Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:21

Lente, heel leuk voor je dat je je doel gehaald hebt. 5 km vind ik 'psychologisch' ook best ver. Aan de ene kant is het 'maar' 30-40 minuten lopen, je zou zeggen, tis zo om. Maar als je net begonnen bent, lijkt het een heel eind. Heel knap van je.
Ik zag trouwens zelf gisteren iemand met een roze hardloopbroek en daaronder (duidelijk) een zwarte string. Nou ben ik helemaal niet zo geïnteresseerd in damesbillen (ben hetero), maar dat viel wel erg op :D . Maar om dat (als man) nou uitgebreid te gaan zeggen vind ik wel apart hoor ...

ArieBombarie, niet al te erg balen hoor :(:) . Het kan ECHT niet altijd goed gaan. Ik was gisteren vreselijk veel van plan en na 2 minuten op de loopband zakte ik als een pudding in en er kwam gewoon NIETS meer uit :n 8)7 _-:( ... ik had nog het meest zin om naar huis te gaan en met een zak chips op de bank te gaan zitten >;) . Ben toen maar gaan wandelen tegen een flinke helling op, dat was het maximale dat ik er nog uit kreeg. Dus troost je, jij bent tenminste nog blijven lopen ! Ik kan ook eigenlijk geen heuveltjes meer zien, als wat die hardloop instructrice me heeft voorspeld niet werkt (=dat je van heuveltjes lopen sneller wordt), dan doe ik haar wat , hahaha.

Sunshine, gaaf shirtje! Daar ga ik ook eens kijken, ik vind 'm echt heel leuk!

Wollie, wat voor tempotraining had jij gedaan? Ik ben natuurlijk erg geïnteresseerd in tempotraining die werkt, ... want die van mij werkt nog niet ;-). Gefeliciteerd met je mooie resultaat. Heel goed!

Fleury, Chernique, JasmijnJoy en op de valreep Tictac_ welkom. Het is echt een leuk topic, dit, ik lees zelf ook nog niet zo lang mee, maar het is erg stimulerend om ieders resultaten, problemen en weetjedatjes te lezen. Over loopgroepen: ik doe zelf mee met een loopgroepje bij mijn sportschool. Ik doe nog niet zo lang mee, maar ben er erg blij mee. Krijg goeie tips over warming-up, looptechniek, problemen oplossen, en het stimuleert lekker. Achteraf doen ze ook altijd buikspieren en een goeie cooling down. Ben er erg blij mee.
Chernique, jeetje, bijna 10 km en wat een mooie snelheid! Het routeprobleem , ... toch een keertje een ander gebied nemen en daar naar toe rijden/fietsen? Voor 10 km is dat toch wel de moeite waard?
JasmijnJoy, houd er rekening mee dat als je gaat hardlopen, het lijkt alsof je daar makkelijk mee kunt afvallen omdat het calorieën kost, maar de combi lijnen/hardlopen is niet altijd handig. Je krijgt van dat gesport ook gewoon weer meer trek natuurlijk en hardlopen op weinig eten gaat gewoon niet. Sinds ik echt regelmatig loop, ben ik wel een kledingmaat afgevallen (was nou niet echt nodig, maar gebeurde wel), maar qua gewicht maakte het niks uit, ik eet gewoon een stuk meer nu en kan die extra trek ook echt niet negeren! Dus nee, ik vind niet dat hardlopen echt werkt om af te vallen, wel om je gezondheid te verbeteren.

Warboel voor zere spieren kun je evt spiroflor van VSM gebruiken. Mijn moeder gebruikt dat als ze kramperige spieren heeft, bij haar helpt het goed. Ik gebruik het zelf nooit. Heb eigenlijk nooit last van spierpijn, hoe hard ik ook m'n best doe (wel raar, maar echt , als ik spierpijn heb, heb ik het echt wel héél bont gemaakt).

Sunshine, ik ben blij dat iemand anders (dan ik) ook eens een wazig iets zeg. Meestal ben ik dat namelijk ....

Eliine, ik zou echt NIET lopen op misschien een heel rustig stukje duurloop na, en al m'n energie bewaren voor je wedstrijdje. Is toch zonde om je spieren nu op te blazen met een intervaltraining. Vrijdag mag je dan helemaal los gaan ;-).

