Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:38

@Natasha nee, ze heeft verder nog niet gereageerd. En ik vind het ook niet netjes om nu aan te dringen. Het is niet anders..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:40

Had ik ook niet verwacht hoor....

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:50

enzino schreef:
^
Klinkt als een interessante link, die ga ik vanmiddag eens opzetten tijdens mijn 30 minuten cardio sessie.

Bedankt.

Graag gedaan. Ik vind het vrij schokkend wat er aan bod komt. Het geeft een weinig fraai beeld van de farma wereld. Volgens mij is het een van origine Franse documentaire, die Zembla aanvult en het is uiteraard ondertiteld. ( dus ik hoop dat je Frans goed is, óf dat je goed bent in het lezen van ondertitels tijdens je cardio training haha)

@Natasha ja het is jammer, misschien het onderwerp “Freek” voorlopig laten rusten dan maar. Ik geef toe dat ik misschien wat al te stellig ben geweest. Volgende keer beter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:01

Ik ga straks ook eens kijken. Wat mij betreft al een beter artikel om over te discussiëren dan al die half geknipte YouTube-filmpjes van mensen met een duidelijke eigen agenda. Hoewel mijn eerste vraag (zonder te kijken) is of Frankrijk en NL hierin op elkaar lijken, maar misschien dat ik die vraag wel beantwoord krijg als ik kijk. TBC.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:04

Ik ga de video ook kijken, misschien doe schrijf ik tijdens het kijken wel een bericht hier. Maar ben m'n oordopjes vergeten dus het kijken en de reactie daarop hebben jullie nog tegoed :').

@Pocca: Ik ben overigens nog steeds benieuwd op welk vlak ik me kan gaan verbeteren, dus als je dat nog zou kunnen laten weten zou ik dat waarderen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 15:06

nps schreef:
Pocca_Locca schreef:
Ik wil heel graag een link delen van een ontzettend belangrijke interessante Zembla uitzending van ik meen 2017. “ de farma methode” Het gaat onder andere over de vaccinatie en farma- lobby methoden. Er komen insiders uit de farma wereld aan het woord zoals een Franse oud werknemer van Merck. Ook komt het hpv vaccin aan bod.
https://youtu.be/vBR42kkZlyM

Ik ga deze "ontzettend belangrijke interessante" uitzending wel kijken (al is het maar omdat ik Zembla heel boeiend vind) maar ga er verder niet op. Ik heb overigens getemd op dit bericht als zijnde linkdump. Ondanks de samenvatting voegt het weinig toe om steeds weer nieuwe links het topic in te gooien om vervolgens pertinent níet inhoudelijk in te willen gaan op de discussie die hieruit voortvloeit.

Linkdump? Sorry, maar nu zoek je m.i. een stok om de hond mee te slaan. PL houdt zich hier gewoon aan de regels.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:07

Ik heb de documentaire van Zembla bekeken, dank je wel voor de link, Pocca. Het laat inderdaad een schokkende inkijk in de wereld van de medicijnfabrikanten zien. Ik zou, als ik een dochter van die leeftijd had, ook heel erg gaan twijfelen of ik haar de HPV vaccinatie zou geven. Wat trouwens ook de reden is dat ik me daar niet in verdiept heb, het is voor mij niet van toepassing. De andere vaccinaties daarentegen, daar heb ik geen twijfels over, die zou ik zonder meer laten geven. Daar is inmiddels voldoende bewijs dat deze werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:27

nynke55 schreef:
Ik heb de documentaire van Zembla bekeken, dank je wel voor de link, Pocca. Het laat inderdaad een schokkende inkijk in de wereld van de medicijnfabrikanten zien. Ik zou, als ik een dochter van die leeftijd had, ook heel erg gaan twijfelen of ik haar de HPV vaccinatie zou geven. Wat trouwens ook de reden is dat ik me daar niet in verdiept heb, het is voor mij niet van toepassing. De andere vaccinaties daarentegen, daar heb ik geen twijfels over, die zou ik zonder meer laten geven. Daar is inmiddels voldoende bewijs dat deze werken.

