Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:38

Gezonder eten wil niet direct zeggen dat je mindert in calorieën. Meten en weten is zoooo belangrijk!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:40

Dat zeg ik, dan is het dus heel onwaarschijnlijk dat je echt merkbaar in spiermassa aankomt. Direct/de dagen na krachttraining houden je spieren inderdaad vocht vast (omdat ze beschadigd zijn) waardoor je inderdaad vaak zwaarder bent, maar dat is geen extra massa. Vrouwen bouwen (helaas!) niet zomaar noemenswaardige spiermassa.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:44

Excuses voor mijn verkeerde woordkeuze, het resultaat op de weegschaal is hetzelfde ;)

Neverland schreef:
Gezonder eten wil niet direct zeggen dat je mindert in calorieën. Meten en weten is zoooo belangrijk!

Ik blijf tussen 1350 en 1500 kcal elke dag, gisteren was ik zwaarder dan de dag ervoor. Ik maak me er niet druk om want ik ben al best rapido gegaan, dus geef m'n lichaam ook de tijd om er aan te wennen. En zoals gezegd: de spieren zijn dorstig na een training... :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 17:58

Dan eet je sowieso wel heel weinig, zeker icm krachttraining.

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:01

Aight schreef:
Ik vrees dat Eulogy het bij het juiste eind heeft. Maar iets genuanceerder: als je spieren aan het trainen bent zal deze meer water opnemen (en dus zwaarder worden). Je spiermasse (spiereiwitten aanmaken) geeft dan geen verschil, want dat is zoals Euology het zegt maar heeeeel weinig. Echter kan de verhoogde vochtopname/vasthouden wel voor een vertekend beeld op de weegschaal zorgen. Dus ik denk dat je dipje in gewicht alsnog later komt :)

https://sport.infonu.nl/overige-sport/1 ... groei.html

Ah dat is jammer haha. Maar bedankt voor het linkje! Ik moet nog een beetje zoeken hoe het werkt.
En vind het fijn om van dat soort mythes afgeholpen te worden haha.
Ik hoop in ieder geval dat wat ik nu doe ook resultaat zal opleveren! Ik voel me wel al lekkerder in mijn vel en voel me ook goed na het sporten. Ik moet mezelf wel af en toe een schop onder mn kont geven om te beginnen :O :')
Ik heb tijdens mijn vorige poging lang kcal geteld bij ieder dingetje wat ik at. Dat zorgde na een bepaalde tijd demotiverend voor me, omdat het iedere keer een gedoe was met de weegschaal en het invoeren.
Ik eet nu veel groente en let goed op bij de iets calorierijkere voedingswaren, omdat ik dat na die periode wel uit mijn hoofd denk te weten. Ik eet veel couscous, AVG (aardappels, groente, vlees = meestal kip of vegaburger) zonder jus/saus en met lekkere kruiden, soepjes, dat soort dingen. Als ik dan mijn cheat day heb op zondag doe ik nog wel aan IF maar dan mag ik met mate (dus geen hele pizza of kilo's kaas) iets ongezonds.
Ik vind in koken erg leuk in mijn vrije tijd en heb voor mijn verjaardag afgelopen week een kookboek gevraagd met gezonde receptjes. Als jullie nog een lekker receptje hebben sta ik daar zeker voor open :9 :))

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:18

Eulogy schreef:
Dan eet je sowieso wel heel weinig, zeker icm krachttraining.

Ik eet juist meer dan voorheen, alleen anders.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:25

Zo, moest weer een flink eind bij lezen :oo

Stond al een week of twee nagenoeg stil kwa gewichtsverlies terwijl ik wel gewoon netjes ben blijven eten. Vandaag dan ineens anderhalve kilo eraf ineens! Hopen dat dat eraf blijft en niet allemaal alleen maar vocht was :')

Hebben jullie dat ook? Merk wel vaker dat er een paar dagen niets gebeurt, en dan ineens een grote schommeling naar beneden, dan sta ik weer stil tot er weer een schommeling naar beneden komt...

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:29

Libera schreef:

Stond al een week of twee nagenoeg stil kwa gewichtsverlies terwijl ik wel gewoon netjes ben blijven eten. Vandaag dan ineens anderhalve kilo eraf ineens! Hopen dat dat eraf blijft en niet allemaal alleen maar vocht was :')

Hebben jullie dat ook? Merk wel vaker dat er een paar dagen niets gebeurt, en dan ineens een grote schommeling naar beneden, dan sta ik weer stil tot er weer een schommeling naar beneden komt...

Ik maak nogal lappen tekst, excuus :')

Ik kan vaak geen touw vastknopen aan mijn gewicht, ik denk idd vanwege vocht? En soms blijft het dan opeens. Heel vreemd. Zolang het omlaag gaat vind ik het allemaal goed :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 19:17

Libera schreef:

Dat heb ik ook! Ik zeg altijd dat mijn lijf niet zo snel durft los te laten :') Ik blijf dan zo een week stabiel op gewicht en dan gaat er in 1 dag ineens 1,5 kilo af. Dan is dat gewicht weer stabiel en gaat er daarna weer wat af ipv gewoon elke dag een paar ons moet het bij mij 1x per week met een kilo tegelijk :'). Echt raar...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 22:31

Oh gelukkig ben ik niet de enige!