Zelf weinig te melden, behalve dan dat het gisteren allerbelabberds ging, ondanks goeie voornemens. Helaas pindakaas, vandaag heb ik mezelf maar een rustdagje gegund en morgen ga ik weer eens kijken hoe de stand van zaken is op mijn 5 km rondje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:22

Ik zou dat niet doen Eliine, ik hou 5 dagen rust aan voor een wedstrijd :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:25

Doen wij ook wel is hoor Eline! Met de auto of trein ergens heen en dan naar huis lopen :-)
Zou toch even rust houden tot vrijdag, ook al ben je wel gewend om die afstand te lopen.. Ik doe t zelf iig altijd wel ook al voel ik me prima.

Oja over wat te smeren tegen spierpijn: tijgerbalsem! De rode variant.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 07-05-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:26

HannahFrouk schreef:
JasmijnJoy, houd er rekening mee dat als je gaat hardlopen, het lijkt alsof je daar makkelijk mee kunt afvallen omdat het calorieën kost, maar de combi lijnen/hardlopen is niet altijd handig. Je krijgt van dat gesport ook gewoon weer meer trek natuurlijk en hardlopen op weinig eten gaat gewoon niet. Sinds ik echt regelmatig loop, ben ik wel een kledingmaat afgevallen (was nou niet echt nodig, maar gebeurde wel), maar qua gewicht maakte het niks uit, ik eet gewoon een stuk meer nu en kan die extra trek ook echt niet negeren! Dus nee, ik vind niet dat hardlopen echt werkt om af te vallen, wel om je gezondheid te verbeteren.

Dus eigenlijk heeft hardlopen geen zin? Dus eigenlijk kan ik net zo goed stoppen?
En ik wil eigenlijk mijn buikje kwijt en dikke benen. Dus dan is ene kleding maat zichtbaar. En dat wil ik er af. Maar het liefste ook gewicht.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:28

Ja ik ga verstandig zijn en jullie raad opvolgen :j bedankt voor de input. Ik wil gewoon een beetje te graag denk ik :D

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:29

WillemYntJee schreef:
Oja over wat te smeren tegen spierpijn: tijgerbalsem! De rode variant.

+1 die is echt geweldig :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:33

JasmijnJoy schreef:
HannahFrouk schreef:

Dus eigenlijk heeft hardlopen geen zin? Dus eigenlijk kan ik net zo goed stoppen?
En ik wil eigenlijk mijn buikje kwijt en dikke benen. Dus dan is ene kleding maat zichtbaar. En dat wil ik er af. Maar het liefste ook gewicht.

Als je echt alleen wilt afvallen dan is hardlopen een minder voor de hand liggende sport ja. Een gecombineerde work-out (kracht & cardio) is veel effectiever. Maargoed harlopen is voor veel meer dingen goed dan alleen gewicht verliezen. Maar ik zie dat je 13 bent, ik hoop van harte dat je weet waar je mee bezig bent :) Op die leeftijd hoor je niet intensief te moeten sporten om af te vallen, je bent dan nog volop in de groei.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:35

Eliine schreef:
JasmijnJoy schreef:

Als je echt alleen wilt afvallen dan is hardlopen een minder voor de hand liggende sport ja. Een gecombineerde work-out (kracht & cardio) is veel effectiever. Maargoed harlopen is voor veel meer dingen goed dan alleen gewicht verliezen. Maar ik zie dat je 13 bent, ik hoop van harte dat je weet waar je mee bezig bent :) Op die leeftijd hoor je niet intensief te moeten sporten om af te vallen, je bent dan nog volop in de groei.

Ja, dat klopt. En ik weet waar ik mee bezig ben :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:47

JasmijnJoy schreef:
HannahFrouk schreef:

Als je alléén wilt hardlopen om af te vallen, lijkt me dat niet gezond, omdat je dan qua doelen erg eenzijdig bezig bent. Je verliest dan gemakkelijk je gezondheid uit het oog. Ik vind hardlopen wel erg geschikt om je figuur te verbeteren, maar je moet er wel voldoende bij blijven eten. De combinatie diëten en hardlopen vind ik dus echt niet handig. De combinatie gezond eten en op een gezonde manier hardlopen dan weer wel en dat kan op zich al tot een heel bevredigend resultaat leiden. Ik denk wel dat je gezondheid altijd je eerste doel moet zijn, omdat je zonder gezondheid al je andere doelen sowieso wel kunt vergeten. Klinkt een beetje prekerig misschien, maar zo denk ik er wel over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:49

Je zegt dat je weet waarmee je bezig bent maar ik vind het toch verontrustend. Actief afvallen op die leeftijd is ongezond. Snoep gezond, beweeg, maar overdrijf het niet. Je lichaam verandert nou eenmaal in de puberteit. Je heupen worden breder, je krijgt een buikje, je benen worden wat dikker... Als je op een normaal gewicht zit is afvallen helemaal niet nodig :n

Okee, midzomernachtrun ga ik eens naar kijken of ik mee kan doen. :j

Ik ga eens rustig plannen hoe en wat qua beweging in aanloop richting die wedstrijden. 5 dagen rust voor een wedstrijd is een goede tip!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:50

HannahFrouk schreef:
JasmijnJoy schreef:

Als je alléén wilt hardlopen om af te vallen, lijkt me dat niet gezond, omdat je dan qua doelen erg eenzijdig bezig bent. Je verliest dan gemakkelijk je gezondheid uit het oog. Ik vind hardlopen wel erg geschikt om je figuur te verbeteren, maar je moet er wel voldoende bij blijven eten. De combinatie diëten en hardlopen vind ik dus echt niet handig. De combinatie gezond eten en op een gezonde manier hardlopen dan weer wel en dat kan op zich al tot een heel bevredigend resultaat leiden. Ik denk wel dat je gezondheid altijd je eerste doel moet zijn, omdat je zonder gezondheid al je andere doelen sowieso wel kunt vergeten. Klinkt een beetje prekerig misschien, maar zo denk ik er wel over.

okay bedankt! :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:52

Lente schreef:
Je zegt dat je weet waarmee je bezig bent maar ik vind het toch verontrustend. Actief afvallen op die leeftijd is ongezond. Snoep gezond, beweeg, maar overdrijf het niet. Je lichaam verandert nou eenmaal in de puberteit. Je heupen worden breder, je krijgt een buikje, je benen worden wat dikker... Als je op een normaal gewicht zit is afvallen helemaal niet nodig :n

Okee, midzomernachtrun ga ik eens naar kijken of ik mee kan doen. :j

Ik ga eens rustig plannen hoe en wat qua beweging in aanloop richting die wedstrijden. 5 dagen rust voor een wedstrijd is een goede tip!

Tja, als je niet lekker in je vel zit...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:52

Lente schreef:

Hier ben ik het wel mee eens :j

Op de midzomernachtrun kun je trouwens ook 5 km lopen Lente! Ik kijk het zelf ook nog even aan voor welke afstand ik kies. Een snelle 5 lopen of een (heeeele) rustige 10.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:53

Doet er nog iemand mee aan een leuke wedstrijd in Juni/Juli in Noord brabant?????
Ben internet aan het afspeuren, maar vind niet echt wat leuks ! Ja run for Kika, maar 20 euro inschrijfgeld vind ik een beetje te....

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:54

sunshine schreef:
Doet er nog iemand mee aan een leuke wedstrijd in Juni/Juli in Noord brabant?????
Ben internet aan het afspeuren, maar vind niet echt wat leuks ! Ja run for Kika, maar 20 euro inschrijfgeld vind ik een beetje te....

Ik zou wel mee willen doen :) Licht wel aan de afstand.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:55

Afstand moet toch wel 10km zijn :j

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:03

Wow pittig stuk 16 km! Succes met trainen...

Ik heb net lekker rustig aan gedaan, 4,80 km in 34 minuten. Hield het prima vol op dit tempo maar wil nog niet te hard gaan ivm scheen :(

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:05

sunshine schreef:
Afstand moet toch wel 10km zijn :j

Ach, beetje (heel erg veel) trainen :")

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:56

Ik heb veel kunnen lezen sinds ik me hier heb gemeld :)) Vind het wel om even om wat dingetjes te reageren!

Leuke foto Ariebombarie, leuke shirtjes hebben jullie ook aan :)
Die stretch tips zijn erg handig! Ik doe altijd maar gewoon wat haha

Goedzo Lente *\o/* Altijd fijn om een doel te bereiken!

Chernique, leuke rondjes ren ik altijd in het bos, maar als ik alleen ben ga ik liever niet door het bos en moet ik soms een week lang hetzelfde rondje rennen door de dorpen hier. Dan ren ik hem wel eens andersom, dat scheelt al :') of met wat intervallen tussendoor. Nieuwe muziek scheelt ook al vind ik. Nette snelheid trouwens op je 10 km!

Hardlopen om af te vallen moet prima kunnen, maar ik vind niet dat het doel moet zijn op zich :n Ik ren gewoon omdat ik het lekker vind, als ik er vanaf val is dat mooi meegenomen, maar streng dieten icm met hardlopen is geen goed plan denk ik..

Ik heb net hardgelopen en het ging bagger slecht :( Had een weekje rust gehouden want ik had wat last van mijn achillespees en dan kon mijn blaar ook mooi genezen (die ik overigens nu alweer open heb gerend _O- hopeloos). Was van plan om 10 te doen, maar ik had het zo ontzettend warm en benauwd (hooikoorts) dat ik bij 7 km (41 min) maar gestopt ben. Hoop dat het volgende keer wel goed gaat, Marikenloop komt nu wel erg dichtbij en wil nog wel mijn tijd een beetje verbeteren :=

Anoniem

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:08

Het is normaal om niet lekker in je vel te zitten. Je bent een puber! Heel veel trainen is ook bijzonder onverstandig, zéker als je nog in de groei bent!

Eline, ik ga dan toch voor de 10. Moet toch opbouwen voor de Damloop. Focus dus echt op duurlopen en niet op versnellen, dat is bijzaak zeg maar.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Nou prima toch! Was ook meer mijn eigen overdenking waar ik tussen twijfel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:14

Haha ja ik dacht er ook even over na, kwam er botter uit dan bedoeld.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:12

Bedankt voor de complimentjes en het meedenken :)
Als ik tegen mijn moeder zeg; "'jeej ik heb voor het eerst de 10 km gehaald! Met een gemiddelde van bijna 10 km p/u!!'' Snapt ze er niks van en zegt ze; oh goedzo. Dus ik vond het zelf al niet meer zo bijzonder dat het me lukte.
Maar nu ik dit lees ben ik eigenlijk wel weer wat trotser :D ik kan het namelijk pas sinds kort!

Ik ga nu/binnenkort een nieuw doel stellen.. Nu nog even zo volhouden en hier vertrouwen in krijgen en dan écht 10 kilometer. Dus niet meer 9,nog wat.. nee écht net over de 10 km lopen. En dan wil ik mijn snelheid nog ietsjes opkrikken :) Dat ik straks resultaten heb in de 10,...
Dus zeker 10 km en rond de 10,... p/u hihi pittig := Maar fijn om naar een doel toe te werken!

Ik vind het echt heerlijk om met muziek te rennen, en moet er ook nodig weer nieuwe muziek opzetten!
De laatste keer dat ik het probeerde had ik alles verwijderd en was ik dagen bezig om alles er weer op te zetten dus ik durf wat minder :=

Hardlopen deed ik eerst ook om af te vallen, maar ik weet dat dat eigenlijk geen zin heeft. Nu loop ik echt puur om de plezier en mijn conditie te verbeteren. Ik krijg er echt zo'n heerlijk voldaan gevoel van als ik klaar ben! Lekker je hoofd leegmaken :D
En stiekem hoop ik wel dat ik hier en daar wat strakker wordt :') en dat lijkt opzich wel te gebeuren en ik blijf nu stabiel op een gezond gewicht (rond de BMI 19,5 - 20 )

@Jasmijnjoy: Meis, je bent nog zo jong. Je hebt een goed gewicht wat feitelijk zegt dat afvallen niet nodig is. Ga niet te vaak hardlopen en blijf goed eten. Houd plezier in het sporten en doe het niet obsessief om gewicht te verliezen/jezelf te willen veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:43

Ik weet dat ze bij marathons met een ideale lijn werken. Hoe zit dat eigenlijk bij andere afstanden?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:49

Chernique schreef:
Ik ga nu/binnenkort een nieuw doel stellen.. Nu nog even zo volhouden en hier vertrouwen in krijgen en dan écht 10 kilometer. Dus niet meer 9,nog wat.. nee écht net over de 10 km lopen. En dan wil ik mijn snelheid nog ietsjes opkrikken :) Dat ik straks resultaten heb in de 10,...
Dus zeker 10 km en rond de 10,... p/u hihi pittig := Maar fijn om naar een doel toe te werken!.

Ik vind het echt wel heel knap hoor. Je moet er al een hele tijd voor trainen/doorzetten om dat voor elkaar te krijgen. Maar ik snap ook wel dat mensen die niet hardlopen het niet zo in de gaten hebben dat het toch een hele prestatie is.
We hebben trouwens hetzelfde doel *\o/* *\o/* *\o/* . Ik loop nu 33 min. over 5 km. Mijn eerste doel is dan 5 km in 30 minuten en mijn 2e 10 km in een uur. Ben al een tijdje bezig, qua afstand wil het prima, maar qua tempo minder ;-).

Wat doe jij om sneller te worden? Gewoon doorlopen of doe je ook bijvoorbeeld intervaltraining of andere dingen? En merk je daar effect van?