso 7mm minder ver open kunnen, omdat m'n bovenkaak naar beneden is geplaatst. Maar we zullen het zien. Ik hoop wel dat het nog wat bijtrekt.

Nee vet eten was voor mij not done omdat ik 3 dagen vrijwel niks heb kunnen eten, alles kwam er weer uit. Dus mijn maag was vrij gevoelig en kon vet eten nog niet aan..

Oh Nasi is iets wat ik zou laten staan. Dat kan je niet fijn maken met je tong en door de blender lijkt het me ook niet zo geweldig. In het foldertje dat ik voor de operatie kreeg van m'n KC stond ook dat nasi en pasta's niet geschikt zijn. Al hoewel spaghetti door de blender goed te doen was. :=

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:26

YESS, ik ben zo blij!! Vandaag te horen gekregen dat ik mag beginnen met mijn beugel en dat ik eind van dit jaar de operatie krijg :D *\o/*
Ik wacht al dik 2 jaar om te beginnen met het hele proces en eindelijk is het zover :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:15

Nikkiloves, weet je al wat voor operatie ze gaan doen?

Ik ben aan het aftellen. Morgen om twaalf uur mag ik al. Afbeelding
Dus ook afscheid nemen van mijn favoriete ontbijt..
vanmiddag laatste basketbal wedstrijd van het seizoen en uiteten als teams uitje. En dan komt het wel heel dicht bij...

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:18

Ja, mijn boven- en onderkaak worden beide naar achter gezet. :)

Heel veel succes morgen kosseh!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:09

Oh er gaat een wereld voor je open kosseh :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:11

_Ekenna schreef:
Ah nee contactsporten zijn niet zo handig. :=

Nee volgens mij kunnen mijn kaken gewoon helemaal niet verder open.. Het lijkt alsof ze niet verder kunnen draaien in het kaakgewricht. Hij zal sowieso 7mm minder ver open kunnen, omdat m'n bovenkaak naar beneden is geplaatst. Maar we zullen het zien. Ik hoop wel dat het nog wat bijtrekt.

Nee vet eten was voor mij not done omdat ik 3 dagen vrijwel niks heb kunnen eten, alles kwam er weer uit. Dus mijn maag was vrij gevoelig en kon vet eten nog niet aan..

Oh Nasi is iets wat ik zou laten staan. Dat kan je niet fijn maken met je tong en door de blender lijkt het me ook niet zo geweldig. In het foldertje dat ik voor de operatie kreeg van m'n KC stond ook dat nasi en pasta's niet geschikt zijn. Al hoewel spaghetti door de blender goed te doen was. :=

Was wel in een later stadium, waarbij ik stiekem heel zakjes maalde, maar vond het uiterst goed te doen.
En nee...niet door de blender haha.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:52

Succes vandaag Kosseh!!!

Maar een wereld voor dr open Nayomie?
Gaat er niet eerder een wereld tijdelijk voor dr dicht? :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:56

Succes vandaag Kosseh!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:23

Dankjullie.

Beetje veel bloed verloren. Een liter in totaal. Dus lig nu voor een nachte op de IC.... morgen hopelijk naar de gewone afdeling.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 06:01

Oh wat vervelend!! :( Heel veel sterkte!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:34

Ik ben weer thuis :D
Alles gaat zo ver kan prima. Mocht na een nacht van de IC af. Ze waren bang dat ik door het zwellen en het bloeden te weinig zuurstof zou krijgen. Nog een nachtje op zaal gehad. Dat slaap al een stuk fijner. Met alleen een infuus aan je. Ipv ook saduratie meter, bloeddruk en plakkers voor je hart en ademhaling.

Nu lekker thuis. Vannacht wel goed geslapen. Van 11-4 aan een stuk geslapen. En daarna nog van half 5 tot 7.

