De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:52

Voor de Corona zei men bij het hand geven: Hallo
Nu zegt men: dit zouden we eigenlijk niet moeten doen

:+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:54

Vind het toch prettig om te lezen dat er genoeg mensen zijn die zelf meteen maatregelen nemen wanneer ze vermoeden dat ze het virus hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:55

Cer schreef:
Oh Neon, ik krijg het ook over 12 minuten maar das is denk omdat ik oud ben -O- en dus op de bank zit te vegeteren momenteel... zou t aanbellen denk je ? %)
..

Nu was ik vanmiddag wel bij de tandarts.. geen hand gegeven .. maar tijdens de behandeling moest ze hoesten .. deed ze in haar elleboog.. maar toch... over 10 min zijn we 9 hr verder.. is dat dan toch die 12 min... #wcpapiervergetenbijdejumbo #ookdatnog -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:56

tiwi1969 schreef:
Toch wel onwennig dat geen hand geven, wat doe je dan bij de begroeting?

.

In de tijd van de mexicaanse griep gave we elkaar een elleboog :j

Kan het trouwens ietsje meer ontopic misschien? Het wordt een beetje lastig filteren zo...

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:58

Mijn fysio zei vanochtend dat haar werkgever had gevraagd aan alle medewerkers of ze voorlopig geen handjes wil geven aan patiënten. Ze behandelt uitsluitend handen. :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:00

Magrathea schreef:
Nou zullen we wedjes gaan maken wie de eerste Bokker wordt met het virus?

Ik zet mijn geld in op MarcoBorsato. Ouwe snoeperd.

Het is net zoals Pfeiffer, dat had ik ook het eerst van alle bruggers ;(

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:03

Neonlight schreef:
Test ook gedaan:

Wanneer krijg jij corona?
Over 12 minuten
Over 12 minuten krijg je corona. Hoe ga je die laatste 12 minuten besteden? Met het kijken van de mooiste passes van Kevin Strootman? Jouw keus!

Dus maar even snel nog een laatste post, voordat mijn virusscanner mij eraf kickt. :))

Jadeleigh263 schreef:
De kans is groot dat iemand nog niet hersteld is, maar hopelijk weten jullie ook dat er twee typen nu circuleren van dit virus? Het nieuwe type is veel agressiever dan het ‘oude’ type en er kan dus een mogelijkheid zijn dat mensen dus geïnfecteerd raken met het nieuwe type, terwijl ze eerst ‘recovered’ verklaard waren...

Dat is niet waar, juist in Wuhan bij de eerste uitbraak was het voornamelijk het agressieve type, zie ook https://www.hln.be/wetenschap-planeet/m ... ~aaefe602/.

Ik wil er toch nog op terug komen want ook dat klopt niet helemaal. Het oude type is het S type en deze is later in de uitbraak gevonden. De agressieve L type was weliswaar in het begin van de uitbraak, maar is niet het oude type van het virus.

Citaat:
Population genetic analyses of 103 SARS-CoV-2 genomes indicated that these viruses evolved into two major types (designated L and S), that are well defined by two different SNPs that show nearly complete linkage across the viral strains sequenced to date. Although the L type (∼70%) is more prevalent than the S type (∼30%), the S type was found to be the ancestral version. Whereas the L type was more prevalent in the early stages of the outbreak in Wuhan, the frequency of the L type decreased after early January 2020. Human intervention may have placed more severe selective pressure on the L type, which might be more aggressive and spread more quickly. On the other hand, the S type, which is evolutionarily older and less aggressive, might have increased in relative frequency due to relatively weaker selective pressure. These findings strongly support an urgent need for further immediate, comprehensive studies that combine genomic data, epidemiological data, and chart records of the clinical symptoms of patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19).

https://academic.oup.com/nsr/advance-ar ... chresult=1

Aanvullend nog uit het artikel
Citaat:
However, it is currently unclear whether L type evolved from the S type in humans or in the intermediate hosts. It is also unclear whether the L type is more virulent than the S type.
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 05-03-20 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:06

Shae schreef:
Mijn fysio zei vanochtend dat haar werkgever had gevraagd aan alle medewerkers of ze voorlopig geen handjes wil geven aan patiënten. Ze behandelt uitsluitend handen. :')

:') wahhaha dat wordt vakantie pakken

Ik krijg het over 12 minuten :wow:

Afbeelding

Vanochtend een ex- collega op de wang gekust en iemand een hand gegeven oei :+
Ik ga er gewoon nuchter mee om. Handen worden altijd goed gewassen en zolang iemand niet ziek toont geef ik gewoon een hand.
Ook geen handgel gekocht, maar vind het wel grappig om te zien/horen hoe iedereen jacht erop maakt :+

Al deed de cassiere vanmiddag na het neussnuiten niet haar handen schoonmaken, dat vond ik wel wat minder (ook zonder corona).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:08

Op mijn werkplek wordt er netjes mee omgegaan vind ik, het is een groot bedrijf met mensen uit het hele land en ook expats. Dus dat er iemand ziek wordt is niet onwaarschijnlijk.

Er is geen paniek maar duidelijk informatie. We krijgen dagelijks een mail met updates. Er wordt verzocht zoveel mogelijk in je eigen toren te blijven (er zijn verschillende torens). Hoeveel zin dat heeft als de kantine wel gewoon open is is de vraag, maar toch. Verder moeten grote meetings van 100+ in ieder geval de komende 2 wekenuitgesteld worden. In het hele pand staat op allerlei plekken ontsmettingsgel. Bij toegangspoortjes, toiletten, in de kantine en ze worden ook consequent gebruikt. Verder moet iedereen elke dag zijn laptop meenemen naar huis en testen dat de thuis VPN goed werkt zodat we vanuit huis kunnen werken als daarom gevraagd wordt. Je ziet ook dat er extra tussendoor schoongemaakt wordt.

Al met al voelt het daardoor vooral dat ze er bovenop zitten, dat geeft vertrouwen. Het scheelt dat de thuiswerk voorzieningen incl. mogelijkheden tot conference calls en zo goed op orde zijn voor het kantoor personeel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:09

LadyMadonna schreef:
tiwi1969 schreef:
Toch wel onwennig dat geen hand geven, wat doe je dan bij de begroeting?

.

Kan het trouwens ietsje meer ontopic misschien? Het wordt een beetje lastig filteren zo...

Lijkt me verstandig met het advies in je elleboog te hoesten/niezen :')

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:10

arabella2000 schreef:
Shae schreef:

:') wahhaha dat wordt vakantie pakken

Nou gelukkig niet, ik kom daar omdat er wat aan elkaar is geschroefd na botbreuk en dat is ook niet eeuwig behandelbaar als je wat vooruitgang wil qua mobiliteit. :') Ze vraagt patiënten die hoesten/niezen/koortsig zijn de afspraak te verplaatsen en ze wast extra vaak haar handen. Heerlijk nuchter mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:11

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:13

Misschien een beetje een simpele opmerking, maar enerzijds hoor en lees je van elkaar te begroeten met een elleboog, en tegelijk moet je ook hoesten en niezen in je elleboog. Lijkt me geen slimme combi, eerder of of :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:15

Nog een paar erbij, dicht bij mijn vader ook. Pff

Stukje tekst gekopieerd:
Het gaat om een vrouw uit Ewijk (gemeente Beuningen), een man uit Geldermalsen (gemeente West Betuwe), een man uit Beneden-Leeuwen (gemeente West Maas en Waal) en een vrouw uit Nijmegen. Eerder op de avond maakten de gemeenten Huissen en Arnhem ook al besmettingen bekend.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:17

Gaat lekker hier...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:20

karuna schreef:

Stukje tekst gekopieerd:
Het gaat om een vrouw uit Ewijk (gemeente Beuningen), een man uit Geldermalsen (gemeente West Betuwe), een man uit Beneden-Leeuwen (gemeente West Maas en Waal) en een vrouw uit Nijmegen. Eerder op de avond maakten de gemeenten Huissen en Arnhem ook al besmettingen bekend.

Waar haal je dit vandaan?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:21

naomiiiii schreef:
karuna schreef:

Stukje tekst gekopieerd:

Waar haal je dit vandaan?

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ni ... ~afcef340/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:22

Shiloh schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat doe je links, elleboog geven doe je rechts :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:23

LadyMadonna schreef:
Shiloh schreef:

Dat doe je links, elleboog geven doe je rechts :j

Naaah. Ik doe gewoon een ongemakkelijk handje zwaai

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:23

Ik zou dat waarschijnlijk helemaal messed up doen en dan helemaal in stress zijn :+

Begroeten met 'hallo' is makkelijker :+

In België gaat het ook hard ineens. Ook overal rond mij in de omgeving, vooral op scholen. En een collega van een andere vestiging.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:24

Wie heeft nog eens de link naar die mooie kaart met besmettingsgevallen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:25

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:26

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:27

Photograph schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen, ik heb helemaal geen angst om het te krijgen ;) maar ik wil liever niet dat als ik t heb dat ik t aan me ouders geef.

Maar dan kan je nu beter afstand houden van ouders..
Ik moet eerlijk zeggen dat als het hier in de buurt erg oploopt ik dat ook ga doen. Of ik hou gepaste afstand als ik erheen ga.
Bij de minste signalen van verkoudheid blijf ik weg..

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 22:27