Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:45

Hmm purny, daar zou ik zeker even goed naar laten kijken, klinkt niet echt als fibro, meer als slijmbeursontsteking, dat doet ook enorm zeer!

Ik neem liever geen pijnbestrijding, zoals ik al zei, ik ga er doorheen, dit heb ik altijd gedaan, en zal ik ook blijven doen denk ik Bloos

Toen mijn schouder uit de kom was geweest, heb ik wel een tijdje , indien nodig, naproxen geslikt.
Dit was nodig, als ik toch weer eens eigenwijs was geweest en wat had gedaan Clown . Ik deed dan alles wel met mijn andere arm, maar oh men, zelfs wandelen deed naderhand zeer aan die arm, omdat je dan toch ermee bewoog schijnbaar.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:53

Hielp dat bij jou Crossmonster? Naproxen?
Heb ik ook geslikt, maar merkte weinig verschil helaas.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:59

Met mijn schouder hielp het toen wel wat , het haalde net de scherpe randjes van de pijn eraf. Want men ik heb toen echt pijn gehad.
Hij werd eruit getrokken door een paard, toen ie eruit lag, was ik half van de wereld, zo'n pijn deed dat. Toen ie terug zat, was ik nog verdoofd van de morfine, maar de dagen en weken, en zelfs maanden erna, heeft ie echt heel veel pijn gedaan, elke beweging deed zo'n zeer .
Ik had 3 weken nadat het gebeurde, een kattenshow staan, die wilde ik niet afzeggen, dus vrienden van me hadden al geregeld dat een van hun met mijn auto reed ( ahum, 7 katten en spullen en 3 mensen in een auto werd wat teveel Tong uitsteken )
En toen heb ik de hele dag volgehouden dankzij de naprox, en tussendoor veel rusten.
Ik kon de katten zelfs niet fatsoenlijk voorbrengen, maar toch was het een geslaagde dag trouwens hoor Haha!

Maar toen was ik blij dat ik naprox had in elk geval.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:50

Thnx ik ga woensdag naar de dok om het na te laten kijken. Weet alleen niet of Naproxen een NSA ID product is. Dat mag ik namelijk niet ivm mijn darmontsteking. Begin ook idd steeds meer te twijfelen of ik geen ontsteking heb. Maar eerst de dok afwachten.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 16:58

Citaat:
Informatie over Naproxen
Naproxen is sinds 1974 in Nederland op de markt. Het behoort tot een grotere groep soortgelijke stoffen (de zgn NSAID's ofwel niet-hormonale ontstekingsremmers) die al jaren op grote schaal toepassing vinden en waarmee veel ervaring is opgedaan. Sinds 1998 is naproxen (tot 275mg per doserings-eenheid) ook als zelfzorgmiddel beschikbaar.

Wat doet dit middel en hoe merk ik dat?
Naproxen werkt ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend. Het vindt toepassing bij chronische gewrichts-ontstekingen (reumatoïde artritis ofwel reuma), bij artrose (versleten gewrichten) en bij acute pijn (bv jicht, hoofdpijn, kiespijn, pijn na operaties, acute ontstekingspijn, menstruatie-pijn, pijn bij gewrichts-blessures). Ook wordt het gebruikt bij koorts (bij griep en na vaccinaties).
Bij acute pijnklachten en koorts is het effect snel merkbaar.
Bij chronische gewrichts-ontstekingen en reuma is het pijnstillend effect pas na enige tijd merkbaar. Bij deze klachten gaat het vooral om de ontstekingsremmende werking; de pijn neemt op den duur ook af, namelijk als de ontstekingsverschijnselen afnemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:19

Thnx, dan maar naar de dok Clown

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:26

Naproxen hielp mij jaren geleden heel goed.............. Haha!
Ik had toen mijn borstbeen zwaar gekneusd door een brommer-ongeluk.............. Huilen

Toen ik na veel pijnklachten weer bij de dokter kwam, kreeg ik het weer................
maar kreeg een behoorlijke heftige allergische reactie .........veel jeuk en bulten, auwauw........... Bloos Bloos

Nu gebruik ik al jaren Diclofenac 50 mg, 's zomers 1x daags, en nu bij nat en koud weer, 2x daags...........EN NOG is het niet voldoende... Huilen

Heb veel pijn................ Verdrietig Verdrietig

**********Ik vind het fijn om te horen dat sommigen die Fibromyalgie hebben, nog alles kunnen en vinden dat ze ondanks de pijn door kunnen en moeten gaan.Maar onthoudt dat niet iedereen hetzelfde in elkaar zit, en dat ze de juiste reden van Fibro nog niet gevonden hebben en dus ook nog niet weten of jullie methode wel zo goed is...........daar komen jullie na de loop van jaren zelf achter............
Ook hebben veel mensen met Fibro ook psychische problemen die niet een twee drie op te lossen zijn................ Bloos Bloos

Ik weet van mezelf dat ik het niet kan.............Ook weet ik dat ik goed naar mijn lichaam luister en me niet aanstel!
Er staat een team van mensen om mij heen die het met mij eens zijn.........
REIKI master, Shiatsu-therapeut, Regressietherapeut, Fysiotherapeut, Revalidatie-arts Psycholoog enz. enz.
Dus..............voor een ieder die zich goed kan redden, fijn voor jullie!!!!! Haha!
En voor alle anderen, heel veel sterkte toegewenst Ach gut en laat je niet doen geloven dat je je aanstelt of gewoon door de pijn moet breken als het niet gaat...............Iedereen voelt wat ie voelt en blijf daar respect voor hebben!!!!*************

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:36

Doortje,bij mij helpen de pijnstillers ook niet veel(wel wat) en ik heb ook heel veel pijn maar ik laat mijn leven er niet door beheersen.Ik werk in de zorg bij demente bejaarden en dat is een behoorlijke aanslag op je lichaam.
Ik moet zeggen dat ik er op mijn werk aardig doorheen zit maar ik heb me (nog)niet ziekgemeld.Al zit ik er wel tegen aan te hikken en zit er ook psychisch aardig doorheen.

Paardrijden kost mij ook veel moeite,zeker als ik ook gewerkt heb maar ik blijf het op zeker doen.
Mij is de pijnrevalidatie aangeboden maar ik lees uit jou verhaal dat je desondanks dat nog veel pijn hebt.
Dus ik denk dat ik daar nog maar niet op in ga,denk dat ik er niet veel wijzer van wordt.

Zeker is niet iedereen hetzelfde en ik ga geen mensen aanvallen op hun manier waarop ze pijn ondervinden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:37

Niemand heeft het hier over aanstellen, wel over je instelling, en daar zit een behoorlijk verschil in Lachen
Juist doordat je zelf al aangeeft dat het vaak met psychische problemen te maken heeft kun je waarschijnlijk zelf ook de conclusie trekken dat het ook vooral psychisch is dat je het gevoel hebt dat het wel schaadt. Als ondertussen iets al duidelijk bewezen is, is het dat er géén lichamelijk schade ontstaat, ook niet op langere termijn Lachen

Ik ben er van overtuigd dat iedere fmpatient de keuze heeft, thuis blijven/rustig aan doen met gevolg dat het alleen maar moeilijker wordt of jezelf een schop onder je kont geven, even flink de tanden op elkaar en er achter komen dat wanneer je eenmaal door die muur heen bent het best te behappen is.

Oh ik heb ondertussen trouwens mijn heil gevonden bij een soort van yoga, alleen dan anders Clown
Samen met mijn sportmedische arts (ik heb een personal trainer Huilen van het lachen ) oefeningen uitgedacht waarbij bewegen, controle van spieren, ademhaling en rust centraal staan Lachen
Werkt voor mij super, ik ben een mens wat er niet van houdt om stil te zitten, en de 'echte' yoga was mij iets te veel van het goede Lachen
Gewoon fitnessen deed ik wel maar zit met mn rug die buiten de fm om niet helemaal normaal functioneert, artsen hebben bij mij even op de rem moeten trappen maar op deze manier kan ik toch lekker bezig blijven.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:40

netjes gezegd doortje!

ik heb de afgelopen weken ook weer erg veel last... denk ook doordat het kouder is...

verder heb ik het volgens mij nog best goed, ik werk 3 dagen en loop af en toe bij de fysio, slik bijna nooit pijnstillers alleen bij hele erge koppijn... dus volgens mij mag ik nog niet klagen ten opzichte van anderen hier Ach gut

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:43

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:46

Mooi gesproken Nijn, hadden mijn woorden kunnen zijn Haha!

Tuurlijk mag je jezelf zo nu en dan best een beetje zielig vinden, maar daarna ook wel weer die schop onder de kont geven hoor Knipoog
Zwelgen in zelfmedelijden heeft niemand wat aan.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:48

Nijn schreef:
Niemand heeft het hier over aanstellen, wel over je instelling, en daar zit een behoorlijk verschil in Lachen
Juist doordat je zelf al aangeeft dat het vaak met psychische problemen te maken heeft kun je waarschijnlijk zelf ook de conclusie trekken dat het ook vooral psychisch is dat je het gevoel hebt dat het wel schaadt. Als ondertussen iets al duidelijk bewezen is, is het dat er géén lichamelijk schade ontstaat, ook niet op langere termijn Lachen
Ik ben er van overtuigd dat iedere fmpatient de keuze heeft, thuis blijven/rustig aan doen met gevolg dat het alleen maar moeilijker wordt of jezelf een schop onder je kont geven, even flink de tanden op elkaar en er achter komen dat wanneer je eenmaal door die muur heen bent het best te behappen is.

Oh ik heb ondertussen trouwens mijn heil gevonden bij een soort van yoga, alleen dan anders Clown
Samen met mijn sportmedische arts (ik heb een personal trainer Huilen van het lachen ) oefeningen uitgedacht waarbij bewegen, controle van spieren, ademhaling en rust centraal staan Lachen
Werkt voor mij super, ik ben een mens wat er niet van houdt om stil te zitten, en de 'echte' yoga was mij iets te veel van het goede Lachen
Gewoon fitnessen deed ik wel maar zit met mn rug die buiten de fm om niet helemaal normaal functioneert, artsen hebben bij mij even op de rem moeten trappen maar op deze manier kan ik toch lekker bezig blijven.

Ik zeg niet dat ze het HIER over aanstellen hebben, maar bedoel dat in het algemeen............
Ik heb het al vaak zat moeten aan horen, in het verleden.............. Bloos

Ik heb ZEKER NIET "het gevoel" dat het wel schaadt............DAT maak jij ervan............

Ik moest juist naar revalidatie om te leren gas terug te nemen, omdat ik niet wil accepteren dat ik als 50 jarige vaak minder kan als een 80 jarige bv. Maar door mijn activiteiten kon ik juist steeds minder en minder............. Bloos
Dus moet leren doseren...........zoals in het verhaal van de lepels.................. Tong uitsteken

Maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is, waar jij hebt gelezen dat bewezen is dat er geen lichamelijk schade ontstaat........
Ze hebben namelijk nog niet eens bewezen waardoor je het krijgt...............
Graag de link naar dat medisch artikel!!!!!!!! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Gompie58 op 17-11-08 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:52

Ik heb dat medische artikel mogen bewonderen in het ziekenhuis, zowel de reumataloog internist en neuroloog hadden het, geen idee of het ergens op internet staat Lachen
Daarnaast heb ik al zeker 13 jaar fm, niets geen schade te vinden en dat terwijl ik toch behoorlijk lichamelijk zware banen heb gehad Lachen

Ik snap niet dat mensen het zo achter de hand houden, ja maar misschien beschadigd er toch iets, ik begrijp dan opeens waarom het als een aanstelziekte wordt gezien.
En nee dat bedoel ik niet naar mensen hier in het topic, maar soms schaam ik me rot dat ik dit etiket heb gekregen, als ik kijk naar de instelling die veel andere fm patiënten hebben.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:57

taverno schreef:
Ik kwam ineens dit product tegen.Heeft iemand ervaring hier mee?
http://www.fibrofit.nl/

Ik ken het niet, maar slik wel Glocosamine, Omega 3&6, Q10 SUPER en merk wel verschil bv met opstaan en zo.......... Bloos

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:04

Nijn schreef:
Ik heb dat medische artikel mogen bewonderen in het ziekenhuis, zowel de reumataloog internist en neuroloog hadden het, geen idee of het ergens op internet staat Lachen
Daarnaast heb ik al zeker 13 jaar fm, niets geen schade te vinden en dat terwijl ik toch behoorlijk lichamelijk zware banen heb gehad Lachen

Ik snap niet dat mensen het zo achter de hand houden, ja maar misschien beschadigd er toch iets, ik begrijp dan opeens waarom het als een aanstelziekte wordt gezien.
En nee dat bedoel ik niet naar mensen hier in het topic, maar soms schaam ik me rot dat ik dit etiket heb gekregen, als ik kijk naar de instelling die veel andere fm patiënten hebben.

Ach, er zijn bij iedere kwaal mensen te vinden die zwelgen in zelfmedelijden.........
Daar trek ik me niet aan op.............

Ik kijk liever naar mensen met ziektes en beperkingen die veel doen en bereikt hebben...................
En die zijn er nog zat op deze aardbol...............

Maar ik ga anderen ook niet "ver" of "be" oordelen............
IK kan niet voelen wat een ander voelt.....................

Ik weet van mezelf dat ik >> vecht << tegen mijn klachten en dat is voor mij voldoende................... Haha!

OoappeloOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:15

Nijn, mooi genoemd hier ergens boven, dat als je door die muur heen bent het best te behappen is. Ben jij al door die muur heen? Lachen En de anderen hier?

Ik namelijk nog niet, en het gaat ook nog wel even duren denk ik. Want op het moment wordt het weer erger, paardrijden is erg pijnlijk, fietsen ook en na een dag werken en ik zulke spierpijn in mn bovenbenen en rug..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:17

Ik ben er doorheen Rosa Ja Ook met dank aan Tesqua, die helpen mij nu dat ik niet weer als een idioot ga sporten want dan breek ik 'm zelf weer af Nagelbijten / Gniffelen
Weet niet of dat misschien ook iets voor jou is, qua opbouwen van sporten ondersteunen ze je daar i.i.g. super Lachen

Even super off-topic maar ik ga volgende week kijken naar een huisje, dus dan komt er ook een hond Haha! Dus als je tegen die tijd zin hebt om mee te gaan wandelen geef je maar een gil Lachen

OoappeloOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:58

Super dat je er doorheen bent Sharon Lachen Helaas kan je altijd weer wat terug vallen maar als je eenmaal weet hoe het is om je goed te voelen en je je grensen kent, dan ben je zo'n eind!

Ik zit op dit moment ook met een lichte oorontsteking die niet weg te krijgen is, zelfde teld voor mn keel en ik gaeen afspraak maken met de KNO voor mn amandelen. Als die eruit zijn zal mn lijf zich al een stuk beter voelen Lachen
OP dit moment heb ik geen tijd voor fitnessen..

Gáaaf Sharon!! Laat me meteen weten hoe en wat over het huisje Lachen Waar is het? Enne, tuurlijk ga ik mee wandelen met je hond dan, super qua beweging en leuk!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:28

Hoi allemaal.
Aangezien mijn huisarts zegt dat als ik op dit moment doorgestuurd zou worden naar een reumatoloog, ik de diagnose fibromyaligie zou krijgen, heb ik eens in dit topic zitten neuzen. Ik vraag mij eigenlijk af hoe bij jullie de fm is begonnen. Meteen met veel pijn, de vermoeidheid of iets anders?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:31

Ik heb al jaren veel pijn,kan me niet herinneren wanneer dat begonnen is.
Ik heb in juni van de reumatoloog de daignose gekregen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:40

Bij mij is het al echt heel vroeg begonnen.. weet niet precies wanneer, denk vanaf mn 6e/7e sowieso(staan me een hoop doktersbezoeken van bij).. Van de tijd daarvoor kan ik me erg weinig herinneren Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:03

Hmm oké, het is namelijk zo dat ik geen 'spontane' pijn heb. Alleen als je mijn spieren aanraak heb ik ontzettend veel last. En krachtsverlies, trillingen noem maar op. Hoofdklacht is trouwens de vermoeidheid en griepgevoel na inspanning. Maargoed, ben dan ook van het vermoeden van een lekkende hartklep naar fibro gegaan met alles wat daartussen zit.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:19

Tja, bij iedereen zijn de klachten anders en de een heeft zo weinig pijn dat ie gewoon kan werken en de ander kan de dag niet doorkomen zonder flink wat pijnstillers............... Huilen Huilen
Meestal heb je wel al aanleg en komt het na een traumatische gebeurtenis naar "buiten". Bloos
Kan een bevalling zijn, maar ook verlies van een dierbare, ongeluk, geweldsmisdrijf of noem maar op............... Huilen Huilen
Maar, ik denk dat wat jij voelt de tenderpoints zijn........... Verdrietig
Zou toch maar naar de reumatoloog gaan als ik jou was................... Ach gut

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:19

Zo ik ben dus bij de dok geweest. Het is een ontsteking in mijn pees, heb nu een sterkere pijnstiller gekregen. Dat helpt wel heel goed. Heb eigelijk geen problemen meer met pijn enzo.