Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:16

Jeetje Raket, ik vind dat nogal wat hoor.. Die matrassen ook, is dat voor jullie dan minder zwaar? Wat een vreemde redenering :n En bedden afhalen, ik vind dat geen werk voor een vpk, beetje te duur voor lijkt me..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:17

maar als ik jou zo lees, is dat niet eens zo zeer adminstratie raket, maar gewoon echt taken die je er bij hebt gekregen? Dat klinkt wel frustrerend.

En dat lijken me dus dingen die zeker in zo'n pandemie overgeschakeld kunnen worden naar mensen die geen zorgtaken hebben (horeca ofzo), zodat jullie ook daadwerkelijk aan jullie essentiële taken toe kunnen komen ipv taken waar je niet geschoold voor hoeft te zijn. Bedden afhalen, matrassen afhalen, huiskamermedewerker spelen.

Wij zien dat in de ouderenzorg trouwens ook hoor, schoonmaak ineens bij gediplomeerd personeel neerleggen. Dat is gewoon echt zonde geld....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:29

Een groot probleem is ook de communicatie met de verzekering (of dat in NL hetzelfde is weet ik niet). Er wordt eigenlijk geen tijd ingerekend daarvoor dus moet je of zorgen dat de patient sneller buiten staat dan de duur van de afspraak, of je moet multi-tasken (wat dus tot mindere kwaliteit komt) of overuren maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:29

Het zou qua administratie al schelen als alles in 1 systeem kan en er niet steeds updates komen waarvan je denkt, waarom?? Wij hebben een online rapportage systeem. Niet client zaken moeten via Teams besproken worden. Waar we tig kanalen hebben zodat je amper overzicht hebt :+ . Naast Teams vindt veel communicatie ook nog plaats via mail. Dat zijn dus al 3 kanalen die je in de gaten moet hebben, en waarin je moet schiften wat voor jou belangrijk is tijdens de dienst en wat niet. Dan nog mondelinge overdracht. En een agenda waarin afspraken staan voor die dag (die is analoog). Als klap op de vuurpijl nog een I pad met een apart systeem voor de medicatie. Voorheen hadden we de deellijsten op papier via de apotheek, kon je gewoon alles nalopen en een paraafje zetten. Nu moet je eerst de I pad ontgrendelen met een cijfercode. Dan inloggen, weer een andere code natuurlijk als de PC op kantoor en het rapportage systeem. Sinds gisteren wil hij ook dat je eerst een verificatie krijgt via de mail, met een code. Mag je weer eerst terug naar kantoor :roll:. En als je even wegloopt en weer verder gaat met de medicatie en je bent net iets te lang weg geweest....kun je dat weer allemaal herhalen. Als de systemen voor je zouden werken in plaats van tegen, zoals het nu dus voelt dat zou al zo zoveel schelen.

Maar goed, ik maak me nu vooral zorgen om de situatie op het werk wat corona betreft. Vaccin kan wat mij betreft vandaag al komen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:37

raket schreef:
Als ik kijk naar toen ik begon zijn er buiten de registraties die hier boven genoemd zijn wel wat taken door bezuinigingen bijgekomen.

Eerst hadden we een secretaresse, superfijn. Scheelde veel telefoontjes en regelzaken.
Bloedsuikers en infuzen werden door het lab geprikt, doen we zelf nu.
Anti decubitusmatrassen mogen door de schoonmaak niet meer van het bed gehaald worden bij ontslag, dat is te zwaar voor hun. Dus dat doen we nu zelf... net als bedden afhalen bij ontslag...
We hadden fulltime een medewerker in de huiskamer, dat scheelde met eetmomenten en tussendoor enorm, functie is nog 1/3 van over.
En zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Los gezien zijn het kleine dingen. Opgeteld kost het mij een hoop tijd en vooral veel momenten dat ik van mijn werk wordt gehaald.

Maar wie beslist zoiets nou eigenlijk? Dat dit soort taken er ook nog bij komen bij vpk? Want het is altijd: er is een hoge werkdruk, maar ik kan wel begrijpen als je dit soort taken er ook nog bij krijgt dat de uitval van verpleegkundigen erg hoog is eigenlijk. Waarom zouden ze dit soort klusjes niet kunnen laten doen door studenten die hun bijbaan kwijt zijn? Of mensen die hun echte baan kwijt zijn? Staat ook nog super mooi op een cv.