Ik schreef ook altijd aldat ik aan hpv zou twijfelen. De rest zou ik een kind geven, minimaal risico.
Zelf twijfel ik nu over buiktyfus.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:34

nynke55 schreef:

Oké dan ga ik de docu van Zembla ook kijken. Ik twijfel ook nog over de HPV.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:40

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:42

Suzanne F. schreef:
nynke55 schreef:

Oké dan ga ik de docu van Zembla ook kijken. Ik twijfel ook nog over de HPV.

Om een evenwichtig beeld te krijgen zou ik echt ook met een huisarts gaat zitten. HPV kan flink wat zorgen voorkomen later. En later inhalen is eigenlijk bij de HPV niet te doen omdat die eigenlijk gegeven moet worden voordat het kind seksueel actief wordt.

Bewering: Het HPV vaccin werkt niet.
Antwoord: Nieuw onderzoek toont aan dat het virus – verantwoordelijk voor zo’n 99,9 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker – enorm is teruggedrongen in Australië. Het is te danken aan een vaccin tegen het virus dat in Australië zowel aan jongens als meisjes wordt aangeboden én de uitstrijkjes die Australische vrouwen regelmatig ondergaan in een poging een HPV-infectie tijdig op te sporen en te monitoren. Het onderzoek van Garland en collega’s laat zien dat het aantal vrouwen met het humaan papillomavirus enorm is afgenomen: in tien jaar tijd is het percentage vrouwen dat tussen de 18 en 24 jaar oud is en het virus bij zich draagt gedaald van 22,7 naar 1,1 procent. En ook onder mannen is het virus teruggedrongen. Het is grotendeels te danken aan het vaccin tegen HPV; voorafgaand aan het vaccinatieprogramma droegen vrijwel alle seksueel actieve mensen het virus bij zich. Hoewel op dit moment slechts ongeveer 53 procent van de vrouwen tegen het virus gevaccineerd is, is het virus toch verder teruggedrongen dan gedacht en dat is waarschijnlijk te danken aan zogenoemde kudde-immuniteit
Bron

Bewering: Het HPV vaccin veroorzaakt vermoeidheidsklachten
Antwoord: Onderzoek van het RIVM toont geen verband tussen het vaccin tegen baarmoederhalskanker (HPV humaan papillomavirus) en langdurige vermoeidheidsklachten bij meisjes. Resultaten van recent epidemiologisch onderzoek in Nederland komen overeen met de uitkomsten van eerder verschenen internationale onderzoeken. Voor het onderzoek werden bijna 70 duizend meisjes geselecteerd uit een groot huisartsenregistratiesysteem van het Erasmus MC. Uit gegevens bleek dat langdurige vermoeidheid vóór invoering van de HPV-vaccinatie even vaak voor kwam als na de invoering. De diagnose chronisch vermoeidheidssyndroom werd maar weinig gesteld door de huisarts, namelijk 0 tot 1 keer per jaar per tien duizend meisjes zowel vóór als na invoering van HPV-vaccinatie. De resultaten zijn in lijn met de uitkomsten van eerdere internationale onderzoeken.

Dit vaccin wordt gebruikt ter bescherming tegen het HPV-virus. Dat is een virus dat kanker kan veroorzaken aan de baarmoederhals. Ook andere vormen van kanker kunnen worden veroorzaakt door HPV. Na vaccinatie is de kans op baarmoederhalskanker door HPV met 70-80% afgenomen. Het moet dan wel gegeven worden voordat je het virus via seks krijgt. Daarom krijgen meisjes in het jaar dat ze 13 worden een uitnodiging. Inmiddels weten we dat de HPV-vaccinatie ook werkt tegen andere vormen van kanker, zoals kanker in de vagina, schaamlippen, anus, penis, mondholte, keel en slokdarm. Ook jongens hebben dus voordeel bij het HPV-vaccin.

