In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkkke

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:07

Ja natuurlijk, dat begrijp ik dat je serieus genomen wil worden. Vervelend dat ze zegt dat ze gaat overleggen maar dat niet doet. Dat zou ik als ik van jou was wel even aankaarten, want dat is inderdaad niet de bedoeling.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:34

Wat lastig zeg Riverrr, dat je psych je niet serieus neemt :/ Hopelijk krijg je een psychiater met wie het klikt, want ik kan begrijpen dat het lastig is als je niet weet hoe het verder moet met je hulpverlening...

Komt het wel in orde met je medicijnen _Jorine?

Ondanks dat ik weer slecht slaap, is mijn stemming toch iets verbeterd :) Een weekendje mennen heeft me deugd gedaan, ook al zag ik er een beetje tegen op. Ik heb mijn gedachten kunnen verzetten en eindelijk een beetje kunnen ontstressen.
Normaal gezien moet ik volgende week beginnen werken, maar ik heb nog geen startdatum gekregen. Dat vind ik enorm frustrerend omdat ik niet van plotse wijzigingen in mijn planning hou. Ik probeer me er niet te veel druk in te maken maar ik wil het eigenlijk gewoon weten...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:59

Hoi Gruis,
Ik ken beide kanten van de psychiatrie: als cliënte en verpleegkundige. Daarna ben ik me verder gaan verdiepen in de 'logica' van wat er toch allemaal in je brein gebeuren kan.
Het verband tussen ptss en depressie heb ik aan een ;) engeltje van een vriendin te danken. Ik was bij een lieve knoeier in therapie tegen ptss, zakte steeds verder weg - en zij douwde de oratie van prof Schreuder onder mijn neus: "Jij hebt hier verstand van - wat staat hier nou?"
(Er stond dat er medisch gesproken een enkel echt verschil is tussen depressie en ptss. In de vragenlijsten en de dsm staat min of meer hetzelfde, maar met andere woorden. Dat verschil gaat over de bijnieren, die bij ptss - nu ja, bij stevige stress - overuren draaien. De stress zelf is bij depressie beslist niet minder - maar de bijnieren geven ongezond weinig stresshormoon af.)

Op dat moment heb ik haar niet gevraagd waarom ze dat wilde weten (....och, dat wilde ze ook niet echt per se...) maar het heeft mij wel aan het denken gezet.
Drie maanden na mijn eerste bezoek aan de orthomoleculaire arts "stonden mijn hersenen niet meer stil", kon ik weer nadenken.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:57

Klinkt interessant janneke!
Je hebt me er geloof ik al eens eerder iets over verteld.
Maar hoe weet ik of de depressie (zoals ik het vind dan haha) van de ptss komt of van iets anders?
Ik pieker namelijk niet over de gebeurtenissen van vroeger.
Als ik nachtmerries heb (die heb ik wel vaak) dan heeft het ook niks te maken met de trauma's.

Hoe weet ik het verschil? Ik dacht door bovenstaande argumenten dat het dan waarschijnlijk niet van de ptss komt. Als ik die al heb. (heb het labeltje maar ik trek het in twijfel hierdoor)

Trouwens, heb de onderzoeken overleefd en gelukkig een goede uitslag. Allemaal goedaardige cystes. :) Wel rottig dat ik hierdoor dit soort onderzoeken wat vaker zal hebben, maar liever dat, dan dat er echt eens iets tussen zit.

Nu morgen naar met de ggz praktijkondersteuner praten. kijken wat zijn of haar plan is.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:13

Fijn dat het goedaardig is River!

