Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:17

Wat super, Imay!!! Gefeliciteerd! *\o/* *\o/* *\o/*

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:04

Goed zeg imay!! Super gedaan en heel mooi dat je ouders er ook bij waren :)
Wat een mooi bedrag is er opgehaald voor KiKa. Ook ik heb in mijn familie en kennissenkring helaas al meegemaakt dat kinderen die rotziekte niet hebben overleefd, dus ik vind het heel mooi dat je een bijdrage levert aan het mogelijk maken van verder onderzoek.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:21

Voor het eten 10km hardgelopen in volle bak regen en wind. Zo lekker! Heerlijk koel en ik had het gas erop. Eindelijk eens lopen zonder je meteen kapot te zweten. Echt nagenieten nu.

10km, 5.08 min/km, 51.16.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:10

Lekker zo in de regen. Ik vond het nog goed warm! Was nog moe van afgelopen dagen maar toch weer iets sneller gelopen dan afgelopen tijd.

Imay: wat een leuke en mooie post. Goed gedaan en voor een goed doel is dubbel zo rewarding.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:55

Wauw @Imay mooie prestatie heb je geleverd en wat gaaf dat je hebt kunnen bijdragen aan dat mooie bedrag dat is opgehaald. Een heel mooi doel :)

Hier in Italië vanavond weer een rondje gedaan. Het was om te stikken. Ik ging rond 19u weg en toen was het nog 32 graden. Echt te bizar hoe warm het hier momenteel is. Maar soit, lopen kan evengoed. Heen door het dorp en langs het kasteel. Terug over het strand/grindpad van het Gardameer :D 7,5km afzien. Haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:53

:wave:

Ik kom me hier ook melden (als dat mag := :D). Ben al jaren en jaren aan het hardlopen, voornamelijk korte stukjes (5 tot 10K waarbij mijn rondjes altijd dichter bij de 5 zaten dan bij de 10 :D). Na een jaar lang verbouwen, verhuizen, hond erbij, paarden aan huis heb ik in 2019 een dipje gehad.

Januari 2020 weer vol goede moed begonnen en sinds vorig jaar november is het hek van de dam en heb ik langere afstanden in het vizier. Heb nu een paar keer de halve gelopen (ook in Sneek, zag een leuke foto voorbij komen!) en ga in september de hele lopen. Leek me wel leuk op mijn 42e.

Ben van nature geen makkelijke loper, tot 15K red ik het redelijk makkelijk in 11kmpu, maar langere afstanden koers is vooralsnog op 10 kmpu. Waar ik het meeste moeite mee heb is eten en drinken. Ik loop bij voorkeur nuchter, maar dat gaat niet altijd en door mijn drukke baan en alles er omheen vind ik het eten plannen ontzettend lastig.

Ik ga echt heel slecht op de gel en heb sinds kort de gummies, dat gaat beter.

Ben benieuwd naar tips, als ik nu aan de marathon denk wil ik het liefst in een hoekje gaan zitten huilen, lijkt me zo onmogelijk zwaar, dus ik heb mentaal nog wel wat te winnen :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:24

Welkom!

Mooi doel voor je 42e. Hier ook een 41 jarige :+
Eten en drinken is op de lange afstand heel belangrijk. Dus ga daarmee oefenen. Kijk wat je wel kunt eten en drinken.
Gelletjes vind ik ook niet te hachelen. Ik gebruik tailwind, dat is poeder en los je op in water. Dan vul je calorieën aan, maar ook magnesium bijvoorbeeld. Dit wordt door veel ultralopers gebruikt.
Ik ga altijd goed op bananen, krentenbollen en repen bij marathons. Maar dat is heel persoonlijk.

Ik zou me focussen om langzaam langere afstanden te lopen waarbij je je tempo verlaagt. Als je op 10km/u volhoudt op de 'langere' afstanden, zou ik 9 km/u of 9.5km/u pakken voor afstanden boven de 15-20 km.
Bouw elke week je afstand met ongeveer 10% op.
Bouw uit tot een duurloop van ongeveer 32-34 km twee à drie weken voor de marathon. Daarna afbouwen tot de marathon. Daar red je het wel mee.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:42

Hier precies hetzelfde doel, marathon op mijn 42e, nu 41 :D

Gedurende mijn verhuizing wat minder tijd gehad, nu weer lekker aan het opbouwen

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:54

Dank voor de tips! Ik los wel van alles op in water, maar blijf moeite houden. Maar zonder red ik het sowieso niet. Ik ga morgen inderdaad langzaam lopen, mijn zusje gaat mee en haar normale tempo is mijn langzame tempo, dat scheelt :))

Heb jij al eerder de marathon gelopen gaucho?

De afstanden van supervixen kan ik alleen maar van dromen :=

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:56

Nee, voor mij is het verste tot nu ook een halve :o

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 13:37

Ik kom weer even onder mijn steen vandaan.

Had wat drukke dagen. :o

Ninus, welkom!
Ik vind 11 kmh niet langzaam ofzo...

Leuk, een marathon als doel.
Hier ook. Ben dan nog geen 42, maar het wordt wel mijn eerste.

Gisteren intervaltraining gedaan. ZWETEN!
Het droop er letterlijk vanaf.
Wilde de tempo's op mijn 5K tempo lopen (laatste wedstrijd was dit 5:48 min/km). Het werd gemiddeld 5:34 min/km per interval.

Binnenkort eens kijken of ik dat op een 5 km ook trek :+

De training:
- 2 km inlopen
- 5x 1 km tempo, 400m wandel/dribbel
- 2 km uitlopen

Nu wel een wat pijnlijke achillespees. Volgens mij net de aanhechting.
Denk een misstap ofzo. Heb dat eerder gehad en toen had ik hetzelfde gevoel, maar dan erger.
Naja, gaat wel weer over.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:13

@Sherivey wanneer ga jij de hele lopen?

Heb tailwind besteld, bijna alleen maar positieve ervaringen, dus ben echt heel benieuwd!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:49

Leuke doelen dames, marathon op je 42e!

Enne… Ik red geen 11km/u hoor! Vind het nette snelheden Ninus. Consequent trainen blijft toch het belangrijkste om een marathon uit te lopen. En inderdaad alvast oefenen met eten/drinken. Wat goed valt en wat niet.

Flinke training Sherivey! Het was ook wel benauwd dus zweten kan ik me voorstellen :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 21:10

Ik ga in Amsterdam lopen. Hoop ik :')

Tailwind ben ik ook erg blij mee :j

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:32

Mooie plaatjes Musli! Ik kan me voorstellen dat het afzien is met die hitte maar de foto's zijn schitterend :D

Ninus welkom! Ik vind dat je behoorlijk doorloopt hoor ook op de langere afstanden. Wat gaaf dat je voor een hele marathon gaat! Welke ga je lopen? Tijdens het lopen hou ik van snoepjes (Maoam, winegums en dat soort zooi :') ) en sinds kort ben ik na tips hier ook met tailwind aan het experimenteren en dat bevalt tot nu toe goed.

Stevige training Sherivey! Ik kan me voorstellen dat je flink gezweet hebt.

Ik heb vanmiddag even een 5,5km rondje gedaan, met een paar korte sprints onderweg. Het ging verder niet zo heel lekker, mijn lichaam is nog een beetje moe blijkbaar.

Komend weekend nog een keer een wat langere afstand lopen en dan volgende week al de veluwezoom trail, ik had even niet door dat de tijd al zo snel gaat :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:47

En er staat dat het dan 27 graden wordt... dat vind ik pittig voor mijn 60km.
Hopelijk wordt het wat naar beneden bijgesteld.
Vaseline wordt mijn beste vriend die dag. (Tegen schuurplekken :+ )
Hoop ook vooral op genoeg vp's, want ik drink nogal veel. Morgen maar even testen of ik nog een flesje water extra in mijn tas kan proppen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 28-06-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:53

Oef, dat zou inderdaad wel erg warm zijn SV, zeker voor jouw ultra.
Ik ga voor de 19km, dat overleef ik wel met voldoende water en snacks onderweg. Maar ik hoop met je mee voor iets minder hoge temperaturen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:55

Ohh ik lees alleen op 20km en 33km.. dat is wel heel weinig bij zulke temperaturen. Vooral van 33 naar 60 is dan ver.
Anders loop ik gewoon nog met een soft flask in mijn hand erbij die ik daarna ergens wegstop als hij leeg is.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 28-06-22 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:01

Supervixen schreef:
Ohh ik lees alleen op 20km en 33km.. dat is wel heel weinig bij zulke temperaturen.

Oef, dat klinkt idd niet als toereikend als het zo warm wordt.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:03

Ik loop 9 juli de vechtdal Trail, en omdat ik wat weinig training gedaan heb de afgelopen tijd geswitcht naar 15 ipv 25 km. Hier wel veel verzorgingspunten onderweg.

Supervixen

In mijn instinct vest past meer drinken, maar ivm schuurplekken durf ik die niet aan.
In mijn salomon vest neem ik meestal 1.25L mee, maar dat is wel op na 21km in 25 graden.
Morgen maar even testen wat ik er nog bij kan doen.

Kylan

Dat lijkt me inderdaad erg weinig SV... Er zou er minstens nog een op 45km bij moeten maar bij zulke temperaturen zou ik iedere 10km een post eigenlijk wel nodig vinden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:04

Ze zullen er wel vanuit gaan dat trailers goed voor zichzelf zorgen. Moet ook nog bedenken wat ik aan eten in mijn tas doe.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:46

Welkom Ninus! Kom je ook uit Friesland?
Flink tempo heb je!

Hier ook een 42-jarige to be maar die marathon schuif ik door naar volgend jaar. Hopelijk dan Sneek.

Pittige training, Sherivey! Trekt de pijn in je achillespees al wat weg?
Gaaf dat je A’dam gaat lopen! Ik ga daar de halve lopen.

Toch weer lekker bezig geweest, Kylan!

Was ik gisteren nog behoorlijk verzuurd in de benen, ging het vandaag een stuk beter!
Traplopen ging ook weer een stuk soepeler. M’n knie heb ik amper last van, valt me alleszins mee. Maar kon wel merken dat het toch best zwaar was. Die hele marathon ga ik heeeel langzaam opbouwen. En mocht het fysiek toch niet lukken, ook prima.
Ik geniet nog heel erg na van Sneek. :):)
Donderdag maar weer eens lopen.

Mijn volgende loop is ook de Vechtdaltrail. Enorm veel zin in!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:41

@Puera, ja, ik woon boven Leeuwarden :j Ik ben dus erg getraind op veel wind en open vlaktes :D

Ik vond Sneek echt ontzettend leuk! Prachtige route, fijne sfeer, vervoer was goed geregeld, echt top. Was blij dat ik de marathon niet liep want wat een weer zeg :oo
Maar ik houd deze ook in gedachten voor volgend jaar :j

11kmpu is inderdaad flink, dat red ik dus ook niet bij de veel langere afstanden, ik moet leren doseren. Vanochtend 70 minuten met mijn zusje gelopen op 6:35. Goede oefening voor mij, kon voor mijn gevoel nog heel lang doorgaan en heb zelfs wat gedronken onderweg.

Ik trek warmte tijdens het hardlopen echt heel slecht, ben het wel aan het oefenen op de korte afstanden, maar ik kan de warmte heel slecht kwijt. Ik loop het liefst in de regen. Maar 60KM moet ik sowieso niet aan denken, zelfs niet bij 10 graden :D

Oh en, asking for a friend O:), kan ik de marathon ook op winegums lopen Kylan?