Bron. Klik hier voor meer informatie

HPV is een virus dat wordt overgedragen door seksueel contact. Helaas is het niet voldoende beschermend om te vrijen met een condoom. HPV wordt namelijk ook overgedragen door huid-op-huidcontact rondom de geslachtsdelen.
Bron

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:45

Er gaan héél veel broodje aap verhalen de ronde over de HPV prik/ Gardasil / Cervarix maar er is vrijwel niks van waar.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:49

Daarom, praat met een professional.
Nu is er een prik die beschermt tegen kanker en dan gaan mensen twijfelen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:49

Zoals te zien is de documentaire heeft het hpv vaccin echt maar bar weinig met het daadwerkelijk beschermen van kinderen te maken, Imandra. Daarbij: waarom denk je dat huisartsen iets nieuws kunnen vertellen over dit vaccin? Het vaccin is maar om een reden in de markt gezet, en dat is winst. Sorry. Ik kan me niet voorstellen dat mensen na het zien van deze documentaire een andere conclusie kunnen trekken. Maar dit is mijn mening zal ik er even bijzetten.

P.s heb je de documentaire gezien, Imandra en Lautje ?
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 03-03-20 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:50

Dat dat jouw ,enting is weten we wel pocca. Maar die mening ga jij toch niet herzien hoeveel bewijs of andere visies worden aangedragen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:56

Pocca_Locca schreef:
Zoals te zien is de documentaire heeft het hpv vaccin echt maar bar weinig met het daadwerkelijk beschermen van kinderen te maken, Imandra. Daarbij: waarom denk je dat huisartsen iets nieuws kunnen vertellen over dit vaccin? Het vaccin is maar om een reden in de markt gezet, en dat is winst. Sorry. Ik kan me niet voorstellen dat mensen na het zien van deze documentaire een andere conclusie kunnen trekken. Maar dit is mijn mening zal ik er even bijzetten.

Want zo’n docu is beter bewijs dan talloze wetenschappelijke artikelen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:01

Daarom zeg ik ook niet dat ik het niet zou doen, maar ik ga wel twijfelen, omdat er in dit geval te weinig vervolgonderzoek is gedaan en deze fabrikant zich al vaker in de nesten gewerkt heeft met de pijnstiller. Daarentegen is het wel een virus die door sexueel contact overdraagbaar is en zich zo verspreid. Als je dat een halt kunt toeroepen door een vaccin, ben ik voor. Maar nogmaals, ik heb geen kinderen, dus ik hoef mij er wat dat betreft geen zorgen om te maken.

Imandra, hoewel ik niet van de linkjes ben, deze is wel heel interessant.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:05

nynke55 schreef:
Daarom zeg ik ook niet dat ik het niet zou doen, maar ik ga wel twijfelen, omdat er in dit geval te weinig vervolgonderzoek is gedaan en deze fabrikant zich al vaker in de nesten gewerkt heeft met de pijnstiller. Daarentegen is het wel een virus die door sexueel contact overdraagbaar is en zich zo verspreid. Als je dat een halt kunt toeroepen door een vaccin, ben ik voor. Maar nogmaals, ik heb geen kinderen, dus ik hoef mij er wat dat betreft geen zorgen om te maken.

Imandra, hoewel ik niet van de linkjes ben, deze is wel heel interessant.

Ik ga hem ook nog kijken, maar dat het bedrijf fouten heeft gemaakt in het verleden maakt nog niet dat de statistieken in bijv Australië fout zijn of dat de wetenschappelijke onderzoeken niet kloppen. Het is echt een goed vaccin en ook echt een aanrader.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:23

Pocca_Locca schreef:

Ik heb de documentaire gekeken en hij is inderdaad heel interessant. Voorzover ik kan zien gaat de documentaire niet in op de werkzaamheid van het vaccin zelf maar vooral over de manier waarop het aan de man wordt gebracht. Grappig trouwens is dat de documentaire ook noemt dat het vaccin initieel niet werd goedgekeurd door de Gezondheidsraad - voor mij een teken dat deze kennelijk werkt en niet zomaar alles klakkeloos goedkeurt. Overigens is er inderdaad ook wel een hoop mis met de manier waarop er geld verdiend moet worden aan medicatie die nodig is. Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar we voor een medische fabrikant marketingproducten maakten. Er werd destijds écht veel marketing tegenaan gegooid. Onder andere kadopakketjes voor doktoren om medicatie aan de man te brengen. Not done.