Ik was vandaag als vervanging van mijn psychologe bij mijn hoofdbehandelaar, die spreek ik normaal nooit. Ik heb haar vertelt van mijn probleem met mijn psychiater maar ze vond dat ik dat met haar zelf moest bespreken. Ik heb ook gezegd dat ze mijn medicijnen niet heeft voorgeschreven, dat vond ze wel een vreemde zaak, dus is ze gaan bellen naar een psychiater die ze alsnog voor kon schrijven, omdat we allebei in de veronderstelling waren dat mijn eigen psych al op vakantie was, bleek ze gewoon nog te werken. Nouja, het zal wel. Als het goed is zou mijn hoofdbehandelaar het regelen met haar.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 17:22

Dat is een moeilijke vraag, River. Het zou inderdaad kunnen dat je "depressie" niets te maken heeft met je trauma's, maar in sommige gevallen kan het op het eerste zicht ook lijken dat je piekert over dingen die er geen verband mee houden, maar die er in werkelijkheid wel mee verbonden zijn. Dat is althans mijn ervaring. Ik had ook bepaalde problemen die ik had sinds mijn trauma, maar het was moeilijk voor mij om echt de link te zien met mijn trauma. Pas jaren later begreep ikzelf de link.
Misschien moet je eens bijhouden waarover je dan wel piekert / nachtmerries hebt en kijken of daar een lijn in te trekken is, of daar iets gemeenschappelijk aan is, een gemeenschappelijk thema of zo.
Ik heb uit een van je posts besproken dat je binnenkort wordt doorverwezen naar een psychiater. In dat geval zou ik dit ook zeker bespreken met de psychiater. Vertel hem/haar welke klachten je hebt, maar dat je eraan twijfelt of dit wel te maken heeft met je trauma's, dat je daaraan twijfelt.

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:12

Ik hou van alles bij, maar de link hebben we nog niet kunnen ontdekken. Maar misschien ziet de psychiater een link of snapt hij of zij het.
Ik zal zeker alles uitleggen. Dat komt goed :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:49

Riverrr schreef:
Maar hoe weet ik of de depressie (zoals ik het vind dan haha) van de ptss komt of van iets anders?
Ik pieker namelijk niet over de gebeurtenissen van vroeger.
Als ik nachtmerries heb (die heb ik wel vaak) dan heeft het ook niks te maken met de trauma's.

Hoe weet ik het verschil? Ik dacht door bovenstaande argumenten dat het dan waarschijnlijk niet van de ptss komt. Als ik die al heb. (heb het labeltje maar ik trek het in twijfel hierdoor)

.....daftig gezegd: het verband kan oorzakelijk zijn, maar verder kunnen die twee zaken er volstrekt anders uitzien.
Zo zijn er mensen die onder invloed van de vermoeidheid piekeren over allerlei alledaagse zaken (terwijl ze wel een trauma hebben).
Nachtmerries zijn ten eerste heel rot, dus balen dat je dat vaak hebt! !
En ook hier geldt dat er getraumatiseerde mensen zijn die gevoelig zijn voor nachtmerries 'vanuit het hier en nu'.

Fijn, dat de onderzoeken achter de rug zijn en hoera: geen gekke dingen gevonden!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:32

Jeetje, ik begrijp er nog maar weinig van... Geef jij geen therapie? :P hahaha!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 20:39

Fijn dat het allemaal goed was lichamelijk Riv :+: Dat is toch weer een zorg minder!
Janneke, vind het allemaal mateloos interessant wat je vertelt!

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:18

Ik ook!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:20

Hoe is het met jou nu Joor?

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:21

Mwa niet zo.. Alcoholprobleem speelt veel op, veel strubbelingen thuis en gewoon een algeheel somber gevoel. Wil vrijdag of maandag wel weer beginnen met werken.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:24

:(:) He meis toch, wat vervelend. Denk je wel om jezelf? Met weer beginnen met werk..

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:27

Ik merk dat ik er steeds meer tegenop ga zien om weer te beginnen, dus ik denk dat het juist goed is dat ik weer ga. Ik heb er totaal geen zin in, maar van thuis zitten wordt ik ook niet beter.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:28

Hoe gaat het met jou Gruis?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:30

Tsja, misschien is het inderdaad wel een beetje afleiding. Erg knap en sterk van je dat je weer gaat beginnen! Pluim! +:)+
Ik ben een beetje sneu, gisteren een aardige dag gehad en goede nacht dus ik dacht dat de AD aansloeg. Maar helaas vandaag weer echt verschrikkelijk. Down, derealisatie, angst. Ben bang dat de AD niet gaat aanslaan, bleh..