Eigenlijk zou hier ook aandacht voor moeten komen in de media, want dit is toch van de zotte. En jup, ik zou best kleine taken willen doen, alleen ik zie hiervoor nooit vacatures of oproepen voorbij komen in mijn buurt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:42

Kairos schreef:
raket schreef:
Als ik kijk naar toen ik begon zijn er buiten de registraties die hier boven genoemd zijn wel wat taken door bezuinigingen bijgekomen.

Eerst hadden we een secretaresse, superfijn. Scheelde veel telefoontjes en regelzaken.
Anti decubitusmatrassen mogen door de schoonmaak niet meer van het bed gehaald worden bij ontslag, dat is te zwaar voor hun. Dus dat doen we nu zelf... net als bedden afhalen bij ontslag...
We hadden fulltime een medewerker in de huiskamer, dat scheelde met eetmomenten en tussendoor enorm, functie is nog 1/3 van over.
En zo kan ik nog meer dingen opnoemen. Los gezien zijn het kleine dingen. Opgeteld kost het mij een hoop tijd en vooral veel momenten dat ik van mijn werk wordt gehaald.

Maar wie beslist zoiets nou eigenlijk? Dat dit soort taken er ook nog bij komen bij vpk? Want het is altijd: er is een hoge werkdruk, maar ik kan wel begrijpen als je dit soort taken er ook nog bij krijgt dat de uitval van verpleegkundigen erg hoog is eigenlijk. Waarom zouden ze dit soort klusjes niet kunnen laten doen door studenten die hun bijbaan kwijt zijn? Of mensen die hun echte baan kwijt zijn? Staat ook nog super mooi op een cv.

Eigenlijk zou hier ook aandacht voor moeten komen in de media, want dit is toch van de zotte. En jup, ik zou best kleine taken willen doen, alleen ik zie hiervoor nooit vacatures of oproepen voorbij komen in mijn buurt.

Of gewoon mensen die dit graag willen doen. Zijn dus ook mensen die weg bezuinigd zijn die dit dus eerst deden.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:47

@lenaa_tje: Bijvoorbeeld inderdaad (tenzij die inmiddels al ander werk hebben gevonden, dan hou je het probleem). Maar ik vind het maar stom, want waarschijnlijk ontslaan ze het ondersteunende deel en blijft de toplaag zitten met hun riante salaris. #frustraties.

Nou jongens, iemand met connecties in de media? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:48

Nou inderdaad, want als schoonmaakster in het ziekenhuis heb je vaak een prima baan, beter dan schoonmaakster in het bedrijfsleven bijvoorbeeld. En die zijn ook nog een stuk goedkoper dan vpk. Kan me voorstellen dat er genoeg schoonmaaksters graag in het ziekenhuis zouden werken :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:56

Het is kortzichtig bezuinigen m.i. :o Want het ziet er mooi uit om een hele categorie schoonmakers te schrappen en die taak gewoon in de vaste uren mee te nemen van de zorgmedewerkers (die geen extra tijd krijgen).
Maar feit is dat die zorgmedewerkers minder toe komen aan zorgtaken, kwaliteit verslechterd en daar complicaties van komen.

Ik werk als dietist en zie hetzelfde bij veel instellingen. Ik heb een budget voor de basisvoeding (hoofdmaaltijden en tussendoortjes e.d.). Daarnaast mag ik voor mensen die niet uitkomen met de basisvoeding medische voeding bestellen. De basisvoeding is een vast bedrag per bewoner per dag. De medische voeding valt onder medicatie en heeft niet echt een vast bedrag per dag ofzo. Als ik het heel bont maak dan verwacht ik een telefoontje einde van het jaar, maar dat is het ook wel zo'n beetje.
Iedere simpele ziel kan bedenken dat als je minder basisvoeding hebt (a.k.a. bezuinigd op het voedingsbudget) meer mensen niet uitkomen en dat er dan dus meer drinkvoeding voorgeschreven moet worden. Maar in de praktijk gebeurt het bijna overal. Op papier ziet die bezuiniging er dus prachtig uit, maar in de praktijk ga ik gewoon meer medische voeding voorschrijven en wordt een ander potje duurder. Weg bezuiniging, vaak werkt het juist tegengesteld want medische voeding is fors duurder dan gewone basisvoeding.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:01

raket schreef:

Op die manier is het toch ook geen wonder dat de hele boel vastloopt. Teveel is er weg bezuinigd, maar veel werk moet nog wel gewoon gebeuren. Dat is dus wat ik steeds bedoel met afbraak beleid van neo liberale kabinetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:15

In Nederland is er voor elke handeling een code. Dat zijn er duizenden en die moeten allemaal ingevoerd worden om de centen van de zorgverzekeraars te krijgen, daar zijn we veel te ver in doorgeschoten. Zorgverzekeraars afschaffen, dat scheelt al miljoenen en elke zorgaanbieder een budget. Zonder dat ze codes voor temperaturen of bloedprikken ook nog eens in moeten voeren. Natuurlijk moet er per patiënt een staat bijgehouden worden maar zoals het nu gaat is te veel administratie en te weinig tijd. En zorgen dat mensen in de zorg kunnen doen waar ze voor opgeleid zijn ipv allerlei randzaken. Maar dit vind ik al jaren .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:22

@HC: ik snap dat sommige mensen vallen over jouw post betreffende de Engelsen die in de problemen komen. Dat ik het wel kan lezen, is natuurlijk omdat ik er midden in zit en weet hoe slecht een groot deel van hen hier met de regels omgaat. Het woord ‘sukkels’ begrijp ik, mensen zijn te laks, te naïef en vaak te arrogant om zich hier aan de Spaanse regels te houden. Velen van hen stemden voor Brexit, vanuit de waanzinnige gedachte dat het Britse koninkrijk een grootsheid heeft die al jaren niet meer bestaat. Ze moeten nu op de blaren zitten en wie krijgt de schuld? Juist, Spanje.

Off topic, maar ik wilde wel duidelijk maken dat ik begrijp dat COVID en Brexit de situatie dubbel lastig maakt. Niet alleen voor eigenwijze Britten, maar ook voor de zwaar getroffen landbouwsector hier, die grotendeels draait op export naar de UK.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:25

MoniqueT schreef:
@HC: ik snap dat sommige mensen vallen over jouw post betreffende de Engelsen die in de problemen komen. Dat ik het wel kan lezen, is natuurlijk omdat ik er midden in zit en weet hoe slecht een groot deel van hen hier met de regels omgaat. Het woord ‘sukkels’ begrijp ik, mensen zijn te laks, te naïef en vaak te arrogant om zich hier aan de Spaanse regels te houden. Velen van hen stemden voor Brexit, vanuit de waanzinnige gedachte dat het Britse koninkrijk een grootsheid heeft die al jaren niet meer bestaat. Ze moeten nu op de blaren zitten en wie krijgt de schuld? Juist, Spanje.

Off topic, maar ik wilde wel duidelijk maken dat ik begrijp dat COVID en Brexit de situatie dubbel lastig maakt. Niet alleen voor eigenwijze Britten, maar ook voor de zwaar getroffen landbouwsector hier, die grotendeels draait op export naar de UK.

Als ik als kalnt van een administrateur wist dat er zo over mij gesproken wordt zou ik toch op zoek gaan naar en andere administrateur. Maar goed misschien is dat juist wel wat HC graag wil. Deze mensen graag kwijt. en de tarieven verhogen kan daarbij helpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:25

Ik maak me meer zorgen over welke producten ineens niet meer beschikbaar zijn voor de zorg na Brexit.
Dat is ook nog heel onduidelijk. Waarschijnlijk moet de EU dan snel een verordening schrijven dat kritische producten wel toegelaten zijn.

Edit: blijkbaar zijn die inderdaad voorlopig nog toegelaten. UK certificate holders will be allowed to continue placing their products on the EU27 market for a limited period of time.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:32

secricible schreef:
Loretta schreef:
Als de GGD's klaar zijn. En ik meen gelezen te hebben dat de transportbedrijven er ook klaar voor zouden zijn. Wat belet dan nog om te starten met vaccineren.

Ik had daar gisteren een toffe bron over die precies liet zien wat er moest gebeuren, maar kan hem niet vinden. Volgens mij zit het in campagne, in distributie en nog een paar europese administratieve zaken.

EDIT:
https://nos.nl/artikel/2360956-waarom-s ... -niet.html
deze bedoelde ik.

En ondertussen kwam ik ook nog deze tegen van het parool die volgens mij vrij duidelijk aangeeft hoe en wat?
https://www.parool.nl/nederland/ggd-nog ... ~b94928e9/

Dat de ICT nog niet klaar is dat is opzich wel een begrijpelijke reden. Alleen Waarom is dat niet op orde? Het was al lang te verwachten dat ern een keer gevaccineerd moet worden. Waarom moet alles op de laatste minuut. Sommige dingen moet je gewoon geergeld hebben en daar is tijd genoeg voor geweest. Net zoals het testen in September. Het kabinet had daar de hele zomer voor om het voor te bereiden. Toch is dat niet gelukt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:38

Omdat men nu met de ICT wacht op gegevens die eerst aangeleverd moeten worden door EMA. Welke mensen mogen niet gevaccineerd worden, dat soort dingen. Wat ik begrijp staat het systeem wel klaar, maar wachten we nu op de inhoudelijke informatie van de EMA en kan ook pas na die informatie bijvoorbeeld de gezondheidsraad advies uitbrengen welke doelgroep we het beste kunnen vaccineren.
We baseren ons nu met alle informatie over wie het niet mag krijgen op gegevens uit Amerika en uit UK, maar de officiele procedure is uiteraard dat we die gegevens moeten krijgen via onze eigen organisatie die dingen moet goedkeuren. Want de theoretische kans is dat zij bijvoorbeeld strenger naar dingen kijken en daarom bepaalde doelgroepen zullen uitsluiten, of juist soepeler.
Anders hadden we ook geen eigen goedkeuring hoeven regelen en hadden we net zo goed kunnen zeggen "oh, UK keurt het goed, dan vinden wij het ook wel best". en hun criteria gewoon kunnen gebruiken.
Ook rondom de strategie (wie gaan we eerst enten) heb je eerst informatie van EMA nodig voor je definitief kan zeggen "oke, die groep wordt het".

Als dadelijk (even heel theoretisch iets verzonnen) de EMA zegt "we sluiten deze vaccinatie uit voor iedereen die gevaccineerd is voor HepB (lees: al het zorgpersoneel)" dan kun je alles klaar hebben staan, maar moet je dus ineens een 180 graden switch gaan maken. NL kiest er voor om eerst op het EMA te wachten en dan pas knopen door te hakken. Zeker omdat ineens nog grote veranderingen maken de vaccinatiebereidheid niet ten goede komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:56

Loretta schreef:
Als ik als kalnt van een administrateur wist dat er zo over mij gesproken wordt zou ik toch op zoek gaan naar en andere administrateur. Maar goed misschien is dat juist wel wat HC graag wil. Deze mensen graag kwijt. en de tarieven verhogen kan daarbij helpen.

_O- _O-

´Deze mensen´ kunnen gerust naar spaanstalige gestors en advocaten. Die vragen een veelvoud áls ze er al aan willen beginnen. De meesten wíllen er met geen táng aankomen.

Mijn andere vriendin werkt nu bij de admin van een regionaal ziekenhuis. Het vaccineren van de tienduizenden (slechtse geval honderdduizenden) per 1 jan. niet meer onder de huidge regels verzekerde Britten leidt nu al tot hoofdbrekens. Zijn vrijwel allemaal bejaarden die er nú al om vragen omdat in de UK begonnen is.
Covid en Brexit is echt vlek op vlek hier. De Britten hebben dat over zichzelf afgeroepen maar de EUropeanen niet!!
Wat Sizzle opmerkt is een voorbeeld van wat we juist nú met Covid extra op ons EU brood gaan krijgen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:12

Dit zijn geen klanten, maar buren blijkbaar. Zoals ze al klant waren van enig administratiekantoor, hadden ze nu niet zoveel problemen. Ik word ook weleens gevraagd om te tolken of zaken op te knappen, als ik mensen verwijs naar kantoren die dit betaald doen, hoeft het vaak niet meer. Ik brand mijn vingers er niet aan.

Wat niet wil zeggen dat ik te beroerd ben om mensen te helpen, ik doe gratis websites en promoties op Social Media voor een restaurant in NL wat het heel moeilijk heeft en voor een paar B&B’s in Spanje. Maar alleen omdat ik weet dat zij zelf ook hun best doen, niet omdat ze laks of lui zijn en de wet omzeilen.