Voor mij zou deze docu echter geen invloed de keuze voor wel of geen HPV - ik zou nog steeds advies inwinnen bij mijn arts of een andere medische professional. Het vaccin wordt sinds 2009 gegeven in Nederland dus er is wel ervaring mee. De nare marketingpraktijken staan los van de werking van het vaccin.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:30

Het vaccin zelf lijkt inderdaad in orde te zijn, alleen het vervolgonderzoek niet. Van de 3000 gevaccineerde Noorse meisjes die gevolgd werden doen er nog maar 500 mee, en volgens de expert is dat te weinig om conclusies te trekken. Bovendien is er twijfel aan de noodzaak van de vaccinatiecampagne, aangezien er met uitstrijkjes ook veel gevallen op tijd kunnen worden behandeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:48

nynke55 schreef:
Het vaccin zelf lijkt inderdaad in orde te zijn, alleen het vervolgonderzoek niet. Van de 3000 gevaccineerde Noorse meisjes die gevolgd werden doen er nog maar 500 mee, en volgens de expert is dat te weinig om conclusies te trekken. Bovendien is er twijfel aan de noodzaak van de vaccinatiecampagne, aangezien er met uitstrijkjes ook veel gevallen op tijd kunnen worden behandeld.

Maar het Noorse onderzoek is niet het enige. Twee Nederlandse onderzoeken:

"Vaccination is effective against incident and persistent infections with HPV16/18 and HPV16/18/31/45. Low VE against persistent HPV16/18 infection in girls positive at baseline indicates importance of vaccination before sexual debut."
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0X15004697

"Our findings of nearly full protection against vaccine-type persistent infections and significant cross-protection to nonvaccine types in a population-based cohort study confirm the effectiveness of the bivalent HPV vaccine as estimated in trials. We found no indications for waning protection up to 6 years after vaccination."
https://academic.oup.com/jid/article/21 ... 79/4835373

De manier waarop het vaccin aan de man/politiek is gebracht is wellicht niet helemaal netjes, maar dat maakt het nog niet een slecht of niet-werkend vaccin.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:55

Pocca_Locca schreef:

Nee, het is in de markt gezet om het hpv virus te bestrijden. De Amerikaanse hoogleraar die het testen van het vaccin begeleide vertelt dat ook in de documentaire. Ze is het weliswaar niet eens met de manier waarop het middel in de markt gezet wordt, maar ze zegt klip en klaar dat het een effectief vaccin is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:57

Mijn medische en Engelse kennis is niet denderend, maar wat ik me afvraag is, het is bekend dat het virus in veel gevallen vanzelf verdwijnt binnen 2 jaar. Is dat ook meegenomen in die onderzoeken? Haal jij dat er uit?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:21

Ik ben even de docu aan het kijken en aan het reageren, dus die post hebben jullie van me tegoed :). Kan wel alvast zeggen dat niet alles is wat het lijkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 21:36

Karl66 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Nee, het is in de markt gezet om het hpv virus te bestrijden. De Amerikaanse hoogleraar die het testen van het vaccin begeleide vertelt dat ook in de documentaire. Ze is het weliswaar niet eens met de manier waarop het middel in de markt gezet wordt, maar ze zegt klip en klaar dat het een effectief vaccin is.

Dit is ook wat ik er uit heb gehaald inderdaad. En dat is een andere conclusie als die ik uit jou woorden begreep pocca.

Het vaccin werkt dus prima, maar de manier waarop het gepromoot wordt bij artsen is onjuist. Volgens mij is daar al heel veel over te doen(maar misschien komt dat ook omdat ik meer richting die sector werk) en staat dat volledig los van vaccins. Ik vind heel veel van die marketing-heisa, maar dat staat los van of een vaccin werkt of niet.