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:35

Het kan echt wel een paar weken duren voor je effect gaat merken, maar laat je niet uit het veld slaan! Er zou echt nog verbetering op kunnen treden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:43

Ik hoop dat je gelijk krijgt, het is wel moeilijk om door te zetten als je zo weinig resultaat ziet.
Wat voor werk doe jij als ik vragen mag :)

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:59

Ik stuur je een pb.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:14

Ik heb overigens ook het B complex gekocht, Janneke. Maar toch heb ik nog schrik om het in te nemen: 1 tablet bevat 200% ADH en dat vind ik wel veel. Stel dat ik het zou nemen, hoe snel zou ik dan verschil merken?
Ik begin steeds meer te denken dat ik het eerst met natuurlijke supplementen en miss nog wat alternatieve geneeskunde had moeten proberen ;( . Heb echt een beetje spijt dat ik met AD ben begonnen... Hoop zo dat het nog gaat werken. Overigens was vandaag dag 4 op 10mg, daarvoor 8 dagen op 5mg gezeten.
Sla aan :( !!!!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:12

Gruisje, beetje geduld! Het duurt echt lang voor je lichaam een spiegel heeft opgebouwd. Dat klinkt een eeuw verder weg maar je kan pas echt kijken of het werkt vanaf 6 weken!
Je moet nog zeker een maand geduld hebben dus.
Heb er geen spijt van, want als het over een maand niet werkt kan je altijd weer stoppen en natuurlijke supplementen gebruiken.
Bij mij werkt dat laatste trouwens totaal niet, maar mijn vriend heeft er wel weer baat bij. Dus ook dat is afwachten. ;)

Komt goed! Hou vol! Je kan het :)

Ik heb overigens een nieuwe manier van afleiding voor mezelf: Tekenen... heb dat nooit echt gedaan dus geweldig is het niet, maar het valt me nog wel mee dat het allemaal ook echt wel lijkt op wat ik wil hahahah.
En... word er niet lichamelijk moe van, maar wel heerlijk met je gedachten erbij.
Ik merk dat ik me er iets beter door voel. :)

Nou duik nu me bedje in, morgen weer vroeg op en ook nog naar de ggz praktijkondersteuner. Ben benieuwd...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:14

Dankjewel voor je lieve woorden!
Leuk dat tekenen zo goed werkt voor je :) ! Haha geweldig hoeft het natuurlijk ook niet te zijn, maar hoe meer je oefent, hoe beter je wordt. Als je straks goed bent moet je maar eens wat van je werk showen.
Slaap lekker en erg veel succes morgen! Houd je ons op de hoogte?

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:18

Jij ook!
Dankjewel!
Ga ik doen en je kan altijd pben he als je die rotmedicatie niet meer ziet zitten ;)

Jorine knap dat je weer gaat werken.
Kan je wel een beetje rustig aan beginnen? Direct vol aan de bak lijkt me wel een erg groot contrast.
Het zal je misschien wel helpen voor wat structuur. Kan heel fijn zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:27

Gruis schreef:
Ik heb overigens ook het B complex gekocht, Janneke. Maar toch heb ik nog schrik om het in te nemen: 1 tablet bevat 200% ADH en dat vind ik wel veel. Stel dat ik het zou nemen, hoe snel zou ik dan verschil merken?

De adh wordt door sommigen gezien als het minimum, dus wat je nodig hebt om geen beriberi (B), scheurbuik (C) of rachitis (D) te krijgen.
Wat natuurlijk ook kan: neem zo'n ding om de dag in, je lichaam heeft wel wat bufferruimte.
Hoe snel je effect merkt hangt van veel dingen af. Hoeveel B je al in je lijf hebt zitten, de aanwezigheid van frisse buitenlucht en van een aantal enzymen - met al die dingen maak je als mens serotonine aan. (En in de praktijk is het dus gokken hoe snel het werkt. Sorry, maar het is per internet verder niet concreet te maken.)
En het is niet of/of, het kan ook en-en zijn!
Citaat:
Sla aan :( !!!!

That's the spirit!!!
(Nu ja, misschien een andere emoticon....? }:) of :9k of O:)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-08-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt