Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Licht aan t einde van de tunnel, welk einde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:26

ik sluit me bij vanillia aan!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:25

Veel plezier in Zweden. Ik ben het eens met Wendy en vanille, sluit me daar helemaal bij aan

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 11:07

Hoe is het quirtje??

En met de bebe??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 12:01

Lief dat je t vraagt en gefeliciteerd met je verjaardag! <3

T gaat niet zo goed, heel moeizaam en heel veel pijn. Wel echt enorm genoten van lang weekendje Zweden, prachtig weer gehad (zon en 25/30 graden!), heel veel mooie dingen gezien (kasteel, ruïne, tig meren, enz.) heb heel veel foto's gemaakt, zal ze straks eens uit zoeken en hier wat plaatsen. Maar oh wat was t zwaar, ben dus ook aantal keer flink over m'n grens gegaan (dat merk ik op dat moment niet, pas paar uur later of dag er na).

Vliegen was een HEL, eenmaal op hoogte ging t wel, maar dat stijgen en landen. Extreme hoofdpijn, in nog geen seconde tijd zat al mijn hersenvocht vanuit de hersenen in mijn rug. Dus die rug was door al t vocht ook flink pijnlijk. Eenmaal op hoogte kon t weer beetje bijtrekken, maar ja dan komt die landing weer...

Op de terug weg waren we voor de landing on hold gezet, dus cirkelen boven t vliegveld door t slechte weer (in Weeze/Duitsland), maar dan stijg en daal je dus ook continue. Vreselijk.

Verder hou ik extreem vocht vast in m'n benen/enkels, snap daar niets van aangezien ik (hele hoge dosis zelfs) "plaspillen" gebruik. Niet direct om vocht af te drijven, maar vooral voor een poging om de druk in m'n hoofd proberen te verlagen. Daarnaast ook nog eens heel veel last van bijwerkingen van die stomme pillen. Vorige keer (voor de eerste drain geplaatst is) werkte het ook niet, nu nieuwe poging... Maar goed vorige keer was t ook een druk van 39 en gebruikte die toen ook al.

Maargoed die dikke enkels is niet echt prettig, dacht eerst weer aan trombose (dat begon ook zo) maar m'n kuiten blijven nog gewoon oké. T is echt alleen m'n enkels/voeten. Zo eens kijken wat deze pillen nu precies doen en of vocht vast houden daar vandaan kan komen...

Baby doet t onwijs goed. <3
Groeit heel hard, een echte hengst aan t worden. Dikke nek er op, flink gespierd en eigen willetje. Hij rent nu dus ook elke keer hard om mama heen als je naar m toe komt. Zodra je m vast hebt is ie wel weer braaf. Doe nu elke keer als ik er ben hem 2x 5 minuutjes aan touwtje ( uur of iets tussen) en dan overal aanraken/aaien/kriebelen. Zodra hij goed stil blijft staan meteen hand/druk weg als beloning. Mag nu zijn hoofdje, oren, hele hals, borst, schoft (kriebelen op z'n schoft vind ie heeeeeerlijk en borst ook) en rug aan raken/kriebelen zonder dat ie weg probeert te rennen. Mag ook al met mijn arm over hem heen en dan zijn schouder/borst kriebelen. Dus we komen er wel. :D

Wel grappig Zil staat gewoon los in de stal zonder halster of iets. Geeft zee niets om, zelfs vlieg sessies kijkt ze rustig toe en af toe een hap in de billen van Liv dat ie zich eens moet gedragen. :+
Ze is echt zo'n fijne en lieve merrie!

Afbeelding
Gisteren na kriebel sessie, haha. Knappe vent. <3

Afbeelding
Hier zie je wel beetje wat voor speknek hij heeft haha. Ben enorm blij met m!

Binnenkort weer eens foto's van ze maken! Maar wacht even op wat minder regen.

Nu moet t snel even tijdje droog worden, zodat t grote weiland gemaaid kan worden voor hooi. Dan kunnen ze eindelijk lekker de wei op! Nu staan ze nog op de paddock. Zijn wei vriendje is afgelopen weekend geboren.

Zilvana was trouwens 6 dagen na de geboorte alweer hengstig! Enorm snel, op dag 7 is ze opnieuw geinsemineerd. Met deze knappe hengst!

Afbeelding

Afbeelding
Guardian S!