Ja vandaag anderhalve kilo minder en dan vaak de dag erna weer 200-300gr erbij, en dan blijven ik zeg maar op het nieuwe gewicht plus of minus die 2 a 300gr hangen... zo vreemd!

Ik denk dat we dan wel gewoon elke dag een paar ons vet verliezen, maar dat ons lichaam dat dan tijdelijk als water vasthoudt om dat te compenseren ofzo? Want ik weet natuurlijk ook wel dat ik niet in 1 dag anderhalve kilo vet verlies, maar het is zo’n raar patroon op de weegschaal :')

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:10

Libera, ik geef de weegschaal daar altijd de schuld van. Die moet dan nog even wennen aan het nieuwe gewicht. :+

Edit, had nog helemaal niet gereageerd op het lijstje. Maar jij bent echt lekker bezig Renee!

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:53

Zijn er meerdere die helemaal geobsedeerd zijn door eten? Ik denk de hele dag aan eten en eet het liefst de hele dag door. := Ik had dat eerst ook wel, maar niet extreem. In het weekend gaat het veel beter dan doordeweeks. Ik push ook tot het maximale aantal kcal dat ik 'mag' hebben. Niet eens omdat ik honger heb. Maar omdat ik zo ontzettend graag eet.

Vind het soms lastig. Ik heb nu dus al alles opgegeten en heb nog 2 boterhammen tot 18:00... -O- Ik ga maar heel veel drinken in de tussentijd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:09

Komt denk ik omdat je meer thuis zit en of werkt.
Ik herken het wel een beetje hoor. Studeer thuis af dus mn kantoor is altijd het zelfde. En thuis eet ik toch meer ofzo :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:27

Neverland schreef:
Zijn er meerdere die helemaal geobsedeerd zijn door eten? Ik denk de hele dag aan eten en eet het liefst de hele dag door. := Ik had dat eerst ook wel, maar niet extreem. In het weekend gaat het veel beter dan doordeweeks. Ik push ook tot het maximale aantal kcal dat ik 'mag' hebben. Niet eens omdat ik honger heb. Maar omdat ik zo ontzettend graag eet.

Vind het soms lastig. Ik heb nu dus al alles opgegeten en heb nog 2 boterhammen tot 18:00... -O- Ik ga maar heel veel drinken in de tussentijd.

Ik ben ook echt liters thee weg aan het drinken := Moet zeggen dat het daarmee heel goed gaat. Kwam net zelfs tot de ontdekking dat ik ben vergeten te ontbijten :+ wel 1,5l thee weggedronken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:32

Ik heb daar wel last van gehad, maar nu eigenlijk helemaal niet. Ik push nu eerder te ver door om te weinig te eten, dan dat ik de hele dag zit te eten. Ik heb wel altijd een thermoskan met thee op mijn bureau staan en een fles met water, ik drink wel echt heeel veel, maar dat deed ik eigenlijk altijd al. Heb het een keer bijgehouden en ik zit altijd wel aan (minimaal) 4 liter per dag.. :=

Ik zit in de maand april al op -4,5 *\o/* Ik ga echt lekker op die quarantaine :')

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:37

Es_ther schreef:
Komt denk ik omdat je meer thuis zit en of werkt.
Ik herken het wel een beetje hoor. Studeer thuis af dus mn kantoor is altijd het zelfde. En thuis eet ik toch meer ofzo :')

Nee dat is het helaas niet. Ik werk nog elke dag op kantoor. Als ik thuis ben eet ik juist minder. :')

Ik sport nu wel meer (6 keer in de week) maar heb daarvoor wel mijn kcal verhoogd dus dat kan het ook niet zijn. Zal wel een soort verveling zijn gok ik.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:50

Ik denk ook dat het te maken heeft met verveling @Neverland. Ik herken het van voorheen. En nu ben ik net als xJitskee ook vooral een sport aan het maken van zo min mogelijk eten. Maar ik hou voor mezelf wel een minimum aan, omdat ik absoluut niet wil crashen en mijn lichaam te kort wil geven. Als ik het na het avondeten meer dan 250 kcal "over heb" dan eet ik nog wel iets.

Ik sta nu een paar dagen stil. Ik weeg mezelf iedere dag om een zo goed mogelijk beeld te krijgen, maar alleen het gewicht van zondag schrijf ik op in mijn bullet journal. Zo was ik vorige week vrijdag lichter dan afgelopen zondag. Als ik alleen op zondag zou wegen zou het resultaat tegen kunnen vallen, terwijl ik nu het resultaat van vrijdag al gezien had en weet dat het wel goed gaat komen. Om mijn voorspelde dalende lijn te volgen, moet er aankomende zondag nog een kilo af zijn. Werk aan de winkel dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:58

Ik vind dat ook wel lastig hoor, de balans vinden. Ik wil niet de hele dag obsessief met eten bezig zijn, dus ik merk dat ik dan soms door sla naar te weinig eten. Blijft lastig, maar uiteindelijk vind ik de juiste balans wel, maar soms duurt dat gewoon lang..