De problematiek van Britten in Spanje is écht een verhaal apart.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 17-12-20 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:14

Het is niet gezegd dat iedereen maar voorstander was van Brexit. Er zullen inderdaad een hoop mensen zijn die ook niet perse capabel (meer) zijn om de impact te begrijpen. Daarnaast weet ik van een in Spanje woonachtige vriendin dat verzekeringen in Spanje ook een woeste jungle zijn waarbij je enorm goed de kleine lettertjes moet lezen.
Het zal mij verder ook een biet zijn hoe mensen het regelen eigenlijk. Overal heb je mensen die hun zaken niet op orde hebben. Soms laksheid, soms expres, soms onwetendheid.
Lijkt me wel een prima verdienmodel voor mensen die goed kleine lettertjes kunnen lezen en nu wellicht geen baan hebben.
Ik ben ook echt benieuwd hoe strikt Zwitserland dadelijk hun UK Grenzgängers voonachtig in DE/FR/IT hanteert. Gewoon domweg werkvergunning intrekken is voor niemand zinvol, daar zit heus wel een overgangstermijn op.

Kwa inentingen begrijp ik al helemaal het probleem niet. Die dingen zijn hartstikke goedkoop. Bij dekkingsgraad twijfel gewoon met de pinpas afrekenen (desnoods met extra admin fooi) en dan kan de patient zelf ergens gaan declareren (of niet).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:19

Sizzle schreef:
Het is niet gezegd dat iedereen maar voorstander was van Brexit. Er zullen inderdaad een hoop mensen zijn die ook niet perse capabel (meer) zijn om de impact te begrijpen. Daarnaast weet ik van een in Spanje woonachtige vriendin dat verzekeringen in Spanje ook een woeste jungle zijn waarbij je enorm goed de kleine lettertjes moet lezen.
Het zal mij verder ook een biet zijn hoe mensen het regelen eigenlijk. Overal heb je mensen die hun zaken niet op orde hebben. Soms laksheid, soms expres, soms onwetendheid.
Lijkt me wel een prima verdienmodel voor mensen die goed kleine lettertjes kunnen lezen en nu wellicht geen baan hebben.
Ik ben ook echt benieuwd hoe strikt Zwitserland dadelijk hun UK Grenzgängers voonachtig in DE/FR/IT hanteert. Gewoon domweg werkvergunning intrekken is voor niemand zinvol, daar zit heus wel een overgangstermijn op.

Zeg ik dat iedereen voorstander was? Ik zat in diverse Facebookgroepen hier waarin vaak verkondigd werd dat mensen die al jaren in Spanje wonen, voor Brexit gingen stemmen. De jungle van de Spaanse verzekeringen? Wie het netjes geregeld heeft kan al jaren gewoon terecht in het Spaanse ziekenfonds. En het barst hier van de Engelstalige adviseurs die je kunnen helpen, maar ja, die moet je betalen. Ik lees mijn eigen polissen in het Spaans, maar bij diverse verzekeraars zijn die in meerdere talen beschikbaar. Spanje is echt geen achterlijk land hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:21

is deze discussie echt relevant voor hier? Lijkt me meer voor het brexit topic

[NM] De Brexit soap

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:24

Was niet persoonlijk, gewoon algemeen.
Mijn vriendin heeft net de verzekering gewijzigd. Vele willen blijkbaar bij de aanvraag niet eens een volledig dekkingsoverzicht geven totdat je expliciet offertes aangevraagd hebt (zodat ze je daarna kunnen spammen met verkoop belletjes).
Zij spreekt overigens ook gewoon Spaans.

Edit, Secricible, +:)+
Sorry :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:31

On topic bericht: Macron is positief getest.
Dat is nou net een regeringsleider die het wel steeds serieus genomen heeft. Gelukkig lijkt het mild.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:39

ik zag het ja, hopelijk valt het mee.
Ik zag ook dat Ian McKellen, bekende acteur, zich voor de camera heeft laten vaccineren. Ik vind hem zo'n tof persoon.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:42

Sizzle schreef:
Kwa inentingen begrijp ik al helemaal het probleem niet. Die dingen zijn hartstikke goedkoop. Bij dekkingsgraad twijfel gewoon met de pinpas afrekenen (desnoods met extra admin fooi) en dan kan de patient zelf ergens gaan declareren (of niet).

Iemand heeft toch zo of zo een zorgverzekering nodig. Anders krijg je dadelijk Amerikaanse toestanden met Britten in Spanje.