Aangezien er twee grote eiblazen op zaten en ze er ook allebei af waren, is de kans op tweeling groot. Dus met 15 dagen wordt ze weer gescand en wanneer nodig de tweede af geknepen. Vorige jaar was ze ook drachtig van een tweeling (broertje/zusje van Livano dus) en is er één succesvol af geknepen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:29

jeetje, het wil ook maar niet opknappen :(:)

maar wat heb je een prachtig hengstenkind!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:37

Dank je! :)

Wat ontzettend naar weer -O-
Gelukkig heb je wel genoten in Zweden, maar god wat een gekloot nog steeds... ga je nog contact opnemen met de arts?

Knappe bebe hoor! De wei opgaan zullen ze vast wel lekker vinden! Ben erg benieuwd naar fotos van zweden en bebe! Hij is knap hoor!

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:02

Wat ontzettend naar dat je je zo slecht voelt.
Had ik het nou goed op Facebook gelezen dat jullie naar die plek in zweden toe willen gaan om te wonen???

Wat een schatje is Liv. klinkt als een goede moeder Zil.

Hopelijk kun je snel bij de arts terecht en kunnen ze je helpen.
Zo ver ik weet moet je juist het vocht weg krijgen met de plaspillen, en als het niet werkt zo het betekenen dat je een nog hogere dosis moet gebruiken of eventueel andere.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:51

Madje1992 schreef:
Wat ontzettend naar dat je je zo slecht voelt.
Had ik het nou goed op Facebook gelezen dat jullie naar die plek in zweden toe willen gaan om te wonen???

Wat een schatje is Liv. klinkt als een goede moeder Zil.

Hopelijk kun je snel bij de arts terecht en kunnen ze je helpen.
Zo ver ik weet moet je juist het vocht weg krijgen met de plaspillen, en als het niet werkt zo het betekenen dat je een nog hogere dosis moet gebruiken of eventueel andere.

Dat werkt bij Quir helaas allemaal wat anders...en volgens mij heeft ze al een behoorlijk hoge dosis die zou ik niet zomaar verhogen meer.

Quir wordt het geen tijd om weer naar het ziekenhuis te bellen en actie? Ook al is een punctie echt vreselijk met deze hoge druk en pijn gaat het ook niet toch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:36

Quir, stop met je grenzen verleggen want volgens mij kun je niet zo ver meer, klinkt vervelend maar misschien toch weer het ziekenhuis in want dit gaat zo niet goed.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:38

Ik weet t, mijn lichaam heeft dat gisteren ook even heel, héél duidelijk gemaakt.

Laatste dagen ging eten al heel moeizaam, geen eetlust en na hap of 3 zat ik gewoon echt al vol. Nu weet ik waarom, ik zat ook gewoon écht vol. Had niet in de gaten dat m'n darmen volledig plat lagen, had ook geen/weinig pijn op heel af en toe wat krampen na. Maar goed wie heeft dat nu niet eens?

Als de druk hoog is heb ik sowieso ook minder eetlust en ook medicatie zorgt voor minder eetlust. Dus ik had die link niet gelegd...

Braak alweer een aantal dagen, kan vrijwel niets binnen houden. Gisteren was t alleen niet meer alleen maar "eten" en gal braken. Oh wat was ik beroerd en enorme pijn, ondanks alle pijnstillers. Nu leggen groot deel van de pijnstillers die ik gebruik (morfine oa) de darmen toch al plat, maar toch. Nu voel ik me gelukkig weer iets beter. Dus darmen moeten weer gespoeld gaan worden, bahbah. Zo'n hekel aan.

Puncties hebben op dit moment geen nut, ik maak zo gigantischveel hersenvocht aan op dit moment dat de druk dezelfde dag alweer veel te hoog is. We hopen die productie te remmen met Diamox/Acetazolamine, maar dat wil nog niet. Terwijl ik nu alweer op ruim 2000 zit, mag in principe naar de 3000. Maar die bijwerkingen zijn niet mals zeg maar. Wordt er helemaal gek van, alles tinteld en kan niets meer hebben op m'n armen/handen en benen/voeten, smaak is enorm veranderd en koolzuur krijg ik amper nog weg (smaakt naar metaal). Daarnaast heb ik ook niet t idee dat het iets helpt helaas.

Waar we geweest zijn afgelopen weekend is inderdaad de plek waar we willen gaan wonen!

[FK] [FOTO] Weekend Zweden
Hier staan wat foto's van Zweden. :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:47

bigone schreef:
Quir, stop met je grenzen verleggen want volgens mij kun je niet zo ver meer, klinkt vervelend maar misschien toch weer het ziekenhuis in want dit gaat zo niet goed.

_/-\o_ amen!

Je zegt dat een punctie geen zin heeft, maar ik lees verder niks over overleggen met ee chirurg ofzo...

Kom op zeg, als je je toch zo ontzettend poedersuiker voelt... -O- wat zegt je vriend eevan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:53

_KiMbErLeY_ schreef:
bigone schreef:

_/-\o_ amen!

Je zegt dat een punctie geen zin heeft, maar ik lees verder niks over overleggen met ee chirurg ofzo...

Kom op zeg, als je je toch zo ontzettend poedersuiker voelt... -O- wat zegt je vriend eevan?

Overleg met chirurg is er zeker. Punt op dit moment is dat we de kweken moeten afwachten. Er moet terug een drain in zoals t nu is, maar dat kan niet als er nog een infectie speelt. Dan wordt t namelijk wéér een hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking en en... Dus wéér een spoed operatie etc. Daar wordt niemand beter van. Zitten gewoon even op een rot moment.

Enige optie die er nu tijdelijk mogelijk is, maar liever niet gedaan wordt ivm grote risico's. Is een externe drain, maar dat betekend nog een operatie en opnamen op de IC. Daar wordt ook niemand beter van. Dus nu is t proberen zo lang mogelijk te rekken tot de uitslagen bekend zijn...

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:07

Oke, ik dacht al, wordt er nu dan helemaal niks gedaan, maar toch wel, gelukkig!! :j

Wanneer krijg je de uitslag van die kweken??

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:15

Lange kweken staan zo'n 2 tot 4 weken... En we zitten vandaag op precies 2 weken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:22

dikke - heel voorzichtige - knuf en heel veel sterkte met het volhouden!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:01

Krijg je wel iets aan ondersteuning voor je darmen om bijvoorbeeld alle medicijnen, pijnstillers en dus afvalstoffen af te voeren? Mijn darmstelsel lag op een gegeven moment ook volledig stil + een lekkende darm door alle antibiotica en pijnstillers tegen de lyme. Ik heb van mijn arts nutrimonium poeder gekregen boordevol vitamines, mineralen en verschillende probiotica. Hierdoor zijn mijn darmen helemaal hersteld. Is gewoon vrij verkrijgbaar. Misschien heb ik er overheen gelezen en gebruik je al iets maar tis goed bedoelt :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 16:13

Lekkende darm, wat moet ik me daar bij voorstellen? Peritonitis dan? Of?

Inderdaad probiotica, neem ik elke dag al. Zijn nu aan t kijken voor probiotica in de darm spoelingen... Weet niet of we daar iets mee opschieten.

Overigens zijn die darmen al veel langer een probleem, die hebben een flinke tijd volledig plat gelegen. Reageerde niet eens op zware laxeermiddelen (op de "lichtere" zoals de zakjes met vezels, movicolon, liep t helemaal vast/vol). Nadat de ontstoken blinde darm verwijderd is, leken ze tijdje weer wat meer te doen. Nog lang niet goed, maar t was te doen zonder spoelingen. Helaas is dat dus echt niet meer mogelijk. Dan helpen natuurlijk morfine en morfine achtige pijnstillers ook niet bepaald mee, die veroorzaken bij iedereen een trage passage, dus ook bij "gezonde darmen". Heb sowieso al een trage passage en daarnaast ook nog een hele lange darm (veel langer dan normaal, een dolicho colon, normaal geen probleem wel bij slow transit colon), dus dubbel op.

Had ergens gewoon gehoopt, tegen beter weten in, dat t beter zou gaan. Misschien moeten ze maar gewoon de helft van m'n darm eruit halen. :+

Net m'n hengstje op Horsetelex gezet, stiekem heeft hij best een mooi papiertje. Van de 7 hengsten op zijn papier zijn er 5 preferent (Negro, Ferro, Jazz, Uniform en Cocktail) en 1 keur (Elegant). Uit de moederlijn van keur KWPN hengst Houston en de 2 jonge KWPN hengsten Dark President en Fellini. Nu moet ie t gewoon heel goed gaan doen, hoor, z'n voorouders achterna! :D
Haha.

Hopelijk is het volgende week beter weer, wil dan graag mijn camera eens mee nemen en proberen mooie foto's van hem te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:29

Mooi, zo'n goede afstamming, opfokken en voor de zweedse keuring!!! Houden de moed er in!!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 16:38

bigone schreef:
Mooi, zo'n goede afstamming, opfokken en voor de zweedse keuring!!! Houden de moed er in!!!

Dat is inderdaad voor nu de planning! Op voorwaarde dat hij heel blijft (je weet maar nooit die 2,5 jaar) en hij zich goed blijft ontwikkelen. Dan nemen we hem mee naar de hengstenkeuring in Zweden!
Verder wordt het sowieso mijn nieuwe sport paard voor de toekomst, dus ook een mooi doel voor mij, weer terug op het paard klimmen. :)

Over een tijdje (als m'n rug sterker is, nu eerst los zien te krijgen haha) mag ik beginnen met hele brave paarden en alleen stappen, eerst 5 minuutjes en dan steeds wat langer. Als m'n rug t goed houdt steeds verder uitbreiden met ook draf en galop, maar héél belangrijk om goed m'n houding in de gaten houden. Anders gaan ze de rug vast zetten en dan is rijden in principe geen issue meer, behalve dat ik zelf wat beweeglijkheid in de rug mis. Dus daar ben ik echt enorm blij mee! Maar goed, het is nog steeds heel ver weg... maar motiveert toch wel. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:24

Quir schreef:
bigone schreef:

Dat is inderdaad voor nu de planning! Op voorwaarde dat hij heel blijft (je weet maar nooit die 2,5 jaar) en hij zich goed blijft ontwikkelen. Dan nemen we hem mee naar de hengstenkeuring in Zweden!
Verder wordt het sowieso mijn nieuwe sport paard voor de toekomst, dus ook een mooi doel voor mij, weer terug op het paard klimmen. :)

Over een tijdje (als m'n rug sterker is, nu eerst los zien te krijgen haha) mag ik beginnen met hele brave paarden en alleen stappen, eerst 5 minuutjes en dan steeds wat langer. Als m'n rug t goed houdt steeds verder uitbreiden met ook draf en galop, maar héél belangrijk om goed m'n houding in de gaten houden. Anders gaan ze de rug vast zetten en dan is rijden in principe geen issue meer, behalve dat ik zelf wat beweeglijkheid in de rug mis. Dus daar ben ik echt enorm blij mee! Maar goed, het is nog steeds heel ver weg... maar motiveert toch wel. :j

Gewoon in het huifbed beginnen ;) kan je lichaam ontspannen!!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:22

Quir schreef:

Toevallig hier laatst een college over gehad :)) Als je leaky gut opzoekt, vind je veel informatie. Het komt er eigenlijk op neer dat er 'gaten' in je darmwand komen waardoor voedseldeeltjes ed. in je lichaam/bloed kunnen komen waar je lichaam dan op reageert dmv een immuunreactie.

Mooie foto's uit Zweden :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:24

SpeechLess schreef:
Quir schreef:

Toevallig hier laatst een college over gehad :)) Als je leaky gut opzoekt, vind je veel informatie. Het komt er eigenlijk op neer dat er 'gaten' in je darmwand komen waardoor voedseldeeltjes ed. in je lichaam/bloed kunnen komen waar je lichaam dan op reageert dmv een immuunreactie.

Mooie foto's uit Zweden :D

En on het helemaal volledig te maken zijn de tight junctions tussen de darm epitheelcellen niet meer tight. Dit zijn eiwitten die een ondoordringbare bond tussen epitheelcellen zouden moeten vormen, maar door verschillende ziekteoorzaken kunnen die tight junctions open gaan. Hierdoor kunnen voedseldeeltjes, maar ook bijvoorbeeld bacteriën de epitheelcellen van de darm in. Daardoor krijg je weer ontstekingen in je darm, die ook weer voor een verslechtering van de tight junctions zorgen (dus nog verder open).
Word je echt niet blij van!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 22:36

Leaky gut bestaat echt? Blijkbaar als er colleges over gegeven worden. Ik dacht namelijk dat het weer zo'n kapstokje was van de alternatieve stroming.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:00

Blijkblaar claimen die het inderdaad, dat het door voeding komt. Geloof ik niet direct in maar ik ken vanuit mijn wetenschappelijke achtergrond het fenomeen absoluut. Vooral mensen met de ziekte van Crohn/colitis ulcerosa kunnen hier echt last van hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 23:19

mysa schreef:
Leaky gut bestaat echt? Blijkbaar als er colleges over gegeven worden. Ik dacht namelijk dat het weer zo'n kapstokje was van de alternatieve stroming.

Zeker geen alternatief kapstokje.
Mooi uitgelegd speechless en sodera.

Prachtig hengstje Alice!!
Op naar de keuring in z'n toekomst.