Alleen eten/drinken is nog erg onwennig. Heb totaal geen trek.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 02:32

Ik had ook al die dingen de eerste nacht aan me vast zitten. Vreselijk slaapt dat... De bloeddrukmeter die zich ieder kwartier op blies.. :n

Fijn dat je kan slapen! Ik kon dat echt totaal niet...
Hoe staat het met de pijn en de zwelling?

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:44

Ik ben ook benieuwd naar de pijn die je hebt/hebt gehad. Viel het mee of tegen voor je?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:54

_Ekenna schreef:
Succes vandaag Kosseh!!!

Maar een wereld voor dr open Nayomie?
Gaat er niet eerder een wereld tijdelijk voor dr dicht? :')

Ehm ja dat dus :')

Fijn dat je hebt kunnen slapen! Ik heb na een week eindelijk kunnen slapen. Op mijn rug slapen is nu eenmaal tegen mijn gewoonte in :P

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:42

Ik hou ook echt niet van slapen op mijn rug. Maar kan nu al een soort van op mijn zij. Hoofd nog wel recht maar heupen wel gedraaid. Ben normaal een buik en zij slaper.
Slapen is wel een soort van talend bij mij. Slaap normaal overal door heen en op de meest gekke plekken en houdingen. Voor de operatie ook gewoon van 23-8 geslapen. Zonder wakker te worden tussen door. Zenuwen heb ik niet echt last van gehad.

Pijn is opzich te doen. Niezen is alleen echt niet fijn... kreeg ook een nies en snuit verbod van de verpleegkundige, maar toen ik vroeg hoe kon zij ook geen antwoord geven. Niezen doen we dus gewoon maar wel zo rustig mogelijk.
Pijn net uit de narcose was het ergst. Toen bleef ik maar op 8/9 zitten op schaal van 0-10. Nu kan ik het geen pijn meer noemen, meer ogemakkelijk.

Zwelling is wel echt erg. Heb van die surinamse lippen. Onderkin die net zo erg is als mijn echte kin. Ook mijn wangen zijn best dik.

Zit trouwens nu aan een chocolade paas haas. Inimini stukjes kan ik langs mijn tanden krijgen en op mijn tong leggen. Echt heerlijk. Doe er nu ook gelijk heel lang mee :P

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:10

Fijn dat het zo goed gaat en dat je operatie goed is gegaan Kosseh!
Ik kreeg codeïne tegen het hoesten en niezen, misschien ook wel omdat ik met mijn kaken op elkaar zat.
Geniet lekker van je chocolade!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:13

Oh, heerlijk een chocolaatje :)
Dat is snel zeg, dat je al enigszins op je zij kunt liggen. Dat werd mij afgeraden maar na een week dacht ik 'bekijk het maar'. Vond mijn nachtrust ook aardig belangrijk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:19

Ik heb net zolang met mijn kussen gerotzooid totdat ik met mijn hoofd, tot mijn oor, op het kussen lag en mijn mond met ijzerwerk ernaast en heb heerlijk op mijn buik geslapen :D

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:07

Oo dat lijkt mij helemaal heerlijk weer op mijn buik liggen. Maar dat durf ik nu nog niet aan.

Chanicha, zaten bij jou echt je tanden helmaal op elkaar? Dat lijkt mij echt rot. Ik heb gelukkig een spleetje ter grote van paracetemol, die past er net tussen door.

Nayomie, werd dat afgeraden? Is bij mij niks over gezegd, maar lig ook zeker niet op mijn wang.

Ik had vanacht gedroomt dat mijn elastieken los waren gegaan en daardoor het was gaan bewegen. Deed zo veel pijn, was niet uit te houden. Schrok erdoor wakker met pijn in mijn kaken. Na gevoeld hebben dat ze toch nog heel waren wel weer in slaap kunnen vallen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:11

Nee ze zeiden dat het anders kon schuiven. Dus zodoende niet gedaan tot ik er echt zat van werd en gewoon op mijn zij wilde :Y)

Oh jeetje dat is wel schrikken. Die droom heb ik ook gehad. Dan schrik je goed :oo