Nou dan ga ik me bij deze toch maar inschrijven voor die 10miles! Het eten blijft inderdaad wat experimenteren, ga deze week eens proberen voor het avondeten te lopen in ieder geval.
Pfff Noeps flinke val heb je gehad. Toevallig vroeg ik mijn man nog vorige week of hij nog nooit gevallen is met lopen.
Vandaag weer een rondje gedaan: 4km aan 6:29. Mijn snelste tijd had er echt zin in en ging goed. Heeft iemand tips hoe je best/veiligst opbouwt? Ik vind schema’s vaak zo ingewikkeld om te onthouden hoe doen jullie dat? Ik wil liefst gewoon 2 keer kort en 1 keer lang lopen per week en dan nooit met meer dan 10% de duurlopen verlengen en de korte loopjes op bekende afstandjes doen. Werkt dat een beetje?
Poes ik heb aanvankelijk opgebouwd door steeds voluit een stukje verder te lopen. Voor mij werkte het want binnen twee jaar tijd liep ik op deze manier de halve marathon in 1hr34. Achteraf gezien heb ik geluk gehad want het was vragen om blessures. Bovendien wordt je op een gegeven niet meer sneller als je niet slim traint. Aanvankelijk zul je ook met je schema van twee maal kort (en neem ik aan wat sneller) en een keer lang(er) vorderingen maken maar dat zal op een gegeven moment stagneren. Dan zal je toch wat meer variatie en specifieker moeten gaan trainer. Dus een specifiek schema zal je daar zeker in helpen. zelf vind ik het voordeel van een specifiek schema dat je doelgericht ergens naar toewerkt, rustiger durft te trainen en veel dieper wil gaan in een training, houvast waar je minder gemakkelijk van afwijkt ook als is het (gezins/werk)leven nog zo druk, het maakt de trainingen zoveel leuker. Ik zie eigenlijk geen enkel nadeel in een schema.
Jullie gaan allemaal zo hard vooruit! Bij mij wil het de laatste paar weken gewoon niet zo. Qua tijden gaat het niet eens zo slecht, maar het gaat me niet meer makkelijk af. Gisteren heb ik 3 km in iets minder dan 19 minuten gelopen, het voelde alsof ik zeker het dubbele had gedaan. Toen ik zaterdag even een wandelpauze nam kon ik erna niet eens meer verder hardlopen. En het is wel zo dan ook mijn enkel/voet nog niet helemaal lekker gaat.. Dus ik laat me even goed nakijken door de fysio (over 1,5 week kan ik pas terecht :s) en dan toch maar een schema erbij denk ik. Deze moet haalbaar zijn opzich https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km
Sintara zou je overtraind kunnen zijn? Ik heb dit 2 keer meegemaakt, 1 keer toen ik echt teveel aan het trainen was, en 1 keer toen ik tegen mijn burn out aan zat. Je bent dan je spieren aan het afbreken in plaats van opbouwen. Vreemd dat je niet eerder naar de fysio kunt, hier zou ik dezelfde dag nog terecht kunnen.. maar wellicht is het beter even te stoppen met lopen tot die tijd?
Suzanne_J die 10 miles ga je wel redden inderdaad. Wat betreft eten is het erg zoeken, ik loop er soms ook nog mee te klooien. Vlak voor het lopen eten gaat nooit goed, dan krijg ik echt last en komt de boel omhoog. Als ik echt avond eet dan minstens 2 uur voor het lopen, ik wil ook nog wel eens een uur voor het lopen eten maar dan eet ik iets heel licht, en dan na het lopen wat steviger. Ik moet wel altijd ongeveer een uur voor het lopen nog even iets kleins gegeten hebben, anders krijg ik toch wel honger tijdens het lopen. Hangt trouwens ook wel af van de afstand natuurlijk
Op maandag met de training in de duinen probeer ik altijd half 6 goed te eten, vaak salade met kip, en dan is de training van half 8 tot kwart voor 9. Heb dan echt nooit last of honger o.i.d.
Supervixen
Geplaatst: 27-06-18 10:43
Bij mij gaat het ook wat minder. Einde van het schooljaar, dus ik ben moe en de kinderen zijn moe. Verder veel stress van het huizen zoeken en spanning van verkoop van ons huis. Vandaag hebben we kijkers en morgen ook drie kijkers, dus het huis moet ook tot in de puntjes in orde zijn. Ik slaap er slecht van.
Gisteren 5km gelopen en dat ging echt waardeloos. Vandaag 8.5km gelopen, dat was ook niet al te best. Pfff gelukkig over anderhalve week vakantie.
Ik heb het tegenovergestelde met schema's. Ik heb dan teveel het gevoel van moeten, wat tegen me gaat werken. Ik had een schema voor de halve marathon, die heb ik meer als leidraad gebruikt. Dat ging ook prima.
Stress, vermoeidheid en slecht slapen vergt al heel veel van een lichaam he, sporten kan dan gewoon even teveel gevraagd zijn. Misschien ook even stapje terug, straks lekker genieten van je vakantie en dan gaat het misschien al wat beter.
Ik zou heel graag met een schema willen werken, vind de houvast fijn, maar vind de schema's die online te vinden zijn het allemaal net niet...
Tja. Het is ook niet perse erg als het tijdelijk minder gaat. Als het maar wel weer over gaat.
Ik denk niet dat ik overtraind ben omdat ik eerder wel meer deed, maar het kán. Het kan ook door die voet/val komen. Of ik heb zo´n sluimer griepje ofzo waardoor mn lichaam met andere dingen druk is. Geen idee .
Sterkte Supervixen, je bent er bijna, bijna vakantie! Ik krijg eerst de vakantie van al mijn collega´s, paar weken lang de enige die over is van de afdelingen sales en marketing. Jippie yay jee.
Wat betreft eten, ik eet vaak rond 4 uur ´s middags mijn laatste boterham op en ga dan hardlopen om 6 uur. Dan heb ik nergens last van, al kan ik pas dik een uur na het hardlopen weer eten.
Als ik in het weekend ´s ochtends loop, eet ik van tevoren gewoon yoghurt met kruesli. Daarmee wacht ik een half uur ongeveer zodat het wel wat gezakt is, doe een uitgebreide warming- up en ga. Die uitgebreide warming- up is omdat ik dan dus nog maar 3 kwartier wakker ben en ik wil wel al mijn spieren wakker en actief hebben voordat ik ga rennen Als je niet te los in je lijf zit is dat misschien niet zo nodig.
Hier lig ik er ook weer eventjes uit: gisteren ondanks pijnlijke voet toch mijn ronde van 10 km uitgelopen met de club, en nu moet ik het bekopen. Wordt eventjes rust vrees ik.
anne_bento
Geplaatst: 28-06-18 08:26
hwn ook voor jou balen! Dapper dat je evengoed de 10 km hebt uitgelopen, nu goed rust pakken.
Ik ben gister weer een rondje geweest, kan slecht tegen warmte maar wilde het toch proberen. Pff na 500 meter was ik al kapot, geen water mee, geen geld mee om even wat te halen, slecht voorbereid De 1e km nog doorgelopen, hartslag was nog wel oké maar ademhaling hoog en onregelmatig. Na de 1e 5 km steeds 1 km hardlopen afwisselen met een klein stukje wandelen om weer op adem te komen. Al met al toch 9 km gelopen in 50 minuten dus mag niet klagen! Volgende keer wat vocht mee of in ieder geval wat geld om wat te kunnen halen.
Sterkte hwn! Hoelaat ga je dan Anne bento? ´s avonds vond ik het best lekker.
Ik heb gisteren 5 minuten gaan hardlopen afgewisseld met 5 minuten wandelen. Heerlijk hee! Ik had het gevoel dat ik dat nóg wel een rondje kon volhouden. Dat ga ik proberen nadat ik bij de fysio ben geweest
Uiteindelijk 5km gedaan in 40 minuten, niet eens slecht als je bedenkt hoeveel wandelen erin zat. En ik had geen pijn na afloop, alleen een dikkere knie eventjes. Nu doe ik tot zaterdag helemaal niks meer, behalve dan salsadansen op het festival in de buurt
Ik ben om 5 uur gegaan gisteren. Ik dacht dat het wel mee viel maar ik heb het al snel erg warm hoor, dus dan die brandende zon en weinig wind, doet mij geen goed haha. 's avonds nog wezen paardrijden en toen was het helemaal niet zo warm!
Dan heb je nog best wel vlot gelopen als je dat in 40 minuten hebt gedaan!
Ja ik wandel ook goed hard door hoor, tussendoor. Het is bepaald geen sjok door de stad tempo En ik kan geen laag tempo vasthouden met hardlopen Na 1 minuut wandelen was ik ook eigenlijk al uitgerust (qua ademhaling), waardoor ik na 5 minuten wandelen een tikje fanatiek ging doen. En dan ga ik dus eigenlijk te snel in die eerste paar minuten.
s1993
Geplaatst: 28-06-18 10:55
Ik werk ook liever zonder schema, maar mijn doel is ook niet zo goed mogelijk worden, mijn doel is lekker genieten van het lopen en met een schema wordt het teveel 'verplichting'. Op deze manier kan ik lopen wat ik wil wanneer ik wil en blijft het leuk
Balen dat het zo druk is supervixen! Ik merkte ook dat bij mij het lopen niet lekker ging door te weinig slaap. Heb afgelopen drie dagen even een stapje terug gedaan qua hardlopen, gezorgd dat ik uiterlijk om tien uur in bed lag en flink gegeten en nu gaat het weer beter.
Sintara kan inderdaad van alles zijn, maar als het aanhoudend minder gaat toch even wat rustiger aandoen misschien. Al is het maar even een weekje.
Vanochtend weer lekker duurloop gedaan (20km), was echt genieten! Op het einde ook nog 5x 30 seconden versneld en dat ging helemaal prima. Alleen het vele eten van de afgelopen dagen had ook een kleine bijwerking... Ik moest 3(!!) keer stoppen voor een 'toiletbezoek', gelukkig liep ik in het bos dus kon ik zo de bosjes in duiken En het was vroeg genoeg om geen mensen tegen te komen.
Had trouwens de camelbak van mijn vriend mee, had hem laatst al een keer op een 5km mee met ik denk 0.3 liter water erin (want nooit iets uittesten op je duurloop). En vandaag met duurloop helemaal vol gedaan (1 liter), leek opzich prima te gaan, beetje zwaarder voor m'n schouders, die zijn niks gewend maargoed..... Tot ik onder de douche stond en ik m'n rug nogal vond prikken. Bleek mijn rug helemaal vol te zitten met geirriteerde plekken Denk de combinatie van mijn sportbh en de camelbak niet helemaal ideaal was...
Suzanne leuk dat je de 10 EM gaat lopen, succes met de training!
Poes goed bezig hoor! Ik probeer een beetje aan te houden dat ik 1x per week interval doe, 1x langere loop op lager tempo en 1x een kortere snelle loop.
Sintara en supervixen jammer dat het even wat minder gaat. Ook die periodes zitten er denk bij iedereen wel eens tussen. Rustig verder gaan zou ik zeggen, gaat straks vast weer beter.
hwn beterschap voor je voet!
s1993 netjes hoor even een duurloop van 20km. Hahah toiletbezoekjes onderweg, gelukkig was je in het bos inderdaad. Aii klinkt niet lekker die plekken op je rug.
Gisteren heb ik lekker een rondje op m'n gemakje gelopen, op het warmst van de dag nog wel haha. En in de avond nog het zwembad in voor een uurtje aquafit
Ik vind drie keer in hooguit een paar uur wel erg vaak s1993.. Heb je altijd al dat je vaak moet of is dit een tijdelijk probleem? Let in elk geval extra goed op je water en zoutenbalans, regelmatig beetjes drinken en eten enzo... Sporten met een darmprobleem in deze warmte kan je anders echt heel ziek laten voelen =/.
Daan, ik vind die duurlopen gewoon zo fijn, daar geniet ik van en kom ik mentaal even helemaal bij Zijn een beetje mijn me-time momentjes eigenlijk (alhoewel ik graag met iemand samen zou lopen maar dat gaat helaas niet). Heb jij inmiddels je motivatie weer helemaal terug?
Sintara is inderdaad veel hoor (3x in ongeveer 2 uur). Om even poep te praten: Normaal moet ik één keer tijdens een duurloop (komt omdat ik in de ochtend loop en daarvoor nog niet ben geweest, loop ik smiddags dan hoef ik vaak niet maar qua planning is dit momenteel mijn enige optie), daar dus niks bijzonders. Ik eet ook heel veel vezels, vergeleken met de gemiddelde nederlander ongeveer 3x zoveel (zit gemiddeld op 60gram per dag). Denk de combinatie dat ik heel veel heb gegeten afgelopen week, dat ik niet echt de tijd nam om mijn boodschap te doen (en daardoor wellicht in meerdere keren eruit heb gedrukt wat ik normaal in één keer doe) en het feit dat ik ongesteld moet worden (dan moet ik altijd vaker naar de wc) de oorzaak was. Overigens maak ik me er zelf niet druk om, het was ook 'gewone' poep, ben niet aan de dunne oid
ah dat scheelt Ik heb er voor mijn broertje wel eens een huisarts van de huisartsenpost voor laten komen, vandaar. Maar die had wel rare vloeibare ellende/ bacterie. Hij moest 5 hele flesjes vol aquarius drinken per dag toen, bovenop het normaal drinken
Ik heb net 14km hardgelopen in het bos. Was echt warm, maar wel genoten! Tempo was laag, ben een aantal keren gestopt om langs zwijnen met kleintjes en herten te sluipen. Prachtig!
Mag ik mij weer melden? Wellicht kennen de oude-stempel-leden mij hier nog? Ik heb lang geleden fanatiek hardgelopen maar doordat mijn leven behoorlijk een knauw gehad heeft (niet willen toegeven aan het rouwproces met alle gevolgen van dien) ben ik volledig in stilstand gekomen.
Sinds maart dit jaar ben ik dan eindelijk terug in de sportzaal! Lekker 2x per week aan het sporten en dat gaat zo goed dat ik steeds vaker weer terugdenk aan het hardlopen en dit toch eigenlijk wil proberen op te pakken.
Ik heb de podcasts van Evy 2011 en Renate weer gevonden. Maar begrijp ik het goed dat die van Evy 2006 niet meer te downloaden zijn? Ik heb de app wel gedownload maar dan moet je betalen voor die podcast... flauw.
In iig ik ga proberen morgen voor het werk mijn eerste ronde te lopen, ik ben voorheen altijd om 5:00 uur opgestaan, kijken of het weer gaat lukken.
Supervixen
Geplaatst: 01-07-18 23:10
Pfoeh vijf uur? Held! Ik heb me ingeschreven voor de spartan race in IJmuiden op 1 september. De korte afstand dit keer, dat is iets van 9km. De dag erna nog een urban trail van 10km
magda_90
Geplaatst: 02-07-18 06:45
I did it. Om 5:00 uur ging de wekker en heb ik de eerste les van Evy gelopen. Nu op naar het werk.
Is ook vroeg hoor dat klopt maar het zit nog wel in mijn systeem mbt het werk. Kijken of ik dit volhoudt.
Ik kon die podcasts ook niet meer vinden. Maar elke runapp kun je wel zo instellen dat hij elke minuut de tijd aangeeft. Dan kun je makkelijk schema’s lopen volgens mij.
Pff deze hitte. Gisteren wou ik paardrijden en dan gaan lopen. Maar vond beide met deze hitte niet interessant. We zijn toen naar een festival gegaan dus heb overgeslagen. Deze week goed plannen dus. Lastig als je zo lang moet wachten voor het afkoelt.