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 13:09

Het streven naar net boven je BMR eten heb ik ook bij het begin gedaan maar ik kreeg door zo weinig energie van (na een week of drie). Nu zit ik op maximaal 1580kcal op een dag. Vorige week wel twee dagen daarboven gegeten (maar niet boven onderhoud). Ik vind het wel netjes zo... Ik kan tenminste nu ook genieten van lekkere dingen zoals chocolade zonder dat ik me er slecht over voel. Zaterdag ga ik een bak ijs naar binnen werken (die van Ben & Jerry's met minder calorieën :P echt een aanrader trouwens! )

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:14

Neverland schreef:
Het streven naar net boven je BMR eten heb ik ook bij het begin gedaan maar ik kreeg door zo weinig energie van (na een week of drie). Nu zit ik op maximaal 1580kcal op een dag. Vorige week wel twee dagen daarboven gegeten (maar niet boven onderhoud). Ik vind het wel netjes zo... Ik kan tenminste nu ook genieten van lekkere dingen zoals chocolade zonder dat ik me er slecht over voel. Zaterdag ga ik een bak ijs naar binnen werken (die van Ben & Jerry's met minder calorieën :P echt een aanrader trouwens! )

Die is lekker he! Die heb ik ook wel eens gehad :D

EscamillaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:28

Gisteren een hele slechte dag gehad qua eten. Alleen s'ochtends een ontbijt shake (die heb ik omdat ik geen tijd kan nemen voor ontbijten en zo toch wat binnen krijg. Overigens wissel ik hem tegenwoordig af met havermout) s'middags 2á3 eierkoeken. S'avonds wel lekker gezond bloemkoolrijst en curry gegeten.
Vandaag gaat het al wat beter. Ontbeten met havermout en banaan en net een tosti gegeten. Vanavond courgette spaghetti met bolognese saus. Nog niet hoe het moet zijn maar het gaat al wel een beetje de betere kant op.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:35

Ik herken het alleen maar denken aan eten ook. En dan inderdaad vooral als ik een hele dag op kantoor werkte (komt/kwam gelukkig bijna nooit voor). Ik dacht dan alleen maar “om 12 uur mag ik dit eten” in plaats van om 12 uur heb ik pauze :+
Ik las gisteren bij iemand hier dat er op eens anderhalve kilo af was. Ik dacht nog, waarom gebeurd dat niet bij mij. Toevallig had ik dat vanochtend _O-. Eindelijk weer wat vooruitgang, hoewel ik het niet had verwacht want ik heb gisteravond flink wat alcohol gedronken voor mijn doen en een broodje bapao gehad. Ik ben nu zo’n 5 kilo kwijt in 7 weken tijd. Begin is er :)
Afbeelding
Hier is goed te zien hoe mijn gewicht op het begin naar beneden vloog maar daarna stabiel bleef, ondanks ik wel heel fanatiek bezig was. Niet opgeven dames! Ook al wil het een paar weken niet :(:)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 14:39

Eline, precies dat! Ik heb mijn eten ook opgedeeld op bepaalde tijdstippen. Ik kijk dan gewoon echt uit naar die tijdstippen. :+ En dan soms denk ik: oh nog anderhalf uur en dan mag ik weer eten! Eten is gewoon verdomd lekker. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 15:10

Hhaha ja dat heb ik dan ook... "Oh yes om half 1 mag ik eten", kan me er dan helemaal op verheugen. Vooral als ik dan thuis werk, want dan lunch ik vaak lekker met een zelfgemaakt soepje en een broodje. Mijn favoriet is nu courgette-mosterdsoep en een volkoren boterham met hummus, sla, kipfilet en tomaat :9

Wauw goed bezig Eline! Inderdaad niet opgeven als je vast blijft zitten, als je stug vol blijft houden gaat het er vanzelf een keer af! Merk dat bij mezelf ook altijd, ik kan zo in een maand 5 kilo verliezen om de maand erna 100 gram kwijt te raken :') Maar ik probeer dan altijd in gedachten te houden hoeveel beter ik me voel met het gezond eten en het bewegen, dan is de weegschaal toch van ondergeschikt belang. :j

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:45

Ik heb ook dat ik veel aan eten denk, het is inderdaad verdomd lekker :')
Snacken jullie ook veel tussendoor? Ik heb dat een tijdje gedaan met groentetjes maar uiteindelijk kon ik geen worteltje of paprika meer zien _O- Vind het ook lastig om af te wisselen als ik eenmaal iets heb gevonden wat lijkt te werken.